Toon posts:

[WC] Chilled Water, Wattage Pelt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in me project (misschien gezien op CME) in een lian-li me prom enzo aan het bouwen. Maar nu vind ik het zonde om bovenin me case een radiator te bouwen omdat ik dan bovenin gaten moet gaan maken. Dus ik ga me water chillen dmv een pelt.

Ik heb ff in paint een schetsje gemaakt :Y)
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=254371&size=256
Ff voor de duidelijkheid, die coltplate is tekenfout :P Die hoeft er dus niet tussen aangezien de temperatuur van de peltier niet verspreid hoeft te worden aangezien het contact oppervlak tussen de wc-blok en de pelt groot genoeg is.

Als wc-blok gebruik ik een Dangerdan Maze 3. Nu heb ik hier nog een Akasa Silver Mountain 2 liggen, en die wil ik gebruiken om de warme kant van de pelt te koelen.

Nu moet ik natuurlijk een pelt vinden met een wattage wat het water genoeg kan koelen zodat dat water de NB en de GPU kan koelen. Moet natuurlijk ook weer niet te veel watt zijn, aangezien die Akasa Silver Mountain 2 de warme kant van de pelt dan weer niet kan koelen.

Nu gok ik zelf dat ik met die heatsink onder de 100W moet blijven.

Ik wil 1 van deze 2 voedingen gebruiken (hangt van het wattage van de pelt af):

Mean Well 100 watt industrial PSU SP-100-12
Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.com/website/pics_products/PSU-TEC-100.jpg
Specs

Mean Well 200 watt industrial PSU SP-200-24
Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.com/website/pics_products/PSU-TEC-200.jpg
Specs

Ik heb wel al de faqs en dergelijken gelezen, maar nog niet echt mijn antwoord. Tuurlijk heb ik ook Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=254398 gebruikt :).

Wat adviseren jullie voor een wattage pelt om het watter te chillen van de wc voor de NB en de GPU?

PS: Ik hoop dat alles zo duidelijk is, om overbodige vragen te voorkomen heb ik startpost zo duidelijk mogelijk gemaakt.

Verwijderd

Een pelt is imo niet efficient genoeg om water te chillen met dat koelblok, denk niet dat dat 100 Watt aan warmte kan afvoeren zonder de pelt verder op te warmen

Maar goed, het wattage dat zo'n heatsinkje kan afvoeren en de daarbij behorende temps kun je vinden bij dit linkje.

50 watt zou moeten lukken, maar dan weet ik niet of dat genoeg is om je water te koelen.

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

iets soortgelijks ben ik voor mezelf ook aan het bedenken maar zoals jij het doet had ik ook bedacht maar ik vraag me af of die peltier het water wel goed genoeg kan koelen

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

water afkoelen met pelts gaat niet werken. Heb vaak gelezen dat de resultaten ervan errug tegenvallen.

Als je je water ruig wil koelen doe dat dan met een bong of zoals die ene knakker het gedaan heeft :7 ---> [rml][ WC]5€ oc zomerkoeling[/rml]

[ Voor 14% gewijzigd door Tripp op 11-08-2003 02:48 ]

specs

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-02 23:39

Chop2000

Vroem

mischien een idee om ook een radiator te gebruiken in je setup? dus eerst het water door der radiator zodat het een beetje tegen de kamertemp aankomt, en de pelt om het eronder te brengen

niks

Verwijderd

in zijn post staat juist dat ie geen rad wilt gebruiken. omdat ie dat zonde vind van de kees.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil juist geen radiator omdat ik al weinig plaats heb en ik wil geen gaten in me top van me case... :)

Hier is hij @ lan, far from finished...

Afbeeldingslocatie: http://www.stfu.nu/mrceejay/razorblade_pics/IMG_3570.jpg

Topic te vinden @ [rml][ CiP] Project: HaRd-X-pUnIsHeR[/rml]

Dus eigenlijk zou ik een 200W Meanwell moeten kopen en een 172W pelt oid. Maaruh hoe kan ik die pelt dan fatsoendelijk koelen? Denk überhaupt niet dat een luchtkoelblok dat nog ooit kan bijbenen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 02:59 ]

• Tripp

Tripp

Wreah

Chop2000 schreef op 11 August 2003 @ 02:48:
mischien een idee om ook een radiator te gebruiken in je setup? dus eerst het water door der radiator zodat het een beetje tegen de kamertemp aankomt, en de pelt om het eronder te brengen
Je mist hier iets.

