domeinregistratie: welk type

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Hoewel ik in de ICT werkzaam ben zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik weet wat ik wil, maar als ik bij de in de faq genoemde plaatsen kijk waar ik dat kan regelen (www.Webhosters.nl, www.Webselect.nl en www.Internetten.nl) worden de selectiecriteria niet uitgelegd. Bijvoorbeeld wat is bijvoorbeel "l.c.m. hosting" en heb ik het nodig?
Wat wil ik?
Ik heb nu ruimte bij een vriend op zijn server, en dat bevalt prima. De URL is alleen wat lang: www.servernaam.com/users/mijnnaam, daar wil ik graag als alias iets als www.nieuwenaam.nl voor hebben. Daarnaast wil ik ook graag adressen als ikke.nieuwenaam.nl en vriendin.nieuwenaam.nl naar andere locaties op internet laten verwijzen. De mail zou ik het liefst per adres instellen waar het naar doorgestuurd wordt, een mailbox is niet nodig (mag wel). Indien dat te duur/onhandig uitpakt mag alles ook naar een enkel adres doorgestuurd worden, dan splits ik het daar wel. Prijs is (binnen redelijkheid) niet van belang, geen reclame, maar bij teveel trafic (die ik niet verwacht) wil ik achteraf geen grote rekening (afknijpen/tijdelijk uitzetten mag wel).
Waar moet ik op letten/naar zoeken?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Verwijderd

Je moet gewoon alleen een domainnaam kopen en deze laten verwijzen naar DNS servers op je vriends machine. Alle internet pakketjes komen daar dan aan waarna je ze kan doorsturen/afhandelen etc. Oftewel: vraag je vriend eens hoe hij www.servername.com heeft gekregen en doe hetzelfde ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 12:28 ]

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Je wilt of een redirect pakket wat de gebruiker door stuurt naar bijvoorbeeld de andere webruimte, maar dan zit je wel met het probleem dat alles in een frame draait of dat de lelijke url zichtbaar wordt. Als je vriend een beetje aardig is dan maakt hij in zijn webserver config een virtual host aan. Dan heb je aan een dns hosting pakket genoeg. In de DNS configuratie verwijs je www. naar het ip adres van de server van de vriend. Je hebt een mooie url en volledig beheer over subdomeinen.
Je moet dan echter wel een mail-server draaien ergens, waar je dan wel weer de volledige controlle over hebt. DNS hosting heeft ook geen extra kosten als data traffic omdat het alleen maar om dns request gaat, meer niet. :)

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Zolang het hem niet teveel werk kost wil hij best meewerken. Daarom wil ik in graag concrete vragen stellen, i.p.v. "ik wil dit maar weet niet hoe zolang het maar doet wat ik wil". Het aantal aanpassingen wat ik zal willen doen is beperkt, dus ik hoop hem met de configuratie en het onderhoud op te kunnen schepen.

De selectiecriteria van www.webhosters.nl

eigen IP nummer: van belang?
forwarding: lijkt me wel, maar is dit IP of mail?
ook voor particulieren: ja
aantal pop3 adressen: nvb
aantal e- mailaliassen: kan interessant zijn
opmerkingen: goed lezen

De selectiecriteria van www.webhosters.nl:
Pop3 email: nvb
I.c.m. hosting: ?
IP Forwarding: denk het wel?
URL Forwarding: wat is het verschil?
Email Forwarding: ja

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou het eens rustig bekijken. In je startpost schreef je al een aantal dingen die je wil doen. Schrijf deze nog eens uitgebreid op. Ga dan met dat lijstje naar je vriend en vraag wat hij daar allemaal al van doet. Hij ontvangt waarschijnlijk al e-mail, dus is het een eitje om dat ook voor jou te gaan doen. Zo heeft hij vast nog meer dingen die hij heel gemakkelijk kan instellen/africhten.

Die dingen die hij nu niet doet kan hij misschien wel, en wil daar misschien ook wel iets aan doen (omdat hij het erg gaaf vind?). Dingen die hij echt niet kan (en jij ook niet), daar moet je misschien iemand voor betalen; vooralsnog zou ik zeggen koop een domein en ga eens experimenteren (je bent toch een tweaker?).

