Aan groene CAI kabel rommelen illegaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.693 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThaLaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 17:01
Ik heb net een nieuw huis gekocht en wil nu alles nog open ligt meteen de kabels goed in de muren wegwerken, dus uiteraard ook TV in elke kamer beschikbaar maken.

Het is een appartement, dus mijn groene CAI (Eneco) komt binnen in de meterkast uit een grote dikke goot, waar overigens ook alle telefoon en CAI kabels van mijn bovenburen doorlopen :P
1 Blauwe (tel) en 1 groen (CAI) verdwijnen dan uit die grote goot in twee gele buizen die ingegoten zijn in mijn plafond en voeren deze naar de desbetreffende aansluitdoosjes in de woonkamer.

Nou kan ik natuurlijk netjes een rijgdoos in de woonkamer nemen en van daaruit naar de twee slaapkamers doortrekken, maar dit is niet zo cool omdat 1: Deze doos helemaal aan de andere kant van het huis zit en ik dus eigenlijk weer helemaal terug moet met die kabel en 2: Dit slechte kwaliteit gaat opleveren.

Dus wat ik wil doen is het volgende:
Ik knip in de meterkast mijn groene kabel door. Maak hier een plug aan en stop deze in een coax-signaalversterker, die gewoon op 220V draait. Deze kan ik eventueel aarden tegen wat ruis. Deze versterker heeft 4 uitgangen.

Aan 1 uitgang maak ik het andere eind van die doorgeknipte groene kabel weer vast en deze gaat dus weer gewoon naar de woonkamer.
De andere kamers krijgen nu ook een eigenkabeltje vanaf deze versterker.

Lijkt mij een prima oplossing, ik wil hoge kwailiteit spullen gebruiken, dus dat moet goede signalen opleveren.

Mijn vraag alleen, is dit illegaal en zo ja, wat zijn de consequenties als ik de boel verkl**t? of ze komen er achter van Eneco?

P.S. Waar haal ik die zelfde groene kabel (Lijkt mij topkwailiteit?) en maakt het uit als ik met een gewone tang deze coax doorknip? (Heel even kortstondige kortsluiting op kern en mantel !)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 11:46
de kabel die hier ligt wordt nogal eens verknipt en opnieuw aangesloten, maar dat is door die gasten van UPC zelf. Het lijkt mij geen probleem.
Die kabel is trouwens of COAX5 of COAX6.

Kortstondige kortsluiting lijkt mij ook niet veel uit te maken, omdat de mantel alleen maar afscherming is en het hier niet om + en - gaat.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 01:32

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Toen ze hier kabelinternet zijn komen aansluiten heeft de monteur zelf gewoon die kabel doorgeknipt, dus veel kwaad zal het niet kunnen.
En de mogelijke consequenties (worst case) als ze erachter komen: je moet betalen voor een nieuwe installatie van de "groene kabel" van aan de verdeelkast van je straat tot in je huis. Dat kan best prijzig worden als je ziet wat een metertje kabel onder de grond laten steken kost.
Maar zo'n vaart zal het heel waarschijlijk niet lopen, zolang je het signaal niet versoort van je hele buurt zullen ze het zelfs nooit te weten komen :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Als het goed is kan je niet het signaal van de hele buurt verstoren. Maar ik hem hier ook afgeknipt. En een splitter erop gezet helaas niet alles met goeie kabel dus kwaliteit is nog steeds bagger maar ben eigenlijk te lui om het op te lossen. Mede omdat ik ook niet weet welke versterkers ik moet hebben en welke kabel.