Namelijk dat het water maar 1 graad(iets in die richting) warmer is als het net het koelblok gepasseerd is. De radiator is er natuurlijk om het af te koelen, maar het koelt het water in zijn geheel af en niet dat er dermate temperatuurverschillen onstaan. Het bereikt een evenwicht(alle water warmt langzaam op) en dat zorgt voor de maximale temp van je proc :).

Je moet niet als voorbeeld in je hoofd een CV ketel nemen die ff het water 70 graadjes warmer stookt, daar wordt ook ff veel meer energie aan toegoevoegd >:). Hmm alhoewel ik hier nu over nadenk, zelfs met een CV installatie wordt het water in zijn geheel opgewarmt. Dus eigenlijk hetzelfde principe :P.

specs

• Tripp

Tripp

Wreah

Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 02:58:
Ik wil juist geen radiator omdat ik al weinig plaats heb en ik wil geen gaten in me top van me case... :)

Hier is hij @ lan, far from finished...

[afbeelding]

Topic te vinden @ [rml][ CiP] Project: HaRd-X-pUnIsHeR[/rml]

Dus eigenlijk zou ik een 200W Meanwell moeten kopen en een 172W pelt oid. Maaruh hoe kan ik die pelt dan fatsoendelijk koelen? Denk überhaupt niet dat een luchtkoelblok dat nog ooit kan bijbenen?
die moet je ook weer waterkoelen :+. Nee serieus dat is dan echt zo, en dan zit je toch nog vast aan die rad 8)7.

Geef dit idee op, het werkt echt niet. Doe gewoon zoals die ene gast zoals ik al eerder vermelde :P.

specs

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-02 21:41

Quarin

Ondertitel... wasda?

Je kan simpelweg neit koelen met een peltier, een peltier element verplaatst de warmte, als die warmte nergens heen kan dan doet die peltier niks, als je dus niks aan de andere kant van de peltier hangt wat veel warmte op kan nemen (waterkoeling dus) heb je er niks aan. Een peltier maakt daarbij ook nog eens meer warmte dan het verplaatst dus uiteindelijk verlies je er alleen maar op.
je moet dus gewoon een radiator gebruiken of een andere manier van koelen, dus tweede phase-change ofzo :P

[ Voor 3% gewijzigd door Quarin op 11-08-2003 04:02 ]

Verwijderd

je gaat die peltier passief koelen, een 225watt peltier kan zelfs nog gekoeld worden met een AC blok... kijk naar smokey die die van mij heeft gekocht. werkt goed hoor. jij daar in tegen heb dus een level plaat van alu, als jij 4 gaatjes boord, en je aan de koude kant een goeie wc blok doet, en de peltier vast schroeven aan die midden level, daar een 120mm fan op wijzen, en klaar is kees, de peltier word dus gekoelt door de kast... een mega grootte passieve koeler, met een beetje wind erover, en voila ut word gekoeld als een gek.

• Tripp

Tripp

Wreah

Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 04:07:
je gaat die peltier passief koelen, een 225watt peltier kan zelfs nog gekoeld worden met een AC blok... kijk naar smokey die die van mij heeft gekocht. werkt goed hoor. jij daar in tegen heb dus een level plaat van alu, als jij 4 gaatjes boord, en je aan de koude kant een goeie wc blok doet, en de peltier vast schroeven aan die midden level, daar een 120mm fan op wijzen, en klaar is kees, de peltier word dus gekoelt door de kast... een mega grootte passieve koeler, met een beetje wind erover, en voila ut word gekoeld als een gek.
kejje het eens uitleggen met plaatjes maybe of wat dan ook? Ik snap nou niet echt wat je wil namelijk.

misschien is het wel gewoon laat dat ik het niet snap >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Tripp op 11-08-2003 04:53 ]

specs

Verwijderd

executor schreef op 11 August 2003 @ 04:43:
[...]

kejje het eens uitleggen met plaatjes maybe of wat dan ook? Ik snap nou niet echt wat je wil namelijk.

misschien is het wel gewoon laat dat ik het niet snap >:)
zow laat is het niet hoor :S, eerder gezegd vroeg.

anyway je plakt de tec's warme kant aan de levelplate, en de koude kant aan een wc blokje, zo word de peltier Passief gekoeld door de alu level plate. je richt daar een 120 fan op, om te koelen,

zal perfect werken, ff kijken wat alain er van vind.

