Toon posts:

Emule toch legaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Gezien het feit dat de laatste tijd veel heisa is met de P2P netwerken,vroeg ik me af hoe illegaal het eigenlijk is om met bv Emule te downloaden.

Emule werkt met het ophalen van pakketjes van diverse plekken,dus niet gehele programma's of films enz..

Die pakketjes zijn niet illegaal (denk ik),het enige wat je doet is die pakketjes aan elkaar knopen om 1 file te krijgen.

Hoever is dit eigenlijk te bestrijden,ben zelf geen jurist,maar mischien iemand op het forum kan hier dieper op ingaan.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Jij krijgt spullen binnen waarvan je de rechten schend dus ben je illegaal bezig.
Emule is opzich niet illegaal maar de produkten die ermee gedownload worden wel.

Discussie gesloten :P

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

Stel je hebt een stukje muziek in bezit waar jij de CD niet van hebt gekocht. Dat fragment is illegaal. Lijkt me dat het met dergelijke pakketjes ook zo is :)

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 11:12
Het programma zelf is niet legaal, het gene wat je binnenhaalt wel als er auteursrechten aanhangen. Kazaa werkt volgens mij ook op zo'n manier, die haalt bij verschillende mensen stukjes op van een file. Hoe dan ook zal het altijd illigaal blijven, zodra het op je pc staat (bestanden waar dus een auteursrecht overheen zit). Het gebruik van P2P software is wel legaal.

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

jappo112 schreef op 11 August 2003 @ 15:05:
Het programma zelf is niet legaal, het gene wat je binnenhaalt wel als er auteursrechten aanhangen. Kazaa werkt volgens mij ook op zo'n manier, die haalt bij verschillende mensen stukjes op van een file. Hoe dan ook zal het altijd illigaal blijven, zodra het op je pc staat (bestanden waar dus een auteursrecht overheen zit). Het gebruik van P2P software is wel legaal.
Lees je stukje nog eens na. Er klopt het een en ander niet :)

Verwijderd

Als je niet in het bezit ben van de orginele file ben je illegaal bezig.

vb. Je heb thuis sensation black liggen (orgineel) en via emule download je het nummer van deepack - here's jonny dan is dit legaal. Je bent namelijk in het bezit van het orgineel.

Nou lijkt mij dat je geen nummers gaat downloaden die je toch al heb.
Dus waar het op neerkomt is dat het programma emule legaal is en het gebruik ervan illegaal

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 01:13
het gebruik van emule is niet illegaal, zolang je maar geen auteursgerechtigde bestanden download, dan wordt het pas illegaal.

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Verwijderd schreef op 11 augustus 2003 @ 15:13:
Als je niet in het bezit ben van de orginele file ben je illegaal bezig.

vb. Je heb thuis sensation black liggen (orgineel) en via emule download je het nummer van deepack - here's jonny dan is dit legaal. Je bent namelijk in het bezit van het orgineel.

Nou lijkt mij dat je geen nummers gaat downloaden die je toch al heb.
Dus waar het op neerkomt is dat het programma emule legaal is en het gebruik ervan illegaal
Zolang je copyrighted materiaal download.

Als je met toestemming de vakantie foto's van ome Jan binnen haalt ben je niet illegaal bezig.

Verwijderd

Fire_escape schreef op 11 August 2003 @ 15:15:
[...]

Zolang je copyrighted materiaal download.

Als je met toestemming de vakantie foto's van ome Jan binnen haalt ben je niet illegaal bezig.
Wil ik niet direct zeggen want als er ook maar 1 ding op staat dat door een mens is gemaakt zou je het portretrecht kunnen overtreden :)
En ja dat geld dus voor monumenten, kunst, beelden etc etc.

eMule is legaal.
Downloaden van materiaal waarop rechten zitten zonder daarover te betalen is niet legaal. En ja er wordt verwacht dat je weet wat je download :)

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Weet je wat me ook legaal lijkt, gewoon random code genereren dat op een 700mb cd zetten, als je dan gelukt hebt staat er ineens een mooi software pakket op!

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

idd het downloaden is niet illegaal maar als je maar de legale dingen download zoals Demo's enzo.

maarja een spelletje vol downloaden is natuurlijk ook niet verkeerd ;) , maar das weer illegaal :( :P

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 15:23 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Het downloaden van software, muziek of films waarvan je geen licentie of origineel exemplaar hebt en deze toch copyrright bescherming geniet is gewoonweg illegaal, simpel :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.