Ik heb thuis de volgende constructie:
- Mijn eigen Bind DNS server draait een paar lokale domeinen
- Mijn werk draait op hun eigen interne netwerk een nameserver voor hun domein
- Alle andere requests gaan direct naar de DNS van mijn provider.
Punt 1 en 3 werken zonder problemen. Het gaat echter mis bij punt twee. Ik heb hiervoor een aparte sectie in de config aangemaakt:
Als ik een handmatige query doe, bijvoorbeeld:
$ host www.domein-van-mijn-werk.nl @10.2.0.2
dan krijg ik netjes een response. Als ik via tcpdump kijk naar het verkeer dan komen er twee pakketjes langs: één van mijn server naar 10.2.0.2 met het verzoek en één van 10.2.0.2 met de reactie. Dat werkt dus naar behoren.
Toets ik nu echter (na het flushen van de DNS cache) in:
$ host www.domein-van-mijn-werk.nl
dan zie ik weer een pakketje naar 10.2.0.2 gaan met een verzoek. Alleen krijg ik deze keer geen reactie. Totaal worden er drie UDP pakketjes verstuurd, waarna host een timeout geeft. Echter: meestal vlak na het eindigen van host zie ik een 4e pakketje langskomen waarop wel direct een reactie van de server volgt. Een volgende query werkt dus opeens wel, omdat de gegevens goed in de cache terecht komen.
De vraag is nu: waarom!?
Wat zou de reden kunnen zijn dat de UDP's eerst niet aankomen en vervolgens wel? Zover ik weet is er de afgelopen periode niets veranderd, maar goed, dat denk je altijd als je zo'n probleem tegenkomt. Heeft iemand een idee of ervaring met dit probleem?
- Mijn eigen Bind DNS server draait een paar lokale domeinen
- Mijn werk draait op hun eigen interne netwerk een nameserver voor hun domein
- Alle andere requests gaan direct naar de DNS van mijn provider.
Punt 1 en 3 werken zonder problemen. Het gaat echter mis bij punt twee. Ik heb hiervoor een aparte sectie in de config aangemaakt:
code:
De server op 10.2.0.2 kan ik via de VPN bereiken. De VPN staat ook altijd aan.1
2
3
4
5
| zone "domein-van-mijn-werk.nl" {
type forward;
forward only;
forwarders { 10.2.0.2; };
}; |
Als ik een handmatige query doe, bijvoorbeeld:
$ host www.domein-van-mijn-werk.nl @10.2.0.2
dan krijg ik netjes een response. Als ik via tcpdump kijk naar het verkeer dan komen er twee pakketjes langs: één van mijn server naar 10.2.0.2 met het verzoek en één van 10.2.0.2 met de reactie. Dat werkt dus naar behoren.
Toets ik nu echter (na het flushen van de DNS cache) in:
$ host www.domein-van-mijn-werk.nl
dan zie ik weer een pakketje naar 10.2.0.2 gaan met een verzoek. Alleen krijg ik deze keer geen reactie. Totaal worden er drie UDP pakketjes verstuurd, waarna host een timeout geeft. Echter: meestal vlak na het eindigen van host zie ik een 4e pakketje langskomen waarop wel direct een reactie van de server volgt. Een volgende query werkt dus opeens wel, omdat de gegevens goed in de cache terecht komen.
De vraag is nu: waarom!?