Processor wordt 122 graden Celsius?

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Euc-
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-03-2013
Ik was vanmiddag dus een gezellig potje aan het cs-sen, en toen sloeg mbm ineens alarm, hij was al boven in de 70 graden (79 oid), en ging steeds meer omhoog, ik dus die kast opengemaakt, en even zo gelaten, hij zakte terug naar rond de 20 en bleef daar hangen. Ik dus geen probleem en ga even naar beneden wat tv kijken etc. Kom ik boven, pc weer boven de 70 graden, om precies te zijn zelfs: http://members.chello.nl/p.greijmans1/122.JPG (gemeten met mbm5). Nu draait ie op 17 graden (volgens MBM5, en asus probe 2 na mbm afgesloten te hebben!) Maar de proc fan doet het nu dus niet meer, na een extra casefan te hebben aangesloten (ook na de casefan er weer uit gehaald te hebben had het geen baat!) heb er die case fan opgelegt, zodat ie iig niet doorbrand. Iemand een idee? Het is trouwens een glacialtech casefan (mocht je er iets aan hebben), en er is nooit overgeclocked/geprobeert tot..

specs zijn:

Amd xp 2000+
asus A7V8X-X
radeon 9100 + tv out
1024 mb DDR ram geheugen

als je nog meer moet weten vraag het maar!

[ Voor 13% gewijzigd door Euc- op 11-08-2003 17:54 ]

Heuj!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mij schreeuwt je pc om een nieuwe CPU fan als de oude het niet meer doet. Nog andere vragen? :Y)

Verwijderd

CPU-fan al eens op een andere aansluiting geprobeerd? Of een andere CPU-fan op dezelfde aansluiting?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zonder cpu van is vragen om problemen ja. Gewoon uitzetten en heel rap naar de winkel een CPU fan gaan halen. HOPHOP!!! AL zet je er maar tijdelijk een van 10 euro op. Alles beter dan niets.

En zet effe in je bios (indien mogelijk) dat hij hem boven de 90 graden uitzet. Of je moet binnen kort een nieuwe porc willen hebben en willicht een nieuw moederbord.

Je kunt ook nog proberen je cpucooler rechtstreek op de 12v lijn te hangen!

[ Voor 10% gewijzigd door Cyberpope op 11-08-2003 17:57 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Zeker dat mbm5 goed werkt? 8)7 Van 122° naar 17°??? En als je geen koeler aansluit op je amd proc, brandt hij door in en honderste van een seconde.

Kijk eens naar je temps met een ander program, of in je bios eens.

Edit:

Een amd Ahtlon Xp brandt door bij al 90-100°C.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 17:57 ]

• Euc-
Er is geen aansluiting dichtbij genoeg (kabeltjes tekort), en heb geen CPU-fan bij de hand. kan de casefan ook niet proberen want die zit op de molex aangesloten.

Heuj!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Nu draait ie op 17 graden <-- sorry hoor maar volgens mij kan dit niet met dit weer
122 graden zou je bios hem ook al uit gezet hebben (bij 80 dacht ik op default)

ik denk dat je sensors naar de kloten zijn

voel is aan de zijkant van je koeler of die echt heet is.
zo niet moet je even afhalen en opnieuw doen met wat koelprut

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 17:56:
Zeker dat mbm5 goed werkt? 8)7 Van 122° naar 17°??? En als je geen koeler aansluit op je amd proc, brandt hij door in en honderste van een seconde.

Kijk eens naar je temps met een ander program, of in je bios eens.

Edit:

Een amd Ahtlon Xp brandt door bij al 90-100°C.
Ja, dat laatste wel. Maar zelfs een AMP XP houdt het even uit met alleen een CPU-cooler zonder fan. Maar lang niet. Honderste van een seconde is alleen als je er helemaal niets op hem zitten. Zelfs geen koelblok.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Euc- schreef op 11 August 2003 @ 17:51:
ik dus die kast opengemaakt, en even zo gelaten, hij zakte terug naar rond de 20 en bleef daar hangen. Nu draait ie op 17 graden
lijkt me dat die tempsensor niet goed meer is want 20/17 graden lijkt mij onmogenlijk met dit warme weer (me koelkast is nog warmer) of je moet een WC/prom er op hebben zitten

• Euc-
er zit dus wel een tijdsbestek tussen van een paar uur, tussen die temperatuur change. en de hele tijd heeft de casefan erop gelegen. daarbij staat ie in de bios ook op 17 graden! ik zal nog eens gaan kijken..

Heuj!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
als je bios temp 17 graden is dan is je tempsensor gewoon kapot !

