Toon posts:

Internetverbinding in Windows XP (DHCP) valt soms zomaar uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een Freesco-router staan, die met een coax netwerk voor 4 computers het internet deelt. De freesco-versie is 0.2.7. en alles draait opzich prima; alleen de laatste tijd is op 1 van de 4 pc's een probleem, en dat is nu juist mijn PC.

Als ik Windows XP opstart, krijgt ik meestal via DHCP een IP adres toegewezen, en kan ik dus internetten (op het door freesco toegekende ipadres 192.168.0.112). De laatste tijd heb ik vaak dat ik dan ongeveer 10 minuten of een kwartier internet, en dat dan ineens de verbinding 'eruit vliegt'. Dat gebeurt dus alleen op mijn PC, en niet op de 3 andere PC's. De netwerkverbinding 'herstellen' op deze computer helpt dan ook niet (dan krijg ik een ongeldig ip adres 0.0.0.0.). Wat soms wel helpt is de netwerkverbinding in XP uitzetten en na een minuut weer aanzetten.

Als dat lukt, en het internet werkt dus weer op mijn PC, dan kan ik uren en dagen achter elkaar internetten zonder dat de verbinding eruit valt. De probleemfase is dus na het opstarten, in het eerste kwartier.

Ik heb heel hard nagedacht en gezocht naar oorzaken van dit probleem, maar ben eventjes uitgeblust. Heeft iemand ideeën waar ik moet zoeken? Welke instelling veroorzaakt dit? Of moet ik een nieuwe netwerkkaart kopen? (lijkt me onwaarschijnlijk, omdat het probleem dus alleen vlak na het opstarten is.

Ik geef graag gegevens van de freesco server of van de PC die het probleem heeft (de mijne dus), maar nu weet ik even niet welke gegevens nodig zijn; omdat ik nu niet weet waar ik nog moet zoeken..

PS: ik heb expres dit topic in Windows Operated Systems geplaatst, omdat ik Windows XP verdenk van een verkeerde instelling, en niet de linux-server.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 15:58 ]

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 15:06
Heb je van je netwerkkaart de nieuwste drivers geinstalleeerd ??? Kabels al een keer vervangen ??? Staan alle PC's precies hetzelfde ingesteld ???

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat zijn de instellingen van de DHCP server (neem aan dat die op je FreeSCO bak draait)?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Dit is volgens mij meer iets voor Network Troubleshooting :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:23

samo

yo/wassup

probeer eens je power profiel op ALTIJD AAN te zetten. Dit wil nog wel eens helpen

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Topicstarter
Antwoorden:
Nieuwste drivers?
>>Ja.
Kabels vervangen?
>>Nee, maar gezien het probleem is dat absoluut niet een waarschijnlijke oorzaak. Meestal is het een beetje (soms behoorlijk lang) prutsen met instellingen van XP, waarna hij dus wel weer werkt, en er absoluut geen ruis meer op de lijn is (k download soms wel een dag lang, en ik kan aan freesco statistieken zien dat er geen onderbrekingen in zitten). Het gaat dus telkens om het kwartier na de reboot...
Alle PC's precies hetzelfde ingesteld ???
>>Ik denk zelf van wel; maar 3 pc's doen het wel perfect en die van mij niet; dus ik ben bang dat ik iets over t hoofd zie. In ieder geval staan ze allen ingesteld op 'automatisch ipadres ontvangen' bij de tcp/ip instellingen.

Instellingen van de DHCP server (neem aan dat die op je FreeSCO bak draait)?
>> Die draai ik idd op de FreeSCO bak, maar ik weet zo niet zeker of je deze instellingen bedoelt (anders moet je ff zeggen hoe ik ze vind):
IP-adres voor de interne netwerkkaart is 192.168.0.1
Network Mask is 255.255.255.0
Ip range is 192.168.0.110 192.1638.0.120

Dit is volgens mij meer iets voor Network Troubleshooting
>>Sorry!

probeer eens je power profiel op ALTIJD AAN te zetten. Dit wil nog wel eens helpen
>>Power profiel Altijd Aan? Sorry dat zegt me eigenlijk niets; zou je kunnen zeggen waar ik dat kan vinden?

