Aanleggen van een netwerk, tips?

Pagina: 1
Acties:

• Quniac
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10-2003
Ons verse studentenhuis heeft sinds kort internet, en daarom moeten we een netwerk aanleggen zodat iedereen internet heeft en niet alleen ik. Aangezien ik hier niet zo heel veel ervaring mee heb (ongeveer geen) zou ik graag wat hulp willen.

Wij hebben ADSL van BaByXL in samenwerking met de TU Delft, verbinding is 8M max.

Ons huis heeft 3 verdiepingen met op elke verdieping 4 personen. Ik denk dat het het handigst is om in het soutterrain de modem en een router (4 poorts) neer te zetten (hier wonen geen mensen) en vervolgens op elke verdieping een switch (4 poorts). Op deze manier is het toch mogelijk om aan iedere switch weer 4 computers te hangen?

Hoe zit het op deze manier met dataverlies/snelheidsverlies hoe het ook mag heten, en moet ik nog rekening houden met speciale gevallen zoals iMac/eMac en winXP comps.. Zover ik weet draait er niemand linux hier in huis, dus das niet van belang.

Zijn er qua bekabeling nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik had van iemand gehoord dat ik sowieso categorie5 kabels moest nemen, wat is het verschil tussen hard/zacht.

Ervanuitgaande dat deze setup goed is, wat voor router en switches zou ik dan moeten hebben, en wat gaat dit totaal ongeveer kosten (ik verwacht zo'n €200, maar kan t goedkoper?).

Bij voorbaat dank:)

Verwijderd

Je moet natuurlijk wel een 5 poorts switch op elke verdieping zetten, want anders kan je maar 3 computers aansluiten. Ik zou zelfs nog een iets grotere switch nemen, zodat je wat ruimte om te groeien hebt.

Je moet inderdaad cat5 kabels nemen, maar cat4 en lager is toch niet of nauwelijks meer te krijgen. Je zou er nog over kunnen denken om de kabels die de verschillende verdiepingen verbinden cat5e te maken, want dan kan je later eventueel gigabit daarover gaan draaien.

Hoeveel IP adressen krijg je van de TU Delft?

Tenslotte: maak alleen de verbindingen tussen de switches en de router (wat eigenlijk een router met ingebouwde switch is, als hij 4 poorten heeft) en geen verbindingen tussen de switches onderling want dan krijg je lussen in je netwerk en daar kunnen switches in de prijscategorie waar jij naar kijkt niet tegen! (want die ondersteunen geen Spanning Tree Protocol)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:12

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Met je zelfbedachte setup gaat dat prima werken.
Prik elke switch met de uplink poort op de router(met ingebouwde 4poort switch) en je kan op elke verdieping weer een switch neer zetten. Let er wel op dat je een poort kwijt bent op de switch voor de connectie met je router. Dus kijk naar een 5-8 poort switch.

Snelheidsverlies zal je geen (merkbare) last van krijgen.

Qua bekabeling zou ik inderdaad gebruik maken van Cat5 UTP. Hard of zacht maakt geen zak uit. Hard wordt vaker in de goten gebruikt, en zacht voor patchkabels. Het gaat daarbij om een geslagen kern, of een losse kern.

OS maakt geen zak uit, als het maar tcp/ip ondersteund.
De meeste routers hebben een DHCP server, dus je kan alles automatisch toe laten wijzen.

Wat betreft je router:
Kijk naar : www.routershop.nl

pak er een zonder ADSL modem, want die heb je waarschijnlijk al. ZO niet, kijk dan naar een router inclusief modem.
Er is een topic over welke router je moet nemen..

[rml][ Routers] Verschillen/voordelen tussen merken + ervaringen[/rml]
Hoe deel ik Internet ?

Suc6

[ Voor 15% gewijzigd door Equator op 12-08-2003 13:27 ]

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 21:40

yGiDoRp

Sawasdee

In verband met (eventueel) lokaal verkeer tussen de clients is het handiger om één 16-poorts switch te nemen en die centraal neer te zetten ipv drie keer 4-poorts. Dit is ook goedkoper.

