Toon posts:

[Access/SQL] DB adresboek synchroniseren met outlook express

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een db die bij mijn intranetapplicatie hoort, nu wil ik een export maken voor outlook express. Ik wil ook een import maken. Dat doe ik met deze twee queries:

Import:

INSERT INTO tbl_Clients ( Client_Name, Address1, Address2, City_State_Zip, LiveSite_URL, Contact_Name, Contact_Phone, Contact_Email, Notes, Client_ID )
SELECT contacten_outlook.Naam, contacten_outlook.[Adres werk], contacten_outlook.[Plaats werk], contacten_outlook.[Postcode werk], contacten_outlook.[Zakelijke webpagina], contacten_outlook.Achternaam, contacten_outlook.[Telefoon werk], contacten_outlook.[E-mailadres], contacten_outlook.Aantekeningen, contacten_outlook.id
FROM contacten_outlook;

Export:
INSERT INTO contacten_outlook ( Naam, [Adres werk], [Plaats werk], [Postcode werk], [Zakelijke webpagina], Achternaam, [Telefoon werk], [E-mailadres], Aantekeningen, id )
SELECT tbl_Clients.Client_Name, tbl_Clients.Address1, tbl_Clients.Address2, tbl_Clients.City_State_Zip, tbl_Clients.LiveSite_URL, tbl_Clients.Contact_Name, tbl_Clients.Contact_Phone, tbl_Clients.Contact_Email, tbl_Clients.Notes, tbl_Clients.Client_ID
FROM tbl_Clients;

Nu zit ik alleen even met het probleem, dat ik niet meer kan zien welke gegevens de juiste zijn. Access overschrijft de gevens niet als ik de query uitvoer.

Ik zou een wijzigingdatum mee kunnen geven maar ja hoe hou ik dat bij in outlook express.

Weet iemand hier een handige oplossing voor, ik kan natuurlijk altijd afspreken dan iedereen op 1 plek nieuwe gegevens aanmaakt en en bewerkt. Maar ja dat kan fout gaan bij ongehoorzamen.

Alvast bedankt.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet helemaal? Je hebt een import en een export, die snap ik nog. Maar waarvandaan/waarheen? Importeer/exporteer je rechtstreeks in/uit Outlook Express?

Als je een verbinding hebt naar E lijkt het mij het slimste de gegevens slechts op één plaats op te slaan en van daaruit te gebruiken. Aangezien OE waarschijnlijk niet uit jouw database kan lezen, is het dus verstandiger OE te gebruiken als contacten-bijhouder.

Overigens is het natuurlijk te begrijpen dat je query de gegevens niet overschrijft als jij een simpele insert-query draait. Een insert-query kijkt namelijk niet naar eventuele bestaande records maar voegt gewoon alle records toe. Als je de gegevens toch op twee plaatsen bij wilt houden zul je een update-query uit moeten voeren indien een record al bestaat. Je zou in je eigen applicatie in elk record bij kunnen houden wanneer de laatste wijziging en de laatste synchronisatie was. Als laatste wijziging voor laatste sync ligt en toch de gegevens anders zijn, dan zijn ze in OE gemuteerd...

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
Ok met de laatste zin kan ik iets, ff vergelijken die gegevens en dan wel of niet updaten. Was gister al aan de pils toen ik de vraag stelde en kon ff niet helemaal goed nadenken. :-)

Ik insert ook de ID dus access weet dat dat record al bestaat en overschrijft het daarom niet en voegt het niet nog een keer toe.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Helaas is mijn oplossing zoals die in de vorige post staat uiteraard niet waterdicht. Wat gebeurt er als er op twee plaatsen gemuteerd wordt? Wie 'wint' er dan? Al met al zul je een paar afspraken met de gebruikers moeten maken, en dan hopen dat ze die naleven... ;)

My personal website

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
OZ-Gump schreef op 12 August 2003 @ 11:17:
Helaas is mijn oplossing zoals die in de vorige post staat uiteraard niet waterdicht. Wat gebeurt er als er op twee plaatsen gemuteerd wordt? Wie 'wint' er dan? Al met al zul je een paar afspraken met de gebruikers moeten maken, en dan hopen dat ze die naleven... ;)
Je kunt natuurlijk er voor zorgen dat je de database zo ontwerpt dat ze daarin geen gegevens kunnen muteren. Ik ben op dit moment ook bezig om Outlook(geen express) te gebruiken als contactenbijhouder. Voor mijn systeem heb ik ze echter ook in de database nodig.

Ik ga mijn eigen systeem gewoon read-only maken. Dan kan outlook gewoon normaal gebruikt worden. Zitten er niet ODBC koppelingen o.i.d. in Oulook, of andere continu koppelingen?