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
knip hem in ieder geval niet te kort af ;)

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 13:00
Ik zou 'm lekker doorknippen, vervolgens op je balkonnetje gaan zitten met een biertje, en een uurtje wachten......... Heb je dan de rest van de buurt nog niet horen schreeuwen dat ze geen TV meer hebben, was 't niet zo erg om die kabel door te knippen >:)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

Zet wel eerst een TRAS10 tussen de eneco aansluiting en je eigen versterker, dit is een ontkoppeling/galvanische scheiding van het netwerkbuiten (8> . Verdere opzet is prima :7 ,zou geen problemen moeten opleveren. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

je kunt deze kabel gewoon doorknippen en er een cai doos opzetten het is beter deze niet gelijk op de versterker te zetten maar de wcd die in de woonkamer zit hier te plaatsen in een opbouwrand.
deze groene kabel is een grondkabel deze hoef je niet te kopen je kunt gewoon normale coaxkabel kopen bv van hirschmann deze is van goede kwaliteit.
kijk wel of de versterker alleen voor tv is of een gecombineerde tv/radio
de impedantie is verschillend.en anders een 4 of 6 voudig verdeel blok van bv hirschmann ertussen zetten.

• Bec80
  • Laatst online: 08-01-2025
Let wel op als je een versterker gaat gebruiken dat je evt kabel internet niet werkt je moet dan je modem voor de versterker plaatsen. (een versterker is 1 richting meeste versies dan)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
Ik denk dat je het beter NIET kunt doen. Waarom?

- Je zult daar ook een evt. kabelmodem moeten aansluiten. Dat kan niet achter een versterker

- Het kabelbedrijf weet hoeveel meter kabel er ligt tot het aansluitpunt dat zijn hebben afgeleverd. Hierop wordt de sterkte van het signaal afgesteld. Als je dus daar gaat afsplitsen heb je kans dat je signaal 'te sterk' is en als je er dan nog een versterker tussen zet is je kwaliteit helemaal weg... Voor kabelmodems is het helemaal belangrijk dat de 'sterkte' en de afstand overeenkomen...

Je zou natuurlijk ook langs de groene kabel nog een gewone huis-tuin-en-keuken coax kunnen leggen... dan is íe ook niet in het zicht...

[ Voor 9% gewijzigd door jurri@n op 12-08-2003 10:05 ]

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
doorknippen kan best, 220V eropzetten gaat ook prima :P

bij ons lag er ook zo'n groene kabel in de kruipruimte, maar de monteur die de kabel heeft gelegt was blijkbaar nogal een luie aars want hij had 2 stukken kabel aan elkaar getaped met plakband. :X

resultaat na 10 jaar in de kelder liggen is kortsluiting. mja is ook niet zo gek als die kabel elke dag in het vochtige zand ligt. Met alle apparaten eraan (2x tv, 2x radio) kwam er een leuke 220volt op te staan. en daar ben ik wel de hard-way achter gekomen :P

kabel eruit gerost en afgeknipt, nieuwe kabel erin, klaar :)

Een monteur van chello die m'n modem op kwam halen heeft ook nog even onder stroom gestaan toen die het modem uit de meterkast haalde >:)

Verwijderd

Het kabelbedrijf weet hoeveel meter kabel er ligt tot het aansluitpunt dat zijn hebben afgeleverd. Hierop wordt de sterkte van het signaal afgesteld. Als je dus daar gaat afsplitsen heb je kans dat je signaal 'te sterk' is en als je er dan nog een versterker tussen zet is je kwaliteit helemaal weg... Voor kabelmodems is het helemaal belangrijk dat de 'sterkte' en de afstand overeenkomen...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ik weet niet hoe je hier bij komt maar dit klinkt een beetje onzinnig(vriendelijk bedoeld)
het signaal wordt niet afgesteld op elk huis. het maakt totaal niets uit of je deze kabel nu doorknipt of niet. waar je wel gelijk in hebt is dat de kabel tussen de modem en de tras 10 doos niet langer mag zijn dan ongeveer een halve meter. dat betekent dat je je modem in de kast moet zetten

