[NFS] toegang verlenen aan meerder pc's

Pagina: 1
Acties:

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
Ik heb zojuist me NFS opgezet. Ter ilustratie /etc/exports
/mnt/shareddir1/ 10.0.0.4(rw) 10.0.0.5(rw)

Mijn hosts.allow:
ALL : 10.0.0. : allow
sshd : ALL : allow
ALL : ALL : deny

Machine 4 werkt. Maar van 5 is mijn commando + output::
uberbak:# mount 10.0.0.1:/mnt/shareddir1/ /mnt/share1/
mount: 10.0.0.1:/mnt/shareddir1/ failed, reason given by server: Premission denied

Nou is mijn probleem dat werkstation 5 geen connectie wil leggen waar 4 dit zonder problemen doet. Ik begrijp niet wat ik verkeerd doe. In alle howto's en dergelijken welk ik tot nu toe ben tegen gekomen staat dat dit moet werken. Wie ziet wat ik fout doe? Bvbd.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Verwijderd

Misschien een probleem met de reverse DNS? Ik geloof dat nfsd ook altijd hostnames wil zien.. Kan je evt. even naar kijken..

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
Mijn logs geven aan dt er geen export entry is. Maar zoals je hierboven kunt zien is dit zeker wel het geval. Ik heb geen idee hoe ik die DNS zou moeten regenen.

Dns is bij mij geregeld door mijn Etech-BlueLine routertje. Ik durf niet echt te gaan rotzooiten met DNS nummers, omdat he internet er dan mee ophoud.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:48
Als het goed is logt de server ook waarom hij de client weigert. Zoek dat er eens bij? Dan kunnen we tenminste meer doen dan gissen naar de oorzaak.

Als de server niets logt, zet dan het debuglevel eens een stukkie hoger :)

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
Het log zegd dat er geen entry is. Maar ik denk zelf niet dat dit is wat er aan de hand is.

Ik heb namelijk zojuist de client wel geen toegang kreeg ge-reboot (Ja ik ben een echte windows user geweest) en nu is dat de pc geworden welk wel toegang krijget, en nu heeft die ander geen toegang meer.

Ik vermoed zelf dat het te maken heeft met het aanspreken van de zelfde share met dezelfde user. Kan dit?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Wat heeft je hosts.allow ermee te maken? hosts.allow en hosts.deny worden iirc alleen door inetd gebruikt, en normaal gesproken worden noch sshd noch de voor de nfs server nodige services via inetd gewrapt (het kan wel, maar is niet gebruikelijk.)

Ook de syntax van je exports ziet er voor mijn perceptie wat raar uit. Ikzelf gebruik voor elke export een aparte regel, dat doe je niet. Voorbeeldje:
code:
1
/home/share     192.168.1.6(rw,all_squash,anonuid=500,anongid=100)

(Deze werken voor mij prima, UID en GID zijn op alle machines hetzelfde.)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
sebas schreef op 12 August 2003 @ 14:18:
Wat heeft je hosts.allow ermee te maken? hosts.allow en hosts.deny worden iirc alleen door inetd gebruikt, en normaal gesproken worden noch sshd noch de voor de nfs server nodige services via inetd gewrapt (het kan wel, maar is niet gebruikelijk.)
Ik had in een howto gelezen over hoe je portmap toegang kon regelen met hosts.allow * ~.deny. Vandaar dat ik dit zo heb opgenomen in mijn configuratie. Verder heb ik echt niet genoeg verstand van linux om over dit punt met je in discussie te gaan.
Ook de syntax van je exports ziet er voor mijn perceptie wat raar uit. Ikzelf gebruik voor elke export een aparte regel, dat doe je niet. Voorbeeldje:
code:
1
/home/share     192.168.1.6(rw,all_squash,anonuid=500,anongid=100)

(Deze werken voor mij prima, UID en GID zijn op alle machines hetzelfde.)
Syntax heb ik idd ook al mee lopen rotzooien, maar dit zou niet de oorzaak mogen zijn. Als ik namelijk in /proc/fs/nfs/exports kijk geeft hij mijn export wel goed weer.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 20:49

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

sebas schreef op 12 August 2003 @ 14:18:
Dat doet ie dus wel (zie qoute hieronder) Er staat maar 1 export in welke geldt voor 2 machines. En dit is de correcte syntax (check ook man exports).
k heb zojuist me NFS opgezet. Ter ilustratie /etc/exports
Waarom gebruik je geen wildcards of networks adresses zodat heel 10.0.0.* toegang heeft, of is dat niet de bedoeling?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
Creepy schreef op 12 augustus 2003 @ 15:00:
Waarom gebruik je geen wildcards of networks adresses zodat heel 10.0.0.* toegang heeft, of is dat niet de bedoeling?
Dit wou ik enkel in het uiterste geval gebruiken.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:23
Ik weet niet hoe het met NFS onder Linux staat, maar onder Solaris kun je de share commando's ook met de hand geven... Probeer dat anders eerst eens.... Kun je meteen zien wat het OS nou fout keurt...

Liege, liege, liegebeest!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Four schreef op 12 August 2003 @ 09:47:
Ik heb zojuist me NFS opgezet. Ter ilustratie /etc/exports

Mijn hosts.allow:
ALL : 10.0.0. : allow
sshd : ALL : allow
ALL : ALL : deny

Machine 4 werkt. Maar van 5 is mijn commando + output::
uberbak:# mount 10.0.0.1:/mnt/shareddir1/ /mnt/share1/
mount: 10.0.0.1:/mnt/shareddir1/ failed, reason given by server: Premission denied

Nou is mijn probleem dat werkstation 5 geen connectie wil leggen waar 4 dit zonder problemen doet. Ik begrijp niet wat ik verkeerd doe. In alle howto's en dergelijken welk ik tot nu toe ben tegen gekomen staat dat dit moet werken. Wie ziet wat ik fout doe? Bvbd.
Ik denk dat je geen 2 hosts met een spatie in /etc/exports mag hebben,
en hij pakt blijkbaar alleen de eerste.
probeer eens:
/mnt/shareddir1/ 10.0.0.5(rw) 10.0.0.4(rw)
en kijk dan wat er gebeurt. succes !

edit:

BTW , de man pages van exportfs hebben ook een voorbeeld, daar gebruiken ze inderdaad wel een spatie tussen die 2 hostnames.... dus eigenlijk zou het niet uit moeten maken.....

Nou ja , tis makkelijk te testen , door ze even om te draaien.....
:P

[ Voor 13% gewijzigd door u_nix_we_all op 13-08-2003 19:12 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:08

BoAC

Memento mori

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
yyy@aaa yyy $ cat /etc/exports
# /etc/exports: NFS file systems being exported.  See exports(5).

/usr/portage/distfiles  yyy(rw,sync) zzz(rw,sync) 192.168.2.11(rw,sync)
/data                   yyy(rw,sync) zzz(rw,sync)
/www/internet           yyy(rw,sync) zzz(rw,sync)
/mp3                    yyy(rw,sync) zzz(rw,sync) xxx(ro,sync)
/mnt/cdrom              yyy(rw,sync) zzz(rw,sync)

xxx, yyy en zzz zijn computers in mijn netwerk geregistreerd in mijn /etc/hosts.

Zo ziet de mijne eruit dus het zou moeten werken.

Om te mounten gebruik ik trouwens het volgende commando:
code:
1
mount -t nfs 192.168.2.2:/data /data

Haal ff de laatste slash (/) weg, misschien kan hij daar niet tegen?

[ Voor 15% gewijzigd door BoAC op 14-08-2003 10:07 ]

Pagina: 1