Verwijderd

Hier klopt gewoon helemaal nix van als je het mij vraagt... Je komt boven en je pc is 122 graden? Dan issie eerst waarschijnlijk ook al behoorlijk heet geweest, ik denk wel een paar minuten.. Lijkt me niet dat ie dat overleeft.. :7

• Euc-
http://members.chello.nl/p.greijmans1/122.JPG

zegt meer dan 100 woorden?

maar ik heb het er ook niet zo erg op, omdat hij dit ook heeft laten zien:
http://members.chello.nl/p.greijmans1/pcprobe.JPG

maar iig, ik rebootte net, en in de bios stond de pc op 48 graden, nu in pc probe ook:

maar iig, de proc fan doet het nog steeds niet

[ Voor 20% gewijzigd door Euc- op 11-08-2003 18:13 ]

Heuj!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Misschien heb je je CPU fan op de verkeerde connector aangesloten...
Vink in PC Probe 'Power Fan' en 'Chassis Fan' eens aan...

Krijg je dan 'Fan below threshold!' dan zijn je temp sensors duidelijk kapot en kan je je mobo gaan ruilen :)

[Edit]
Maar je CPU fan deed het natuurlijk niet |:(
Vergeten...

Ik zou voor nu zeggen: Duw je pc uit en zorg ervoor dat je een werkende fan op je CPU hebt, voordat je hem aanzet!

[ Voor 33% gewijzigd door Rone op 11-08-2003 18:17 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Euc-
ik ben niet aan de CPU fan geweest, ik sloot de casefan aan en de CPU fan kapte ermee. als ik Power fan en chassis fan aanvink, krijg ik fan blow treshold!

Heuj!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
geem Farenheit? (of zoiets ;))

• Euc-
nope, duidelijk graden

Heuj!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dutchmega schreef op 11 August 2003 @ 18:18:
geem Farenheit? (of zoiets ;))
Zoals je op beide screenshots van MBM en PC Probe kunt zien staat er graden Celsius

Anyway, dat je CPU fan kapt nadat je een casefan aansluit op een molex-connector kan op kortsluiting duiden...
Wel een heel vreemde vorm ervan aangezien je temp sensors er nu door aangetast zijn :?

Gewoon terug brengen...

• Dispenzer
  • Niet online

Dispenzer

Blazen maar

Fan 1, 2 en 3 géén rpm, niet zo raar dat de CPU warm word.
Ff serieus, 122 graden overleeft je CPU niet.
17 neem ik al helemaal niet serieus.
Sensor op mobo kaputt

[ Voor 77% gewijzigd door Dispenzer op 11-08-2003 18:29 ]

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 10:46
Ja.
en 122 graden is te hoog ... het is zelfs gevaarlijk ja.

www.tiedragon.nl

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

lijkt me toch gewoon de sensor.. 17 graden voor een cpu kan toch niet met normale koeling+ dit weer.

4015Wp west (Dordrecht)

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Je +5 V lijn ziet er ook interessant uit trouwens :Y)

Lijkt wel of al je sensors en waardes brak zijn. Bij zo´n temperatuur is je cpu gewoon dood, en bij die voltages (+5) start je systeem geeneens meer op.

[ Voor 60% gewijzigd door Banshee op 11-08-2003 18:39 ]

• We Are Borg
  • Laatst online: 22:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Even voor de duideliijkheid, MBM is jouw geval niet te vertrouwen, want:

- Een proc die 122 graden wordt, is een dode proc
- Een proc die van 122 graden terug gaat naar 17 is wel erg niet haalbaar
- Een AMD wordt never 17 graden met een normale (of apparte :P ) fan koeling.

Kortom, zoek eerst eens een vervanger.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Banshee79 schreef op 11 August 2003 @ 18:38:
Je +5 V lijn ziet er ook interessant uit trouwens :Y)

Lijkt wel of al je sensors en waardes brak zijn. Bij zo´n temperatuur is je cpu gewoon dood, en bij die voltages (+5) start je systeem geeneens meer op.
Wat een onzin. Het gaat meer om de Ampère op die lijn.
Zolang die goed is hoeft de +5 lijn maar een beetje rond de 5 te hangen.
Dus 4,811v hoeft niets uit te maken.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
r00n187 schreef op 11 August 2003 @ 18:43:
[...]

Waar haal jij die waarde vandaan dan? Ik zie via het linkje toch wel 4.08 staan, en dat lijkt me echt niet juist.

• X-Rey
  • Laatst online: 08-05 15:57
r00n187 schreef op 11 August 2003 @ 18:43:
[...]

mja, het is ook een asus bord, dus het hij regelt het allemaal zelf, dit is een moment opname een paar seconde later kan hij weer 5.05 zijn...
Waar haal jij die waarde vandaan dan? Ik zie via het linkje toch wel 4.08 staan, en dat lijkt me echt niet juist.
ehh, hier?

