Toon posts:

MS EXCEL en ACCESS] hoe zoeken op *¶

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe geef je als zoek- en vervangopdracht (CTRL-H) op, dat er vervangen moet worden op symbolen die op het einde van een veld staan?

Bijvoorbeeld:
In het veld [2 cm connector, rode kabel, 250 cm]
wil ik 'cm' vervangen door 'centimeter' , zodoende dat enkel de 2e 'cm' gewijzigd wordt.

Bestaat hier een mogelijkheid voor?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:25
Als je nu ipv de cm de cm met spatie vervangt, want dat verschilt de eerste van de laatste..

|>

Verwijderd

Bij het zoeken kan je ook speciale tekens selecteren

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 11:09:
Bij het zoeken kan je ook speciale tekens selecteren
Hoe selecteer ik dan bij Excel speciale tekens in het zoek/vervang scherm?

Verwijderd

Lijkt inderdaad niet voor te komen (in tegenstelling tot Word)

Misschien daar je speciale teken zoeken en deze kopieren naar Excel...?

Verwijderd

Topicstarter
Nee...tekens kopieren heb ik inderdaad geprobeerd, maar dat werkt niet.

Ook de optie van Simon is eigenlijk geen optie. Het voorbeeld is namelijk maar een voorbeeld, de praktijk is wat moeilijker waarbij 'einde regel-zoekmogelijkheid' echt een must is.

Bijvoorbeeld:
'1[spatie]m' moet vervangen worden door '1m'. Maar ook bij '2[spatie]m'. Dus het is veel handiger om '[spatie]m' te vervangen door 'm'. Maar dat zou beteken dat de [spatie] in '[spatie]magnetron' ook vervangen wordt, en dat wil ik niet.

Ik kan natuurlijk enkel '[spatie]m[spatie]' laten vervangen door 'm[spatie]', maar dan veranderen de '[spatie]m' aan het eind van een regel niet mee.

Dat is eigenlijk het probleem waarmee ik zit.
Ik hoop dat iemand met deze verduidelijking van het probleem, een oplossing voor mij heeft.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 17:44
in de help staat een stukje over:

"Jokertekens gebruiken bij het zoeken naar tekst of getallen"

in jouw geval zou je in een aantal keer wel het gewenste resultaat moeten krijgen met '?' en '~' tekens

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09-2025
heeft iets te maken met ^p^p of zoiets. zoek op wordperfect returncodes

Battle.net tag

Verwijderd

Topicstarter
Mystery schreef op 12 August 2003 @ 11:52:
heeft iets te maken met ^p^p of zoiets. zoek op wordperfect returncodes
Nee, helaas. Deze returncodes werken heel leuk in Word, maar niet bij Excel.

• Mystery
Is het in bovenstaand voorbeeld niet simpeler om naar links uit te wijken?
Vervang "0 cm" door "0 centimeter".

Battle.net tag

Verwijderd

Topicstarter
BuG2FiX schreef op 12 augustus 2003 @ 11:41:
in de help staat een stukje over:

"Jokertekens gebruiken bij het zoeken naar tekst of getallen"

in jouw geval zou je in een aantal keer wel het gewenste resultaat moeten krijgen met '?' en '~' tekens
Dank voor je hulp, maar ik ben bang dat het niet werkt.

Als ik namelijk alle spaties voor een losse 'm' wil verwijderen, kan ik niet met een wildcard een onderscheid maken tussen:
'[spatie]m[einde regel]' en '[spatie]magnetron'

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:18

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat je doet zijn 3 opdrachten. Eentje dan vervang je " cm " voor "*placeholder*", en de tweede " cm" voor " centimeter". Daarna "*placeholder*" voor " cm "

Verwijderd

Topicstarter
Mystery schreef op 12 August 2003 @ 12:03:
Is het in bovenstaand voorbeeld niet simpeler om naar links uit te wijken?
Vervang "0 cm" door "0 centimeter".
Als de 'cm' inderdaad overal voorafgegaan wordt door een '0' wel natuurlijk, maar daar is nu net geen pijl op te trekken.

Het zijn zo'n 23000 productregels/items, die niet allemaal met de hand gecorrigeerd worden. In feite moet overal de spatie voor de 'mm', de 'cm' en voor de 'm' weggehaald worden.

Dit lukt uiteraard dmv vervang '[spatie]m[spatie]' door 'm[spatie]'.
Enkel bij de 'm' aan het eind van een regel werkt dit niet.
en '[spatie]m' vervangen werkt ook niet, want dan wijzigd '[spatie]magnetron' ook.