• Tripp

Tripp

Wreah

Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 05:08:
[...]

zow laat is het niet hoor :S, eerder gezegd vroeg.

anyway je plakt de tec's warme kant aan de levelplate, en de koude kant aan een wc blokje, zo word de peltier Passief gekoeld door de alu level plate. je richt daar een 120 fan op, om te koelen,

zal perfect werken, ff kijken wat alain er van vind.
Wordt die ksat dan niet een beetje warm? :P. Maar het idee is op zich mooi, net zoals die totaal passief gekoelde kast op T. net :7

specs

Verwijderd

executor schreef op 11 August 2003 @ 05:13:
[...]

Wordt die ksat dan niet een beetje warm? :P. Maar het idee is op zich mooi, net zoals die totaal passief gekoelde kast op T. net :7
voor 1 teccie met een goede 120mm erover blazen? nah

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 16:12

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Alain had ik je gister avond al geen antwoord gegeven op deze vraag :P 8)7 ;)

Turn it off and on again.

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 00:13
Kan je geen rad voor je promrad hangen? Heb je geen extra gaten nodig en erg warm zal de rad niet worden aangezien je alleen gpu en nb ermee koelt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2003 @ 05:17:
[...]

voor 1 teccie met een goede 120mm erover blazen? nah
Hahahha jij denkt 220Watt te kunnen koelen door een tec aan je kast te schroeven? Dan heb je geen idee hoeveel 220Watt is......

Verwijderd

Je water chillen met5 een pelt kan zeker wel, maar niet zoals jij zegt.. Je moet de warme kant koelen met een waterblok. Met een heatsink kun je vergeten en onder de 100W al helemaal. Als je wil dat het werkt moet je een dikke pelt hebben..en die koel je niet met lucht.

Dus simpel gezegd kun je deze hele opstelling zo de prullenbak in smijten helaas.. ;)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Epsilon

Verwijderd schreef op 11 augustus 2003 @ 13:03:
Je water chillen met5 een pelt kan zeker wel, maar niet zoals jij zegt.. Je moet de warme kant koelen met een waterblok. Met een heatsink kun je vergeten en onder de 100W al helemaal. Als je wil dat het werkt moet je een dikke pelt hebben..en die koel je niet met lucht.

Dus simpel gezegd kun je deze hele opstelling zo de prullenbak in smijten helaas.. ;)
Yep, klopt helemaal, ik ben dus ook de mogelijkheden aan het bekijken om zo'n soort setup te bouwen. Helaas kom je dan al snel aan 3 waterkoelingsystemen als je (netzoals bij jou) de CPU buiten het gechillde systeem wilt laten.

Uiteindelijk zal je tot de conclusie moeten komen, dat het veel slimmer is, om de pelts (2x80watt voor GPU en chipset) direct op de GPU en chipset te planten. Om die 2 koel te houden had je niet genoeg aan 1x80watt, dus die kosten verschillen niet. Eveneens de voeding, die blijft ook hetzelfde.

Isoleren moest je toch, weer iets wat niet verschilt. Wat zijn de extra kosten nu ? 2x een cold plate :P.

Wat win je er mee?
-veel lagere temps als met een chiller.
-geen rare watermengsels nodig
-een boel geluidsoverlast minder, omdat die akasa koeler met een hele dikke fan uitgerust zou moeten gaan worden.

Helaas gaat die setup van jou niet lukken zoals je hem getekent hebt. Maar ik hoop ZEKER dat we een mooie setup te zien krijgen :). Je bent iig een aardig eind op weg ;).

fewture , heb je msn :P ?
Mijne is epsilon85 [at] hotmail [dotje] com

[ Voor 4% gewijzigd door Epsilon op 11-08-2003 13:24 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Helemaal mee eens..

Als je gewoon alles met gekoeld water wilt koelen kun je trouwens gewoon af met een 2-stage systeem. Een trap die het water koelt, en de andere die met het gekoelde water je systeem koelt.

Maar daarbij zul je nog altijd rekening moeten houden met het vermogen wat uiteindelijk afgegeven wordt.. Een cpu/gpu/chipset gebruikt nu eenmaal een bepaald vermogen en dat wordt omgezet in warmte. Deze warmte moet afgevoerd worden, en dat is gewoon een optelsom van vermogens.
Als je dan ook nog een peltier gebruikt komt daar weer extra vermogen bij. Al dat vermogen moet in de tweede trap ook allemaal afgevoerd worden.. En met simpele fan + koelblokje zie ik dat niet echt zitten..

