Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kast bouwen voor schijven

Pagina: 1
Acties:

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Hoi, ik zit met een uitdaging. Ik heb 5 SCSI-schijven van 10 gig per stuk met een raid-card. Die ga ik dus op raid-0 aan mn servertje hangen. Alleen..ze passen niet in de behuizing van mn server (komen uit een Compaq Proliant server) :(
nu heb ik al wel een frame drvoor om ze in te hangen, en dan trek ik de flatcable wel door de achterkant van de kast heen. Da's niet zo'n probleem. Extra voeding heb ik ook al (kleine oude AT-voeding). Nu zal ik er dus nog even een kastje omheen moeten bouwen. Zal wel wat simpels worden, want t hoeft niet mooi te zijn, alleen functioneel. Ik heb even gevoeld hoe warm die schijven worden, en ik vinnet toch we behoorlijk heet eigenlijk (schat een graadje of 60). Ik denk dus niet dat ik een volledig gesloten kast kan maken, maar dat er toch wel een koelertje in moet. Ik wil ze juist wel in een kast hebben omdat ze een pleurisherrie maken (net alsof je naast de 5e baan van schiphol staat en er komt een 747-400 langs) Hoe kan ik t geheel toch zo geluidsdicht maken? wilde t bouwen van MDF en de binnenkant bekleden met geluidsdempend materiaal. Wat voor koeler moet ik er inschroeven, en waar? Nog andere handige tips? Alvast bedankt

iRacing Profiel

Verwijderd

Zorg voor een zuigende en blazende fan aan beide uiteinden van de kast. Belangrijk is dat deze lucht verplaatsen in de lengterichting van de schijven. Dus de fans zitten voor de shijven, en niet eronder.

Waarom eigenlijk RAID0 met 5 schijven? RAID5 is veel veiliger :?

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-11 20:56

Chop2000

Vroem

mischien is het een idee om een externe schijvenkast op de kop te tikken voor de schijven?
daar zit geloofik al een voeding in, en fans etc, die sluit je gewoon met een scsi kabel aan op de externe poort van je scsi kaart.

niks

Verwijderd

Ik heb wel een ideetje, gebaseerd op de uiteindes van verluchtingskanalen in bedrijven. Je wilt dus wat meer stilte ? En toch koeling ? Dan heb je een probleem natuurlijk, want je kan de hele kast wel isoleren, maar de opening van de fan blijft een gat waar al het geluid door kan.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/data_storage/GoT/HDD%20kast.JPG

Het belangrijkste hieraan aan zijn die verticale schotten geluidsisolatie. In de verluchtings/airco wereld wordt in de laatste buis, waar de lucht dus uitkomt iets gelijkaardigs ingebouwd , maar dan met afmetingen van 1 m*1 m* 1m ofzo. Het gekke is dat als je iemand aan één kant door die buis laat roepen, dat je aan de andere kant _niks_ hoort (ook al sta je maar een meter verder 8)7 ). Mijns inziens moet eenzelfde idee ook wel op kleinere schaal te verwezenlijken zijn.

(ik ben natuurlijk de PSU vergeten, maar dat lukt dan ook nog wel neem ik aan)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
De vertikale schotten helpen heel weinig op deze manier omdat ze geen 1m lang zijn volgens mij :? Nu kan het geluid direct rechtdoor je kamer in.

2 schotten 90 graden kantelen en verschuiven tov elkaar zodat je niet de schijven meer direct kan zien heeft meer zin denk ik. Zo werkten de geluidsfilters voor die mini ATX kastje ook die ik ooit eens bij iemand gezien heb.

Senile! Senile Oekaki

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11 22:39

bloody

0.000 KB!!

als het wat mag kosten: http://www.finetec.com/html/arena.htm

nope

Verwijderd

Daar kan je wel eens gelijk mee hebben.
Ik dacht dat als je de schotten dichter bij elkaar zet (bij die kanalen staan ze vrij ver uiteen) dat het geluid dan meer weerkaatst en sneller uitsterft. Zoiets dus :

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/data_storage/GoT/HDD%20kast%202.JPG

Geluid gaat van links naar rechts.

Maar er moet iig een constructie te bedenken zijn die wél werkt. (Zoiets als jij aangeeft bv.)

• kroegtijger
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 12:44:
Zorg voor een zuigende en blazende fan aan beide uiteinden van de kast. Belangrijk is dat deze lucht verplaatsen in de lengterichting van de schijven. Dus de fans zitten voor de shijven, en niet eronder.

Waarom eigenlijk RAID0 met 5 schijven? RAID5 is veel veiliger :?
dat was ook mijn idee eigenlijk, maar weet nog niet hoe je t enigzins stil kan krijgen. Dat idee met die schotten schuin zetten lijkt me wel wat. Als t kan wil ik t geheel een beetje compact houden zodat ik server met schijvenkast in de meterkast kan plaatsen.