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

1) Maak een accountje aan bij ZoneEdit. Dat is een gratis DNS dienst die al jaren goeie service heeft. Erg simpel in gebruik en je krijgt direct wat inzicht in hoe het nou allemaal werkt. Verder kan je erg makkelijk alles instellen, dus redirects maken (dus www.xxx.nl moet naar je vriends drive; webmail.xxx.nl doe je naar hotmail, whatever) of mailadressen aanmaken. Topper; en je kan alvast ff klooien voordat je domein echt van jou is!

2) Regel een domein en zet de DNS servers van dat domein richting die van ZoneEdit en je bent up en go 8)

Succes!

[ Voor 12% gewijzigd door Ook op 11-08-2003 20:46 ]

Wees consequent, maar niet altijd

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-05 10:30
Je dient even onderscheid maken tussen twee diensten:

- Het hosten van websites en mail
- Het aanvragen van een losse domeinnaam.

Het eerste punt kost dataverkeer en daar betaal je dus vaak ook voor. Maar eigenlijk is dit al wat die vriend je levert. Misschien op dit moment nog geen mail, maar in principe kan hij dat voor je opzetten. De vraag is of hij dat wil. Het is niet veel werk, maar het kost dus wel weer meer dataverkeer. En ik neem aan dat hij daar ook voor moet betalen.

Het tweede punt (de domeinnaam) is vaak een vast bedrag per jaar. Je krijgt bij de meeste (goeie) providers een webinterface zodat je zelf het domein kunt beheren (zodat je dus vriendin.domein.nl kunt aanmaken). Ook kun je vaak hun domeinservers gebruiken om je domein in te zetten. Dit kun je ook weer in eigen beheer doen (bijv. op de server van die vriend), maar dat is niet perse nodig.

• tkorrel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
www.linkup.nl <-- 17 ofzo euro per jaar , via een url : www.mijnnaam.nl/admin kun je de url aanpassen , geen kennis voor nodig :/

[ Voor 15% gewijzigd door tkorrel op 12-08-2003 00:32 . Reden: belangrijk :/ ]

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Mijn mail loopt ook via zijn site, dus dat zou geen probleem mogen zijn. Zoneedit ziet er erg leuk uit, ik heb me net aangemeld en ga er later wat mee spelen.

Verwijderd

Voor 17.50euro/jaar heb je een goedkoop nl-domein met e-mail forwarding, frame-forwarding, dns-forwarding, domein op eigen naam op http://www.citus.nl/
com,net,org = 15.00/jaar

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Alle "enge"-zaken qua naamgeving, doorsturen, opsplitsen verwacht ik bij zoneedit te kunnen regelen. De mailserver en de webspace zelf regel ik bij mijn vriend. Nu nog de domeinregistratie zelf:
- is een vast ip-adres belangrijk/noodzakelijk/nuttig
- waar moet ik nog meer op letten

[toevoeging]
Bij Citus lijken de domeinnamen voor particulieren nog in eigendom van het bedrijf te komen. Dat hoeft tegenwoordig niet meer. Vast een foutje, maar dat check ik nog even.
[/toevoeging]

[ Voor 28% gewijzigd door Milmoor op 12-08-2003 13:36 ]

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06-2025
www.dot.tk :)

Gratiz ;)

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

Verwijderd

Maar dot.tk is vaak down, en is gewoon echt slecht. Het is misschien nu nog wat beter geworden, maar een echt domein is heel wat anders. Een echt .tk domein onder je eigen naam kost ook geld.

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Om problemen te voorkomen: mijn vraag is waar ik op moet letten, niet waar precies.
Tips voor specifieke providers liever niet in deze thread, dat levert alleen maar vervuiling en problemen. Op mijn prive-mail zijn ze van harte welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 12-08-2003 14:46 ]

• eborn
Joost E. Boere schreef op 12 augustus 2003 @ 13:26:
- is een vast ip-adres belangrijk/noodzakelijk/nuttig
- waar moet ik nog meer op letten
Voor een 'normaal' domein (dus bij een provider die geen dynamische updates afhandeld) is een vast IP-adres verplicht. Ik heb geen idee of er 'echte' providers zijn die zo'n dienst voor een dynamisch IP adres aanbieden. Ik ken het zelf alleen uit het buitenland met dyndns.org of soortgelijken.