Zie hier...mijn probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 12:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
sebastius schreef op 12 August 2003 @ 12:06:
Wat je doet zijn 3 opdrachten. Eentje dan vervang je " cm " voor "*placeholder*", en de tweede " cm" voor " centimeter". Daarna "*placeholder*" voor " cm "
Aan constructies met een tussenstap (zoals jouw '*placeholder*' heb ik ook zitten denken. Maar ik ben bang dat dat niet overal werkt.

Kijk maar eens in mijn vorige post, waarbij ik het probleem wat meer heb toegelicht (het verwijderen van de spatie).

• Mystery
Bekijk met de help eens de formule (nederlands) VERVANGEN en VERVANGENB.
Of voor de luie mensen hier de formuleomschrijving uit de help.
VERVANGEN vervangt een deel van een tekenreeks door een andere tekenreeks, op basis van het aantal tekens dat u opgeeft.

VERVANGENB vervangt een deel van een tekenreeks door een andere tekenreeks, op basis van het aantal bytes dat u opgeeft. Deze functie is bedoeld voor gebruik bij dubbel-bytetekens.

Syntaxis

VERVANGEN(oude_tekst;begin_getal;aantal_tekens;nieuwe_tekst)

VERVANGENB(oude_tekst,begin_getal,aantal_bytes,nieuwe_tekst)

oude_tekst is tekst waarvan u een aantal tekens wilt vervangen.

begin_getal is de positie van het eerste teken in oude_tekst die door nieuwe_tekst moet worden vervangen.

aantal_tekens is het aantal tekens in oude_tekst dat VERVANGEN moet vervangen door nieuwe_tekst.

aantal_bytes is het aantal bytes in oude_tekst dat VERVANGENB moet vervangen door nieuwe_tekst.

nieuw_tekst is de tekst waardoor u de tekens in oud_tekst wilt vervangen.

Voorbeelden

Met de volgende formule vervangt u vijf tekens door nieuw_tekst, te beginnen met het zesde teken in oud_tekst:

VERVANGEN("abcdefghijk";6;5;"*") resulteert in "abcde*k"

Het zesde tot en met het tiende teken worden vervangen door "*".

Met de volgende formule vervangt u de laatste twee cijfers van het jaartal 1990 door de cijfers 91:

VERVANGEN("1990";3;2;"91") resulteert in "1991"

Als cel A2 de waarde "123456" bevat, geldt het volgende:

VERVANGEN(A2;1;3;"@") resulteert in "@456"

Als de functie RECHTS als resultaat "ABCDEF" geeft, geldt het volgende:

VERVANGEN(RECHTS(A3;6);1;6; "*") resulteert in "*"

In het volgende voorbeeld worden de eerste drie dubbel-bytetekens in cel C4 vervangen door "":

VERVANGENB(C4,1,6,"")

Battle.net tag

Verwijderd

Topicstarter
Klopt...heb ik ook al aan gedacht. Maar ik zit helaas niet in een excel file te werken, maar in een tabel uit database die onderdeel uitmaakt van een ERP systeem.

In deze tabel kan ik geen formules toepassen, enkel gegevens bekijken en wijzigen. 'Zoek- en vervang' werkt gelukkig wel, maar veel meer vrijheid om te wijzigen heb ik niet.

Daarom poste ik mijn orginele probleem met de vraag of 'einde van regel' ook als parameter kan worden opgegeven.

Verwijderd

Kan je deze tabel niet linken naar een Access db oid, en daar dan de vervanging in uitvoeren???

Dit geeft je veel meer mogelijkheden (SQL/ VBA), en wat je wil is zo zeker mogelijk!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2003 @ 15:11:
Kan je deze tabel niet linken naar een (andere) Access db oid, en daar dan de vervanging in uitvoeren???

Dit geeft je veel meer mogelijkheden (SQL/ VBA), en wat je wil is zo zeker mogelijk!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 15:11:
Kan je deze tabel niet linken naar een Access db oid, en daar dan de vervanging in uitvoeren???

Dit is precies wat ik nu ga doen! Dank je.

Met de systeembeheerder overlegd dat we na sluitingstijd (lees: geen users van ERP) een backup draaien, een kopie van de betreffende tabel maken in Excel, de wijzigingen (middels een van te voren gemaakte MACRO) doorvoeren en de gecorrigeerde data terugplakken in de ERP-tabel.

Allen dank voor het meedenken!
Pagina: 1