Toon posts:

[constructie] Hele dunne naald gezocht.

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek voor mijn 'project -100C' een paar hele dunne naalden. Het liefst eentje die over een afstand van circa een centimeter gelijkmatig oploopt van 0 tot ~0.8mm. Dat de naald uiteindelijk nog dikker word is niet zo belangrijk.

Het materiaal is niet zo belangrijk, zolang het maar met zilver(hard)soldeer + de juiste flux te verwerken valt. De meeste standaard materiaalsoorten kunnen dus: koper, messing, brons, staal, vernikkeld staal, RVS, etc. Aluminium is een van de weinige materialen die ongeschikt zijn.

Ik ben al langs verscheidene naaiwinkels geweest, de HEMA, de marskramer, enzovoorts, en de allerkleinste naainaalden en spelden zitten op het randje kwa bruikbaarheid. Als ik niks beters kan vinden, dan probeer ik het daar wel mee. Maar ik heb liever iets nog dunners, en iets dat gelijkmatiger oploopt kwa dikte.

Verder heb ik ook al bij modelbouwwinkels gekeken, maar die hebben ook niks dat fijn genoeg is voor mijn doel.

Misschien dat een van jullie nog een goed idee heeft?

Verwijderd

ga naar de hema, koop een naaldje, pak je dremel en slijp hem net zo lang tot dat hij de goede dikte heeft?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 23:12

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kan dat uberhaubt nog genoeg hitte overbrengen om te solderen? Kun je misschien beter met een soldeerföhn werken?

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:17
Misschien een leverancier voor laboratorium benodigdheden proberen? www.sigmaaldrich.com bijv.

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-02 20:51

Redwood

The Truth Is In Here

zoek eens op medische instrumenten, naalden in alle diktes lengtes types soorten, vast wel via google een leverancier te vinden

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• Pino!
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-01-2018
Omdat je titel iets vertelt over naalden dacht ik gelijk aan holle naalden zoals de medische wereld gebruikt.
Je kunt vrijwel in elke medische omgeving, huisarts, bloedbank, ziekenhuis even een paar naaldjes vragen... en die hebben ze veel kleiner dan 0,8 mm...
wel hol dus... is dat een probleem?

Ai.... gelijkmatig oplopen qua dikte?????

[ Voor 8% gewijzigd door Pino! op 11-08-2003 14:07 ]

De komst van surround biedt de opnamestaf een ongekend arsenaal aan manipulatiemogelijkheden waar dan ook dankbaar gebruik van wordt gemaakt en waarmee het venster op de concertzaal vakkundig wordt gesloten. We luisteren verder via de brievenbus...

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 15:53

Thyzz

-=leeg=-

echtepino schreef op 11 August 2003 @ 14:06:
[...]

Die hebben ze echt wel, wat dacht je van de naalden die de kaakchirurg gebruikt? brrrr lang en dun

5325wp

• De_Flexe_Toki
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 20:13

De_Flexe_Toki

Opgeroegd staat noger!

Misschien een acupunctuurnaald?

specs

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-01 11:18

Stoffel

Engineering the impossible

Wat ga je daar mee doen als ik vragen mag? (pure interesse) :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 13:53:
ga naar de hema, koop een naaldje, pak je dremel en slijp hem net zo lang tot dat hij de goede dikte heeft?
Dan kun jij beter dremelen dan ik... Zo'n ding rond en gelijkmatig afslijpen tot op de enkele tientallen microns is niet makkelijk.
sebastius schreef op 11 August 2003 @ 13:57:
Kan dat uberhaubt nog genoeg hitte overbrengen om te solderen? Kun je misschien beter met een soldeerföhn werken?
Oh, ik gebruik het niet om te solderen; de naald moet weer ergens anders in gesoldeerd worden. En dat doe ik met wat zilverhardsoldeer.
monkel schreef op 11 augustus 2003 @ 13:58:
Misschien een leverancier voor laboratorium benodigdheden proberen?
Da's een idee ja....

[quote]echtepino schreef op 11 August 2003 @ 14:06:
wel hol dus... is dat een probleem?

