Toon posts:

booten vanaf firewire niet mogelijk in bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb jullie hulp nodig

Ik heb een notebook (HP). Deze gebruik ik voor mijn werk en mijn studie, dus ik wil Windows lekker schoon en snel houden en.... mijn HD leeg!. Maar ik wil ook wel eens een spelletje spelen of software of een ander besturingssysteem uitproberen.
Wat ik ook heb is een externe firewire HD. Het ding is bloedsnel (sneller dan mijn interne 4200 toeren schijf) maar ik kan in de bios niet vanaf Firewire booten. Heeft iemand een oplossing zodat ik via een floppy of via een bootable CDrom naar een besturingssyteem geinstalleerd op de firewire disk kan booten?

Bij voorbaad bedankt voor jullie reactie

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 09:02
welk merk firewire harddisk?

//edit:
ik heb geen bootmanager kunnen vinden die ook firewire ondersteunt, heb je al een biosupdate overwogen, waarin de functie misschien wel zit?

[ Voor 74% gewijzigd door jazz op 12-08-2003 15:01 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

--> Opslagmedia & I/O Controllers :)

Bootoptie's hebben niks met Windows Operated Systems te maken...

[ Voor 17% gewijzigd door Han op 12-08-2003 15:04 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[PMG] --> [OM]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Tjeetje... was even mijn topic kwijt.
Het merk is lacie en ik heb tevergeefs al gekeken bij HP voor een bios update maar HP is niet zo'n ster in het voortzetten van hun product ondersteuning.
Ik heb al wel (ik hoop universele) dos drivers gevonden voor een externe firewiredisk maar hoe krijg ik het voor elkaar om bv vanaf floppy te booten (inclusief de firewire driver) en dan voor een andere als de C:\ schijf (in dit geval E:\ ofzo voor de firewiredisk) te kiezen. Maw wat voor bootmanager moet ik kiezen. Liefst zo klein mogelijk want mijn firewire driver moet ook nog op de floppy passen.

Verwijderd

deze bestaan nog niet, ondanks dat BIOS fabrikanten (AMI en Phoenix/Award) al een tijdlang zover zijn dat ze FireWire bootsupport in het BIOS hebben.

Zelfs win2000 kon al van FireWire harddisks booten. Van USB kan niet, aangezien de drivers (en USB-stack) hiervoor niet lowlevel genoeg zijn.

Jammer genoeg heeft nog geen enkel PC moederbord de optie Boot From FireWire.
Apple's hebben het al een paar jaar!

Verwijderd

Misschien wel een optie "Removeable devices" of "External devices"?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad jammer dat je niet gewoon van firewire kan booten zoals bij een apple. Maar weet iemand een (liefst freeware) bootmanager die ik kan installeren op een floppy. Zodat ik eerst de driver van de firewire schijf kan laden en daarna de bootmanager.
Betaan er ook bootmanagers die win 98\ME kunnen booten vanaf een andere dan de C: schijf?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 13:30 ]

Pagina: 1