Bovendien zul je om je water echt goed te koelen veel contact-oppervlak nodig hebben.. En dan zal een simpel waterblokje meestal niet genoeg zijn :)
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 13:03:
Als je wil dat het werkt moet je een dikke pelt hebben..en die koel je niet met lucht.
even wat zout op slakken leggen enzo :P
Jawel, uiteindelijk koel je ook die met lucht.. Waterkoeling is ook slechts een vorm van luchtkoeling met veel oppervlak... ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Twynn op 11-08-2003 13:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2003 @ 12:50:
[...]

Hahahha jij denkt 220Watt te kunnen koelen door een tec aan je kast te schroeven? Dan heb je geen idee hoeveel 220Watt is......
hahahahah... ik weet zeker wel wat 225watt in houd, ik heb een swiftech socket a peltier 225 cooler gerecenseerd, en verder mee gespeeld. dus niet blaten. dit ideetje gaat echt wel werken hoor. Smokey koelt der eentje met een normale cpu cooler dus .......

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 14:10:
[...]

hahahahah... ik weet zeker wel wat 225watt in houd, ik heb een swiftech socket a peltier 225 cooler gerecenseerd, en verder mee gespeeld. dus niet blaten. dit ideetje gaat echt wel werken hoor. Smokey koelt der eentje met een normale cpu cooler dus .......
Dat gaat niet werken zonder een delta 80HP of groter.
Buiten dat het koelblok, niet onder de 65 graden uit gaat komen omdat hij 225watt, niet fatsoenlijk af kan voeren.

Verwijderd

Twynn schreef op 11 August 2003 @ 13:54:
[...]
]
Jawel, uiteindelijk koel je ook die met lucht.. Waterkoeling is ook slechts een vorm van luchtkoeling met veel oppervlak... ;)
Smartass :P :+
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 14:10:
[...]

ja, en bij smokey werkt het amper!!

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 14:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 14:55:
[...]

Smartass :P :+

[...]

ja, en bij smokey werkt het amper!!
ja maar dat boeit niet :P ik wil gelijk hebben, en ik zal het krijgen :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 14:58:
[...]

Wacht ff kerel..

Je manier van replyen gaat de verkeerde kant op. Dat je gelijk wil hebben ok, maar nu moet je de boel zo nodig opstoken en waarom? Smokey heeft het idd draaiende, maar het heeft 0,0 effect. Ok, het draait, maar daar is alles mee gezegt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, we w8ten allemaal op wat smokey zelf te vertellen heeft :P

Verwijderd

Ik heb ooit geprobeerd om een 80W TEC te koelen met een alu plaat ter grootte van een Aopen HX08 zijkant (goh, waarom dat nou toch? :P ). Resultaat: je verbrand je vingers aan die alu plaat.

Maar met een luchtkoeler die groot genoeg is moet het kunnen. Ik zou zeggen: ga eens langs de elektroboer.

Modkid: doe eens niet zo irritant joh!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 15:45:
Ik heb ooit geprobeerd om een 80W TEC te koelen met een alu plaat ter grootte van een Aopen HX08 zijkant (goh, waarom dat nou toch? :P ). Resultaat: je verbrand je vingers aan die alu plaat.

Maar met een luchtkoeler die groot genoeg is moet het kunnen. Ik zou zeggen: ga eens langs de elektroboer.

Voor hoeveel watt peltier zou ik dan moeten gaan, 80W? En dan hang ik um op de 100W meanwell @ 12V. En dan ga ik es op zoek naar een grote goede heatsink bij de lokale elektroboer oid en zet daar dan een mooi fannetje op :)

Verwijderd

Voor hoeveel watt peltier zou ik dan moeten gaan, 80W? En dan hang ik um op de 100W meanwell @ 12V. En dan ga ik es op zoek naar een grote goede heatsink bij de lokale elektroboer oid en zet daar dan een mooi fannetje op :)
Om water te chillen? Dan zou ik toch een 226W-er pakken.

Ander idee: laat de TEC continu draaien, en zorg ervoor dat je daarmee een paar liter water bevriest. Met het zo gevormde ijs kun je je proc uren koel houden. En 's nachts laad je de 'koudebatterij' weer op.