Nee, opzich niet.
;)
De_Flexe_Toki schreef op 11 August 2003 @ 14:18:
Misschien een acupunctuurnaald?
Waar vind je die?
_-SToFFeL-_ schreef op 11 August 2003 @ 14:21:
Wat ga je daar mee doen als ik vragen mag? (pure interesse) :)
Een naaldventiel fabriceren voor de expansie van koudemiddel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 14:26 ]

• sebastius

sebastius

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat het word? Misschien zijn er andere wegen naar Rome...

Verwijderd

acupuntuur naalden kan ik wel regelen...meel me maar blackgoth@flameon.nl

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 14:28 ]

• sebastius

sebastius

Die naaldventielen zijn toch gewoon te koop, zelf maken zal wel duurder zijn gok ik zo.

• Disciplus-Simplex
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Misschien vind je zo'n naald in een carburateur van een auto of motor/brommer. Heb je meteen een soort naaldventiel (naald +sproeier).
Je zou er zelf een kunnen 'trekken' van een dunne staalbuis icm een acyteleenbrander en een paar tangetjes.

[ Voor 31% gewijzigd door Disciplus-Simplex op 11-08-2003 14:38 ]

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• sebastius

sebastius

De dimensies van je naaldventiel hangen wel af van het koelmiddel, de druk, temperatuur enzovoort natuurlijk he?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 augustus 2003 @ 14:27:
acupuntuur naalden kan ik wel regelen...meel me maar blackgoth@flameon.nl
Je hebt mail :)
sebastius schreef op 11 August 2003 @ 14:29:
Die naaldventielen zijn toch gewoon te koop, zelf maken zal wel duurder zijn gok ik zo.
Jawel, maar niet in de 'grootte' die ik zoek. En de lage temperaturen en afdichting zijn ook nog een probleem. Bovendien is zelf maken wel degelijk stukken goedkoper. Tenzij jij ergens 1/32" naaldventielen weet te ritselen.
Disciplus-Simplex schreef op 11 August 2003 @ 14:35:
Misschien vind je zo'n naald in een carburateur van een auto of motor/brommer. Heb je meteen een soort naaldventiel (naald +sproeier).
Het 'gat' waar de naald in gaat zakken is inderdaad een brommersproeier (Dell'orto klein #36)
Je zou er zelf een kunnen 'trekken' van een dunne staalbuis icm een acyteleenbrander en een paar tangetjes.
Heb ik ook al geprobeerd, maar met onvoldoende succes.
sebastius schreef op 11 August 2003 @ 14:44:
De dimensies van je naaldventiel hangen wel af van het koelmiddel, de druk, temperatuur enzovoort natuurlijk he?
Weet ik.....

Mocht je zelf willen rekenen:
- drukverschil over het naaldventiel: 18 bar
- massflow: ~1.3kg/hr
- dichtheid (vloeibaar) koudemiddel @ injectietemperatuur (~ -50C): 490kg/m3
- Viscositeit (vloeibaar) koudemiddel @ injectietemperatuur (~ -50C) : 0.00022 Ns/m2

• sebastius

sebastius

Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 15:35:Jawel, maar niet in de 'grootte' die ik zoek. En de lage temperaturen en afdichting zijn ook nog een probleem. Bovendien is zelf maken wel degelijk stukken goedkoper. Tenzij jij ergens 1/32" naaldventielen weet te ritselen.

Mocht je zelf willen rekenen:
- drukverschil over het naaldventiel: 18 bar
- massflow: ~1.3kg/hr
- dichtheid (vloeibaar) koudemiddel @ injectietemperatuur (~ -50C): 490kg/m3
- Viscositeit (vloeibaar) koudemiddel @ injectietemperatuur (~ -50C) : 0.00022 Ns/m2
Ik zal het straks aan me pa vragen die is er meer in thuis dan ik.

• bredend
  • Laatst online: 14-02 16:04
Als je een naald on een boormachine zet, en je laat die draaien in de sproeier, krijg je met wat geluk een perfecte sluiting.
Dat is dezelfde techniek waarmee ze bijvoorbeeld glazen sluitingen maken voor laboratorium glazen e.d.

