HDD leest/schrijft en systeem loopt vast

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:13
Ik zit hier met een klein probleempje...

Sinds 2 dagen als ik aan het werk ben op m'n computer loopt het systeem na een tijdje zomaar vast.

dit gebeurt op random tijdstip als ik een programma/bestand open.

De HDD begint te lezen of schrijven... paar seconden later maakt de HDD geen geluid meer maar het lampje van HDD activity blijft aan staan. Ik kan dan nog even met mijn muis bewegen voordat het hele systeem vastloopt.

Iemand enig idee wat het probleem hier is?

het is een RAID Striping set

2x Western Digital Caviar 40 GB 7200 RPM

RAID controller is Silicon Image SiI 0680 Ultra-133 Medley ATA RAID controller

Ik gebruik Win XP pro

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Verwijderd

Diagnostics al gedaan? Logfiles al bekeken?

OM Faq: Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?
WOS Faq: Windows Crash/Memory dumps

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 20:43 ]

• sMoKeFiSh
Yepp Geen bad sectors en niets mis met de schijven.

Heb net effe gevoeld en ze voelen wel heel erg warm aan.

Kan dat een probleem zijn?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:08
Wat zijn de temps van Processor en Mobo?

Edit: ik heb ook die raid-controller (erg blij mee) en mijn schijven werden ook erg warm, todat ik er een klein fannetje bij hing.

[ Voor 64% gewijzigd door zetje01 op 11-08-2003 20:51 ]

• sMoKeFiSh
De CPU is 41 C en mobo is 37 C

Edit: Ik heb er ook een 80X80 fannetje bij hangen op 12 volt

Op default speed (1800 MHz) loopt ie ook vast

[ Voor 74% gewijzigd door sMoKeFiSh op 11-08-2003 20:55 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

* Rataplan zegt: het is warm.

Het klinkt *heel* bekend. Hier: ECS bordje met 1600+, nic, isdn, Promise raid-1 (2x WD800BB) en een derde WD800BB als "systeem"-schijf, alles onder W2K. Beetje forse rar uitpakken, en blammo. Min of meer reproduceerbaar: systeem ging de afgelopen week een aantal keren op z'n bek, elke keer bij veel diskactiviteit. Temps waren stabiel 35/55 (het is hier warm :|) maar de schijven voelden heet (HEET!) aan. Kast had 1 intake en de voedingsouttake.

Drie extra fans erin, rechtstreeks op de harde schijven. Koelen die handel!

Toen bootte het systeem niet meer. Fans eraf, systeem bootte weer wel. Schakelaartje ertussen gezet: eerst systeem booten, dan fans aan :) Gaat uitstekend.

Conclusie: systeem te warm, voeding maar *net* sterk genoeg. Mogelijke reden voor vastloper: oververhitte voeding > instabiele rails; de raid zorgt voor twee keer zoveel warmte omdat twee schijven hetzelfde werk doen (verder denk ik niet echt relevant). Oplossing: fans en nieuwe (sterkere en beter gekoelde) voeding.

De nieuwe voeding laat nog even op zich wachten ;)

Afbeeldingslocatie: http://rataplan.net/files/got/mod.jpg

D'r moeten nog wel roostertjes bij komen, die grote heeft me al twee keer bij m'n shirtje gepakt >:) Die draait inmiddels op 5V, op 12V ging zelfs de processor 10o naar beneden, maar ik kon mezelf niet meer horen denken :*) Derde intake zit achter het blauwe rooster onderin.

En ja, dit is slordig en snel - het is ook veel te warm om uitgebreid te gaan lopen dremelen 8)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hier kunnen we niks aan doen. Gewoon de HDD's regelmatig in de gaten houden en deze eventueel koelen bij te hoge temperaturen. Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" B)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.