Toon posts:

Lucht in mijn waterkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 760 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Lucht problemen!

Ik heb al sinds de installatie van mijn waterkoeling last van lucht in mijn systeem.

Zoals je op de afbeelding hieronder kan zien maak ik gebruik van:
  • Pomp = Eheim 1048
  • VGA-blok = Klax Gold VGA Koelblok
  • CPU-blok = Klax Gold 390 Voor socket A
  • Radiator = Black Ice Pro Radiator Zwart
n.b. De radiator is boven in mijn behuizing geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~unda/fotoalbum/DSCF0034.JPG

Wat gebeurd er?
Bij het vullen van het systeem lijkt het onmogelijk de lucht te verdrijven voordat ik het reservoir sluit. Vervolgens heb ik de hele set (incl. pomp) onderwater gezet en zo luchtdicht weten te vullen. (ik vind dit al raar wat dat reservoir zit er toch om te ontluchten!? En zodra ik de deksel eraf draai komt er lucht in die ik er niet meer uit krijg) Wanneer ik het systeem dan een paar dagen laat draaien hoor ik bij de radiator af en toe wat luchtbelletjes en zie ik die even later in het reservoir verschijnen. Hoelanger ik wacht hoe vaker en meer dit gebeurd totdat hij voortdurend ook lucht rond pompt.

Wat heb ik al geprobeerd?
• Onderwater vullen
• Reservoir boven de andere onderdelen houden en wachten tot de lucht weg gaat
• Alle aansluitingen luchtdicht gemaakt door ti-raps
• Pomp vervangen met andere nieuwe Eheim 1048 pomp
• Pomp niet meer uitzetten (door aan/uitzetten zou er lucht ingezogen kunnen worden)

Ben ik al wanhopig op zoek naar een oplossing?
JA! 8)7 Want zelfs de winkel waar ik die meuk kocht kan me niet helpen (xxlcases.nl)

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 02:57 ]

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Ok laat al hte water eruit lopen......

Word dus ff opnieuw vullen ^^

Onder het vullen moet je de slang zodanig dichtknijpen dat er heel weinig water doorheen gaat. Dat ent zolang doen totdat hij helemaal gevult is. NOG NIET LOSLATEN

Dan de dop erop draaien en dan loslaten ;) (als je het goed doet zit er 0,0 lucht in het reservoir)

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 11:15

DinX

Motormuis

Dat is een nadeeltje van dat reservoir. Als je dat niet onder water houdt blijft er lucht in het dopje zitten.
Doordat het zo klein is wordt die lucht gewoon je pomp in gezogen en zo de rest van je setup in.

Dus best vullen met de pomp + reservoir onder water, de rest hoeft niet.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• bwt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03-2025

bwt

verplaatst zich op een GSX750F

Waar je ook nog aan kunt denken is het volgende:
Bij het vullen blijft er vrijwel altijd lucht achter in je radiator danwel pomp.
Als je systeem een tijdje draait komen die luchtbelletjes langzaam tevoorschijn.
Dat betekend dat je een paarkeer moet ontluchten/bijvullen dan zou het verholpen moeten zijn.
Anders heb je een "lekkage" waardoor het systeem lucht aanzuigt.

My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330

Verwijderd

Er zijn 2 oplossingen voor dit probleem......

1) een stukje van het blauwe filterschuim( wat standaard bij de pomp geleverd wordt) in het reservoir doen, dit wil voorkomen dat de luchtbelletjes weer mee worden gezogen.

2) even gaan knutselen........ je kan in het gele dekseltje een slangpilaar maken, de deksel opvullen met epoxy, en aan de pilaar een slang met een stop.
Op deze manier gaat alle lucht in de slang en is het ook zeer gemakkelijk bijvullen buiten de kast.

Afbeeldingslocatie: http://www.j-b-o.nl/resklein.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 09:07 ]

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
maarrrrruh....lucht in je systeem maakt toch niet uit? daarvoor heb je het reservoir toch? zolang je maar de pomp laat aanzuigen onder de waterspiegel van je reservoir is er mijns inziens niks aan het handje.

Verwijderd

Hier zijn al heel wat topics over geweest: zie search.

Tips:

- Gebruik gekookt water; hier is het opgeloste gas uit verdwenen
- Vervang een slangetje door 2 stukjes, en hou de uiteinden van de slangen onder water in een emmer, totdat de lucht eruit is. Knoop daarna onder water de slangen aan elkaar.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.