Verwijderd

Topicstarter
bredend schreef op 11 augustus 2003 @ 15:45:
Als je een naald on een boormachine zet, en je laat die draaien in de sproeier, krijg je met wat geluk een perfecte sluiting.
Dit werkt inderdaad, alleen zoek ik geen perfecte sluiting, maar een manier om een zeer kleine flow nauwkeurig te regelen.

Verwijderd

Al eens gekeken of airbrush naalden geschikt zijn voor jouw doel? Die kunnen ook behoorlijk fijn zijn....
edit:
En ook lang, heb je extra ruimte om vast te zetten

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 16:33 ]

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zou ff m'n tandarts op gaan zoeken.. .Heeft m'n pa toen ook een aantal heel fijne naalden vandaan...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 augustus 2003 @ 16:26:
Al eens gekeken of airbrush naalden geschikt zijn voor jouw doel? Die kunnen ook
Die zijn meestal toch nog te dik....
apen-nootjes schreef op 11 August 2003 @ 17:12:
Ik zou ff m'n tandarts op gaan zoeken.. .Heeft m'n pa toen ook een aantal heel fijne naalden vandaan...
Mijn pa is tandarts, en ik heb de hele praktijk al overhoop gehaald :)

• elgringo
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik heb 0,25 x 5mm naalden die hol zijn van binnen. Je kan er zo wat krijgen....

[ Voor 129% gewijzigd door elgringo op 30-08-2003 10:39 ]

if broken it is, fix it you should

• Disciplus-Simplex
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Of een injectorkop van een injectie motor. Hiervan heb ik overigens weinig kaas gegeten maar het sproeit in ieder geval.
Denk ook eens aan printerkoppen of iets dergelijks. D'r zijn vast wel andere principes dan een naald + sproeier.

[ Voor 15% gewijzigd door Disciplus-Simplex op 11-08-2003 20:11 ]

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Kun je mij even mailen? Ik heb wel wat leuks voor je denk ik.

Zoef

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

een vraag die ik al tijden heb is wat is het nut van onder de 30 graden gaan. De weerstand is er echt niet minder. Als je de temp acceptabel weet te houden maakt de stroom niet uit volgens mij voor de stabilitiet

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

TrailBlazer schreef op 11 August 2003 @ 20:43:
een vraag die ik al tijden heb is wat is het nut van onder de 30 graden gaan. De weerstand is er echt niet minder. Als je de temp acceptabel weet te houden maakt de stroom niet uit volgens mij voor de stabilitiet
Bij een temperatuur daling van 120 graden celcius worden de schakelingen in een chip 2x zo snel dacht ik me te herineren.

En t is natuurlijk gewoon de lol van het bouwen van zon ding.

Verwijderd

Dabit, je zei dat je ook al in modelbouwzaken had gekeken. Maar dan heb je waarschijnlijk de naalden van de verbrandingsmotoren voor modelbouwvliegtuigen over het hoofd gezien. Deze motoren hebben een carburateur waarbij de methanol/lucht verhouding wordt afgesteld met een naald. De naald is ongeveer 15 mm lang en loopt (afhankelijk van het type motor) gelijkmatig op tot circa 1mm. Aan het uiteinde van de naald zit al een schroef, dus het is ook nog eens makkelijk te bevestigen. Waarschijnlijk kun je dit soort onderdelen gewoon los bestellen bij een modelbouwzaak.

- Edit -

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/killerbsup2/Pictures/DSCF0002.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 22:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
elgringo schreef op 11 August 2003 @ 18:04:
Ik heb 0,25 x 5mm naalden die hol zijn van binnen. Je kan er zo wat krijgen....
Lopen die dingen ook taps toe? Dan zijn ze ideaal. Of hebben ze overal gelijke dikte?
Disciplus-Simplex schreef op 11 August 2003 @ 20:11:
Of een injectorkop van een injectie motor. Hiervan heb ik overigens weinig kaas gegeten maar het sproeit in ieder geval.
Denk ook eens aan printerkoppen of iets dergelijks. D'r zijn vast wel andere principes dan een naald + sproeier.
Ik wacht met smart op het betaalbaar en verkrijgbaar worden van de nieuwe piezoelectrische injectieventielen. Daarmee zou je echt een perfect electronisch expansieventiel kunnen fabriceren voor overklokkersdoeleinden. Goede surface wetting door de verneveling, zeer nauwkeurig te regelen.

