Veranderen netwerk naar Router -> Switch -> Server mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Lios
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-04-2024
Ik heb een netwerk wat omgelegd moet worden met zo min mogelijk veranderingen (geen extra netwerkkaarten, geen andere kabels, etc.). Op dit moment is het netwerk als volgt:

ADSL -> ADSL Modem (usb) -> (printer)Server (met 1 netwerkkaart) -> Switch -> de rest van het netwerk

De bedoeling is dat de USB ADSL Modem vervangen wordt door een Router met ingebouwd modem. Is het dan mogelijk om de configuratie als volgt te veranderen?:

ADSL -> Router/modem -> Switch -> (printer)Server én rest netwerk.

De Server moet zowel via internet (VPN) als via het netwerk aangesproken kunnen worden. Als dit niet mogelijk is, is er dan nog een andere mogelijkheid zonder andere/extra hardware aan te schaffen (behalve dan die router/modem)?

Mijn excuses als het niet helemaal duidelijk is, maar ik geef graag uitleg.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:17

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Je kunt je router/modem op je switch aansluiten en op de switch de rest.
Dus dat kan idd.

Wat je ook kan doen is een Router/Modem met ingebouwde switch nemen.
Kun je dan zonder switch 4 pc's op aansluiten.

Je zult waarschijnlijk even bij server en rest netwerk ip's ed. aan moeten passen.
Maar dat is verder het enige

• Lios
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-04-2024
Zou kunnen, ware het niet dat er 15 pc's aan hangen :-) Maar ik snap wat je bedoelt.

Maar, zoals ik het beschreef kan het dus ook. Krijg je dan geen problemen met de server die niet bereikbaar is oid? Het is een printerserver in een winkel en ik kan het niet hebben als ie opeens offline gaat en het uren duurt om hem weer goed te krijgen :-) Ik neem aan dat ik op deze manier maar weinig instellingen hoef te veranderen (volgens mij alleen de router, toch?). Hmm, ik klink als een n00b hè? Ik ben er ook nog niet zo bedreven in, dus sorry voor misschien domme vragen.

Verwijderd

Zolang je ervoor zorgt dat je een router neemt die vpn tunnels kan accepteren/opzetten, dan zal het allemaal geen probleem zijn om je printer bereikbaar te houden.

Volgens mij wordt het wat lastiger om het vpn gedeelte op je (print)server te behouden, zoals je (vermoed ik) nu hebt.