[wifi+utp]Laptop aan wifi + utp werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-08 09:32
Hoi,

ik heb thuis een netwerkje, zoals waarschijnlijk bijna iedereen dat hier heeft... een servertje, een pctje, en sinds kort is er een laptop bij gekomen. Geen probleem.

Deze laptop heb ik eerst een tijdje via de utp kabel aangesloten op mijn netwerk, dit werkte perfect. Ik heb na een tijdje een wireless access point gekocht, want het idee dat ik in de tuin kon internetten zonder kabels aan de laptop stond me wel aan... vanaf het laatste moment dat ik via utp aan het netwerk zat duurde het ongeveer 3 dagen totdat ik via mijn WAP verbinding maakte met internet.

Ik heb mijn WAP zo ingesteld dat deze in dezelfde IP range valt als mijn gewone netwerk, dus:

server: 192.168.0.1
WAP: 192.168.0.254
de laptop en de pc krijgen vanaf de server een IP adres toegewezen (wat begint met 192.168.0).

Helaas is wifi niet zo snel, dus ik had het idee om even mijn utp kabel in de laptop te prikken om wat bestanden te kopiëren, nog steeds ging alles goed.

Toen ik klaar was met kopiëren stopte helaas mijn hele internet ermee (op de laptop, niet op de andere pcs of de server!), en ik vraag me af waarom dat nou was. Als ik met mijn laptop probeerde een IP te verkrijgen van de DHCP server (192.168.0.1) dan lukte dit de eerste keer wel, daarna was 192.168.0.1 niet te bereiken en kon ik ook niet internetten. Als ik dan probeerde mijn IP te vernieuwen kreeg ik zelfs geen nieuw IP meer.

Ik heb nu het IP van mijn WAP veranderd in 192.168.1.1, voor het eten had ik een nieuw IP gekregen van mijn WAP (192.168.1.x) en werkte internet niet... na het eten, zo'n uurtje later, werkte het ineens wel. De DHCP lease time staat op 10 minuten, en vlak voor het eten heb ik de kabel er nog in gehad... het kan dus best dat die 10 minuten nog niet voorbij waren maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb het idee dat mijn laptop onthoud dat hij via de utp kabel kan internetten, en als ik die kabel eruit trek hij denkt dat internet helemaal niet meer mogelijk is, maar aangezien het me ruim een dag gekost heeft voordat het wel weer werkte heb ik weinig zin om het uit te testen (ik heb geen idee waarom het nu wel werkt en voor het eten niet, hij zou het naar mijn idee gewoon moeten snappen).

Mijn vragen zijn dus:
* Is het inderdaad niet mogelijk om 2 netwerkkaarten in dezelfde ip-range te zetten (op 1 pc) en fysiek aan hetzelfde netwerk te koppelen?
* Is het WEL mogelijk om 2 netwerkkaarten in een andere ip-range nog steeds fysiek aan hetzelfde netwerk te koppelen?
* Wat gebeurt er als ik nu mijn utp kabel in mijn laptop prik?

oude situatie:
* mijn WAP was verbonden met mijn netwerk via een gewone UTP poort (poort 1 :))

ips:
WAP: 192.168.0.254
laptop kreeg er een via DHCP vanaf de server, zowel voor wifi als utp

huidige situatie:
* mijn WAP is verbonden met mijn netwerk via de WAN poort

ips:
WAP: 192.168.1.1
laptop utp: DHCP vanaf de server
laptop wifi: DHCP vanaf het WAP

Mocht ik nog wat vergeten zijn dan hoor ik het wel, overigens kon ik hierover niks vinden in de search. Waarschijnlijk omdat nog niemand zo stom was geweest om alle 2 de netwerkkaarten tegelijk te gebruiken in dezelfde ip-range, of omdat ik de verkeerde zoekwoorden gebruikt heb :)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zet je accespoint eens op bridge mode, nu heb je 2 DHCP servers die allebei een ip uit willen delen aan je.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Je moet verschillende scopes instellen... dat wil zeggen laat je vaste dhcp server uitdelen van bijvoorbeeld 192.168.0.2-20 en je WAP van 192.168.0.21-40

Dat lijkt mij de meest efficiente oplossing, maar ik weet niet of je WAP en/of DHCP server verschillende scopes ondersteunen. Wellicht moet je wat extra software op je vast server installeren om dat voor elkaar te krijgen :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• BRAINLESS01
jadjong schreef op 11 August 2003 @ 20:25:
Zet je accespoint eens op bridge mode, nu heb je 2 DHCP servers die allebei een ip uit willen delen aan je.
Ik heb nu inderdaad 2 DHCP servers, maar ook 2 aparte ip-ranges (192.168.0.x en 192.168.1.x), als ik nu mijn utp kabel EN wifi tegelijk aansluit heb ik dus in dezelfde pc(laptop) 2 netwerkkaarten met verschillende ip addressen en broadcast adressen (hoop ik).

Klopt dit dan toch niet?

overigens heb ik geen aparte optie 'bridge', maar waarschijnlijk doet hij dat standaard of kan ik dat in het boekje wel vinden als jullie denken dat het wat uithaalt.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
_BRAINLESS schreef op 11 August 2003 @ 21:37:
[...]