Gewone magneetinjectieventielen zijn te groot, te traag, te grof, niet bestand tegen 20 bar, niet bestand tegen lage temps, en produceren te veel warmte.

Dieselinjectoren uit de wat oudere common-rail systemen zijn al beter, maar die overleven het niet door gebrek aan smering.
TrailBlazer schreef op 11 augustus 2003 @ 20:43:
Wat doe jij hier in DOC? ;)
The Doctor schreef op 11 August 2003 @ 20:46:
idd, dat is het helemaal.
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 21:48:
Dabit, je zei dat je ook al in modelbouwzaken had gekeken. Maar dan heb je waarschijnlijk de naalden van de verbrandingsmotoren voor modelbouwvliegtuigen over het hoofd gezien.
Yup, ik heb ernaar gekeken. En zelfs de naalden voor een 0.8ccm motortje waren nog te grof. Maar ik kan best nog eens kijken :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2003 @ 11:00:

Yup, ik heb ernaar gekeken. En zelfs de naalden voor een 0.8ccm motortje waren nog te grof. Maar ik kan best nog eens kijken :)
hmmm de naald van de foto hierboven is afkomstig uit een O.S. MAX-35FP, een 6cc motor. Het lijkt me dat de kleinere motoren toch ook nog fijnere naalden moeten hebben?

• Carstijn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 11:21
Heb je al naar die acupunctuur naalden gekeken??

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Zpottr schreef op 11 August 2003 @ 20:35:
Kun je mij even mailen? Ik heb wel wat leuks voor je denk ik.
DaBit, ik heb nog niets mogen ontvangen, en in je profiel staat geen e-mail adres. Aangezien ik hier niet wil neerzetten wat ik je kan geven verzoek ik je nogmaals me te mailen. Zo niet, ga ik er van uit dat je geen belangstelling hebt.

Zoef

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[quote]Zpottr schreef op 12 August 2003 @ 19:11:
[...]

DaBit, ik heb nog niets mogen ontvangen, en in je profiel staat geen e-mail adres. /quote]

Op zijn web-site wel :). http://www.icecoldcomputing.com, en staat een emailadres onderaan de pagina. (dabit [AT] trybit [DOT] com)

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Nou ben ik toch benieuwd wat Zpottr aan te bieden heeft, zeker omdat er toch al behoorlijk wat ideeen voorbij zijn gekomen.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Disciplus-Simplex schreef op 11 augustus 2003 @ 14:35:
Die zijn niet zo klein/dun. Tenminste niet bij een vespa Si en en honda MT.

• Zoefff
  • Laatst online: 10:47

Zoefff

❤ 

Mocht je toch nog wat anders zoeken dan de hierboven genoemde alternatieven, dan kan ik ook eens informeren bij mn moeder.

Ze werkt op een medisch laboratorium, waar ze ook een hoop mensen pijnigen met hele fijne naaldjes, volgens mij wel dunner dan een milimeter... Ik zal t iig even vragen, en je kan me evt mailen, voor adres zie profiel :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

kun je niet met een korrel >1200 schuurpapiertje een fijne naald nog fijner maken?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

_ferry_ schreef op 12 August 2003 @ 20:23:
kun je niet met een korrel >1200 schuurpapiertje een fijne naald nog fijner maken?
Dat kan wel, maar dus niet gelijkmatig genoeg.

🖥️ | 🚗

• elgringo
  • Laatst online: 01-02 09:13
Verwijderd schreef op 12 augustus 2003 @ 11:00:
[...]

Lopen die dingen ook taps toe? Dan zijn ze ideaal. Of hebben ze overal gelijke dikte?