Met een 80W TEC-je meot dat toch kunnen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2003 @ 15:45:

irritant? echt niet, ik geef hier argumenten om een peltier te koelen, een swiftech blok koelt een 225watter, de warme kant word dan ongeveer 40 graden... dus een alu plaat met een paar fans kan heus wel werken, terwijl de helft nee loop te roepen, en of ik wel weet hoeveel 225 watt wel niet is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 16:36 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik heb hier zelf ook aan lopen denken om het op zo'n manier te koelen.. Mijn conclusie.. Gaat niet goed werken....

Niet omdat je die pelt enzo niet koud kan krijgen maar gewoon omdat je het water niet genoeg af kan koelen.. Bij mij gaat het water met 1250 liter per uur.. Elke keer als hij langs die chiller komt koelt het dus misschien maar 1 a 2 graden op.. maar het wordt ook nog 3 a 4 graden verwarmt elke keer....

Wat je ermee berijkt is een hele warme kast aan de binnenkant en je hebt geen rad meer nodig maar het zal niet zo zijn dat het water koeler wordt als met een rad.. Wat wel de bedoeling is lijkt mij...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.resettim.nl/overdose/DSCF0026.JPG
Dat wordt er bedoelt...
(van smokey...)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 16:36:
irritant? echt niet, ik geef hier argumenten om een peltier te koelen
Die bedoel ik dus. :(
, een swiftech blok koelt een 225watter, de warme kant word dan ongeveer 40 graden... dus een alu plaat met een paar fans kan heus wel werken, terwijl de helft nee loop te roepen, en of ik wel weet hoeveel 225 watt wel niet is.
Je hebt zowiezo al een hitte-spreidings-probleem. Een alu plaat (met eventueel een paar dikke koperen strips) is niet in staat om de warmte goed weg te leiden over de plaat. Plus: het oppervlak van die plaat is waarschijnlijk kleiner dan wat de Swiftech aan oppervlak heeft om warmte af te staan. Plus: bij de Swiftech is de airflow over het metaal gegarandeerd, bij zo'n plaat gaat je dat nog moeite kosten.

En een swiftech koelt dus al niet goed genoeg om er iets aan te hebben.....

Nu ik er over nadenk: dat 'ijsbank' systeem wat ik bedacht is zo slecht nog niet.

- Maak een metalen bak met een berg schotten erin voor de warmtegeleiding, en wat schuimrubber om uitzetting van het ijs op te vangen. Gooi ook een spiraal van koperen pijp of een kachelrad in deze bak. Isoleer deze bak.

- Gooi er een vloeistof in die bevriest bij een door jou gekozen temperatuur.

- Laat een peltier dit afkoelen. Uiteindelijk vriest het wel dicht, en dat kan mooi 's nachts gebeuren. De meeste peltiergebruikers draaien toch niet 24/7.

- Sluit de kachelrad/koperspiraal in de bak aan in plaats van de radiator in een normale waterkoelinstallatie.

- Als de CPU draait, dan zal het ijs langzaam smelten. Een paar kilo is al voldoende voor vele uren computerplezier met een watertemperatuur van 1-2 graden.

• Steve
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 16:03:
[...]

Jij wilt met een 80W peltier de warmte van je CPU, NB en GPU afvoeren? Samen verbruiken ze ongeveer 150W (gokje). Als je een aardige deltaT (temperatuurverschil tussen koude en warme kant van de peltier) wilt realiseren heb je een peltier nodig die ongeveer het dubbele daarvan kan afvoeren. En dat zou dus een 300W peltier zijn.
  • Ik heb nog nooit een 300W pelt gezien
  • Je hebt er een erg krachtige voeding voor nodig (en dus niet die zwakke OC-shop dingen)
  • Je valt achterover als je de elektriciteitsrekening ziet
  • Last but not least. Als het 150W verbruikt en je hebt een 300W peltier, zal er aan de warmte kant ongeveer 450W uitgestoot worden. En dat kan je echt _NOOIT_ op een redelijke temp afvoeren met zo'n kleine Silver Mountain
Het enige wat me nog rest is je (enorm veel) succes wensen :)
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 16:36:
[...]

irritant? echt niet, ik geef hier argumenten om een peltier te koelen, een swiftech blok koelt een 225watter, de warme kant word dan ongeveer 40 graden... dus een alu plaat met een paar fans kan heus wel werken, terwijl de helft nee loop te roepen, en of ik wel weet hoeveel 225 watt wel niet is.
Kom dan eens met argumenten ipv beweringen die nergens op slaan (of een DOC-filmpje O-)).