Verder is er weinig om op te letten. Kijk inderdaad of het domein op jouw naam staat, vergelijk hoeveel je betaald voor vergelijkbare periodes. Allemaal redelijk basic dus. € 12 - € 15 euro per jaar moet genoeg zijn voor een simpel .NL domein met DNS hosting en een webinterface voor je zonefiles (= de bestanden met je [sub]domeingegevens). Zelf zit ik bij NXS, waar ik zeer tevreden over ben. Maar er zwemmen zoveel vissen rond in deze vijver, dus het is inderdaad altijd handig om zelf even rond te kijken :)

Overigens: een standaard domein account ondersteund geen 'doorsturen'. Het biedt je alleen de mogelijkheid om een naam aan een IP te koppelen. Je kunt hiermee dus niet zomaar een directory op een webserver aanspreken, zonder dat deze webserver hiervoor ingesteld is. Misschien ten overvloede, maar ik wilde het toch even kwijt. Als je provider redirects ondersteund kan dit dus wel, maar dan zit je meestal alweer in een soort abonnements-vorm.

[ Voor 22% gewijzigd door eborn op 12-08-2003 15:21 ]

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Voor een 'normaal' domein (dus bij een provider die geen dynamische updates afhandeld) is een vast IP-adres verplicht. Ik heb geen idee of er 'echte' providers zijn die zo'n dienst voor een dynamisch IP adres aanbieden. Ik ken het zelf alleen uit het buitenland met dyndns.org of soortgelijken.
In het overzicht van http://www.webhosters.nl/ wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen wel of geen eigen IP-nummer. Ik verwacht dat dat alleen van belang is als je daar ook host, maar zeker weten doe ik dat niet.
Vast en eigen zijn natuurlijk verschillende begrippen, het ging mij om het laatste.
Verder is er weinig om op te letten. Kijk inderdaad of het domein op jouw naam staat, vergelijk hoeveel je betaald voor vergelijkbare periodes. Allemaal redelijk basic dus. € 12 - € 15 euro per jaar moet genoeg zijn voor een simpel .NL domein met DNS hosting en een webinterface voor je zonefiles (= de bestanden met je [sub]domeingegevens). Zelf zit ik bij NXS, waar ik zeer tevreden over ben. Maar er zwemmen zoveel vissen rond in deze vijver, dus het is inderdaad altijd handig om zelf even rond te kijken :)

Overigens: een standaard domein account ondersteund geen 'doorsturen'. Het biedt je alleen de mogelijkheid om een naam aan een IP te koppelen. Je kunt hiermee dus niet zomaar een directory op een webserver aanspreken, zonder dat deze webserver hiervoor ingesteld is. Misschien ten overvloede, maar ik wilde het toch even kwijt. Als je provider redirects ondersteund kan dit dus wel, maar dan zit je meestal alweer in een soort abonnements-vorm.
Bedankt voor de tips, mijn huidige plan is als volgt:
- naam registeren, als nameservers die van ZoneEdit opgeven. De "registrar" hoeft niet meer te doen dan het naampje bewaken en door te geven dat ZoneEdit de rest doet.
- Bij ZoneEdit kan ik met subdomeinen en emailadressen rotzooien zoveel ik wil, zonder kosten, met een aardig duidelijke faq erbij. MailForwarding en WebForwarding lijken te dekken wat ik wil.
- De host en mailserverfaciliteiten zijn die van mijn vriend, waar ik net een vriendelijk mailtje naar gestuurd heb
- De kosten lijken beperkt te blijven tot die van het domein, wat tijd en wat goodwill.

