Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6651

Topicstarter
Al best wel lang heb ik van die "halve dromen". Heel raar ik kan het ook niet echt precies uitleggen maar bv:

Ik lig savonds in bed. Ik probeer gewoon een beetje in slaap te komen. Je gaat gewoon een beetje denken en dan na een tijdje val je in slaap. Soms als ik dan over wat aan het denken ben val ik langzaam in slaap en ga der verder over dromen. Ik zit dan zeg maar in mn droom maar ik WEET dat ik in een droom zit. En dan kan ik er zelf ook uitkomen. Ik weet dat ik in bed lig en ik kan gewoon heel normaal denken hoe ik nu ook doe alleen dan zit ik dus in een droom. Ik zit zeg maar gewoon opgesloten in een droom.

Ik kan het niet echt uitleggen. Meestal wil ik meteen uit die droom om normaal te gaan slapen. Ik kan niet gewoon mn ogen open doen om wakker te worden ik kan ook niet mn armen bewegen of ook maar iets ik kan nix bewegen als ik dat probeer in die "droom". Ik lig dan gewoon in mn bed WETEND dat ik droom maar ik kan me niet bewegen of wakker worden. Ik probeer meestal mn arm zo hard te bewegen dat ik op een gegeven moment wakker schrik en mn arm dus een slaande beweging maar omdat ik wakker word en ineens mn arm weer kan bewegen. Ik probeer dus zo erg mn arm te bewegen dat ik wakker schrik zeg maar.

Laats had ik dus weer een "halve droom", ik droomde dat ik in bad lag. Maar ik kon me dus niet bewegen in die droom, ik kan wel gewoon normaal denken ik kan alles behalve praten en bewegen. Ik weet niet het is meer een trance denk ik. Ik ben zeg maar bij mn bewustzijn maar ik kan nix in die trance/droom.

Het klinkt allemaal misschien heel erg vaag maar het is echt waar. Ik had er eigenlijk nog nooit over nagedacht of over gepraat ik had het wel eens gezegd tegen iemand maar meer voor de grap niet serieus...

Ben benieuwd wat voor een reacties ik hierop krijg. Ik weet zelf niet wat t nou is ofzo of ja hebben meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 10:31
Lucide dromen misschien?

Ik heb wel vaak dat ik in een soort droomtoestand kom terwijl ik nog niet echt slaap; ik kan dan nog wel mijn lichaam bewegen. Dan is het net alsof ik een visuele herinnering heb, alleen dan veel helderder dan je overdag meestal hebt. Ik zie dan ook beelden waarvan ik me niet kan herinneren dat ik ze in het "echt" heb gezien.

Een ander iets: Ik heb wel eens dat ik in bed over iets nadenk en dat ik dan een soort "klap" voel in mijn hoofd. Het is niet zoiets als je spieren ontspannen maar iets anders. Ik hoor dan een soort donderslag in mijn hoofd en het flitst dan ook wit voor mijn ogen, heel raar, heeft iemand dit ook wel eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TlighT
  • Laatst online: 28-05 10:31
Als Engels geen bezwaar is, dit is een hele interessante pagina over vreemde ervaringen rond slaap.

Anoniem: 3527

Ik heb ook wel eens dat ik heel bewust droom. Maar niet specifiek aan het begin v.d. nacht. Ik kan dan zelf heel bewust mijn droom sturen. Ik kan gecontroleerd handelen zeg maar.

Ik ben me er van bewust dat ik droom en kan er zelf voor kiezen om wakker te worden. Heel soms wordt ik wakker uit een droom en kan er vervolgens weer in terugkomen (moet je niet al te wakker zijn).

Anoniem: 9725

Dit heet inderdaad lucide dromen en het is niet vreemd. Je kunt het zelfs aanleren.
Ik had dit vroeger erg vaak en kon mezelf ook wakker maken met een plotselinge beweging waardoor ik wakker "schrok".