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Er wordt versterkt in het kastje aan de straat, als je verder van het kastje zit heb je pech en is je signaal erg zwak. Die pech hebben wij want wij zitten erg ver weg en zelfs met versterker is de kwaliteit vaak nog bagger, dus óf ruis van zwak signaal of ruis van een oversturende versterker.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• jurri@n
  • Laatst online: 15:50
ik weet niet hoe je hier bij komt maar dit klinkt een beetje onzinnig(vriendelijk bedoeld)
het signaal wordt niet afgesteld op elk huis. het maakt totaal niets uit of je deze kabel nu doorknipt of niet. waar je wel gelijk in hebt is dat de kabel tussen de modem en de tras 10 doos niet langer mag zijn dan ongeveer een halve meter. dat betekent dat je je modem in de kast moet zetten
Bij ons op het werk is vorig jaar de kabelaansluiting verplaatst (meterkast is toch een handiger plaats voor een kabelmodem dan midden in de kantine :) ). Na het verlengen van de kabel is daar ook de signaalsterkte aangepast (de monteur zei het nog tegen me toen ik tussendoor even kwam kijken hoe het ging): de kabel ligt... nog ff het gat dichtgooien en de signaalsterkte aanpassen).

Toen we later storing hadden op de vebinding (de las van de 2 kabels bleek later niet in orde te zijn) was het eerste wat de monteur deed de signaalsterkte meten.

Met andere woorden: dit is duis GEEN onzin, ik zuig het niet uit m'n duim. Het is echt zo dat als de signaalsterkte niet in orde is je kabelmodem niet goed functioneerd. En probeer eens met een versterkter voor TV-signaal het signaal 'te sterk'te maken... wordt je ontvangst dus slechter van...

Sterker nog: ik denk eerder dat jouw verhaal onzig is dat alle huizen dezelfde serkte hebben: een straat is snel 100 meter lang: je wilt dus beweren dat iemand aan het begin dezelfde signaalsterkte ingesteld heeft als iemand halverwege (50 meter verder) en aan het eind van de straat (100 meter verder).

[ Voor 21% gewijzigd door jurri@n op 12-08-2003 10:23 ]

Verwijderd

ik denk eerder dat jouw verhaal onzig is dat alle huizen dezelfde serkte hebben: een straat is snel 100 meter lang: je wilt dus beweren dat iemand aan het begin dezelfde signaalsterkte ingesteld heeft als iemand halverwege (50 meter verder) en aan het eind van de straat (100 meter verder).
-----------------------------------------------------------------

ik zeg niet dat elk huis dezelfde sterkte heeft .
ik begrijp ook wel dat het signaal zwakker wordt als er 200-300-400 meter verschil in zit maar een verschil in 5-10 meter maakt totaal niets uit want hoe kan het dan zo zijn dat als je maar 1 tv op je aansluiting hebt zitten dat er geen verschil is als hij (bij oude huizen) achter de tv zit met een kabel van 1 meter of (bij een nieuw huis) de lengte van de kabel kan verschillen tussen 1 meter en misschien wel 20 meter. de kabelmaatschappij brengt allen de kabel binnen in de meterkast en kijkt verder niet hoeveel meter er in huis wordt gebruikt want dat is het werk voor de installateur.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Als het goed is staat er in de Algemene Voorwaarden van het kabelbedrijf dat de abonnee niet aan de kabel vóór het Abonnee Overname Punt mag komen.
Zit dat AOP ergens op een onmogelijke plaats: pech gehad, moet je de monteur laten komen om dat AOP te laten verplaatsen. Die TRAS-10 doos zit er niet voor niets en is bedoeld om storingen van het particuliere kabelnetwerk in huis niet over te laten springen naar de rest van de buurt.
Als jij dat punt namelijk verplaatst en er gaat iets mis waardoor er bijvoorbeeld een distributieversterker kapotgaat, dan zijn de rapen gaar.
Kabelbedrijf hoeft dan alleen maar in de distributiekast van dat blok te kijken welke kabel stoort en vervolgens komen ze even kijken bij de veroorzaker en verhalen ze de kosten op diezelfde veroorzaker als deze toevallig met de groene kabel heeft lopen kutten op een verkeerde manier.