Koop een grote rol CAT5E kabel en zet de RJ-45 plugs er zelf op. Dat is niet zo moeilijk maar kost alleen wat tijd en gepiel.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik dacht dat je switches gewoon onderling kon verbinden? Heb ik eigenlijk nooit geprobeerd, maar goed :)

• Quniac
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10-2003
Gigabit das denk ik niet de moeite om daar rekening mee te houden, het huis waar ik in woon heeft een sloopnominatie (ook al duurt dat waarschijnlijk nog wel ff, 3 jaar ofzo minstens), maar ik verwacht niet dat er iemand is die die investering wil doen :)

Ik heb van de TU een aansluiting voor 4-16 computers, hoeveel IP adressen weet ik niet.

In welke zin zouden we moeten/kunnen groeien? als mensen meerdere computers gaan hebben?

Verwijderd

dog4life schreef op 12 augustus 2003 @ 13:25:
Ik dacht dat je switches gewoon onderling kon verbinden? Heb ik eigenlijk nooit geprobeerd, maar goed :)
Ja, dat kan. Dan heb je dus bijv. 4 PC's op 100 Mb op de ene switch en ook 4 PC's op 100 Mb op de andere switch. Tussen de 2 switches ligt 100 Mb, dus als er veel verkeer van switch 1 naar switch 2 (en/of andersom) moet, dan heb je (theoretisch!) in het beroerdste geval 1/4 van die 100 Mb aan bandbreedte.

Verwijderd

Quniac schreef op 12 August 2003 @ 13:26:
Gigabit das denk ik niet de moeite om daar rekening mee te houden, het huis waar ik in woon heeft een sloopnominatie (ook al duurt dat waarschijnlijk nog wel ff, 3 jaar ofzo minstens), maar ik verwacht niet dat er iemand is die die investering wil doen :)

Ik heb van de TU een aansluiting voor 4-16 computers, hoeveel IP adressen weet ik niet.

In welke zin zouden we moeten/kunnen groeien? als mensen meerdere computers gaan hebben?
Dat zou ik die mensen gewoon zelf op laten lossen. Door nog een kleine switch op hun kamer neer te zetten.

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 21:40

yGiDoRp

Sawasdee

dog4life schreef op 12 August 2003 @ 13:25:
Ja dat kan natuurlijk wel, maar die switches zijn dan met elkaar verbonden via een 100Mbit lijn (Switches met Gbit uplinks zijn duur). Dan kan het netwerk heel erg traag worden voor iedereen als mensen die op aparte switches zitten van elkaar gaan leechen.

Één (goedkope, check pricewatch) 16-poort switch is ook goedkoper dan 3 switches met een kleinere capaciteit.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Verwijderd

dog4life schreef op 12 August 2003 @ 13:25:
Je kan switches ook onderling verbinden, zolang je maar geen lussen in je netwerk maakt.

Je kunt dus best:
code:
1
2
Router---SW---SW---SW
               \---SW
doen, maar niet
code:
1
2
3
4
5
      --SW
     /   |
Router--SW --- 
     \        \
      --SW----SW

Als je switches geen STP ondersteunen, dan mag er maar 1 pad tussen twee punten zijn, anders gaat het niet werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 13:40 . Reden: ASCII art edit ]

Verwijderd

Dit had een edit moeten zijn

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 13:39 ]

Verwijderd

Als je nog geen router hebt aangeschaft zou ik overwegenom een oude PC om te bouwen als router met linux Smoothwall er op! Dit is een kant en klare linux versie! Erg makkelijk te installeren.

Wat heb je nodig??
Een pentium 60 met 24 mb +/- ram en een harddisk van 100MB twee netwerkkaartjes erin.
Even instellen zie ook FAQ. En je hebt een goedkope router voor 12 personen of meer!
www.smoothwal.org

Verder zou ik idd voor 1 switch gaan maar als dat niet gaat dan moet je op elke verdieping een hub of een switch neer zetten en deze via de uplink (of via normale poort met een cross-cable) verbinden met een 8 poorts hub of switch die op de verdieping staat waar de verbinding binnen komt.

Besturingsystemen haalt niets uit de de meeste routers geven toch hun IP's uit op basis van het MAC adres. Snelheids verlies... daar hoef je je niet zo druk om te maken want 10Mbit kaartje trekt met gemak 500Kb/s en als je zelfs 100mbit gebruikt (zou ik doen) hoef je je nergens druk over te maken!

Alleen moet je wel opletten dat je niet alle PC's openzet dat iedereen bij elkaar op de schijf kan neuzen.

Verder raad ik je aan om DHCP aan te zetten in de router. zie ook FAQ.
Dit scheeld een hele hoop gelul met instellen van 12 pc.

succ6 >:)
Pagina: 1