[netwerk] informatie voor meerdere aansluitingen dmv router

Pagina: 1
Acties:

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Thuis heb ik de volgende situatie: beneden komt in de meterkast de kabelverbinding binnen die gedeeld wordt door een router. Van deze router gaat één kabel naar boven en één blijft beneden (allebei door kabelgoten).

Nu wil ik boven 2 pc's gaan aansluiten en het makkelijkste zou zijn om nog een kabel te trekken en via de router aan te sluiten. Helaas is het door ruimtegebrek in de kabelgoot niet meer mogelijk (ook al CAI en telefoon in deze goot).
Oplossing zou zijn om boven de router aan te sluiten zodat ik daar meerdere aansluitingen kan maken maar dan heb ik beneden dus geen aansluiting meer :(

Is het technisch mogelijk om 2 routers aan te sluiten (boven en beneden dus) of op een andere manier internet te delen. Draadloos zou natuurlijk ook nog een optie zijn maar dan zit ik weer met extra kosten...
Graag advies!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

en boven een switch/hub neerzetten is geen optie?

Verwijderd

je hoeft niet nog een router aan te sluiten. een hub, maar veel beter, een switch is genoeg.

edit: telaat |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 11:09 ]

• hemiparo
  • Niet online
nog niet eens aan gedacht... moet ook zeggen dat mijn netwerkkennis niet super is en met een router gaat alles automatisch. Met een switch ook?

Verwijderd

yezz, tenminste de simpele switches wel. Gewoon 3 keer kabel derin en internetten maar

edit: hoei, dit keer wel op tijd. :*)

edit 2: auw uplink verhaaltje vergeten 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 11:14 ]

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

jazeker. Dat is een kwestie van de kabel in het juiste poortje proppen en draaien maar :)

De huis tuin en keuken switches hoef je niet in te stellen of wat dan ook, da's gewoon gaan met die banaan :)

te laat :P

anyway, de kabel die van je router komt moet wel in de uplink poort van je switch, daar moet die dus wel over beschikken, vraag dat ff na in de winkel :)

[ Voor 31% gewijzigd door WhizzCat op 12-08-2003 11:11 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

hemiparo schreef op 12 August 2003 @ 11:09:
nog niet eens aan gedacht... moet ook zeggen dat mijn netwerkkennis niet super is en met een router gaat alles automatisch. Met een switch ook?
kijkt eens in de faq, staat alles over in ;)

Wat is het verschil tussen hub en switch?

een hub/switch is handig voor eventuele latere uitbreidingen, als dat niet nodig kan je ook 2 kabels over 1 laten lopen:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Negotiator/pxs/nt_2utp1kabel.png

• hemiparo
  • Niet online
een switch dus... maar hoe zit dat met aansluiten/instellingen per pc? kan ik eigenlijk niks over vinden in de FAQ (misschien combinatie van warmte/onwetendheid)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:12

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Yep, een switch of hub aansluiten is ook niet moeilijk. Je zal dan wel de kabel op de poort moeten aansluiten die gecrossed is.. Wordt vaak aangeduide met een X) Met een knopje kan je vaak het crossen uitzetten, of juist aan.

Je kan overigens ook 2 verbindingen laten lopen over 1 8draads UTP kabel.. Je hebt er nl. maar 4 nodig per PC.. Hoe dat precies werkt zal je even moeten zoeken denk ik..
Toevoeging: Bekijk de post van Erkens hierboven ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Equator op 12-08-2003 11:14 ]

• hemiparo
  • Niet online
Heb in ieder geval genoeg informatie voorlopig. Bedankt allemaal!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:07
CyberJ schreef op 12 August 2003 @ 11:13:
Yep, een switch of hub aansluiten is ook niet moeilijk. Je zal dan wel de kabel op de poort moeten aansluiten die gecrossed is.. Wordt vaak aangeduide met een X) Met een knopje kan je vaak het crossen uitzetten, of juist aan.

Je kan overigens ook 2 verbindingen laten lopen over 1 8draads UTP kabel.. Je hebt er nl. maar 4 nodig per PC.. Hoe dat precies werkt zal je even moeten zoeken denk ik..
Toevoeging: Bekijk de post van Erkens hierboven ;)
2 verbindingen over 1 kabel laten lopen lijkt me voor de topicstarter ingewikkelder dan een hubje of switchje kopen en even aan de bestaande kabel prikken... bovendien is het dan mogelijk om later evt. nog een 3e, 4e, enz. pc te plaatsen boven.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

jurri@n schreef op 12 August 2003 @ 11:16:
[...]

2 verbindingen over 1 kabel laten lopen lijkt me voor de topicstarter ingewikkelder dan een hubje of switchje kopen en even aan de bestaande kabel prikken... bovendien is het dan mogelijk om later evt. nog een 3e, 4e, enz. pc te plaatsen boven.
wat is er nu ingewikkelder dan een paar stekkertjes aan een kabel knippen :P
daarnaast is dat veel goedkoper als je weet dat je toch voorlopig geen extra pc hoeft aan te sluiten. En mocht je tzt toch meer aansluitingen willen hebben kan je die gewoon aan die kabel hangen.
Pagina: 1