Verwijderd

Let erop dat in je device management, er een hele vuile optie is. Onder WinXp hebben ze bedacht dat het systeem je NIC uit mag schakelen om zo in stroom te besparen. Ga naar eigenschappen van je Local Area Connection, configure je NIC, dan het 4e tabblad (power mngmnt) Dan vinkje weg bij: Allow the computer to turn off this device to save power..

Verwijderd

Topicstarter
De optie 'Allow the computer to turn off this device to save power' kan ik niet vinden.
Ik kom tot en met configure je NIC. Het vierde tabblad waar jij het dan over hebt, is bij mij 'bronnen' dus het I/O bereik en de IRQ. Dus k kan deze optie momenteel niet veranderen :(

(k heb de nederlandse versie, maar ok; dat engels is voor mij geen probleem... k meende dat de XP's inhoudelijk overeenkwamen)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:06

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 16:48:
>>Nee, maar gezien het probleem is dat absoluut niet een waarschijnlijke oorzaak. Meestal is het een beetje (soms behoorlijk lang) prutsen met instellingen van XP,
Ik zou de kabel van jouw PC naar dee freesco doos echt niet uitsluiten hoor. Rotte/losse kables kunnen vreemde dingen veroorzaken.

Maar wat pruts je dan?
-kun je de andere PC´s nog pingen? kun je de freesco box pingen?
-Maakt de volgorde waarin de PC´s worden aangezet uit?
-Kun je ook eens een andere NIC in je PC stoppen?
-Welke versie van freesco gebruik je? 0.3.1 schijnt zo´n soort probleems soms te hebben.
-geeft de freesco doos nog meldingen? (maakt het uit als je die reset?)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
- freesco doos kan niet meer gepingd worden als de internetverbinding eruit vliegt. (normaal kan het natuurlijk gewoon wel)
- pc volgorde maakt niet uit; (is uitgebreid getest)
- ik gebruik freesco versie 0.2.7. en die heeft ruim een jaar goed gewerkt op 4 pc's
- Freesco geeft geen vreemde meldingen.
- Andere NIC in mijn PC ga ik binnenkort proberen...
- en die kabel: ik heb nu een andere kabel geprobeerd; maar helaas; daar ligt het niet aan. (of er moeten al 2 kabels stuk zijn (ook de terminators en tsplitters zijn vervangen, maar nog zonder resultaat

Ik heb ook wel eens iets gehoord over dat er netwerkproblemen kunnen ontstaan doordat meerdere clients in het netwerk ruzien om wie de hoofdcomputer moet zijn. Dat zou dan normaal de snelste compu zijn, of de compu met Windows NT o.i.d.
Dat kon je ook weer instellen ergens; misschien dat dat ermee te maken heeft; alleen zoiets kan ik nergens meer vinden. Wie weet hier iets van?

#edit: een reset van de server of van mijn pc maakt ook niet uit; het probleem blijft.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 18:27 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
klinkt als een dooie netwerkkaart.
maar als je kabel/adsl hebt moet je toch echt eens aan een hardwarematige router gaan denken. kost geen drol, en dat bespaar je zo op de stroomkosten van je freesco bak.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:23

samo

yo/wassup

Altijd aan: configuratie scherm, power, stroomprofiel... kijken naar het icoon van een stekker....

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09-2025
Klinkt trouwens alsof alleen op jouw pc de dhcp lease heel erg laag is (aangezien de andere pc's wel blijven werken). De lease tijd heb je zeker al bekeken?

