Toon posts:

Gigabyte GA-8KNXP en Corsair XMS3700

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier bovengenoemd moederbord, met Twinx XMS3700 geheugen (XMS3200 ook geprobeerd, maar worden het niet). Eerst een korte opsomming:

- 200FSB/400DDR werkt, memory multiplier 2
- 200FSB/333DDR werkt soms, memory multiplier 1,66
- 250FSB/333DDR werkt, memory multiplier 1,33
- 240FSB/398DDR werkt niet, memory multiplier 1,66
- 250FSB/415DDR werkt niet, memory multiplier 1,66
- 225FSB/450DDR werkt met +0.1 VDIMM
- 235FSB/390DDR werkt alleen in BIOS, geen XP, met VDIMM ge-upped, memory multiplier 1,66.

Dit laatste is volgens CPU-Z niet 390 mHz maar 374 mHz, dus niet * 1,66 voor mem, maar *1,60 en dus niet 5:6 maar 4:5 verhouding)

Ik heb beta biossen van F5 tot F6k geprobeerd (uit www.houseofhelp.com forums), geen succes. Lijkt erop dat of de 1,66 memory multiplier niet lekker werkt volgens mij.
Ik heb zo'n beetje alles wel geprobeerd, iemand hier nog een idee?

Extra info:

- Voeding is inmiddels een Q-Teq 550W examplaar. voltages zijn:

- 3,3V = 3,28V
- 5V = 4,98V
- 12V = 12,1V
-VDDR = 2,65V (default van mobo!)
-VCPU = 1,53V

(Motherboard Monitor heeft een aantal mogelijkheden voor dit bord, om alle voltages te weten te komen moest ik wisselen van sensor)

- Timings: 3-4-4-8, aangegeven door Corsair

- Gigabyte NL support geeft als enige antwoord: Het werkt in normale situaties, wij ondersteunen geen overklocken. 8)7

Verwijderd

Ik heb zelf 3200LL geheugen van Corsair. Deze krijg ik op de 8KNXP alleen maar fatsoenlijk aan het draaien op +0,2 Vdimm. Misschien is dit ook het geval bij 3700 geheugen.

Verwijderd

als je denkt dat je enige klant bent van Gigabyte heb je het denk ik mis.
Iedereen maakt wel eens een type fout toch of niet? Anders moet je vragen of jij kan solliciteren zijn de baan die die mensen doen?

Ten tweede hoeft Gigabyte geen ondersteuning te leveren op overklocken.
Elke fabrikant is verplicht dit meete leveren met het boar die functies maar als ze hier ondersteuning op moeten gaan geven kunnen ze lang doorgaan.
Het is het zelfde als bij de volkswagen dealer een auto kopen en die dan gaan lopen op te voeren daar geeft VW zelf ook geen support op.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 06:38 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Als het om overclocken en niet ondersteunde DIMM's gaat (PC3700 is geen officiele standaard) dan hoef je natuurlijk niet bij de mobo fabrikant aan te kloppen, da's niet meer dan logisch.

En zeuren over typo's is een beetje kinderachtig omdat je ze zelf ook maakt in je eigen post (mHz en examplaar bijvoorbeeld).

Denk toch dat je wat moet spelen met de DIMM spanning en als dat niet helpt, tja, dan heb je waarschijnlijk gewoon pech.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

(eigenlijk kan dit topic dus dicht)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En wie ben jij om daarover te beslissen :?

Als je vindt dat een topic dicht moet, post dan netjes een Topicreport en/of een Schop een Modje mededelinkje. Zo hou je topics schoon van schier overbodige postings, zoals die van jou hierboven :)

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik was misschien wat oververhit bij het typen van de post, vandaar denk ik....
Maar ik heb dus ook de XMS3200 reepjes geprobeerd, en daar treed precies hetzelfde probleem op. Het lijkt me niet dat omdat ik nou toevallig XMS3700 gebruik (om uit te sluiten dat het aan het XMS3200 geheugen lag), ik ineens geen support meer zou mogen krijgen. Ik wilde gewoon weten of meer mensen dit probleem met de 1,66 multiplier hadden. Bovendien heb ik ook ge-underclocked, nl 200 MHz FSB en 333 DDR, dus ook met de 1,66 mulitplier setting, en zelfs dat werkt niet goed. Dat is toch vreemd?