Je bent even vergeten dat er door dat Swiftech blok een constante waterstroom is, die enorm veel warmte op kan nemen. En die warmte wordt dan weer in de lucht gestuurd door... Een radiator B)

Dus een alu plaatje en een paar fans zullen echt niet werken, het boeltje zal immens heet worden. Ik denk dat je beter eerst een initiatiecursus natuurkunde volgt voor je dergelijke uitspraken doet.

[ Voor 46% gewijzigd door Steve op 11-08-2003 21:05 ]

Verwijderd

Alu gaat zoiezo niet werken, dat geeft teveel weerstand. Er wordt dus 1 plek roodgloeiend en de rest blijft redelijk koel.

Ook is een paar fan's op een plaat zetten alles behalve efficient, de totale oppervlakte is vele malen minder als in een heatsink.

En ModKid: De temp aan de warme kant van de pelt hangt niet zoveel af van het gebruikte waterblok maar eerder van de gebruikte radiator.

Trouwens moet je ook oppassen, mijn ervaring is dat als je zijplaat een temp bereikt van 80 a 90 graden de verf begint te smelten. Tenminste goedkope verf :+

Verwijderd

Jupiler schreef op 11 augustus 2003 @ 19:26:
[...]

Jij wilt met een 80W peltier de warmte van je CPU, NB en GPU afvoeren? Samen verbruiken ze ongeveer 150W (gokje). Als je een aardige deltaT (temperatuurverschil tussen koude en warme kant van de peltier) wilt realiseren heb je een peltier nodig die ongeveer het dubbele daarvan kan afvoeren. En dat zou dus een 300W peltier zijn.
  • Ik heb nog nooit een 300W pelt gezien
  • Je hebt er een erg krachtige voeding voor nodig (en dus niet die zwakke OC-shop dingen)
  • Je valt achterover als je de elektriciteitsrekening ziet
  • Last but not least. Als het 150W verbruikt en je hebt een 300W peltier, zal er aan de warmte kant ongeveer 450W uitgestoot worden. En dat kan je echt _NOOIT_ op een redelijke temp afvoeren met zo'n kleine Silver Mountain
Het enige wat me nog rest is je (enorm veel) succes wensen :)

[...]

Kom dan eens met argumenten ipv beweringen die nergens op slaan (of een DOC-filmpje O-)).

Je bent even vergeten dat er door dat Swiftech blok een constante waterstroom is, die enorm veel warmte op kan nemen. En die warmte wordt dan weer in de lucht gestuurd door... Een radiator B)

Dus een alu plaatje en een paar fans zullen echt niet werken, het boeltje zal immens heet worden. Ik denk dat je beter eerst een initiatiecursus natuurkunde volgt voor je dergelijke uitspraken doet.
wat zit je nou over een swiftech waterstroom enz te praten want, tis een AC blok waar ik het over had, en ga me nou niet vertellen dat ik beter een cursus kan volgen, ga liever leren niet te flamen naar mensen, we zitten hier niet om Altijd gelijk te halen, we zitten hier om mensen te helpen, om plezier te hebben, niet om te zeiken over onnodige dingen sorry hoor..... en die ondernaam van je is ook al helemaal niet "aardig"

anyway nu het belangrijkere nieuws :P

offtopic:
Modkidje is jarig vandaag woeoeoeoeowohe!!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 01:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz ik ga nog es ff bekijken wat ik nou precies ga doen... Ik laat het jullie weten :) En jullie kunnen de progress natuurlijk altijd in het desbetreffende topic @ CME volgen.

offtopic:
Thorry en Jupiler, waar slaat jullie onderschrift in godsvredesnaam op. Anti-VYW-Crewmember. Jaloers oid? Zielige figuren...

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Jupiler schreef op 11 augustus 2003 @ 19:26:
[...]

...
Als ik zo het schetjes en de foto van z'n kast zie, dan zou ik toch echt zeggen dat de CPU er nie tussen staat. De Prometheia (?) die daarop zit lijkt me toch wel zat. :P

offtopic:
Wat is eigenlijk de url van VyW tegenwoordig?

[ Voor 6% gewijzigd door Vincentio op 12-08-2003 01:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
VinnieWeiss schreef op 12 August 2003 @ 01:09:
[...]

