"Stacked Fans" Zin of Onzin

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik twee Fans op elkaar bouw heb ik dan ook meer CFM of is dit bedrog (8> .

Schemaatje:

....-------
Air | | | Air
In. | | | Out
....-------
..../.....\
Fan 1 Fan 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er word iig dubbel op geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn idee is het niet erg zinvol. Ik zou eerder die twee vans onder een hoek tegen elkaar aanzetten.

i\\o//i

i=lucht de fan in
o=lucht de fan uit(hoe voorspelbaar)

Ik ben niet zo goed in textart, maar ik hoop dat hij te begrijpen is.

Het was neit goed, dus ff aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:04
Op woensdag 29 november 2000 21:19 schreef AMADEUZ het volgende:
Als ik twee Fans op elkaar bouw heb ik dan ook meer CFM of is dit bedrog
Dat klopt, we hebben van onze SUNON distributeur onlangs een leuk naslagwerkje ontvangen waarbij dit principe uitgelegd werd tezamen met test- en meetresultaten. Het klopt inderdaad dat bij een zgn. "stacked" opstelling (dus twee fans op elkaar) het aantal CFM toeneemt. Let er wel op dat ook het geluidsnivo hoger wordt!

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij heeft het in elk geval absoluut zin, de temp. zakt ermee ongeveer van 65 naar 39 graden. Hoewel het toerental veel lager wordt (5000 naar 3000) wordt de cpu veel kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diekstra
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:13
Dus als ik op mijn Alpha/Delta combo eenzelfde delta-fan erbij opschroef wordt de proc nog koeler? (dan moeten we eens even zo'n fan gaan regelen) :P

The Matrix is everywhere, It is all around us, Even now in this very room

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abwouters
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 11:24
nou, volgens mij heb je dan toch iets fout gedaan, ik heb 3 paar stocked fans in mijn kast en de rpm en cfm is bij alle drie toegenomen.
Het is trouwens niet zo dat de cfm verdubbeld als jullie dat misschien dachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Tis ook afhankelijk van de fans.... draaien ze op een gelijk toerental en verplaatsen ze ook evenveel lucht.... dan gaan ze samen wel meer lucht verplaatsen. Ik heb pas voor de aardigheid 2 kleinere fans achter elkaar geplaatst. Ze waren niet identiek.... de ene heeft 5 bladen, de ander 7. Ook blaast/draait de ene harder. Gevolg van achter elkaar plakken: meer wind? ja... wel tenopzichte van de 'slapste' maar minder dan de 'sterkste'. Het De grootste toename zit dan puur in de geluidssterkte.... maakt dan flink wat herrie |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erickov
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Heeft opzich wel nut als je twee fans gebruikt die ongeveer net zo snel draaien.

Uncomfortable silence can be so loud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

CFM :?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:47

botoo

💀 too old to die young

CubicFeetMinute (ofzo) vrij vertaalt de hoeveelheid lucht per minuut in "kubieke voeten"

Het is niet zo dat meer wind ook meer koelt, als er voldoende "geblazen" wordt zal nog meer blazen niet meer koeling geven, ik denk dat 1 delta fan van 38 cfm wel een beetje genoeg is op een kleine core.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:04
[b]Op donderdag 30 november 2000 00:02 schreef botoo het volgende: Ik denk dat 1 delta fan van 38 cfm wel een beetje genoeg is op een kleine core.
Een stacked opstelling voor op de processor is m.i. ook een beetje overkill, maar voor casecooling is het dus een prima optie.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

Heeft het dus zin als ik een extra 60x60mm Sunon fan op mijn PAL35T gooi? Wat bedoel je met overkill? >:)

Met hoeveel zal de temp. afnemen en met hoeveel zal het aantal dBa toenemen? :o

Ongeveer.....

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 19:22

GraasGast

Analogue Heaven

Op woensdag 29 november 2000 23:30 schreef abwouters het volgende:
nou, volgens mij heb je dan toch iets fout gedaan, ik heb 3 paar stocked fans in mijn kast en de rpm en cfm is bij alle drie toegenomen.
Het is trouwens niet zo dat de cfm verdubbeld als jullie dat misschien dachten.
De volgorde is dan ook belangrijk...eerst de zwakke fan, dan de sterke...als je het andersom doet is het verspilling...ik heb hier ook wat mee geëxperimenteerd met 2 8cm voedingfans, en ik kwam erachter dat de lucht ook meer gespreid word als je stacked werkt...die lucht komt dus schuin uit de fan..schema:

luchtstroom: \\^//
sterke fan:.. |***|
zwakke fan:. |***|

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

De fan wordt 'krachtiger' als je er twee op elkaar zet. Hij kan dus meer weerstand overwinnen. Maar hij draait niet sneller. Dat kan leiden tot meer kubieke meters per uur (De officiele eenheid) Maar het hoeft niet als de weerstand al erg laag is. Probeer maar eens een fan uit te schakelen. Die draait dan vrolijk mee met de andere door de luchtstroom. Als je hem dan wel aanzet vermindert de weerstand wel. Maar niet sensationeel.

Wat wel twee keer zo veel opleverd is twee fans naast elkaar. Dan blazen ze ieder zoveel ze kunnen. Dat kan due prima in je kast.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Pagina: 1