Ik heb nu inderdaad 2 DHCP servers, maar ook 2 aparte ip-ranges (192.168.0.x en 192.168.1.x), als ik nu mijn utp kabel EN wifi tegelijk aansluit heb ik dus in dezelfde pc(laptop) 2 netwerkkaarten met verschillende ip addressen en broadcast adressen (hoop ik).

Klopt dit dan toch niet?

overigens heb ik geen aparte optie 'bridge', maar waarschijnlijk doet hij dat standaard of kan ik dat in het boekje wel vinden als jullie denken dat het wat uithaalt.
Kan je de DHCP server in je accespoint niet uitzetten?

• BRAINLESS01
jadjong schreef op 11 August 2003 @ 21:40:
[...]

Kan je de DHCP server in je accespoint niet uitzetten?
Jawel

Ik had hem aangezet omdat ik nu 2 ip-pools heb in verschillende subnets (zo heten ze geloof ik). Ik kan natuurlijk de DHCP server (op de server, niet op mijn WAP) zo instellen dat mijn laptop automatisch een ip krijgt dat begint met 192.168.1, maar als ik dit door mijn WAP laat doen krijgen laptops van anderen die eventueel ooit hier komen meteen ook een goed ip adres...

De belangrijkste vraag is eigenlijk: maakt het uit als 2 netwerkkaarten in 1 pc op hetzelfde netwerk worden aangesloten (fysiek), in dezelfde ip pool zitten en allebij dezelfde gateway hebben? Ik kan me voorstellen dat een pc geen idee meer heeft welke netwerkkaart hij dan moet gebruiken, ik vind het alleen vreemd dat hij het pas niet meer snapt als ik de netwerkkabel eruit trek.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik heb hetzelfde thuis. Me laptop op Wifi en UTP [10/100 voor grote bestanden, WiFi overal waar geen UTP ligt ;) ]
Op het moment dat ik mijn UTP kabel erin steek, en ik een grote file ga transferren, gooit windows dat keurig over mijn UTP @ 10 MB/Sec. Als ik de UTP eruit trek disconnect IRC etc wel, maar schakeld over op WiFi en een paar seconden later heb ik weer inet :)

Laptop:
Acer TravelMate 800
LinkSys Wap54G AP
Windows XP
UTP @ 192.168.0.x [Statisch IP]
WiFi @ 192.168.0.x [Statisch IP]

Ik heb nu beide IP's statisch ingesteld, maar toen ik wifi op DHCP had staan had ik geen probs.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• BRAINLESS01
WhizzCat schreef op 11 August 2003 @ 20:29:
Je moet verschillende scopes instellen... dat wil zeggen laat je vaste dhcp server uitdelen van bijvoorbeeld 192.168.0.2-20 en je WAP van 192.168.0.21-40

Dat lijkt mij de meest efficiente oplossing, maar ik weet niet of je WAP en/of DHCP server verschillende scopes ondersteunen. Wellicht moet je wat extra software op je vast server installeren om dat voor elkaar te krijgen :)
Ik heb hier eens overnagedacht, maar ik kan het nut er niet van inzien... als het doel is om te zorgen dat de wifi netwerk kaart altijd een ander ip heeft dan de vaste netwerkkaart(utp), dan is dit compleet nutteloos... met DHCP krijgen ze allebij sowieso een ander ip adres, dus zonder die extra instelling moet het toch ook werken?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het makkelijkste is, wat hier ook al werd aangegeven, de DHCP van je WAP uitzetten.
Doordat je WiFi-kaartje een ander MAC-adres heeft, krijgt hij gewoon een ander IP adres van de server op het moment dat je van UTP naar WiFi overstapt.
Andere laptops zouden daar ook zo op moeten kunnen inloggen.

Verwijderd

Kijk eens of je een netwerkbrug op je netwerkkaarten (UTP & WiFi) hebt. Ik had in den beginne hier ook problemen mee en na verwijderen van die brug, tadaa, verbinding via WiFi.

• BRAINLESS01
Volgens mij heb ik mijn probleem niet goed uitgelegd, want wifi werkte voorheen dus wel gewoon goed... totdat ik mijn utp kabel er ook in prikte. Vanaf dat moment deed wifi het niet goed meer.

Ik kreeg nog wel verbinding met mijn WAP, maar om een of andere reden (waarom :?) werkte mijn internet niet meer, en kon ik ook mijn server niet meer bereiken. Als ik dan mijn utp kabel er bij prikte deed internet het weer totdat ik mijn utp kabel er weer uit trok.

Als oplossing heb ik geprobeerd mijn wifi in een andere ip-range te zetten (192.168.1.x), en na enige tijd (niet meteen) werkte internet via wifi weer. Nu vraag ik mij dus af waarom, en vooral wat er gebeurd als ik de utp kabel er nu weer in prik. Welk ip mijn wifi en utp netwerkkaarten hebben maakt mij niet uit, het gaat er gewoon om dat het werkt, ook als ik ze allebij tegelijk gebruik.
Pagina: 1