Verwijderd

Topicstarter
Jammer dat nou niemand meer reageert. Volgens mij heb ik toch een post geplaatst die aan alle eisen voldoet, en volgens mij heb ik ook voldoende info gepost.
Ik las net de reactie van gotties nog even; volgens mij klopt er iets niet aan de stelling dat fabrikanten overclockopties moeten meeleveren? Daar heb ik nog nooit van gehoord! Dat zou het zelfde zijn als Volkswagen die chiptuningschips af-fabriek meelevert. No FI
Verder gaat het er mij gewoon om dat er volgens mij en een aantal anderen (zie onder andere de Compatibility forums bij www.houseofhelp.com) er een probleem is met de 1,66* setting. Dat ik daarbij under- of overclock mag dan toch niet terzake doen. Is in dit geval niet relevant, want zowel de CPU als het RAM kunnen het makkelijk aan (resp. 3 Ghz en 450 Mhz); en bovendien is 398 Mhz ruim binnen de specs van beide types geheugen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Dat je topic voldoet maakt niks uit wat het aantal reacties betreft (nou lieg ik, als je topic niet zou voldoen zouden hier al veel meer reacties hebben gestaan over dat jouw topic niet zou voldoen :X ) :)

Even afgezien van overclocken en wel of niet ondersteunde geheugentypes, de verhoudingen die de chipset je biedt zouden normaal gesproken gewoon moeten werken. Je zegt dat de FSB/RAM instelling 200/166MHz (eentje die gewoon binnen de specs valt) soms werkt en soms niet? Als het 'soms niet' is kan je je ook niet af laten schepen door Gigabyte dat het werkt onder normale omstandigheden; dat doet 't dus niet. Ik heb hier geen ervaring mee (dat bord) maar ik zou me kunnen voorstellen dat een bepaalde verhouding moeilijker te halen is door een samenspel van gebruikte DIMM's, implementatie v.d. chipset op het moederbord en de gebruikte FSB. Ik kan je hier iig niet verder mee helpen behalve dat je het eens met compleet andere DIMM's (ander merk dus) zou kunnen proberen als je die van iemand kunt lenen of zo.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je ook helemaal gelijk in, alleen blijk ik niet de enige te zijn, als ik op enkele andere forums kijk.
Dat "soms" doelde op: soms wel rebooten, maar freeze in of voor het BIOS, of alleen maar gepiep bij rebooten, werkt eigenlijk niet dus.
XMS3200 (niet -LL) werkt met Winbond-chips, XMS3700 Twinx met Samsung heb ondertussen uitgevonden, dat zou toch wel moeten schelen. Of zou Corsair precies bij deze 2 types geheugen de SPD niet lekker hebben geprogrammeerd?
Ik heb me inmiddels wel voorgenomen dat als GB niet binnen zeg een week met een nieuw, werkend BIOS komt (Wat volgens de geruchten wel in de maak is), ik het geheugen inderdaad ga omruilen voor een heel ander merk!
Tnx voor je kritische blik, Abbadon! _/-\o_
Abbadon schreef op 13 August 2003 @ 22:02:
Dat je topic voldoet maakt niks uit wat het aantal reacties betreft (nou lieg ik, als je topic niet zou voldoen zouden hier al veel meer reacties hebben gestaan over dat jouw topic niet zou voldoen :X ) :)

Even afgezien van overclocken en wel of niet ondersteunde geheugentypes, de verhoudingen die de chipset je biedt zouden normaal gesproken gewoon moeten werken. Je zegt dat de FSB/RAM instelling 200/166MHz (eentje die gewoon binnen de specs valt) soms werkt en soms niet? Als het 'soms niet' is kan je je ook niet af laten schepen door Gigabyte dat het werkt onder normale omstandigheden; dat doet 't dus niet. Ik heb hier geen ervaring mee (dat bord) maar ik zou me kunnen voorstellen dat een bepaalde verhouding moeilijker te halen is door een samenspel van gebruikte DIMM's, implementatie v.d. chipset op het moederbord en de gebruikte FSB. Ik kan je hier iig niet verder mee helpen behalve dat je het eens met compleet andere DIMM's (ander merk dus) zou kunnen proberen als je die van iemand kunt lenen of zo.

Verwijderd

Probeer eens je Fail Safe Default bios instellingen te laden en daarna je FSB op 233 en je mem ook op 233 @ 3-6-3-3 op 2.8 volt.

Kunt het altijd eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een paar keer de BIOS helemaal gereset en alleen de FSB instellingen + Vcore/Vmem aangepast, met timings 3-8-4-4, wat de door Corsair geadviseerde settings zijn.
Wachten op een nieuw BIOS dan maar...

Verwijderd

Ja hopenlijk gaat ie het dan wel goed doen.
Pagina: 1