Toon posts:

mailserver+domeinaam

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nou een domein geregd bij delphi en alle maail@mijndmiennaam wodt nu doorgestuurd naar mijn casema account waar ik het dan weer "split" naar de verschillende alliassen.
Maar mijn vraag is kan een ook een domeinnaam reggen en dat ik dan zelf een aantal pop3 mailboxen draaien zonder dat redirecting gedoe?

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ja dat kan:)

Moet je een vast ip hebben en voor je domein een zogenaamde mx-records laten aanmaken.

Vervolgens moet je op de machine die aan het internet hangt een mailserver(postfix of zo) draaien. Die handelt dan de mail af.

groet groet,
Jan-Tiddo

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• wietse.cc
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-12-2023
in het vorige bericht:

Moet je een vast ip hebben en voor je domein een zogenaamde mx-records laten aanmaken.

Das leuk, ik heb een vast ip, ik heb een altijd draaiende (web)server, en het programma FTGate...

Maar hoe en wat zijn de mx records, ik hoor er overal over, maar wie kan mij een idee geven van wat er moet gebeuren als ik een pop servertje wil opzetten?

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-08 15:39
wat ik gedaan heb ik bij mijn domain de volgende domain servers aangemaakt:
Domain servers in listed order:

NS1.MYDOMAIN.COM 216.148.213.141
NS2.MYDOMAIN.COM 216.148.221.142
NS3.MYDOMAIN.COM 216.148.213.143

daarna bij www.mydomain.com zelf ingesteld hoe mijn mxrecords staan, bij mij mail.mijndomeintje.net op afstand 1 en mail.iemandanders.com op afstand 10 (als backup server, niet noodzakelijk)

en voila het werkt ...

• wietse.cc
ja wat zijn dan die mx records, wat moet je daarmee in de mailserver, en trouwens, is dat ook mogelijk bij een Namezero domein? (www.catmail.cc)

• SiNisTrAD
BACKGROUND: MX (Mail Exchange) records are used to have mail delivered to users on your domain. It MUST have an MX record (not just an A record), primarily because people typically use an E-mail address with your domain name ("joe@mydomain.com"), not a subdomain ("joe@mail.mydomain.com").

When you send mail to someone, your mail typically goes from your E-mail client to an SMTP server. The SMTP server then checks for the MX record of the domain in the E-mail address. For example, with "joe@mydomain.com", it would look for the MX record for mydomain.com. If a user did have an E-mail address "joe@mail.mydomain.com", the SMTP server would look for the MX record of "mail.mydomain.com". The MX record is a domain name, so the SMTP server then gets the A record for that domain name, and connects to the mail server.

Each MX record has 2 pieces of information associated with it. The first is a number ("Preference" number), the second is the domain name of the mail server. If there are multiple MX records, the SMTP server will pick one based on the preference level (starting with the lowest preference number, working its way up). It's O.K. to have more than one MX record with the same preference.

An example would be "mydomain.com MX 10 mail.mydomain.com", "mydomain.com MX 50 mail1.myisp.com", and "mydomain.com MX 50 mail2.myisp.com". An SMTP server would first try mail.mydomain.com, and if that wasn't reachable, it would try either mail1.myisp.com or mail2.myisp.com (normally, it should pick one of the two randomly, unless it has a better reason to pick one over the other, since the preferences are the same).
na een keer http://www.google.com/search?hl=en&ie=utf-8&oe=utf-8&q=what+are+mx+records

dit is dus gewoon een verwijzing in je DNS. Ik weet niet of namezero dit ook kan. Je hoeft niks in je mailserver dit is alleen dat internet weer waar je mail naar toe moet...

• wietse.cc
ok erg bedankt, maar nog 1 ding, er staat MX 10 mail.domain.com... mail.domain.com waar verwijst die dan vervolgens naar?

En wat betreft Namezero, ik stuur ze ff een mail, misschien dat ze het voor me willen aanpassen...

• SiNisTrAD
deze verwijst de mail naar mail.domain.com, je moet zelf ook een domeinnaam hebben waar je mailserver op draait. ik heb bijvoorbeeld mail.mijndomeintje.net waar mijn mailservertje op draait. meestal is dit een subdomein van je gewone server met hetzelfde ip adres. Volgens mij werkt www.jouwdomain.com ook wel.

• wietse.cc
maar is het ook niet gewoon mogelijk om hier de mailserver te laten draaien en dan mail ontvangen op mail@62.251.88.200 ??? dan kan ik mijn mail@catmail.cc laten forwarden...

• SiNisTrAD
Op zaterdag 11 mei 2002 20:24 schreef wietse.cc het volgende:
maar is het ook niet gewoon mogelijk om hier de mailserver te laten draaien en dan mail ontvangen op mail@62.251.88.200 ??? dan kan ik mijn mail@catmail.cc laten forwarden...
euh wat wil je nu precies?
Om mail te kunnen te ontvangen op een bepaalde mailserver moet je een MX record op een domein naam hebben. En je kunt op die mailserver wel mail forwarden.

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Ik heb een dynamisch IP-adres en een continu draaiende server (NT4 server met nog 1 vrije partitie) voor mijn thuisnetwerkje. Bestaan daar ook mogelijkheden voor om mijn .nl-domein mailbox op deze manier te configureren? Ik moet namelijk binnenkort overstappen op een ander mailadres aangezien Yahoo nu geld gaat vragen..

Alvast bedankt!

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

Pagina: 1