[ Voor 19% gewijzigd door X-Rey op 11-08-2003 18:53 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Nou herriner ik me btw wel iets anders. Ik had op een soltek kt266a ook allemaal rare waarden, en ook vage probs... bleek de voeding te zijn. Na vervanging gaf hij ook alles goed weer (voltages en temps). Je zou een andere voeding kunnen proberen.

4015Wp west (Dordrecht)

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 08-05 19:46

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik snap niet dat sommige mensen het niet door hebben dat die 17 graden gewoonweg onmogelijk is om te halen. (of hij moet een vette aico instalatie aan hebben staan en een beetje zitten te bevriezen achter zijn computer.) Met lucht koeling is het gewoon onmogelijk om een temperatuur te halen die lager is dan de lucht zelf.

Je temperatuur sensor is dus niet te vertrouwen, die 122 graden is natuurlijk wel mogelijk maar erg onwaarschijnlijk.

Koop in iedergeval even een nieuwe cooler.

• Euc-
We Are Borg schreef op 11 August 2003 @ 18:40:
Even voor de duideliijkheid, MBM is jouw geval niet te vertrouwen, want:

- Een proc die 122 graden wordt, is een dode proc
- Een proc die van 122 graden terug gaat naar 17 is wel erg niet haalbaar
- Een AMD wordt never 17 graden met een normale (of apparte :P ) fan koeling.

Kortom, zoek eerst eens een vervanger.
Probe ook niet te vertrouwen? Daarbij heeft deze temp (17/18graden) ook in de BIOS gestaan!)

Heuj!

Verwijderd

Ik heb zelf ook soort gelijk probleem. Geld voor in de bios als in windows zelf.
Geeft ene keer 22 en de andere keer 57 graden aan. Erg raar

Denk dat je sensors gewoon kaduuk zijn, zoals eerder was aangegeven. Hier flippen ze tenminste al :)

• Euc-
Nou, volgende probleem, ik heb dus het kabeltje van de CPU fan in een andere (precies dezelfde) ingang gestoken, waarbij stond Case FAN. Ik zet de pc aan en hoor direct iets knisperen en zie wat rook van mn mobo afkomen, ik heb de voeding er direct uitgetrokken de de pc niet meer aangeraakt. hij is nu dus doorgebrand?

Heuj!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 12:42
logisch dat je sensor kuren heeft

zowel 17 als 122 zijn onmogelijk.

122 is ie na tijdje kaduuk en 17.. nou op je kamer zal het 25-30 zijn dus onmogelijk

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 12:42
Euc- schreef op 11 August 2003 @ 19:17:
Nou, volgende probleem, ik heb dus het kabeltje van de CPU fan in een andere (precies dezelfde) ingang gestoken, waarbij stond Case FAN. Ik zet de pc aan en hoor direct iets knisperen en zie wat rook van mn mobo afkomen, ik heb de voeding er direct uitgetrokken de de pc niet meer aangeraakt. hij is nu dus doorgebrand?
zoals in de faq staat:

Er komt rook van mijn moederbord. Is 'ie nu stuk?

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer :+

Verwijderd

Euc- schreef op 11 August 2003 @ 19:17:
ehehehe dat je kabeltje verwisseld moet niks uitmaken lijkt mij hoor. maarre
haal je mobo er maar uit en kijk maar is offie ergens zwart is aan de onderkant.

want rook en knisperen is niet goed 8)7

edit: owjah waar kwam de rook precies vandaan? enne zou je voeding ook
maar is nachecken!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 19:24 ]

• Euc-
mwah, ik denk dat het beste is dat ik er nu vanaf blijf en gewoon die pc naar de pc boer breng.

Heuj!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
122 graden is je proc allang doorgefikt, je sensoren hebben het begeven, it's that simple om daar nou zoveel posts aan te verspillen.

• Euc-
hij kwam ja hoe zeg je dat, ongeveer onder de cd-rom speler vandaan. zo een 5 centimeter naast het ram geheugen

Heuj!

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

lijkt mij ook op 4.811

nieuwe bril??

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 12:18
Als je koeling weer werkt, werkt alles dan weer?

Als dit zo is kan jou de waarden boeien, die sensor is waarschijnlijk overleden.

Heb je nog garantie? breng anders dat mobo gewoon weg!

mcb1

• Woodie2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10-2023

Woodie2002

Jeetje...

Het zou kunnen dat je apparte waardes krijgt als je de sensors probeert uit te lezen met MBM en Probe tegelijk. Dit heb ik zelf namelijk ook wel eens gehad.

Hoe verder hij ging, des te langer was de weg terug

• We Are Borg
  • Laatst online: 22:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Euc- schreef op 11 August 2003 @ 19:00:
[...]