[...]
Nee niet echt (zulke naalden heb je sowieso niet in de medische wereld (tapse naalden)

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 15:34:
hmmm de naald van de foto hierboven is afkomstig uit een O.S. MAX-35FP, een 6cc motor. Het lijkt me dat de kleinere motoren toch ook nog fijnere naalden moeten hebben?
Ik zal nog eens goed kijken, maar ik ben bij 2 winkels geweest; beide hadden ze niets fijns genoeg.
Carstijn schreef op 12 August 2003 @ 16:53:
Heb je al naar die acupunctuur naalden gekeken??
Jah, heb er nu een paar liggen (thanks Black-Goth). Fijn zijn ze wel, maar ik moet nog even kijken of ze wel genoeg oplopen. Ze hebben wel potentie in ieder geval.
Zpottr schreef op 12 augustus 2003 @ 19:11:
DaBit, ik heb nog niets mogen ontvangen, en in je profiel staat geen e-mail adres. Aangezien ik hier niet wil neerzetten wat ik je kan geven verzoek ik je nogmaals me te mailen. Zo niet, ga ik er van uit dat je geen belangstelling hebt.
Ik heb wel degelijk belangstelling. Dat mijn e-mail niet in m'n profile staat heb ik ook maar rechtgetrokken. Er staat tegenwoordig een 'e-mail openbaar' checkboxje in MyReact....
Je zou mail moeten hebben iig.
Zoefff schreef op 12 augustus 2003 @ 20:06:
Mocht je toch nog wat anders zoeken dan de hierboven genoemde alternatieven, dan kan ik ook eens informeren bij mn moeder.
Naalden heb ik even voldoende, maar ik hou het in mijn achterhoofd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even laten weten hoe het nu vergaan is: ik heb een paar naalden, en ik kan wat spelen.

Soms gaat het maken van de boel niet helemaal goed:
Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/cncevap_needlevalve_moltenbolt.jpg

En soms wel:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/cncevap_needlevalve_finishedneedle.jpg

Ik heb niet zoveel zin om het verhaaltje 2x te tikken, dus hier staat een uitvoerigere beschrijving

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:38
vraag me tog af hoe sommigen het altijd doen hoor ;) ... met name bij jou dabitje :P .....

ik ga voor de -10 met peltier koeling :D

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

Verwijderd

Topicstarter
Dan heb je ook nog flink wat werk voor de boeg :)

• dstyle_nl
Verwijderd schreef op 18 August 2003 @ 17:17:
Dan heb je ook nog flink wat werk voor de boeg :)
klopt , maar het voordeel is dat er om me koelblokje al schuim zat in de verpakking wat ik als issolatie ga gebruiken 8)7

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:06

Epsilon

gameenergy schreef op 18 augustus 2003 @ 18:24:
[...]

klopt , maar het voordeel is dat er om me koelblokje al schuim zat in de verpakking wat ik als issolatie ga gebruiken 8)7
Mja, maar dan nog :)

met 1x 172watt pelt haal je het niet (full stressed op hoog overclockte barton)
met 2x 172watt pelt haal je het OOK niet :)

met 3x 226 watt kun je een eind komen (stacken dus)

-10 haal je heel moeilijk met pelts + een belasting van 150watt

• dstyle_nl
mmm ... :) ik lijk wel gek ...

eerst maar is kijken hoe 1 x 172 watt het uithoud...

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

1x172 watt ga je never nooit redden om op de -10 te komen.. Dat red ik nog niet met m'n 226 watt pelt...

Ziet d'r verder echt super goed uit.. ben benieuwd naar het eindresultaat...

[ Voor 30% gewijzigd door Apen-nootjes op 18-08-2003 22:18 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Smollys
  • Laatst online: 24-12-2024
Mooi bedacht Dabit .
Maar hoe ben je nu van plan om die vijs regelbaar te houden in een werkend systeem zonder lekage?
Daar loop ik al dagen mee in men hoofd,Je kan het wel gewoon dichtbrazeren als hij goed staat maar je moet die toch eerst testen en regelen voor je daar een tap op last zonder dat er lekage is ?
Vraag me echt af hoe je dat gaat doen ,of is dat juist het geheim van de firma :)

Ik had vroeger al eens iemand op een forum het gerucht horen verkondigen dat hij een regelbare valve aan het construeeren was en sindsdien loop ik eigelijk ook wel in men hoofd met zo een idee ,maar dat loopt altijd vast bij het bedenken van bovengenoemt probleempje met zulke dingen.