Als ik zo het schetjes en de foto van z'n kast zie, dan zou ik toch echt zeggen dat de CPU er nie tussen staat. De Prometheia (?) die daarop zit lijkt me toch wel zat. :P

offtopic:
Wat is eigenlijk de url van VyW tegenwoordig?
Yup, de cpu wordt er niet mee gekoeld. De cpu wordt door me prommie gekoeld :).

offtopic:
Erm, bij de host hadden ze een hdd crash en het was te duur om van die hdd alle informatie af te laten halen. Dus nu hebben ze een nieuwe maar alle gegevens zijn dus weggevaagd. En gok es, ze hadden niet regelmatig gebackuped :X. Het design was toch temporary, dus ik ga vrijdag 10 daagies op vakantie en dan neem ik me lappie mee en dan ga ik me daar es amuseren met een design te maken en daarna gaat het script erin en gaat hij met een .nl domein online...Zooo genoeg offtopic geneuzel 8)7

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 01:22:
[...]

Yup, de cpu wordt er niet mee gekoeld. De cpu wordt door me prommie gekoeld :).
Dat had je ook gewoon kunnen zeggen, ipv zo op je pik getrapt te reageren...

Anyway, een 80W peltier blijft veel te weinig voor NB+GPU. Een 150-172W peltier zou beter zijn. Blijf je nog zitten met het feit dat die OC-shop voeding niet goed is en dat je al die warmte nooit kan afvoeren met een luchtkoelertje.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Het is altijd moeilijk om een peltier te koelen met lucht. Gewoonweg omdat het moeilijk is om de warmte te verspreiden over een zodanig groot oppervlak, dat het makkelijk aan de lucht afgegeven kan worden.

Dit is makkelijker met water: warm water is immers te transporteren naar een grote radiator, en als je het met 1 radiator niet redt, dan hang je een tweede of een grotere in het systeem.

De flow van de pomp heeft met dit alles weinig te maken: Stel je hebt een flow van 1200 liter / uur, en je water warmt 1 graad op in je koelblok (redt je niet, maar goed, daar heb ik al zat voorbeelden van gegeven). Het water koelt (in evenwicht) ook 1 graad af in je radiator. Halveer je de flow, dan kan het best zijn dat het tempverschil in je koelblok verdubbelt, maar tegelijk zal het verschil in je radiator ook verdubbelen. (waarbij een radiator het voordeel heeft dat het rendement stijgt bij hogere tempverschillen tussen lucht en water).

Een klein zij-stapje: Een CV ketel heeft 28 kW nodig om een beetje fatsoenlijk douchewater te genereren.

Wat TS kan doen, is het water door een groot koelblok laten lopen, en dit koelblok koelen met 6 (!) peltiers. Deze peltiers op hun beurt weer koelen door een tweede groot koelblok, en het warme water daarvan koelen met een grote radiator.

Wat je dan creeert is een grote warmte-sprong. Je koelt een processor met relatief koud water, en dit water hou je koud door erg warm water door een radiator te laten stromen. Doordat de temp verschillen in zowel je koelblok (watertemp koud-proc temp warm) als in je radiator (watertemp warm, luchttemp koud) hoog zijn, is de efficientie van die onderdelen ook hoog. Het enige waar je moeite voor moet doen, is de warmtesprong. En daar heb je die 6 peltiers voor nodig. Een verbeterde versie kan zijn dat je tussen proc en koelblok ook een peltier monteert.

Overigens is dit al tijden geleden gedaan door Frostyfox, pionier op het gebied van waterkoeling.

Ik heb dit zelf ook inelkaar willen zetten, maar nooit tijd voor gehad (en als ik realistisch ben, zal er nooit tijd voor komen ook). De koelblokken van 10x15cm heb ik zelfs liggen....

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik heb hier nog twee "koelblokjes" van 10x20x10cm en ik was ook al zoiets van plan :)

• Epsilon

Epsilon

Jupiler schreef op 12 augustus 2003 @ 10:19:
Ik heb hier nog twee "koelblokjes" van 10x20x10cm en ik was ook al zoiets van plan :)
@ frostyfox (wat nu niet meer de bekende ongelooflijk WREDE site is met allemaal home made stuff (kwa blokjes, chiller met peltiers etc) had die gast een chiller gebouwt met 4x80watt peltier.

2 grote blokken (10x12cm) van alu en daar tussenin 4x80watt pelts. De koude kant in zn waterkoeling systeem en de warme kant werd appart gekoelt met een radiator.