Je kunt op deze manier zelfs je droom sturen maar dat is me nooit heel goed gelukt.

Geniet ervan en bedenk eens hoe je deze dromen kunt "gebruiken"!! :P

Anoniem: 15385

Ja het is heel normaal, en je kunt je zelf er inderdaad in trainen.

Ik heb al van kinds af aan een steeds terugkerende nachtmerrie. In die nachtmerrie wordt ik steeds gepijnigd door een soort heks-achtige oude vrouw. Als ik dan wakker word dan heb ik steevast heel erg pijn in mijn rug, precies op de plek waar die vrouw me beet heeft gepakt.
Ik ken die droom nou zo goed dat ik hem kan sturen, en mezelf ook wakker kan sommeren voor dat mens me te grazen neemt.

Ook kan ik mezelf bepaalde richtingen op sturen in dromen. Leuk man, net een computergame... Het eerste niveau is hetzelfde, daarna kom je steeds in een ander level. Je eigen fantasie kan meer dan je denkt!

Gewoon van genieten, als je eenmaal doorhebt hoe het moet :)

Anoniem: 6651

Topicstarter
Op donderdag 30 november 2000 08:59 schreef frame31 het volgende:
Ik had dit vroeger erg vaak en kon mezelf ook wakker maken met een plotselinge beweging waardoor ik wakker "schrok".
ja precies dat bedoel ik ja!
Vaag is dat :?

Anoniem: 9409

Ik heb weleens dat ik zo geleidelijk aan wakker wordt, dat het dromen overgaat in een vorm van fantaseren wat steeds minder sterk wordt beleefd. Voelt ook vaag aan, alsof ik niet echt droom maar het ter plekke verzin:?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 00:17
Als je transcedent mediteert kom je ook in een toestandsfase waarin je wel bewust bent van jezelf, maar je lichaam uitgeschakeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6927

lees deze eens
ik zag het ergens in een draardje, kweet niet meer waar maar hier word duidelijk uitgelegd wat voor rare dingen je allemaal met dromen en je eigen geest kan doen.

http://www.robotbugs.com/robotbugs/mind/sleep.htm

:z ze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhythmic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-06-2024
Op vrijdag 01 december 2000 03:46 schreef [YR]paladin het volgende:
lees deze eens
Interessant stuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6927

zeker!
ken hem zelf ook pas sinds kort en ik vond het een enorm goed stuk
allemaal grappige dingen, ga ik ook nog eens proberen binnenkort

ok, sorry, het stuk stond al hoger in het stukje zag ik net, mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13086

Ik heb weleens dat als ik heel moe ben of een beetje ziek dat ik dan in een half-droomtoestand kom. En soms, als ik die dag veel wiskunde heb gedaan, probeer ik alle problemen in mijn leven op te lossen met wiskunde. Echt een erg raar gevoel is dat, ik probeer maar steeds weer een integraalteken ervoor te zetten en dingen in elkaar in te vullen, maar het wil maar niet, het lijkt net of mijn hoofd vol stroop zit. Ik moet dan echt moeite doen om dan uit die toestand te komen, even opstaan en iets anders gaan doen, anders glij ik er zo weer in weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13716

Daria:

Ik heb dat ook, alleen dan met verschillende dingen.
Ik heb dat heel vaak als ik net in slaap ben gevallen en na een paar minuten weer wakker word. Op dat moment zit datgene ZO in je hoofd dat je alles met datgene wat in je hoofd zit gaat verwarren. (onduidelijke zin, maargoed :)
Als ik vervolgens weer ff geslapen heb is het weer weg.
Maar ik heb het nog nooit overdag gehad zoals jij beschrijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
wat ik wel eens heb is ineens een heel raar gevoel, moeilijk te omschrijven, de hele omgeving is heel bedreigend, heel 'zwaar' ook. veel beweegt.