Ik heb hier wel een txt valve ,maar daar ben ik niet veel mee als je die niet zelf kan regelen ,en om 5 maal een systeem te vullen en te ledigen omdat de captube niet juist is heb ik ook niet veel zin ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Smollys op 18-08-2003 23:13 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Smollys schreef op 18 August 2003 @ 23:03:
Mooi bedacht Dabit .
Maar hoe ben je nu van plan om die vijs regelbaar te houden in een werkend systeem zonder lekage?
Daar loop ik al dagen mee in men hoofd,Je kan het wel gewoon dichtbrazeren als hij goed staat maar je moet die toch eerst testen en regelen voor je daar een tap op last zonder dat er lekage is ?
Vraag me echt af hoe je dat gaat doen ,of is dat juist het geheim van de firma :)
Kijk daar eens? http://www.icecoldcomputing.com/text/show_page.php?id=65
Niks geheimen van de firma, mooie verslagen, en als je er om vraagt waarschijnlijk hulp als je het probeert na te maken :)

(dit vind ik zelf trouwens erg mooie projecten om over te lezen, ik ben érg benieuwd hoe dit project af gaat lopen.)

Verwijderd

ANdrode schreef op 19 August 2003 @ 00:15:
[...]

Kijk daar eens? http://www.icecoldcomputing.com/text/show_page.php?id=65
Niks geheimen van de firma, mooie verslagen, en als je er om vraagt waarschijnlijk hulp als je het probeert na te maken :)

(dit vind ik zelf trouwens erg mooie projecten om over te lezen, ik ben érg benieuwd hoe dit project af gaat lopen.)
Ik weet wel hoe het afloopt hoor.. Hij haalt -100 graden en sloopt hij hem :+ Whehe.. Bartje in de bocht hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
Smollys schreef op 18 August 2003 @ 23:03:
Mooi bedacht Dabit .
Een speciaal vet (meer een soort was) tussen de schroefdraad, en een Schraederkapje erboven om het ding af te sluiten als ik toch niet wil regelen.

'k ben nog niet klaar :)
Ik heb hier wel een txt valve
Bedoel je een TEV / TXV (thermostatisch expansieventiel?)
,maar daar ben ik niet veel mee als je die niet zelf kan regelen ,en om 5 maal een systeem te vullen en te ledigen omdat de captube niet juist is heb ik ook niet veel zin ;)
Ik ken het probleem :)

Overigens is het ledigen van het systeem niet zo'n probleem.
Verwijderd schreef op 19 August 2003 @ 00:35:
[...]

Ik weet wel hoe het afloopt hoor.. Hij haalt -100 graden en sloopt hij hem :+ Whehe.. Bartje in de bocht hoor ;)
Ik sloop 'm niet; we gaan 'm gewoon op jouw Athlonnetje uitproberen.
Jaaah, -100C.
Jaaaah, stijve plassser, -150C
*krak*
Jaaaaaaaaah, Fewture met een donderwolk boven z'n hoofd.
>:)
:P

agja, als je onbetreden paden betreed, dan kan er wel eens iets mis gaan

• Smollys
Verwijderd schreef op 19 August 2003 @ 10:52:
[...]

Bedoel je een TEV / TXV (thermostatisch expansieventiel?)

[...]

Ik ken het probleem :)

Overigens is het ledigen van het systeem niet zo'n probleem.

[/sub]
Ik heb hier de Danfoss tf2 ,voor R12 maar heb nog niet gekeken welke maat van orifice er inzit .
Het is dus een Thermostatic Expansion Valve , ben ik daar iets mee dan ?

Ik denk namelijk dat zo een valve te traag reageert op temperatuurveschillen in de verdamper.
Maar heb je al eens gedacht aan een Thermostatic Expansion Valve in combinatie met jouw regeling als opvang voor de temperatuurverschillen tussen stressed en idle bvb.
Het is maar een gedachte hoor,en ik heb in de praktijk nog niet echt iets vervaardigt maar ik ben wel volop materiaal aan het verzamelen (het moeilijkste blijkbaar)en al jaren op de voet aan het volgen wat jullie allemaal prepareren.

Ik heb hier nu een goed koelgroepje staan (R12 unit) en de problemen om dat "goed" werkend te krijgen met de tijd zijn voor iedreen hetzelfde niet waar?

