Toon posts:

Configuratie Internet->Router->Switch werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goededag,

Mijn configuratie zag er eerst zo uit:

- Internet -> (62.108.x.x)
- (Drayek) Router -> (192.168.1.1)
- Hub -> (geen ip-adres lijkt me)
- Netwerk (192.168.1.10 en 192.168.1.11)

Een router laat geen broadcast van ip's toe. Voor filesharing een beetje onhandig en dus vandaar de hub.

Nu wil ik er dus een switch tussen hangen (gedaan dus, een switch van Sweex). Ik heb dus de Router en de computers erin geprikt. Ik krijg een signaal van één computer en van de router maar bij de andere computer werkt de verbinding niet. De oude configuratie met de Hub werkte correct maar slechts één computer heeft nu toegang tot het netwerk (en internet).

Weet iemand het probleem aan deze gegevens af te leiden?

Bij voorbaat dank,
Wilfred Boelhouwer

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

je hebt je hub dus vervangen voor een switch?
hoe heb je je router/pc's verbonden?
wat voor kabels, en hoe zit het met de "uplink"
kortom geef daar wat info over

Verwijderd

Topicstarter
Het internetverkeer komt binnen naar m'n Chello-modem. Verder heb ik een hardware-router (Draytek) om de internetverbinding te delen.

Deze router kan ook dienen als switch maar ik heb besloten dat niet te doen omdat een router niet broadcast toestaat (je kan niet zien wie er in je lokale netwerk zitten). Daarom heb ik de uplink-poort van de router verbonden (UTP cat5, straight) met een willekeurige poort in m'n Hub (niet de uplink-poort van de Hub want dat werkt niet). Verder heb ik de andere computers met kabels in de Hub geprikt. Alle kabels zijn 'straight'.

Nu wil ik dus de Hub door een Switch veranderen (Sweex). Zogezegd zogedaan, de Hub vervangen door een Switch. De Switch heeft 8 poorten en kunnen allen als uplink worden gebruikt. Met de switch werken twee aansluitingen, nl. die van de Router en die van één computer. De verbinding van de andere computer werkt echter niet.

Ik denk dat het aan m'n bekabeling ligt. Kan het zijn dat ik de kabel tussen Router en Switch door een cross-kabel moet vervangen?

Misschien dat m'n verhaal een beetje onduidelijk overkomt. In dat geval m'n excuses ervoor.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 12 augustus 2003 @ 12:45:
Het internetverkeer komt binnen naar m'n Chello-modem. Verder heb ik een hardware-router (Draytek) om de internetverbinding te delen.

Deze router kan ook dienen als switch maar ik heb besloten dat niet te doen omdat een router niet broadcast toestaat (je kan niet zien wie er in je lokale netwerk zitten).
:?
de switch die in de router zit is gewoon een normale switch en ook die dingen staan gewoon broadcasts toe hoor? zou wel raar zijn, want anders heb je er niets aan ;)
Daarom heb ik de uplink-poort van de router verbonden (UTP cat5, straight) met een willekeurige poort in m'n Hub (niet de uplink-poort van de Hub want dat werkt niet). Verder heb ik de andere computers met kabels in de Hub geprikt. Alle kabels zijn 'straight'.

Nu wil ik dus de Hub door een Switch veranderen (Sweex). Zogezegd zogedaan, de Hub vervangen door een Switch. De Switch heeft 8 poorten en kunnen allen als uplink worden gebruikt. Met de switch werken twee aansluitingen, nl. die van de Router en die van één computer. De verbinding van de andere computer werkt echter niet.

Ik denk dat het aan m'n bekabeling ligt. Kan het zijn dat ik de kabel tussen Router en Switch door een cross-kabel moet vervangen?
ehm je zegt dat de verbinding tussen de router en switch er wel is en dan vervolgens denk je dat die fout is :?

Als je die switch weer vervangt door die hub werkt het weer?
controlleer dan de instellingen van de pc en speel wat met 10/100 Full/Half duplex etc.

Verwijderd

Topicstarter
de switch die in de router zit is gewoon een normale switch en ook die dingen staan gewoon broadcasts toe hoor? zou wel raar zijn, want anders heb je er niets aan
Zo had ik het begrepen van howstuffworks.com. Routers laten alleen signalen door die voor een specifiek adres bestemd zijn. Je kan dan wel filesharen maar dan moet je handmatig het ip van de computer die je wilt hebben intikken. Ik kan me overigens wel herinneren dat ik al m'n computers in de Router had geprikt en dat ik idd de 'neighboorhood' niet kon zien. Maar dat terzijde
ehm je zegt dat de verbinding tussen de router en switch er wel is en dan vervolgens denk je dat die fout is
inderdaad, is een onlogische redenering van me. Zal dan ook waarschijnlijk niet daaraan liggen.
Als je die switch weer vervangt door die hub werkt het weer?
Inderdaad, momenteel heb ik ook de Hub er weer tussen hangen.

Ik zal wel wat met m'n configuratie gaan spelen. In ieder geval bedankt voor je tijd.

Groeten,
Wilfred Boelhouwer

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 13:15:
[...]

Zo had ik het begrepen van howstuffworks.com. Routers laten alleen signalen door die voor een specifiek adres bestemd zijn. Je kan dan wel filesharen maar dan moet je handmatig het ip van de computer die je wilt hebben intikken. Ik kan me overigens wel herinneren dat ik al m'n computers in de Router had geprikt en dat ik idd de 'neighboorhood' niet kon zien. Maar dat terzijde
Eigenlijk is je Draytek 2 apparaten in 1. Aparaat 1: Een router met 2 poorten (LAN en WAM). Apparaat 2: Een switch met 5 poorten. De LAN-poort van de router zit a.h.w. binnen in het Draytek-kastje onzichtbaar aangesloten op de 5e poort van de switch. Resultaat: 1 WAM-poort en 4 LAN-poorten.
[...]

inderdaad, is een onlogische redenering van me. Zal dan ook waarschijnlijk niet daaraan liggen.

[...]

Inderdaad, momenteel heb ik ook de Hub er weer tussen hangen.

Ik zal wel wat met m'n configuratie gaan spelen. In ieder geval bedankt voor je tijd.

Groeten,
Wilfred Boelhouwer
En probeer ook vooral eens een andere kabel. Kun je die niet even van iemand lenen?

Verwijderd

Topicstarter
En probeer ook vooral eens een andere kabel. Kun je die niet even van iemand lenen?
Daar zit het probleem :-). De andere computer waar het netwerk/internet dus niet werkt zodra de switch ertussen hangt staat één verdieping hoger. De kabel is redelijk ingenieus langs de wand, door de muur, naar buiten, langs de waterleiding, omhoog, terug naar binnen,door muur heen mijn kamer in, gelegd. Ik hoop dat het probleem daar niet aan ligt :-). Gelukkig gaat het om een laptop dus ik kan het beneden wel met een andere kabel testen. In ieder geval bedankt voor je suggestie.

Groeten,
Wilfred Boelhouwer
Pagina: 1