(Raid0 vanwege snelheid....veiligheid kan me weinig boeien.... Van tijd tot tijd alles op tape streamen (1x per week) vinnik genoeg. OS staat toch op een IDE-schijfje en daar maak ik een ghost-image van)

iRacing Profiel

• kroegtijger
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 13:10:
Daar kan je wel eens gelijk mee hebben.
Ik dacht dat als je de schotten dichter bij elkaar zet (bij die kanalen staan ze vrij ver uiteen) dat het geluid dan meer weerkaatst en sneller uitsterft. Zoiets dus :

[afbeelding]

Geluid gaat van links naar rechts.

Maar er moet iig een constructie te bedenken zijn die wél werkt. (Zoiets als jij aangeeft bv.)
Klinkt op zich wel logisch, maar kan je dan nog wel voldoende koelen met zulke kleine openingen???

iRacing Profiel

Verwijderd

kroegtijger schreef op 11 August 2003 @ 13:16:
[...]

Klinkt op zich wel logisch, maar kan je dan nog wel voldoende koelen met zulke kleine openingen???
Oh jawel hoor, die fan zuigt of perst die lucht wel door die openingetjes heen... als je maar genoeg openingetjes hebt... :)

• kroegtijger
hmmm, ok...ik denk dat ik dan van t weekend ofzo es effies ga proberen...
ik post t resultaat dan nog wel

iRacing Profiel

• ThaHandy
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

niet een andere kast?

of wou je je orginele kast behouden?

[ Voor 94% gewijzigd door ThaHandy op 11-08-2003 14:54 ]

• kroegtijger
Wil mn eigen kast behouden...misschien later nog eens naar een 19" rack zetten.. ik hecht weinig tot geen waarde aan t uiterlijk van een kast overigens...hoeft alleen maar functioneel te zijn. Veel ruimte voor uitbreiding enzo...geen ellende met ind e weg zittende voedingen of dat soort ellende...en als t kan een beetje stil. Zo'n Proliant-serverkast op 19" vinnik ideaal werken. Kan m helaas niet in mn meterkast kwijt :( anders was ik in 1 keer klaar. Bedenk me trouwens zojuist dat ik wel aan de voorkant van die schijven moet kunnen komen aangezien het hot-swap-schijven zijn.....

iRacing Profiel

Verwijderd

Het topic heet : "kast BOUWEN voor schijven", dus daar vraagt ie niet naar.

Verder denk ik niet dat het probleem is dat er te weinig openingen zijn, ik heb nu wel alle roosters uit m'n kast gesloopt, want das was echt triestig. Ik schat dat dat "rooster" (dat ze het zo durven noemen, tss) voor 70+ % uit ijzer bestond.
Maar met die schotten moet dat wel meevallen.

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook een standaard kastje verbouwen (hetzij bij je huidige, danwel bij een extern kastje): http://mrdummy.mine.nu/server/page_05.htm
Alleen dan vanwege de hotswap/koeling de drivecage naar achteren verplaatsen zodat er aan de voorkant nog een luchtinlaat/ventilator kan (zoiets als bovenstaand ideëen).

• kroegtijger
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 15:25:
Je kan natuurlijk ook een standaard kastje verbouwen (hetzij bij je huidige, danwel bij een extern kastje): http://mrdummy.mine.nu/server/page_05.htm
Alleen dan vanwege de hotswap/koeling de drivecage naar achteren verplaatsen zodat er aan de voorkant nog een luchtinlaat/ventilator kan (zoiets als bovenstaand ideëen).
Heb ik ook aan zitten denken, maar na wat passen en meten kwam ik tot de conclusie dat ik dan zoveel moet gaan verbouwen dat t niet echt nuttig meer is. Zit in de kast aan de onderkant (bij het mobo) al een fullsize kaart (de raid-controler) de daar past t niet....daar boven zitten de IDE-Schijven, en de bovenkant (is bigtower) zitten 5 SCSI-cdspelers en een Tapestreamer, dus ook daar gaat t niet...daarbij zou de voeding het niet trekken, dus moet er een extra voeding bij, of een zwaardere (maar er zit al 300watt in, dus zwaarder word lastig te vinden)
dan moet ik vervolgens nog de hele kast gaan verbouwen en zouden de swapschijven naar boven toe steken (dus gat in het dak zagen). Dan lijkt me een klein kastje van MDF bouwen toch iets simpeler....deurtje erin zodat ik bij de schijven kan, koelertje erbij en een voeding en gaan....nu dus alleen de vraag hoe het geheel zo low-noise-mogelijk te maken.....
Welk merk koeler en hoe groot kan ik t best gebruiken?

iRacing Profiel

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

hoe groter de koeler, hoe groter luchtstroomis die je krijgt bij lagere snelheden en hoe stiller het dus is.

Papst is een merk dat bekend staat om stiller koelers

(of bedoel je koelers voor harde schijven?)