Probe ook niet te vertrouwen? Daarbij heeft deze temp (17/18graden) ook in de BIOS gestaan!)
Dan is de temp sensor gewoon echt gaar. Ik kan niet geloven dat een amd 17/18 blijft in de bios na 5 min running, dat is gewoon niet te doen met amd (met intel misschien wel maar blijft het ook bijzonder)

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Woodie2002 schreef op 12 August 2003 @ 00:11:
Het zou kunnen dat je apparte waardes krijgt als je de sensors probeert uit te lezen met MBM en Probe tegelijk. Dit heb ik zelf namelijk ook wel eens gehad.
Klopt precies.

Ik had ook een keer MBM en Probe tegelijkertijd draaien en kreeg ook deze meldingen. Ze bijten elkaar want toen ik Probe had gedeinstalleerd was het probleem voorbij.

Overigens is er niks aan de hand met de processor. Ik had toen de hele nacht een CPU temp van 115 ;)

• Euc-
Ik heb ze niet tegelijk aangehad, staat ook duidelijk in die post dat ik het met probe heb geprobeert NA mbm te hebben afgesloten!!!

Heuj!

Verwijderd

Wij hebben hier op het werk weet ik veel hoeveel pc's met asus mobo en bij allemaal geven ze het zelfde aan ook boven de 70 graden, je moet een bios update doen en het probleem is weer weg, greetz

Verwijderd

Euc- schreef op 12 August 2003 @ 10:51:
Ik heb ze niet tegelijk aangehad, staat ook duidelijk in die post dat ik het met probe heb geprobeert NA mbm te hebben afgesloten!!!
Om van Asus Probe af te komen moet je het hele programma EN de driver eerst de-installeren....

• Euc-
Nou in ieder geval, het geheugen is kapot, de mobo geeft geen 3 volt meer aan de cpu cooler, ook niet aan de casefan, en hoogstwaarschijnlijk is de proc ook naar de klote. ik heb hem maar teruggebracht naar de winkel, en mn garantie benut

Heuj!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:14

Wildfire

Joy to the world!

Pfff... alsof die sensorwaardes heilig zijn. Volgens MBM5 is het ergens in m'n PC -50 graden Celsius. Mooi niet dus... :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Motherboard Monitor is zo flexibel dat je eerst eventjes goed moet afregelen welke MBM-sensor welke sensor van het moederbord weergeeft. Je snapt zelf wel dat een processor geen 122 graden kan worden. 48 graden zoals jouw BIOS aangeeft is waarschijnlijk de werkelijk gemeten temperatuur.

Het is niet voor niets zo dat MBM een aantal standaardconfiguraties heeft voor de verschillende Winbond-temperatuursensoren. Op sommige moederborden worden andere settings gebruikt dan andere, zodat MBM met de standaardinstellingen op sommige borden belachelijke waardes aangeeft.

Ga eens naar Temperatures en dan naar Sensor 1, Sensor 2 etc. Je kunt daar instellen welke moederbord-entry die sensor weergeeft. Probeer ze allemaal uit en gebruik degene die overeenkomt met de waarden in jouw BIOS. Mocht het niet lukken dan kun je altijd nog kiezen voor Custom en handmatig de waarde en correctie van die sensor invullen.

Verwijderd

Gebruik je toch het programma speedfan?

Ennuh je koeler draait niet volgens die sceenshots... misschien is er een pinnetje van je connect afgebroken??

Verwijderd

Doe een bios-update!!!
Dat scheelt heel veel.
Bij mij corrigeerde ie zelf met 15 graden en alle extreme waarden waren weg.
Wel mheb ik zelf een a7v8x en niet een a7v8x-x maar bij mij werkte het in ieder geval wel.

En JAWEL OOK de BIOS geeft andere waarden aan.

Verwijderd

edit: sorry, flipte ff

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2003 12:17 ]

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

r00n187 schreef op 11 August 2003 @ 18:22:
[...]

Zoals je op beide screenshots van MBM en PC Probe kunt zien staat er graden Celsius
mjah, op de doos van windows staat ook dat het goed werkt. 8)7

misschien is dat programma wel van slag, op je temp metertje, kan allemaal, ga eens verder op onderzoek :)

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Verwijderd

Grappig dat er maar zo weinig mensen echt lezen

:)

Verwijderd

jah idd. hij is al garantie gaan halen. jonges jonges :) maarre s6
maar wel raar dat het opeens doorfikte, heel erg raar.

vraag maar is aan de pc boer hoe het heeft kunnen gebeuren

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 22:07:
Grappig dat er maar zo weinig mensen echt lezen

:)
mjah normaal lees ik wel, maar ik bleef nu hangen op me quote, en ik las de reply voor me en daarvan kreeg ik nog niet echt de indruk dat het al was opgelost dusss vandaar.

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Pagina: 1