Toon posts:

1 ipadres met meerdere verbindingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
even een puur theoretisch vraagje.

uitgangssituatie:

1 windows 2003 server, aan internet via adsl fast, geen belangrijke kritische info, anders had ik hem wel in een colo gehangen.

Zoals gezegd heb ik thuis een server draaien die via xs4all /adsl fast aan het internet geknoopt zit, echter adsl wil het bij ons wel eens een dagje laten afweten.

Daarom zat ik een beetje te filosoferen in hoeverre het mogelijk was om er een kabelabbo bij te nemen, dat indien de adsl uitvalt de verbinding overneemt.

Maar nu het moeilijke stuk, is het mogelijk om dat redundant fail-over te maken, dus als de adsl uitvalt al het verkeer via de kabel wordt gerouterd en alsnog op de server aankomt, het gaat dus met name om inkomend verkeer.

De adsl en de kabel komen beide met aparte, vaste en dhcp toegewezen ipadressen, deze moet je denk ik niet gebruiken, maar kijken of je ergens anders een los ipadres kan registreren wat niet direct verband houdt met een van de 2 connecties. Dit adres gooi je als vast ipadres in de router, zodat hij het toegewezen adres "negeert."

In principe werken deze 2 verbindingen dus met hetzelfde ipadres, daarom moet je kijken of het mogelijk is om de kabel verbinding pas te laten op zetten als de adsl verbinding uitvalt. Hier zit een gap van een paar seconde tussen, maar dat is beter dan een paar uur.

Nu komt het dus, hoe maak je het ipadres bekend aan de buitenwereld als zijnde of aanwezig op het adslnetwerk of als zijnde op het kabelnetwerk. Dat is volgens mij de grote truc, en ik heb eigenlijk geen idee of dat uberhaupt mogelijk is, vandaar dit topic.

Theorie waarom het wel zou moeten kunnen; een echte provider werkt ook met ipadressen die over meerdere lijnen gedeelt worden. Trueserver heeft een paar verschillende uplinks naar het internet maar bijvoorbeeld maar 1 ipadres voor www.tweakers.net ongeacht of de connectie nou tot stand komt via de lijnen van level3 of van sprint etc.etc.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

P.s. het betreft puur een hobby traject en ik houd wel van een beetje knutselen dus vandaar al dit moeilijk gedoe :)

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
Ik denk niet dat dit gaat lukken. Een ip-adres bevindt zich in een bepaalde range die vervolgens weer eigendom is van een Internet Service Provider. Je kabelprovider en ADSL provider hebben allebei een eigen range die naar hun gerouteerd wordt. Het is dus niet zomaar mogelijk om een ip te pakken en deze naar je eigen machine te laten wijzen. Bovendien: stel dat het al technisch mogelijk was, als je ADSL uitvalt en de kabel het moet overnemen, hoe weten de Internet routers dan dat het verkeer naar je kabelprovider moet? Dat gaat dus niet lukken.

Wat betreft Tweakers en TrueServer: dat ligt op een hoger niveau. De range van Tweakers.net is van TrueServer. Hoe zij vervolgens het verkeer routeren maakt dan niet uit, het komt altijd weer bij hun terecht. Je ADSL provider en kabelboer zijn twee verschillende bedrijven met verschillende locaties en verschillende verbindingen.

Ik denk toch dat je het op een ander vlak moet zoeken. Waarom wil je bijvoorbeeld dat je IP adres vast is?

Verwijderd

Topicstarter
ja dat was mijn probleem dus ook een beetje... maar ik vraag me af hoe andere routers op het internet dus weten waar een ipadres zich bevind...

is het zo dat de arin (instantie die de reeksen beheerd) een database a la dsn bijhoudt waarheen ip adressen meoten worden gerouteerd. (best interessant ga ik eens uitzoeken hoe dat precies werkt, zou het bij god niet weten)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Aan de ene kant worden routers geprogrammeerd met statische routing-tabellen, aan de andere kant roepen routers via verschillende protocollen om zich heen welke netwerken zij kunnen bereiken, en dat leren andere routers weer. Zo heeft elke router weet van :
- welke netwerken er direct aan hem hangen;
- welke netwerken te bereiken zijn via andere bekende routers;
- eventueel een router waarnaar alles moet worden gestuurd waar hij zelf niet uitkomt.
De eerste en derde optie kom je ook op je PC tegen, je hebt meestal lokale netwerken en de rest flikker je naar de eerste router van je ISP. Bij mij thuis liggen nogal veel netwerkjes, en daar heb ik een aantal extra routes moeten toevoegen om alles werken aan elkaar te knopen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 09:09
Kan je het niet zo instellen dat je beide connecties gebruikt gebruikt (soort van brigde maken) Als er dan 1 van die 2 uit mocht vallen heb je nog altijd de andere.
Dat lijkt me praktisch beter haalbaar, ik heb er hier iig al eerder topics over voorbij zien komen.

Verwijderd

kun je bij het aanvragen van een url geen primaire dns en een secoundaire dns opgeven?