hmm dit lijkt nergens op, maar ik kan het niet goed omschrijven. het is in ieder geval best wel een sterk gevoel, niet zomaar iets.

in ieder geval dit soort dingen duurde nooit lang, en ik kon er ook wel uit loskomen door gewoon iets anders te gaan doen.
ik denk niet dat het met dromen te maken heeft, volgens mij ben ik gewoon een beetje gek 8-) .

in ieder gaval de laatste keer dat ik het meemaakte was jaren geleden.

wat hierboven allemaal omschreven wordt lijkt me wel vet om te hebben (ik kan me een andeer topic herinneren waarin mensen beschreven dat ze zichzelf konden zien liggen (dit lijkt me echt geschift om mee te maken, ik zou het wel een keer willen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 18:46
sick!!!!!! ;( ;(
Ik heb dit allemaal uitgeprint en gelezen gisteren, voordat ik ging slapen.
Daarna heb ik in die nacht, toevallig of niet, de ziekste droom gehad die ik ooit heb gehad. Hij leek zo echt!!
Een vriend van mij sprong in die droom voor de tram/trein, waarna iedereen zei dat het mijn schuld was en zo
echt niet leuk ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 01 december 2000 03:46 schreef [YR]paladin het volgende:
lees deze eens
ik zag het ergens in een draardje, kweet niet meer waar maar hier word duidelijk uitgelegd wat voor rare dingen je allemaal met dromen en je eigen geest kan doen.

http://www.robotbugs.com/robotbugs/mind/sleep.htm

:z ze :)
als het bestaat zou ik het wel willen lezen

PSN: Houtvlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 16:31
lucide dromen ruleren zwaar, alleen kan ik dat helaas niet zeggen uit eigen ervaring.

Alles wat jij kan fantaseren KAN in je dromen. Als je een lucide droom hebt dan ervaar je dat je droomt. Als je weet dat je droomt en je bent daar volledig bewust van kan je alles in je dromen. Vliegen? VLieg maar een end heen... quaken? ga je gang. Je kan alles en iedereen voor je halen je bent totaal under control of je eigen dromen. Vragen kan je altijd aan mij stellen... ik weet er aardig wat van af alleen is het mij nog nooit gelukt... wel een paar keer dat ik wist dat ik droomde maar dan werd ik van de exitement weer wakker.

Wat in ieder geval handig is is om je dromen te onthouden. Je droomt veel vaker dan dat je je sochtends kan herinnneren. Je kan je daarin trainen door elke ochtend even je dromen op te schrijven... niet op de computer ofzo maar meteen in je bed. En het liefst als je wakker word eerst even blijven liggen en al je dromen voor jezelf even nalopen want 1 beweging en je kan al weer een hoop informatie kwijt zijn. Nadat je ze nagelopen hebt meteen opschrijven! Das stap 1... voor uitgebreidere technieken kan ik je wel wat links geven op een beter tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zaterdag 02 december 2000 16:38 schreef HertogJan het volgende:
sick!!!!!! ;( ;(
Ik heb dit allemaal uitgeprint en gelezen gisteren, voordat ik ging slapen.
Daarna heb ik in die nacht, toevallig of niet, de ziekste droom gehad die ik ooit heb gehad. Hij leek zo echt!!
Een vriend van mij sprong in die droom voor de tram/trein, waarna iedereen zei dat het mijn schuld was en zo
echt niet leuk ;(
inderdaad geen geweldige droom. maar de link is wel echt vet! dat wil ik ook wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-07 21:55

GraasGast

Analogue Heaven

Ik heb vaak dat ik in zoŽn "aanstuurdroom" zit dat ik net even te wakker word, en dan is het geluid ui t droom weg...dan is het ineens helemaal stil..klote is dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-07 17:14

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Het is wel eens zo dat als ik ergens ben waar ik dan ook moet slapen (met mensen om me heen, in de bus of auto ofzo)dat ik dan alles wat ik om me heen hoor implementeer in mijn droom. Heel gek want echt alles krijgt een logische plaats in mijn droom. Alle gesprekken krijgen een andere betekenis.