• BuG2FiX
  • Laatst online: 07-07 13:27
in de meterkast dus het AOP laten zitten (of maken door een wandcontactdoos) en dan daarachter een mooie hirschmann lijnversterker (met kabelmodem bypass als je dat wilt) dan kun je daarna naar hartelust de boel vertakken etc. de kabelmodem in de huiskamer is dan ook geen probleem, doorgaans zit er een filter bij voor het signaal daarvoor. Het is per kabelmaatschappij geregeld. gewoon even (anoniem) bellen en vragen.

trouwens kleine kans dat er iets verkeerd gaat, sluit gewoon alles eerst aan en stop dan pas de stekker van de versterker erin. De kans dat Eneco erachter komt is ook nihiel, die heb ik in jaren niet gezien. overigens kunnen hun jou vertellen waar het AOP zit, dat zouden ze in hun bestanden moeten kunnen vinden. wellicht is dat wel de meterkast? dan zou je dus de wandcontactdoos uit de woonkamer eraf kunnen roppen en in de meterkast hangen - dat maakt geen verschil toch? sterker nog, je maakt de kabel als het ware alleen wat korter.

[ Voor 40% gewijzigd door BuG2FiX op 12-08-2003 10:56 ]

Verwijderd

Kaj. schreef op 12 August 2003 @ 10:44:
Als het goed is staat er in de Algemene Voorwaarden van het kabelbedrijf dat de abonnee niet aan de kabel vóór het Abonnee Overname Punt mag komen.
Zit dat AOP ergens op een onmogelijke plaats: pech gehad, moet je de monteur laten komen om dat AOP te laten verplaatsen. ........
Kabelbedrijf hoeft dan alleen maar in de distributiekast van dat blok te kijken welke kabel stoort en vervolgens komen ze even kijken bij de veroorzaker en verhalen ze de kosten op diezelfde veroorzaker als deze toevallig met de groene kabel heeft lopen kutten op een verkeerde manier.
Ik heb eenzelfde geval; heb een huis gekocht wat op zijn zachts gezegd "uitgeleefd" was. Bij het strippen kwam ik erachter dat de CAI in de muur was afgeknipt, en niet meer aan te sluiten. :(

Nu wil ik deze net in de voortuin opgraven, en met een (waterdichte) doos verlengen, en in de kelder naar binnen brengen. Daar een Tras10 eraan, en ik heb mn eigen AOP. 8)

Hoelang geleden is het kabelbedrijf begonnen met het bijhouden van de locaties van de AOP's? En hoe nauwkeurig worden deze vastgelegd? Als "kelder", of "noordmuur van kelder op 125 cm hoogte" oid?

Aan de topicstarter:
Zou je niet eerst je signaal meten, want het kan zijn dat het al aan de sterke kant is, en een versterker zou je signaal dan alleen maar verzieken. :(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 11:05 . Reden: ..... ]

Verwijderd

Door Skyper - Tuesday 12 August 2003 11:01

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Nu wil ik deze net in de voortuin opgraven, en met een (waterdichte) doos verlengen, en in de kelder naar binnen brengen. Daar een Tras10 eraan, en ik heb mn eigen AOP

het is misschien verstandig om in plaats van de waterdichte doos een gietmof te pakken.
een waterdichte doos kan condenseren in de grond heb je weer een probleem.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 13:25:................. het is misschien verstandig om in plaats van de waterdichte doos een gietmof te pakken.
een waterdichte doos kan condenseren in de grond heb je weer een probleem.
Dat is misschien nog beter, dat ding hoeft er toch nooit meer uit!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 16:15 . Reden: ..... ]