Battle.net tag

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:06

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 18:26:
Ik heb ook wel eens iets gehoord over dat er netwerkproblemen kunnen ontstaan doordat meerdere clients in het netwerk ruzien om wie de hoofdcomputer moet zijn. Dat zou dan normaal de snelste compu zijn, of de compu met Windows NT o.i.d.
Dan heb je het over de de server van netbios namen in het netwerk. Dan zou tcp/ip nog werken, maar zou je niet de namen van de andere PC´s in je netwerk kunnen gebruiken. Je ziet dan ook meldingen in de eventviewer (Start->run->"eventvwr"). In dat is in jouw beschijving niet het geval.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
K heb er nu net een nieuwe netwerkkaart in geduwd; es kijken of hij nu goed blijft werken :)

• Cabel-Tie
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 augustus 2003 @ 17:00:
Let erop dat in je device management, er een hele vuile optie is. Onder WinXp hebben ze bedacht dat het systeem je NIC uit mag schakelen om zo in stroom te besparen. Ga naar eigenschappen van je Local Area Connection, configure je NIC, dan het 4e tabblad (power mngmnt) Dan vinkje weg bij: Allow the computer to turn off this device to save power..
Thanx _/-\o_ , Ik heb dus soortgelijk probleem, dacht dat t aan mn freesco bak lag (v 0.3.0). Energiebeheer (bureaublad->eigenschappen->schermbeveiliging-> energie->energiebeheerschema's):Altijd aan (lekker he Nederlandse versie :X )
Dus dat kan t nie zijn (dacht ik) Blijkt inderdaad dat de door Mother-Fokke genoemde optie standaard dus aan staat |:( (heb winxp onlangs opnieuw geinstalleerd) Is kijken of ie nu online blijft :Z

ps: is dhcp-lease tijd langer te maken, op mn xp-bak is-ie kort (voor n 24/7 verbinding): 2 dagen.

-blijft lastig optellen 8)7 hij staat op 7 dagen. -

[ Voor 5% gewijzigd door Cabel-Tie op 13-08-2003 08:28 . Reden: eyoor kan niet rekenen ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem is opgelost door een andere netwerkkaart. Overigens is de oude kaart (waar ik dus problemen mee had, niet stuk. In een andere computer draait hij nu vlekkeloos. Voor mij is en blijft het een raar probleem; dat nu gelukkig opgelost is.

eyoor >>
Waarom zou je de leasetijd langer willen maken? IN freesco 0.2.7. en volgens mij ook in freesco 0.3.0. staatie inderdaad standaard op 7 dagen; maar om de zoveel tijd vernieuw tie weer. Anders moet je ff op herstellen drukken in Win XP en dan heb je weer 7 dagen.

De leasetijd is wel aan te passen op je Freesco-bak, moet je ff inloggen op de server en in het menu de leasetijd aanpassen... Volgens mij is t alleen niet slim om die enorm lang te zetten; maar waarom weet ik niet precies.

Maareh eyoor, wat is nu precies je probleem? Waar gaat het bij jou precies mis? (is nu nog een beetje onduidelijk...)
Bij mij kreeg ik i.i.g. altijd bij het opstarten een DHCP-lease, die dus soms uitviel. Dus de router deed z'n werk goed. Kennelijk werkte mijn netwerkkaart niet echt lekker met de rest van mijn systeem.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2003 14:09 ]

• Cabel-Tie
  • Niet online
Ja is mij ook nog niet helemaal duidelijk waar t fout gaat. Ben ik nu aan t onderzoeken.
Weet nog niet of op welke bak t fout gaat (winxp of freesco), ga zo ff een vergelijkings-windows bak, dr naast zetten . Nu ff log van Freesco doorzoeken en alle instellingen overzichtelijk bij elkaar zetten... en als dat niet helpt (of tot een Eureka! leidt :9 ) horen jullie weer van me....

• Cabel-Tie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 17:00:
Goed en dat was dus heel mijn probleem :O . Ook al is het energiebeheerschema ingesteld op altijd aan, deze optie stond toch aangevinkt. Na deactivatie van deze optie alweer 2 dagen 02:49 online. Was dat nou alles!? Ja dus...
Pagina: 1