Verwijderd

edit:
Hier stond onzin |:(

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 09:28 ]

Verwijderd

Wat jij wil gaat niet werken. Om dit werkend te krijgen moet je BGP gaan draaien, of je provider(s) moeten dat voor je gaan doen. In beide gevallen heb je medewerking van je provider nodig en dat gaan ze niet geven. Wat je wél kan doen is een naam registreren bij bv. dyndns.org en zorgen dat als één van beide verbindingen uitvalt, automatisch het IP adres van de andere verbinding wordt aangemeldt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2003 @ 09:23:
kun je bij het aanvragen van een url geen primaire dns en een secoundaire dns opgeven?
Daar schiet je niks mee op in dit geval. De primaire en de secundaire DNS bevatten dezelfde informatie...

Verwijderd

Topicstarter
Brainwaste schreef op 12 August 2003 @ 09:17:
Kan je het niet zo instellen dat je beide connecties gebruikt gebruikt (soort van brigde maken) Als er dan 1 van die 2 uit mocht vallen heb je nog altijd de andere.
Dat lijkt me praktisch beter haalbaar, ik heb er hier iig al eerder topics over voorbij zien komen.
maar veranderd het ipadres dan niet alsnog? het gaat er om dat die server een beetje bereikbaar blijft als het adsl uitvalt. nou kan je natuurlijk beide connecties aanmaken, en dmv robin round dsn beide ipadressen in de dns gooien, maar dan komt alsnog 50% van de request op de dode lijn aan.

ik zal ff verder zoeken op die topics over bridges

Verwijderd

Bridgen kan alleen als beide adressen in hetzelfde subnet liggen (simpel gezegd: de eerste drie cijfers van je IP adres zijn hetzelfde)*. En dat is niet zo met 2 verschillende providers.

* Geldt alleen als subnetmask 255.255.255.0 is.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:06

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 09:43:
In beide gevallen heb je medewerking van je provider nodig en dat gaan ze niet geven.
Voor een gewoon adsl (lite) abbonnement niet, maar je kun ook een business abonnement nemen waarbij veel meer mogelijk is. Zo duur zijn die nou ook weer niet.

En dan moet je gaan praten met de provider, Tja, als je meer providers tegelijk wil wordt het denk ik toch moeilijk als je niet veel geld eraan wilt besteden.

Maarja, sommige mensen steken een boel geld in hun hobby.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

leuk_he schreef op 12 August 2003 @ 11:27:
[...]

Voor een gewoon adsl (lite) abbonnement niet, maar je kun ook een business abonnement nemen waarbij veel meer mogelijk is. Zo duur zijn die nou ook weer niet.

En dan moet je gaan praten met de provider, Tja, als je meer providers tegelijk wil wordt het denk ik toch moeilijk als je niet veel geld eraan wilt besteden.

Maarja, sommige mensen steken een boel geld in hun hobby.
Ook bij een "goedkoop" business abonnement ga je het niet voor elkaar krijgen om BGP-peering met je provider te gaan doen. Zowiezo zullen ze dat niet over een DSL of kabelverbinding doen. Waarschijnlijk is de betrouwbaarheid van 1 leased line hoger dan van 2 dsl verbindingen, dus waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Ik heb nog even lopen zoeken, maar kan geen prijzen vinden voor multi-homing, maar ik gok dat dat een fiks bedrag is...
edit:

Ik vond net toch een provider in de VS die prijzen op de site heeft staan, die rekent $150 per maand voor BGP peering. Dan heb je nog geen lijn, geen verkeer, geen server, geen eigen router (want je D-LINK, Linksys of Alcater router doet geen BGP) en je moet met minimaal 2 providers BGP peering hebben om multi-homing werkend te krijgen. Dat is dus $300 per maand...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 11:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 09:43:
Wat jij wil gaat niet werken. Om dit werkend te krijgen moet je BGP gaan draaien, of je provider(s) moeten dat voor je gaan doen. In beide gevallen heb je medewerking van je provider nodig en dat gaan ze niet geven. Wat je wél kan doen is een naam registreren bij bv. dyndns.org en zorgen dat als één van beide verbindingen uitvalt, automatisch het IP adres van de andere verbinding wordt aangemeldt.
en voordat de ttl van de oude entry verstreken is, is de verbinding al weer up...

voor round robin geldt hetzelfde verhaal en schiet dus niet op als de incoming traffic voornamelijk door jezelf wordt gegenereerd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2003 @ 12:03:
[...]

en voordat de ttl van de oude entry verstreken is, is de verbinding al weer up...

voor round robin geldt hetzelfde verhaal en schiet dus niet op als de incoming traffic voornamelijk door jezelf wordt gegenereerd.
De ttl van dyndns staat heel erg laag...

edit:
4 seconden om precies te zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 12:17 ]

• eborn
Kort samengevat zul je dit dus niet zomaar kunnen realiseren. Bovendien gaat de opmerking van hierboven wel op: waarom zou iemand zoiets voor een hoger bedrag aanbieden als een leased-line of business DSL over het algemeen een (nog) betere uptime heeft? Ik denk dat er maar heel weinig geinteresseerd zijn in zo'n product.

