Kernel panic: No init found. Try passing init= option to ke

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 13:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Topicstarter
Die melding krijg ik nu bij het opstarten van mijn RedHat 9.0 router. De laatste paar regels zijn om precies te zijn dezen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Mounting root filesystem
kjournald starting. Commit interval 5 seconds
EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.
pivotroot: pivot_root(/sysroot,/sysroot/initrd) failed: 2
umount /initrd/proc failed: 2
Freeing unused kernel memory: 116K freed
Kernel panic: No init found.  Try passing init= option to kernel

Zeer waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door een mislukte kernel upgrade van up2date. Dat is waarschijnlijk al een paar maanden terug gebeurt toen ik wat aan het pielen was met up2date settings, maar aangezien ik de computer voor het eerst sinds tijden weer eens uitgedaan had viel het nu pas op.

Ik heb het vermoeden dat de grub.conf niet mee geupdate is oid. Op aanraden van ACM heb ik opgestart met
code:
1
linux initrd= noinitrd root=/dev/hda1

maar hierbij kreeg ik vervolgens "Warning: unable to open an initial console" voor de kernel-panic mededeling.

Ik wil hier ook best mijn grub.conf neerzetten, ik heb alleen geen enkel id hoe ik daar nu bij kom. Ik heb een rescue schijf, maar zodra ik die gebruik (linux rescue) vraagt ie op een gegeven moment om de locatie van de te instaleren packages (wat ik vreemd vond aangezien ik niks wil instaleren, maar ok). Hier kan ik echter alleen kiezen uit HD cdrom en netwerk stuff. Op de HD staat het niet, cdrom zit er niet in, en op dit moment heb ik ook niet echt de mogenlijkheid om hem aan het internet te hangen.

Als ik op het grub scherm ben heb ik 1 keuze en dat is 2.4.20-8. Daar editen laat het volgende zien :
code:
1
2
3
root (hd0,0)
kernel /vmlinux-2.4.20-8 ro root=LABEL=/
initrd /initrd-2.4.20-8.img

Geen ID of jullie daar wat aan hebben :)..

Verdere misschien relevante info:
In het systeem zitten 3 harde schijven. in op de primaire IDE van 1.2 gieg en hierop is de boot gemount. Verder zitten er nog 2 van 40 gieg in die aan een fasttrax tx2000 kaartje hangen (gewoon als IDE devices aangezien dat kaartje helemaal niet zo hardwarematig raid is als promise beweerd). OP de ene is / gemount en op de andere /home. Alle schijven gebruiken ext3.

Mochten er nog vragen of request voor bepaalde info zijn geef ik dat uiteraard graag.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Kun je niet via de RH9 CD rescue mode starten? Dan kun je de Grub config checken en/of een kernel herinstalleren...

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Topicstarter
Er zit geen CD-rom in dat systeem. Ook de rescue disk werkt niet (zoals in de startpost staat)

Zodra ik ook maar even op die schijf zou kunnen kijken zou het al een boel schelen, maar ik kan er niet bijkomen.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Er zijn zat bootdisks vanaf het net te downloaden die je de gelegenheid geven om je disk te mounten en aanpassingen te doen...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:48
Als je dat opmerkt, doe dan even leuk en geef een paar URL's naar images van dat soort disks...

Volgens mij is dit er wel een: DL RH Linux boot floppy image files.

Ze zijn wel een beetje erg oud zie ik..hmm :/ maar die images moeten echt gewoon op de CD staan, in een andere computer moet je dan toch die images kunnen schrijven op een diskette?

[ Voor 19% gewijzigd door Wilke op 12-08-2003 01:30 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gaan de eeuwige UTFS roepers nou niet zelf zoeken? Valt me tegen.

Maar goed:"
Hier staan er een heel stel. Moet wel erg tegenvallen als er niets bruikbaars tussen zit.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Topicstarter
Ik heb ook al een image (rescue.bin) geprobeert, maar daar begon hij over de te instaleren onderdelen. Ik zal vanmiddag als ik thuis ben de link van little_soundman proberen..