• eborn
Joost E. Boere schreef op 12 augustus 2003 @ 15:58:
In het overzicht van http://www.webhosters.nl/ wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen wel of geen eigen IP-nummer. Ik verwacht dat dat alleen van belang is als je daar ook host, maar zeker weten doe ik dat niet.
Vast en eigen zijn natuurlijk verschillende begrippen, het ging mij om het laatste.
Klopt, maar vast en eigen kunnen wel hetzelfde adres inhouden. Mijn IP van XS4All is vast en het is ook 'mijn' IP. Aan de andere kant blijft het natuurlijk eigendom van XS4All (het is hun range) en kan ik het IP niet ergens anders naartoe nemen.
Bedankt voor de tips, mijn huidige plan is als volgt:
- naam registeren, als nameservers die van ZoneEdit opgeven. De "registrar" hoeft niet meer te doen dan het naampje bewaken en door te geven dat ZoneEdit de rest doet.
Klopt. De registrar voor .NL domeinen zorgt er enkel voor dat de gegevens bij SIDN terecht komt (Stichting Internetdomein Nederland). Verder bieden ze standaard vaak extra diensten, maar je bent dus niet verplicht om die af te nemen. Je kunt dus ook gewoon alles bij ZoneEdit zetten. Overigens ken ik ZoneEdit niet, maar ik maak uit de eerdere berichten op dat het een gratis dienst is. Zelf ben ik altijd een beetje huiverig tegenover dat soort diensten, vooral als je er een eigen domein neerzet.
- Bij ZoneEdit kan ik met subdomeinen en emailadressen rotzooien zoveel ik wil, zonder kosten, met een aardig duidelijke faq erbij. MailForwarding en WebForwarding lijken te dekken wat ik wil.
E-mailadressen staan dus los van domeinen en subdomeinen. Als je bij hun iets met e-mailadressen in kunt stellen dan betekend dat dus dat al je mail eerst via hun moet gaan. Het enige wat in DNS qua mail geregeld wordt is het aangeven welke server de mail afhandeld (in jouw geval dan weer de server van die vriend)
- De host en mailserverfaciliteiten zijn die van mijn vriend, waar ik net een vriendelijk mailtje naar gestuurd heb
Je zult dus op die server een VirtualHost en een mail-domein aan moeten maken. Of je gaat gebruik maken van die webforward van ZoneEdit. Persoonlijk zou ik dat niet doen, omdat je dan altijd weer afhankelijk bent van hun diensten. Als je toch een 'eigen' server hebt kun je gewoon een virtuele host aanmaken zodat aanvragen direct naar die host gaan. Hetzelfde geldt voor de e-mail. Als je bij hun mailforwards aanzet dan forward je waarschijnlijk naar een bestaand e-mail adres bij een andere provider? Alle mail gaat dan weer via ZoneEdit. Als je op de server van de vriend een mailserver gebruikt dan kun je daar gewoon alles regelen.
- De kosten lijken beperkt te blijven tot die van het domein, wat tijd en wat goodwill.
Klopt.

• Ook

Ook

Yes I can!

eborn schreef op 12 August 2003 @ 18:47:
[...]
Je kunt dus ook gewoon alles bij ZoneEdit zetten. Overigens ken ik ZoneEdit niet, maar ik maak uit de eerdere berichten op dat het een gratis dienst is. Zelf ben ik altijd een beetje huiverig tegenover dat soort diensten, vooral als je er een eigen domein neerzet.
ZoneEdit is idd gratis en zelf heb ik het ook nooit zo op gratis diensten (als ZoneEdit down gaat dan ben ik ook de lul) maar op zich heb ik wel vertrouwen in het bedrijf. Gratis voor particulieren en al heel lang actief op dit gebied; verder ook praktisch uniek in z'n soort.
E-mailadressen staan dus los van domeinen en subdomeinen. Als je bij hun iets met e-mailadressen in kunt stellen dan betekend dat dus dat al je mail eerst via hun moet gaan. Het enige wat in DNS qua mail geregeld wordt is het aangeven welke server de mail afhandeld (in jouw geval dan weer de server van die vriend)
Bij ZoneEdit kan je '2 soorten' email instellen. Of je gebruikt de mailforwards die zelf geen webspace hebben en puur alleen een berichtje doorsturen; of je stelt een MX adres in en je laat al je mail door je eigen mailserver afhandelen. Je bent in het laatste geval dus niet meer afhankelijk van ZoneEdit!

