Toon posts:

wildcat vp560 (dual) en iiyama monitoren calibreren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heb een beetje zitten neuzen met behulp van de search, maar niet echt een antwoord gevonden, dus dan maar een new topicje..

Ik heb een wildcat vp560 met twee identieke Iiyama hm704UTC monitoren. Mijn vraag is nu: hoe calibreer ik de twee monitoren op een correcte wijze? Ze hebben nu duidelijk een verschil in kleur. Maar je hebt:

1. de menu's van de monitoren zelf
2. adobe gamma
3. colormanagement van windowsXP
4. advanced colormanagement van 3D Labs (waar de kaart van is)

Hoe krijg ik nu op de juiste manier hetzelfde plaatje op beide monitoren? De ene lijkt nu "warmer" dan de ander terwijl de menusettings van beide monitoren gelijk zijn.....

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Antwoord is vrij simpel. Net zo lang met de instellignen rommelen tot je het bevalt. Ook al zijn de monitoren van hetzelfde model, de instellignen zijn niet voor beide gelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het over calibreren, dat is toch wel iets anders dan net zo lang rommelen totdat de kleuren gelijk zijn. Wel prettig als dezelfde kleur geel op beide monitoren ook klopt met de werkelijke waarde van die kleur geel....

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 19:07

TdV

Ik meen dat de grafische industrie je daar aparte software voor gebruikt en een lichtmeter; anders kan je het nooit exact afstellen. Er zijn ook wel een paar simpele programma's waarmee je een beetje op het oog kan afstellen zoals displaymate. Deze programma's vertonen allerlei testbeelden waarbij je op het oog met behulp van de monitor regelingen de kleuren e.d. kan bijstellen.
linkje: http://www.displaymate.com/