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op dat moment moet je naar een ander console switchen, en je schijf (eventueel) nog handmatig mounten.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Topicstarter
Nou even een kleine update:

Met veel genico heb ik uiteindelijk een cdrom eraan kunnen hangen en mbv een CDrom in rescue mode op kunnen starten. Daar vanalles geprobeert. Het bleek uiteindelijk helemaal niet aan een kernel upgrade te liggen. Die was namelijk helemaal niet upgraded. Ben waarschijnlijk in de war geraakt omdat veel van dit soort problemen die ik via google tegen kwam te maken hadden met een mislukte kernel upgrade. De kernel opnieuw vanaf de cd instaleren had niet gewerkt. Mijn probleem leek nog het meeste op het in deze mail beschreven probleem. Maar ook de daar geboden oplossing werkte niet.

Toen ik echter beide schijven die aan het promise kaartje hangen met fsck controleerde kreeg ik "ext2 bad magic number in superblock"-meldingen.

Uiteindelijk nog geprobeert met een backup block dit te repareren maar dit heeft ook niet gewerkt....

Het ziet er dus naar uit dat ik dit systeem weer helemaal vanaf scratch moet instaleren. Mijn probleem blijft dat ik geen ID heb wat dit probleem heeft veroorzaakt, en ik dus ook niet weet of dit bij de eerst volgende herstart van een opnieuw ingericht systeem weer opnieuw zou kunnen gebeuren.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-05 19:24
booten met:

linux initrd=noinitrd root=/dev/hda1 init=/bin/sh

had ook geen gewenst resultaat ?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Topicstarter
Dan krijg ik alleen de melding dat ie noinitrd ramdisk image niet kan vinden

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-05 19:24
hmm en alleen

linux root=/dev/hda1 init=/bin/sh

?

Verwijderd

Janoz schreef op 12 August 2003 @ 22:45:
De kernel opnieuw vanaf de cd instaleren had niet gewerkt.
[..]
Toen ik echter beide schijven die aan het promise kaartje hangen met fsck controleerde kreeg ik "ext2 bad magic number in superblock"-meldingen.
Dan lijkt 't wel heel erg op een hardware-probleem. Immers, waarom zou iets van de ene op de andere dag randomly stoppen met werken als het niet door een mislukte software-upgrade komt? :?.
Het ziet er dus naar uit dat ik dit systeem weer helemaal vanaf scratch moet instaleren. Mijn probleem blijft dat ik geen ID heb wat dit probleem heeft veroorzaakt, en ik dus ook niet weet of dit bij de eerst volgende herstart van een opnieuw ingericht systeem weer opnieuw zou kunnen gebeuren.
/me heeft ook geen idee, helaas...

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Topicstarter
Van de ene op de andere dag is het eigenlijk niet. Die bak heeft 2 maanden aan gestaan. Volgens mij heb ik 'm sinds de installatie nooit opnieuw opgestart voor zover ik weet. Misschien was het al een misconfiguratie ten tijde van de instalatie.

Ik ben toch bang dat het wordt veroorzaakt door de promise tx2 pci kaart die erin zit. Ik was al niet zo tevreden over dat ding (had 'm gekocht omdat ik dacht dat dit hardware raid 1 was zodat mijn p 133 een beetje werd ontlast. Dat viel dus flink tegen en heb dus ook maar niet de drivers geinstaleerd en beide schijven gewoon via ide benaderd). Bij de volgende instalatie zal ik het eens proberen met de drivers :). Dit gevoel wordt uiteraard enorm versterkt door die HD fouten (die dus op die 2 nieuwe HD's zitten die aan dat raid kaartje hangen).

Het zou natuurlijk ook door de enorme hitte kunnen komen. In mijn computerhok kan de temp, als ik er overdag niet ben, oplopen tot wel 40 graden met dit weer. Die computer heeft een minimale koeling om 'm zo stil mogenlijk te houden.

Pagina: 1