Je kunt dus wel beide verbindingen aan je machine hangen, maar dan blijf je dus twee IP's houden. Zo'n dynamische dns provider is dan eigenlijk de enige optie om een normale toegang tot je server te regelen.

Verwijderd

kHeb geen ervaring met webservers, dus misschien onzin, maar kan het niet zo:
De server 2 netwerkkaarten, de 2 internetverbindingen ieder in z'n eigen kaartje, die 2 ipadressen in je webserver zetten als host adressen? :?

• eborn
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 17:39:
kHeb geen ervaring met webservers, dus misschien onzin, maar kan het niet zo:
De server 2 netwerkkaarten, de 2 internetverbindingen ieder in z'n eigen kaartje, die 2 ipadressen in je webserver zetten als host adressen? :?
Het is geen onzin, het kan prima. Alleen lost dat het probleem niet op dat de server steeds onder verschillende IP adressen bereikbaar is :)

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

De optie door Jerooenr is goed te realiseren hoor.
Als je in je server 2 kaarten hebt, met elk een ip adres & 2 gateways (verschillende metrische waardes).
Bij dtdns kan je update agents downloaden die de DNS naam omzetten elke keer als je 'externe' ip adres verandert. Desnoods kan je met de componenten er zelf 1 maken. Dan ben je aan het virtueel knutselen . LoL

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ff naar het dyndsn gekeken (Custom DSN - 24$/jaar) maar er staat op de site dat er geen .nl domeinen worden ondersteund...

anders was ik er wel uitgeweest, dan had ik gewoon een manier gevonden om 2 verbindingen naast elkaar te laten draaien en dmv de dyndns client het ipadres van de actieve verbinding door te geven naar de dyndns server...

• Myrdhin
  • Laatst online: 15-08 23:08
Je kunt het wel voor elkaar krijgen met een .nl domeinnaam:
- Je maakt een xxxx.dyndns.org naam aan
- In het DNS record voor je .nl domein zet je:
domein.nl CNAME xxx.dyndns.org.

Op die manier wordt iemand die domein.nl intikt doorverwezen naar xxx.dyndns.org waarvan jij het IP kan instellen via een dyndns client.

Verwijderd

Topicstarter
Myrdhin schreef op 12 August 2003 @ 23:07:
Je kunt het wel voor elkaar krijgen met een .nl domeinnaam:
- Je maakt een xxxx.dyndns.org naam aan
- In het DNS record voor je .nl domein zet je:
domein.nl CNAME xxx.dyndns.org.

Op die manier wordt iemand die domein.nl intikt doorverwezen naar xxx.dyndns.org waarvan jij het IP kan instellen via een dyndns client.
volgens mij gaat die vlieger niet op...

je kunt cname's volgens mij alleen naar subdomeinen binnen het zelfde domein laten wijzen, niet naar externe ipadressen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 10:33:
[...]

je kunt cname's volgens mij alleen naar subdomeinen binnen het zelfde domein laten wijzen, niet naar externe ipadressen
Een CNAME mag naar alles verwijzen, ook buiten het eigen domein, het is alleen wel aan te raden om hem niet naar een andere CNAME te laten wijzen.

• Myrdhin
Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 10:33:
[...]

Een CNAME mag inderdaad niet wijzen naar IP adressen... Alleen naar andere domeinennamen binnen of buiten hetzelfde domein. Ik heb mijn eigen server via die constructie lopen. In dit geval gaat het om een .org domein maar omdat de vroegere firmware van de Draytek nog geen Custom DNS ondersteuning had heb ik een dyndns.org subdomein aangemaakt en mijn eigen .org adres daarheen laten verwijzen via een CNAME.

Verwijderd

Topicstarter
Myrdhin schreef op 13 augustus 2003 @ 14:49:
[...]

Een CNAME mag inderdaad niet wijzen naar IP adressen... Alleen naar andere domeinennamen binnen of buiten hetzelfde domein. Ik heb mijn eigen server via die constructie lopen. In dit geval gaat het om een .org domein maar omdat de vroegere firmware van de Draytek nog geen Custom DNS ondersteuning had heb ik een dyndns.org subdomein aangemaakt en mijn eigen .org adres daarheen laten verwijzen via een CNAME.
heb ff een nslookup op networktrouble.org gedaan, maar dat subdomein heb je alleen voor je mail aangemaakt, waarom dan niet ook voor je website?

• Myrdhin
De reden waarom ik dit weer heb teruggeplaatst is dat het nu wel werkt met de Draytek router (nieuwe firmware). De mail heb ik echter nog niet omgezet.

Verwijderd

Topicstarter
Myrdhin schreef op 13 August 2003 @ 18:39:
De reden waarom ik dit weer heb teruggeplaatst is dat het nu wel werkt met de Draytek router (nieuwe firmware). De mail heb ik echter nog niet omgezet.
ok
Pagina: 1