Dit was ook voor zn CPU trouwens, niet alleen NB en GPU. Overigens kan het nu niet meer met 4x80watt om dat boeltje te koelen. Dat was nl nog te tijd dat athlons niet boven de 130watt uitkwamen. Nu zit je er relatief snel aan, puur door de hoge snelheden (2 keer zo hoog als toen), maar toch voltages die de zelfde richting in gaan (ik doel op een 2v voor een athlon).

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Zo zo lijk wel beroemd :P ;)

Zelf zit ik met het volgende probleem omtrend deze setup met pelt.
Ik kan niet goed gebruik maken van de pelt omdat hij op 12V te veel warmte produceert en ik het zelfs met een Detla 120 HP niet af kan voeren !
Op 7V klapt me psu er gelik uit omdat hij een TEC gewoon niet kan trekken qua amps.
Op dit moment ben ik daardoor gebonden aan 5V omdat dat het enige voltage is waarmee hij redelijk koud word (met dit weer trekt hij het niet).
Ook qua warmte kan ik dat goed verwerken dus dat is mijn tijdelijke oplossing.
Het beste voltage zit in mijn geval op 7-10V denk ik maar dat kan ik niet testen vanwege gebrek aan apperatuur ;) :P.

Oplossingen voor probleem :

Een volledig regelbare 12V lijn dus doormiddel van bijv. potmeter oid maar ik heb geen id welke een TEC trejt qua amps dus als iemand me kan helpen daarmee graag :).
Ook zijn andere oplossingen welkom.

Specs zijn trouwens :

226 Watt TEC
Swiftech 462 HSF
Delta 120 HP @ potmeter :P ;)
80 -> 120 mm adapter
ATX voeding

• Steve

Steve

Krokodil \o/

SmokeyTheBandit schreef op 12 August 2003 @ 12:11:
Ik kan niet goed gebruik maken van de pelt omdat hij op 12V te veel warmte produceert en ik het zelfs met een Detla 120 HP niet af kan voeren !
Toevallig toch, dat een luchtkoeler de warmte van een peltier niet kan afvoeren :Y)
SmokeyTheBandit schreef op 12 August 2003 @ 12:11:
Een volledig regelbare 12V lijn dus doormiddel van bijv. potmeter oid maar ik heb geen id welke een TEC trejt qua amps dus als iemand me kan helpen daarmee graag :).
Ook zijn andere oplossingen welkom.
Een potmeter? LOL :D

Die 226W pelt trekt ongeveer 20A op 12V. Ten eerste trek je dat niet met een gewone ATX-voeding en ten tweede zou je daar een 20x12 = 240W potmeter voor nodig hebben, succes bij de zoektocht ;)

• Epsilon

Epsilon

Jupiler schreef op 12 August 2003 @ 12:18:

Die 226W pelt trekt ongeveer 20A op 12V. Ten eerste trek je dat niet met een gewone ATX-voeding en ten tweede zou je daar een 20x12 = 240W potmeter voor nodig hebben, succes bij de zoektocht ;)
Je kan een 30A spanningsregelaar zo kopen, de sens line kun je wel met een potmeter instellen eventueel :)

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Hehe :) Leuk topic is dit. Ik ben benieuwd of er nog een oplossing gevonden wordt om deze waterchill setup fatsoenlijk te laten werken... het lijkt toch voor de hand liggender om gewoon pelts op de gpu en nb zelf te zetten en die te waterkoelen.
En op dat idee van Dabit heeft nog niemand gereageerd; dat vond ik op zich wel goed.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Epsilon schreef op 12 August 2003 @ 12:21:
Je kan een 30A spanningsregelaar zo kopen, de sens line kun je wel met een potmeter instellen eventueel :)
Of gewoon een simpele spanningsregelaar en die een paar eindtorren laten sturen zodat er toch genoeg stroom geleverd kan worden :)

Verwijderd

Twynn schreef op 12 augustus 2003 @ 13:02:
Of gewoon een simpele spanningsregelaar en die een paar eindtorren laten sturen zodat er toch genoeg stroom geleverd kan worden :)
Uh-huh.....
20A * een paar volt spanningsverlies = heel veel warmte.

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Jupiler schreef op 12 August 2003 @ 12:18:

Dat weet ik ook wel daarom vroeg ik ook voor een ander id om toch tot het regelen van de 12V lijn te kunnen komen ! ;)

Pagina: 1