• eborn
Ook schreef op 12 August 2003 @ 21:18:
ZoneEdit is idd gratis en zelf heb ik het ook nooit zo op gratis diensten (als ZoneEdit down gaat dan ben ik ook de lul) maar op zich heb ik wel vertrouwen in het bedrijf. Gratis voor particulieren en al heel lang actief op dit gebied; verder ook praktisch uniek in z'n soort.
Nou ja, dan zou het een overweging kunnen zijn als je inderdaad zoiets wilt hebben. Ik draai mijn eigen web- en mailserver, dus ik heb er nooit ervaring mee gehad ;)
Bij ZoneEdit kan je '2 soorten' email instellen. Of je gebruikt de mailforwards die zelf geen webspace hebben en puur alleen een berichtje doorsturen; of je stelt een MX adres in en je laat al je mail door je eigen mailserver afhandelen. Je bent in het laatste geval dus niet meer afhankelijk van ZoneEdit!
Nee, precies, dat bedoelde ik. Mijn punt was dan ook een beetje dat als je alleen het laatste nodig hebt je net zo goed de nameservers van je Internet domein aanbieder kunt gebruiken. Daarmee haal je dus die gratis dienst uit de picture. Maar als ze gewoon een betrouwbare dienst leveren en ook een aardige continuiteit hebben dan maakt dat eigenlijk niet uit.

• Ook

Ook

Yes I can!

Een eigen DNS server zou dan idd het mooist zijn; dan kan je ZoneEdit ev als sec. DNS instellen en dan zit je helemaal safe! maar dan moet je dus wel zelf een DNS servertje draaien

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Het voordeel van ZoneEdit gebruiken:
- ik hoef geen eigen DNS-server te configureren en te onderhouden
- aanpasssingen als extra mail-aliassen, subdomeinen en aparte constructies kan ik zelf doen, ipv elke keer via mijn vriend, er is daarvoor een goed editor aanwezig, mijn vriend doet dit via VI.
- mocht het geld gaan kosten of iets anders vervelend kan ik nog altijd elders terecht, het domein is van mij

• Sendy
  • Niet online
Het lijkt mij sterk dat je mail-aliassen met je DNS regelt. Verder, iedere 'aparte' constructie heeft hoogst waarschijnlijk ook wijzigingen op je vriend's machine nodig. Zelfs subdomeinen hebben vaak nog een instelling in Apache nodig. Dus waarom niet alles bij elkaar? Misschien een beetje GNU/Linux leren zodat je het zelf kan?

vi is (duck for cover) /de/ beste editor ;)

Ik ben het dus met Ook hierboven eens, maar goed he, het is jouw keuze.

• Ook

Ook

Yes I can!

Thuissendy schreef op 13 augustus 2003 @ 20:06:
Het lijkt mij sterk dat je mail-aliassen met je DNS regelt.
[...]
Nou, je moet het eigenlijk zo zien, ZoneEdit regelt je DNS, en dus ook je mailserver (MX) records. Die staan dus gewoon default ingesteld op de IP's van ZoneEdit (maar dat zie je niet) zodat de mailserver van ZoneEdit de standaard mailforwards voor jouw domein regelt. Je kunt de MX functie ook van ZoneEdit overnemen door een eigen IP als MX in te stellen (IP van je eigen mailserver dus).

• Sendy
  • Niet online
Handig. Dat kost alleen handen vol met bandbreedte. DNS snap ik nog wel; volledig gecachet dus het kost niet zo veel. Maar e-mail kost wel veel.

Klinkt wel oke, al zal ik het niet gaan gebruiken na mijn ervaringen met Granite Canyon. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Sendy op 13-08-2003 21:48 . Reden: Iets netter nederlandsch ]

• Ook

Ook

Yes I can!

Goed, na al m'n stoere verhalen bemerk ik nu toch voor het eerst sinds jaren een (hopelijke) glitch in het ZoneEdit gezien.. Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/bloos.gif

De site is down en de DNS routing voor mijn domein werkt dus ook niet meer.. :/
Toch maar eens tijd om een secondary DNS aan te leggen want dit wil ik nie vaker hebben :/

Pagina: 1