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Illegaal is het niet als je het maar goed doet. Bij mijn @home doe het zelf pakket moest ik ook m'n aop veranderen van de woonkamer naar de meterkast. Een tratec Tras10 eengatsdoos was meegeleverd. Het is wel belangrijk dat je deze gebruikt en niet de kamer radio/tv aansluit-doos omdat daar een radio/tv scheider in zit. hierdoor verlies je je radio signaal wanneer je hier een versterker achter gaat zetten die je op de tv-uit aansluit.
http://www.tratec.nl/TratecOwn/html/homecomponents.html
Het verhaal van de kabellengte klopt ook ongeveer. Op elk adres wordt hetzelfde signaal nivo op de aop aangeboden(iets van 62dBuV), die dus in de eindversterker kast ingeregeld wordt per adres. Zolang het signaal niet over de 80dBuV komt zal je tv het nog wel blijven doen. Een kabelmodem werkt op een lager signaal(-10dB) en zal dus al gauw over z'n nek gaan. Een versterker meg er dan zowiezo niet tussen omdat het retourpad dan geblokkeeerd is. Probeer het eerst maar eens zonder versterker goed te maken.

• Raymond
  • Laatst online: 08-08 19:58
Waarom niet het zekere voor het onzekere nemen?
Maak je aop open. Plak er een nieuwe kabel aan. Trek het hele zootje terug door de buis en je bent klaar....

Heb je alles op de plek waar je wilt en je hebt die groene kabel intakt gelaten....

• EelCapone
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 09:00

EelCapone

Ik kom je halen!

Uhmm ik zou gewoon je CAI bedrijf opbellen en vragen of ut mag :)

Of anders zoals hier boven staat de kabel terugtrekken en opgerold in je meterkast ophangen :)

Acorn BBC B [ 65C02@2MHz; 32k RAM; Solidisk Sideways 128k; Solidisk 1770 ADFS; Econet ]

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

DOA schreef op 12 augustus 2003 @ 15:52:
....de kamer radio/tv aansluit-doos omdat daar een radio/tv scheider in zit. hierdoor verlies je je radio signaal wanneer je hier een versterker achter gaat zetten die je op de tv-uit aansluit.
Ja tuurlijk, vandaar dat ik op dat 1e kabeltje wat ik richting tv en tuner heb lopen met bij de apparatuur een splitter nog steeds volledig signaal heb..... :z

Maak de aansluitdoos in de kamer maar eens open, dan zul je zien dat er helemaal niets extra's inzit, alleen een kabel die contact heeft met 2 aansluitpunten.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• DOA
  • Niet online

DOA

U werkt bij een kabelbedrijf?

Als dat zo is heb je een gamma aansluitdoos die niet meer dan enkele euro's kan kosten. eigenlijk is het dan een splitter in een andere vorm, met 4 dB verlies.. Een echte aansluitdoos heeft een passief filter waardoor er bijna geen signaalverlies optreedt. Kijk meer eens goed in mijn eerder gestuurde link wat er op de cf-02 staat. oh en:
http://www.hirschmann.nl/...chief/CAI-2-aansluitp.pdf
ftp://ftp.hirschmann.de/pub/katalog/Antennensteckdosen.pdf

[ Voor 129% gewijzigd door DOA op 12-08-2003 21:01 ]

• Plofkotje
  • Laatst online: 22-02-2025
Bij mijn ouders thuis verschijnt de groene CAI kabel niet eens in de meterkast, die sukkels bij UPC hebben hem bij ons toen we chello hadden aangevraagd verlegd, hij loopt meteen naar de splitter voor tv, radio en kabelinternet.

Iemand die vroeger bij UPC gewerkt heeft, heeft me verteld toen we het tv signaal door het huis gingen verspreiden, dat je gewoon alles mag doen met je groene CAI kabel, maar als er wat stuk gaat op het kabelnetwerk, (hoogspanning op de kabel bijv.) dat dat dan voor jou kosten is.