Soms als ik nog maar half slaap denk ik wel eens aan schrikachtige momenten, en dan schrik ik ook fysiek en wordt ik eraan herrinderd dat ik nog gewoon op bed lig.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carloz
  • Laatst online: 22-06 15:04
nah lucide is het niet.. Dat is dat je bewust bent dat je droomt en dat je zo je hele droom kan beinvloeden.

Maar dat van in bed liggen en niet kunnen bewegen en praten heb ik ook wel eens gehad jah.. DOODENG vond ik het.
Toen ik later op een site van lucide dromen las over verschillende soorten dromen las ik dat dit niets bijzonders was, dus ik weer blij ;)
een mooie website om over dromen te lezen is
http://www.dit.is/een_droom/
het gaat vooral over lucide zijn. maar dus ook over de verschillende droom soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Niet online
Al vanaf dat ik een klein jochie was droom ik soms dat ik door een soort heks ofzo (origineel) achterna gezeten wordt. Alleen lijkt het alsof ik mezelf door een stroop moet worstelen om vooruit te komen. Heel vaag :? Deze achtervolging speelt zich af in een buurt waar ik eerst gewoond heb. In deze buurt ben ik als klein jochie een keer de weg kwijtgeraakt. An altijd wanneer ik op een bepaalde plaats in de wijk aangekomen ben, dan wordt ik badend in het zweet wakker. Nu ben ik 17, maar wanneer ik die droom gehad heb dan voel ik me 7 ofsow. :'(

GreetZ

Maar iedereen schijnt zo z`n vage ervaringen te hebben op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15278

iedereen heeft wel wat meegemaakt, en ik niks:'(
Ik heb een keer een droom gehad waarin ik wist dat ik droomde, maar die droom was in zwart-wit (niet verzonnen!).
Maar dat is al weer zo'n 8 jaar geleden of zo, dus mijn geheugen kan ook spelletjes met me spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carloz
  • Laatst online: 22-06 15:04
dat wat jij beschrijft stokkie zoiets staat ook helemaal beschreven op die site die ik net stuurde..
ook met een heks. Ze zeggen als je bewust bent van die droom moet je eens gaan omkijken en zien wie die gast nou ECHT is en het blijkt altijd een onschuldig iemand te zijn ipv een enge heks.
Op die manier kan je de oorzaak van dromen ook vaak herkennen.. (bang voor het onbekende bijvoorbeeld of bang om de weg kwijt te raken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Niet online
hey tnx Carloz :)
Dat zal ik de volgende keer eens proberen.
Maar dan moet ik eerst :z :z :z

GreetZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50398

Ik kan mij zo in een droom krijgen.
Ik lig en bed en doe net of ik een lang ronde omhoog lopende trap in een vuurtoren op ren. als ik boven ben spring naar beneden. en ik slaap en meestal droom ik dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:16

MrG

Dit hoeft niet persee een lucide droom te zijn, maar kan ook een slaapstoornis zijn die ontstaat door onregelmatige nachtrust (mensen verwarren dit al snel met lucide dromen)... Wat je omschrijft als met je arm slaan en uit je slaap willen komen heeft eerder te maken met die slaapstoornis dan met lucide dromen, angst speelt bij slaapstoornissen meestal een rol...

Heb er zelf mee te maken gehad en me heel goed laten inlichten over wat dit fenoneem nou is, want het kan echt ontzettend angstaanjagend worden als je verlamd ligt...

Regelmatigheid aanbrengen in je slaappatroon, en ontspannen vóór het slapen gaan (dus geen potje counterstrike ofzo, boekje lezen ofzo)...
Als ik ernaast zit (wat natuurlijk kan, ik ben geen dokter :)) dan wens ik je toch veel sterkte! :)
Pagina: 1