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• kroegtijger
moser schreef op 11 August 2003 @ 17:06:
hoe groter de koeler, hoe groter luchtstroomis die je krijgt bij lagere snelheden en hoe stiller het dus is.

Papst is een merk dat bekend staat om stiller koelers

(of bedoel je koelers voor harde schijven?)
Dan ga ik es effies bij papst winkelen
thanks

iRacing Profiel

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

kroegtijger schreef op 11 augustus 2003 @ 23:15:
[...]

Dan ga ik es effies bij papst winkelen
thanks
euh het heeft geen zin om een (redelijk dure) papst te kopen voor je scsi schijven.
ik heb namleijk het gevoel dat die schijven van je er VET bovenuit gaan schreeuwen, dus je kan net zo goed een fan kopen met meer CFM en die ook wat luider is (wat nog altijd stiller kan zijn dan die 5 scsi schijven van je).

ohw ja ik zie dat je hem wel low noise wilt maken, maar dat is ontzettend moeilijk bij hardeschijven (zeker met scsi)

[ Voor 12% gewijzigd door randje op 11-08-2003 23:23 ]

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/probeersel.JPG

Mijn schetsje voor deze situatie.
Een aluminium binnenkast(chassis), van dat aluminum met al die vierkante gaatjes erin, om de schijven in te hangen (hoef je geen gaatjes daarvoor te maken). Bovendien zorgen de gaatjes voor een fijne airflow.

Een aluminium of houten buitenkast, met aan de binnenkant low-noise bekleding. Op de voorkant 2 fans (formaat kan je zelf kiezen, bv 92mm) die de schijven koelhouden. Aan de achterkant kan je de kast open laten, waait het lekker door.

Je kan evt iets ervoor solderen zodat je traploos het toerental kan regelen van je fans.

mail me maar als je meer info wil ;)

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

ik zou de achterkant persoonlijk niet openlaten ivm stof ophoping maar als je er een soort van stoffilter voor kan hangen is dat geen slechte optie (de stoffilter zou ik ook bij de fans plaatsen)

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• kroegtijger
dr.lowtune schreef op 12 August 2003 @ 01:18:
[afbeelding]

Mijn schetsje voor deze situatie.
Een aluminium binnenkast(chassis), van dat aluminum met al die vierkante gaatjes erin, om de schijven in te hangen (hoef je geen gaatjes daarvoor te maken). Bovendien zorgen de gaatjes voor een fijne airflow.

Een aluminium of houten buitenkast, met aan de binnenkant low-noise bekleding. Op de voorkant 2 fans (formaat kan je zelf kiezen, bv 92mm) die de schijven koelhouden. Aan de achterkant kan je de kast open laten, waait het lekker door.

Je kan evt iets ervoor solderen zodat je traploos het toerental kan regelen van je fans.

mail me maar als je meer info wil ;)
hmmm ziet er wel strak uit ja..... maar denk toch erover om de achterkant dicht te maken... je kunt namelijk wel alles lownoise maken, maar als je vervolgens de achterkant open laat schiet dat niet veel op denk ik. Dan komt al t geluid daar nogsteeds vrolijk uit zetten.

iRacing Profiel

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11 20:51

wowi

Schroef je schijven niet vast aan de kast in verband met geluidsoverdracht maar hang ze op in rubbers of demping rubbers.

• kroegtijger
wowi schreef op 12 August 2003 @ 10:34:
Schroef je schijven niet vast aan de kast in verband met geluidsoverdracht maar hang ze op in rubbers of demping rubbers.
hm, da's ook wel een goeie ja.... of ik schroef ze wel vast aan het binneframe, maar hang t binnenframe op in rubbers
da's wel iets om aan te denken

iRacing Profiel

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je kan er net zo goed een Delta voor hangen.. stil wordt het toch niet :s.
Waterkoeling in een afgesloten kast met radiator erbuiten, wordt stil, maar is ook duur.

Verwijderd

Wat je eventueel zou kunnen doen is de SCSI schijven met 1 cm. tussenin boven elkaar monteren. Van de achterkant uit laat je de lucht naar voren tussen de schijven door stromen. maak aan de voorkant een deksel die er voor zorgt dat de lucht weer via een kanaal weg kan (en dat kanaal isoller je met geluidsdempend materiaal.

Verwijderd

Tenzij dat de koeling van je schijven echt goed geregeld is (en dat ziet er wel naar uit, maar toch) zou ik je schijven niet met een rubbertje ertussen ophangen. Een hdd raakt namelijk een groot deel van z'n warmte via de ophanging kwijt. Daarom moet je een hdd naar het schijnt ook met alle vier de schroefjes vast zetten : zodat ie goed op het metaal van de kast aansluit. In jouw situatie zal het relatieve belang van de koeling via de hdd brackets wel minder zijn, maar ik zou het toch in het achterhoofd houden
Pagina: 1