Vandaar deze intresse in je projectje :P

Verwijderd

Topicstarter
Smollys schreef op 19 August 2003 @ 11:33:
Ik heb hier de Danfoss tf2 ,voor R12 maar heb nog niet gekeken welke maat van orifice er inzit .
Het is dus een Thermostatic Expansion Valve , ben ik daar iets mee dan ?
Is matig bruikbaar voor R134a.
Ik denk namelijk dat zo een valve te traag reageert op temperatuurveschillen in de verdamper.
Bij een vloeistofkoeler niet; dat gaat prima (zie mijn R507 projectje). Voor direct-die is een TEV minder geschikt. Maar 't kan wel.
Maar heb je al eens gedacht aan een Thermostatic Expansion Valve in combinatie met jouw regeling als opvang voor de temperatuurverschillen tussen stressed en idle bvb.
Daar heb ik een betere methode voor inmiddels :)
Het is maar een gedachte hoor,en ik heb in de praktijk nog niet echt iets vervaardigt maar ik ben wel volop materiaal aan het verzamelen (het moeilijkste blijkbaar)en al jaren op de voet aan het volgen wat jullie allemaal prepareren.
Idd :(
Ben maar blij dat je in Belgie woont; daar is 't meestal net iets makkelijker. 'Bananenrepublieken' hebben zo hun voordelen >:) :P
Ik heb hier nu een goed koelgroepje staan (R12 unit) en de problemen om dat "goed" werkend te krijgen met de tijd zijn voor iedreen hetzelfde niet waar?
Ja, idd. Een werkende koelgroep is al een goed begin.
'k zou wel de olie vervangen door POE olie, zodat je gewoon HFC koudemiddelen kunt gebruiken zoals R404a etc. POE olien gedragen zich ook stukken beter bij lage temps dan minerale olien. Ze hebben ook nadelen, dat wel.

• Smollys
Verwijderd schreef op 19 augustus 2003 @ 12:03:

Daar heb ik een betere methode voor inmiddels :)
Mmm,ergens in je schema iets gemist denk ik ,of bedoel je je systeem om vloeibaar gas dat terugkeerd naar de compressor te vermijden ?
Dat is inderdaad een mooie oplossing als je de nodige valves daarvoor hebt .

Ik heb hier ondertussen ook een zeer zware airco staan met rammelende compressor(niet bruikbaar meer waarschijnlijk) waar een hoop electriche valves en weet ik veel inzitten.
Mischien voor iemand die deze onderdelen herkent zit er mischien wel wat bruikbaar tussen om te verwerken in men koelgroep projectje .
Zal als je er zin in hebt om die eens even te bekijken proberen wat pics van te posten Dabit .

Verwijderd

Topicstarter
Smollys schreef op 19 August 2003 @ 12:53:
Mmm,ergens in je schema iets gemist denk ik ,of bedoel je je systeem om vloeibaar gas dat terugkeerd naar de compressor te vermijden ?
Nee, want bij een goede instelling keert er geen vloeistof terug naar de compressor.
Maar mijn regelsysteem staat ook nog niet op het inet ofzo; eerst zien of het werkt. Bij Phase-Change II was het succesvol iig. Sommige details hou ik liever nog even voor me totdat ik zeker ben van mijn zaak; er zijn teveel mensen die me kopieren, en straks hebben ze allemaal een dooie compressor.
Mischien voor iemand die deze onderdelen herkent zit er mischien wel wat bruikbaar tussen om te verwerken in men koelgroep projectje .
Zal als je er zin in hebt om die eens even te bekijken proberen wat pics van te posten Dabit .
Oh, da's prima :)

Verwijderd

In nederland kun je bij Bosman naalden bestellen voor Diabetische mensen..zelf bestel ik er al jaren de naaldjes die nodig zijn..ze zijn meestal 1 tot 2 cd lang en de dikte is verrekte klein...probeer dat eens..dacht dat de url www.bosman.nl was

• Stoney3K
  • Laatst online: 13-02 11:55

Stoney3K

Flatsehats!

The Doctor schreef op 11 August 2003 @ 20:46:
[...]

Bij een temperatuur daling van 120 graden celcius worden de schakelingen in een chip 2x zo snel dacht ik me te herineren.

