Intel 740 videokaart zonder koeling mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een orginele Intel 740 vga kaart. Ik wil alleen die koeler eraf hebben want die maakt zoveel herrie. Als ik dat doe dan stopt het systeem met opstarten en krijg in de bios de foutmelding van "Coolingfan is broken or not connected" en dan start het systeem niet door. Dan blijft die in de bios hangen en zegt die dat die niet doorgaat ofwel "Paused". Iemand nog een truc op dit te omzeilen?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Veel van die (non-Intel branded) i740 kaarten waren uitgevoerd met een passief koelblokje zonder fan. De reference design i740 kaarten zijn uitgevoerd met actieve koeling.

Afbeeldingslocatie: http://www.whiningdog.net/Articles/PC/Graphics/20020902-i740/card1-s.jpg
^^^ 2 poorts fullsized
(andere uitvoering: 1 poort low profile reference design i740 active cooling)

Bij dergelijke situaties ga je dan als eerste na: Gaat het om een 2 of 3 draads aansluiting voor de ventilator?
- Indien 2 draads: je zou een dummy weerstand kunnen monteren met dezelfde waarde (Ohm) als de oorspronkelijke fan.
- Indien 3 draads, tsja dan moet je op één of andere manier een RPM signaal op de 3e draad zetten (bijvoorbeeld van een andere ventilator in je PC, of door een klein circuitje wat blokgolfjes genereert in een bepaalde frequentie).

In jouw geval gaat het om een 3 draads ventilator (waarschijnlijk: geel = +VCC / zwart = GND, groen = RPM?) Je zou de gegevens van de fan nog kunnen opduikelen om te weten of het wel echt een RPM aansluiting is, maar 3 draads fans zijn dat vrijwel altijd (middels een ingebouwde HAL-sensor).

[ Voor 138% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 10:43 ]

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39

Jiffy

God, you're ugly!

Ik heb nog ergens een Diamond G460 kaart liggen, da's ook een i740 chippie. Standaard zit/zat daar een passief koelblokje op. Moet dus geen probleem zijn om de fan er bij jou af te slopen...

Heb je trouwens niet ergens een andere fan in je pc zitten waar je de RPM-draad van af kunt tappen? Zo ziet je pc een draaiende fan en is je i740 tóch passief gekoeld..

edit:
Typo...

[ Voor 43% gewijzigd door Jiffy op 11-08-2003 10:37 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Probleem voor jou is meer dat de koeler er niet af mag van de BIOS. Haal dan de fan uit zijn kogellagerhouder en laat de fanbracket gewoon op je koelblok zitten.... dan blijft de meter ook aangesloten. misschien heb je in de BIOS enkel een controle post voor aanwezigheid van een connector en niet een temp-sensor

Verwijderd

bios van het kaartje modden? met 1 die geen fan had oid flashen?