Linux gereset tijdens boot, nu alles verkloot?

Pagina: 1
Acties:

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben dus zo dom geweest om te denken dat het geen kwaad kan (als ervaren windows gebruiker). Maar blijkbaar is de boel nu goed naar de kloten als ik me niet vergis en ik had net alles een beetje draaiend :'( .

Tijdens het booten van Mandrake 9.1 drukte ik op de reset knop toen eth0 een IP toegewezen kreeg van de @Home DHCP server. Het duurde dus ff en plots besefte ik me dat het handiger was om Windows te booten, dus ik druk de reset knop in...

Nu kwam er bij de volgende Mandrake boot een soort schijf controle zegmaar (ext2 of 3 schijf, er stond altijd mounting ext3 als ext2 ofzo...), met allerlei waarschuwingen... Na de controle doorlopen te hebben kwam ik in een concole ofzo, toen heb ik ge-reboot.

Nu kom ik tijdens het starten van Mandrake allerlei errors tegen, zoals vfat not supported by kernel (en m'n WinXP partitie wordt inderdaad niet meer gemount). Ook werkt de geluidsserver niet meer, en mn internetverbinding is ook niet meer werkend. Ook wordt er nu volgend mij maar 1 cd drive gemount en geen floppy...

Is er nog iets aan te redden of wordt dat een nieuwe install :?

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
handmatig fschk.ext2 draaien? En natuurlijk de foutmeldingen goed lezen, die vertellen vaak waar het probleem ligt.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Mjah, en nooit zomaar rebooten, dat is bij windows tenslotte ook niet echt slim te noemen :/

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• AtHomer
  • Niet online
moto-moi schreef op 12 August 2003 @ 13:57:
Mjah, en nooit zomaar rebooten, dat is bij windows tenslotte ook niet echt slim te noemen :/
Nee, da's waar, maar bij windows kan ik dan nog altijd gewoon internetten en alles gebruiken :|

Hooguit een keer een bestand dat verloren gaat ofzo, maar dan nog is het met scandisk vaak wel op te lossen..

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:33

BoAC

Memento mori

Maargoed je hebt nu errors. Kun je ze hier ff posten dan kunnen we raad gefen ;)

Verwijderd

AtHomer schreef op 12 August 2003 @ 13:59:
[...]

Nee, da's waar, maar bij windows kan ik dan nog altijd gewoon internetten en alles gebruiken :|

Hooguit een keer een bestand dat verloren gaat ofzo, maar dan nog is het met scandisk vaak wel op te lossen..
Dat is precies zo bij Linux, alleen heb jij misschien de pech gehad dat het 'verloren' bestand een kritisch bestand was... dat kan je met Windows ook gebeuren.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 18:25
Ik heb regelmatig een reset gedaan in linux tijdens mn boot, nooit problemen (reiserfs als filesysteem) je kunt eens kijken of ext3 aanstaat, met tune2fs -j /dev/hdX kon je dat aanzetten d8 ik

In windows heb ik verglijkbare problemen gehad, sterker nog: scandisk heeft enkele keren gewoon hele partities gesloopt

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Nadat je tune2fs -j /dev/jouwpartitie, moet je nog wel even de boot. mtab en fstab aanpassen. En de verwijzingen naar LVM en zo...

*kuch* Ook is het wel handig om de partitie te unmounten en fsck/jouwpartitie te doen. ;)

• AtHomer
  • Niet online
Ik zal dus wel net het/de verkeerde bestand/en naar de knoppen geholpen hebben als ik het hier zo lees.. Da's pech hebben dus }:O ...

Maar het vervelendste is dat ik nu geen internet meer heb en dus dit topic niet eens kan lezen ter plekke, al die commando's zijn nogal nieuw voor me..

"dhcpcd -h cc12345-a eth0" zou dus moeten werken, maar misschien is mn NIC wel niet goed herkend ofzo.. Ik zal nog eens goed zoeken.

Verwijderd

AtHomer schreef op 12 August 2003 @ 13:51:
....
Nu kwam er bij de volgende Mandrake boot een soort schijf controle zegmaar (ext2 of 3 schijf, er stond altijd mounting ext3 als ext2 ofzo...), met allerlei waarschuwingen... Na de controle doorlopen te hebben kwam ik in een concole ofzo, toen heb ik ge-reboot.
....
En wat is nu zo belangrijk? jou "allerlei waarschuwingen" daaruit had je alle informatie vandaan kunnen halen wat het probleem had kunnen zijn. Als je deze waarschuwingen nog weet, post ze dan even......

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Tip: in plaats van de reset knop in te drukken voor het booten tijdens startup kun je ook CTRL-ALT-DELETE gebruiken. Dan stapt Linux over naar zijn afsluit level/ mode of hoe dat ook al weer heette.

Het voordeel hiervan is dat Linux eerst alles afsluit voor hij reboot. ;)

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

bagger,waarschijnlijk gebruik je ext2. Had dit soort problemen ook vaak met ext2. Nu heb ik ext3 in gebruik. EN om eerlijk te zijn. Ik ben niet voorzichtig met linux, kwa net afsluiten. Me power knop werkt gewoon veel sneller. 7 sec. inplaats van 30 sec. :)

Ik hoop voor je dat die partitie niet groot is. Anders heb je veel werk en denk ik. Mits je geen bestanden er op hebt staan die belangrijk zijn. Dat een nieuwe install sneller is.

Heb dit probleem gehad met een 80GB ext2 partitie :/ was een nacht bezig. Met op de Y te drukken.

En ja ik weet ook wel dat je
code:
1
 yes | fschk.ext2 /dev/xxx
kan doenmaar lijkt me niet echt verstandig

/edit
runlevel 6 heet dat :)

[ Voor 3% gewijzigd door wica op 12-08-2003 14:30 ]

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• AtHomer
  • Niet online
ritsjoena schreef op 12 August 2003 @ 14:24:
Tip: in plaats van de reset knop in te drukken voor het booten tijdens startup kun je ook CTRL-ALT-DELETE gebruiken. Dan stapt Linux over naar zijn afsluit level/ mode of hoe dat ook al weer heette.

Het voordeel hiervan is dat Linux eerst alles afsluit voor hij reboot. ;)
Bedankt voor de tip! Die onthoud ik! :)

Helaas weet ik niet veel meer van de foutmeldingen. Er stond ook weinig belangrijks op gelukkig. Ik weet nu bijna zeker dat een nieuwe install voor mij veel sneller gaat dan de bestaande install te fixen. Dus dat wordt een verse install ;)

Toch bedankt voor alle hulp in ieder geval!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 21:32
wica schreef op 12 August 2003 @ 14:29:
En ja ik weet ook wel dat je
code:
1
 yes | fschk.ext2 /dev/xxx
kan doenmaar lijkt me niet echt verstandig
Jij wilt dus beweren dat je alle waarschuwingen ook echt gelezen en 'begrepen' hebt? :) Zodra ik zie dat fsck veel foutmeldingen gaat geven gooi ik er meteen al een -y acther ;)
Pagina: 1