DaBit wil denk ik proberen om een supergeleidende PC te creeren door alles heel erg af te koelen... met een supergeleidende proc heb je nagenoeg geen warmteontwikkeling meer (weerstand van de kopersporen op chip == bijna 0)... je kan je proc dus op 3 keer of meer zijn normale snelheid laten lopen.

En je vestigt natuurlijk meteen het record 'laagste stabiele PC-temperatuur ooit' !

Heb je niet toevallig de rest van de carburateur nog waar die sproeier van is? Die dingen zijn gemaakt voor naaldventielen, evt. kan ik je nog een gasnaald uit een Bing carb leveren. Of zijn die te groot?

NOOT: bij uitvoering van dit experiment vervalt de fabrieksgarantie! :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
Stoney3K schreef op 19 August 2003 @ 23:26:
DaBit wil denk ik proberen om een supergeleidende PC te creeren door alles heel erg af te koelen... met een supergeleidende proc heb je nagenoeg geen warmteontwikkeling meer (weerstand van de kopersporen op chip == bijna 0)... je kan je proc dus op 3 keer of meer zijn normale snelheid laten lopen.
Uh-huh, alleen vervelend dat het siliciumoxide ook geleidend word... En de temperatuur die je nodig hebt is ook grappig: enkele Kelvins.
Heb je niet toevallig de rest van de carburateur nog waar die sproeier van is?
Pff, ik heb zoveel resten carburateurs :)
Die dingen zijn gemaakt voor naaldventielen, evt. kan ik je nog een gasnaald uit een Bing carb leveren. Of zijn die te groot?
Yup, die zijn te groot.

• rollebol
  • Laatst online: 22-08-2025
Ik weet niet of je probleem al opgelost is, maar ik heb nog nergens de optie gezien om eens de instrumentmakerij van een universiteit binnen te lopen. Ik weet niet of je in (de buurt van) een universiteitsstad woont, maar vaak is er een instrumentmakerij die voor alle beta-onderzoeksgroepen op maat instrumenten maken, en die zijn wel gewend aan heel erg klein.

Ze zijn vaak erg nieuwsgierig en geïnteresseerd in je probleem, en zo'n dun buisje wil er vast wel liggen. Ze hebben alleen meestal te weinig tijd, dus hou ze niet te lang op. :)

• eMKa
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Misschien een stoffenzaak proberen?

Intel Core i7 950 - Asus Sabertooth X58 - Asus GTX690 - BenQ XL2420T | Wallpapers | Flash Games

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 10:10:
[...]

Uh-huh, alleen vervelend dat het siliciumoxide ook geleidend word... En de temperatuur die je nodig hebt is ook grappig: enkele Kelvins.

[...]
Ai... dat moeten we niet hebben... dan heb je een enorme kortsluiting in je proc, sinds het SiO2 normaal verbonden is met aarde (huisje van chip)...
Het zou natuurlijk wel een echt DOC-project zijn: AMD 1700+ @ 8GHz @ 2K :)
Maar -100C is misschien wel te halen, dan heb je idd zoals je al op de site zei een on-die verdamper nodig.
Wat voor snelheid denk je trouwens te halen met Phase Change V?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mktje schreef op 20 augustus 2003 @ 14:28:
Misschien een stoffenzaak proberen?
Mensen, check zijn site... hij heeft inmiddels al een naald, te weten een acupunctuurnaald. Of zijn naaldventiel al werkt staat er geloof ik nog niet op.

Verwijderd

Topicstarter
Stoney3K schreef op 20 August 2003 @ 15:07:
Maar -100C is misschien wel te halen, dan heb je idd zoals je al op de site zei een on-die verdamper nodig.
Niet misschien, die is te halen ;)
Verkrijgbaarheid van alle spulletjes is wel een probleem...
Wat voor snelheid denk je trouwens te halen met Phase Change V?
Geen idee. Ik loop altijd een beetje achter wat HW betreft; geen zin (en geen geld) om elke week m'n proc en mem te wisselen.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 15:33
Komt de aanvoer leiding nu haaks op "dat pijpje waar je naald in zit" te staan?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Verwijderd

Topicstarter
Yup, idd; je kunt het gaatje zien zitten. Maar dat word natuurlijk niet zomaar een aanvoerleiding... (als ik zover ben zie je het wel op de pics)
Pagina: 1