• ThaLaw
gezien de meeste positieve reacties denk ik dat ik er de schaar maar in ga zetten :)

Het is inderdaad zo dat ik in feite alleen dat aansluitdoosje radio/tv wat korter op de kabel zet, namenlijk waar hij het huis binnenkomt en niet eerst een heel eind verder in de woonkamer. Dat lijkt mij geen probleem toch?

Even nog wat begrippen: TRAS10 en AOP... is dat hetzelfde?... Is dat dus gewoon dat radio/tv doosje wat in de woonkamer zit of niet?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nee.
Die AOP is een TRAS10-doos met één uitgang, waar het radio en tv-signaal gecombineerd uitkomen. Dáár mag jij als particulier/amateur-monteur je eigen kabeltjes op aansluiten.
Dat doosje in je woonkamer met twee aansluitinkjes (radio en tv) is géén TRAS10-doos, en mag je ook niet als zodanig gebruiken.

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Een AOP is een Abonee Overname Punt dit is de naam van zo'n soort doos
Een TRAS10 is een type doos van tratec die veel wordt gebruikt, krijg je ook bij een @home installatie pakket bv.

PGEQRZEM

• Raymond
  • Laatst online: 08-08 19:58
Ik heb het idee dat een aop meer een begrip is, dan een daadwerkelijk type aansluitdoos oid.

Abonnee overname punt is, eigenlijk precies wat de naam omschrijft: Voor dat punt is het van de kabelmaatschappij, na dat punt is het voor de gebruiker.
Voor dat punt moet je er met je takken vanaf blijven, daarna kan je gewoon knoeien.
En in het ene huis, is het dus zo'n tras10, in ee nander is het het bekende radio/tv aansluitdoosje.

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Een AOP zorgt voor een galvanische scheiding met het kabel netwerk, zo dat als er iets fout gaat in het netwerk in een huis niet de hele wijk geen tv/radio meer heeft.
Maar als je zo leest wordt er tegenwoordig maar wat aan geklooid.

galvanische scheiding is als twee (of meer) netwerken met elkaar verbonden zijn zonder dat er een elektrische stroom van het ene netwerk naar het andere kan lopen.
Deze scheiding kan bereikt worden door koppeltransformatortjes, door optische elementen (fiber verbinding of opto-coupler) of (alleen voor HF-apparaten) door scheidings condensatortjes of een relais. Ook iedere vorm van draadloze verbinding geeft een galvanische scheiding.

PGEQRZEM

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik heb het ook meerdere malen gedaan. Toen we dit huis kochten lag er gewoon een stukje opgerold zonder aansluitingsdoos op de kale houten vloer. Daar zelf wat dingen aan veranderd. Ook geknipt dus.

Volgens mij mag het niet, maar wat houdt je tegen? Of je nu een versterker aansluit na het AOP of dat je het AOP 5 meter verplaatst en daar een versterker op aan sluit maakt geen biet uit lijkt me

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
Wat ik hier oa las is dat de kabelmodem niet NA de versterker mag: dat is (deels) onzin.

Belangrijkste is gewoon dat je een GOEDE versterker koopt: Hirschmann heb ik zelf.
alles goed afmonteren en goede kabel, en goede F-connectoren. (Geen gamma-shit).
Ook goede kwaliteit multitaps gebruiken.

De plugjes haal je bij een satteliet-shop, of je vraagt eens bij een installatiebedrijf. Die gamma-dingen breken voordat ze er op vast zitten :X

Mijn versterker is retourgeschikt, tot 30Mhz dacht ik. Mijn kabelmodem lag er iig onder, die werkte ook ACHTER de versterker prima.

Een goede versterker + een grotere multitap is erg handig: Dmv de uitgangen door te pluggen bepaal je de demping, en dus de signaalsterkte (kwaliteit) op je TV.
Lange kabellengte's kun je zo compeseren. Wel de niet-gebruikte uitgangen terminaten.

• PtrO
  • Laatst online: 03:58
Bespaar niet op materiaal, goedkoop is absoluut goedkoop: dus alles van Hirtchman

1) Knip kabel door (of trek deze als gezegd terug) en plaats een TRAS10
2) Installeer een GHV20/65 (regelbare antenne versterker)
3) Gebruik Koka799 als kabel naar
4) AFC1641 als verdeler (vergeet niet de afsluitweerstand).

Monteer de kabels netjes en geen haan zal er naar kraaien.
Suc6

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• ThaLaw
Ptro thanx.. Typenummers heb ik wat aan!

Dit is allemaal Hirschman spul neem ik aan?
Staat dit in de pricewatch? :P

Ik ga trouwens geen kabelmodem gebruiken, dus retourversterker maakt niet uit. 't wordt ADSL. Overigens is de telefoonlijn ook vrij 'amateuristisch' aangepast door de vorige bewoner... maar goed, dat is een heel ander (offtopic) verhaal :X

Dit vond ik nog trouwens: http://www.hirschmann.nl/...chief/CAI-4-aansluitp.pdf
Dat zal em worden zo dan ....

[ Voor 18% gewijzigd door ThaLaw op 13-08-2003 23:44 ]

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Prima oplossing zo lijkt me, bij kabel terugtrekken gelijk andere kabel eraan vastplakken, loopt die ook gelijk door de buisjes.

Verder kan ik bij ons thuis geen AOP ontdekken, de groene kabel gaat rechtstreeks in dat kastje achter onze TV. Alleen issie inmiddels door heraansluiten, slijtage en afknippen een beetje kort geworden. Onder het huis ligt nog een hele lus, maar door een beetje geknoei bij de bouw van het huis zit die kabel vast in de buis. Nu zit het dus vast met een kroonsteentje. :X Ontvangst op zich nog goed omdat we verder goeie kabels gebruiken, en alles eerst door de video gaat en dan naar 2 TV's en een PC (tv-kaart).

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• ThaLaw
Ik heb nog es effe zitten rekenen.
Ik denk dat als ik vanuit de meterkast 3 kamers wil voorzien van CAI, dat ik dan 12+7+3 is 22 meter nodig heb na de versterker en de multitap. De langste kabel doe ik dan op de tap met de laagste demping etc. etc.

De kabel zelf zal 4 dB dempen, moet ik nou voor die multitap 3x 12,5db (AFC1641) demping optellen? Dan kom ik op ruim 40 dB demping, dus dat zou ik niet redden met een GHV 20.
En dan heb ik de demping van de wandcontactdozen en f-connectoren nog niet meegerekend.

OF... :P

...gaat het om slechts 1 x 12,5 dB plus die 4 dB kabeldemping plus wandcontactdoosdemping... dan zou 20 dB weer voor overmodulatie kunnen zorgen, of is die GHV 20 regelbaar ?

veel of...of... of... zie ik alweer :)

• PtrO
  • Laatst online: 03:58
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ooms/tweaks/CAI4.jpg

Kabellengte is geen probleem en GHV20 is regelbaar. Wil je zekerheid, kan je evt. een GHV30 nemen. I d8 ik iets van €20 duurder.

Je dB berekening maar vlug vergeten want zo werkt het niet.

En nogmaals, ga niet zitten rommelen met vage coax-stekkers, dunne waslijnenen enz en gebruik op de eindpunten goede TV/RD wandcontactdozen bijv. 4x de FS1NL. Hierbij, afh. van je wens moet je nog wel de opbouw/afdekplaat bijkopen.

Speel verder op zeker door gebruik te maken van goede F-connectors (7 nodig type SFC070) en 1x Coax-Steker KOKWI3 (voor verbinding tussen GHV20 en AOP).

Suc6.

[ Voor 61% gewijzigd door PtrO op 14-08-2003 11:05 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Pagina: 1