HP Laserjet 5 schoonmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.748 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn HP laserjet 5 begint de laatste tijd steeds meer strepen op papier te printen. Nu heb ik uitgevonden dat het aan een zwarte sponsachtige rol ligt, die aan de achterkant achter een klepje zit. Daar schuin boven zit een witte / metalen rol, waar het papier tussendoor gaat. Die zwarte rol zit dus vol met aangeplakt vuil en stof.

Nu vraag ik me af of ik die rol er ook uit kan halen? Zoja, hoe? Want elke keer een klein stukje schoonmaken duurt even, en ik schuif het stof alleen maar op. Bovendien kan ik de rol zonder geprint te hebben niet verdraaien. En welk schoonmaakmiddel moet ik gebruiken? Water? Of gewoon een poetsdoek? Daar wil het op zich wel mee..

De gebruiksaanwijzing van de LJ 5 kan ik op de site van HP niet vinden, dus dat heeft geen zin. Misschien dat iemand de gebruiksaanwijzing heeft waar zoiets in staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hebben we het hier over dat vierkante lompe geval, of over die semi rechtopstaande :?

[ Voor 5% gewijzigd door Atlas op 11-08-2003 00:17 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:59
Ik ga hem nu niet uit elkaar slopen (slapende mensen en zo) maar ik zal morgen eens kijken of ik er iets van kan vinden bij mijn 5 si mx (geen idee of dat dezelfde is als een "gewone" 5 ??)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
alexandervisser schreef op 11 August 2003 @ 00:09:
Hebben we het hier over dat vierkante lompe geval, of over die semi rechtopstaande :?
Het is een vierkant lomp geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

koelkast schreef op 11 August 2003 @ 00:23:
[...]

Het is een vierkant lomp geval :)
Hee die heb ik ook *D

* Atlas gaat effe op de sloop tour 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Atlas op 11-08-2003 00:27 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Oh wacht, 4kant lomp geval gaat over de printer zelf, niet een of andere behuizing van die zwarte rol of zo :P

Dan heb ik inderdaad eenzelfde. * Paul gaat ook wel op de slooptour, maar morgen (jaja, vandaag :P nadat ik geslapen heb iig) pas :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk zul je toch een compleet nieuwe fuser unit moeten vervangen in je LJ5. De rol is wel "schoon" te maken, maar het probleem zal gewoon terug blijven komen.

Maak de achterkant van je LJ5 open (klepje) en dan zie de fuserunit zitten. Deze zit vast met 5 kruiskopschroeven. Draai deze los en de gehele unit kan er uitgenomen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door o0SmOkE0o op 11-08-2003 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36527

Ik heb anders wel een service manual op pdf formaat.(8MB)
Het is een service manual voor de HP5L+HP6L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:08

mr_petit

opperprutser

Volgens mij heb ik ergens nog wel een service manual van een gewone LJ5 (ook .pdf)
Ik zal 'm morgen wel ff online zetten.

edit: hier heb ik 'm zelf vandaan, en hij staat er nog ;)

Ik zou die sponsachtige rol niet al te ruig schoonmaken: volgens mij is dat materiaal niet zo sterk (je schuurt er zo materiaal af).
Misschien zou je het met perslucht kunnen proberen (als het niet al te aangekoekt is.

Overigens denk ik dat het aan de fuser ligt (die grote witte metalen rol die heel glad aanvoelt (en soms heeeeeeel heet is)).
Meestal beginnen ze aan de zijkanten te slijten.
Als er heel veel aangekoekt spul op zit zou je dat kunnen verwijderen met een vochtig doekje (event. met alcohol). Natuurlijk moet de fuser wel afgekoeld zijn.
Anoniem: 36527 schreef op 11 augustus 2003 @ 01:56:
Ik heb anders wel een service manual op pdf formaat.(8MB)
Het is een service manual voor de HP5L+HP6L
Hier heb ik anders wel belangstelling voor.
* mr_petit heeft een 5l een keer gedemonteerd en weet niet of hij 'm weer goed in elkaar gezet heeft :X 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 11-08-2003 03:27 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ik heb er vanmorgen nog even naar gekeken, en nu blijkt het aan de toner te liggen.
Ik heb de toner eruit gehaald, en de groene rol (achter het kleppie) zat vol met zwarte strepen (horizontaal). Nadat ik die eraf gepoetst had, doet 'ie het nu weer prima. Er zitten alleen nog wat zwarte pikkels op, die ik er met een zachte doek niet af krijg. Zou ik wat vocht kunnen gebruiken (water)?

Iedereen bedankt ook voor de servicemanuals, altijd handig :)

Scheelt alweer dat de fuser nog goed is, phew :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hmja, die dingen moet je nu eenmaal ooit vervangen :)

Ik zou zo geen aantallen afdrukken weten maar volgens mij zijn die lompe rechthoekige laserjets toch al vrij oud :)

Maar, als hij het weer doet: d:)b en maar hopen dat je die kostenpost weer een flinke tijd vooruit hebt kunnen schuiven ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16563

kijk eens hier bij de aanbiedingen mischien is dat iets voor je
http://www.microfix.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou zo geen aantallen afdrukken weten
Bij mijn Laserjet 5M kan je een informatiepagina printen waarop staat hoeveel printjes hij gedaan heeft. Die van mij had bij aanschaf er ergens in de 100.000 geprint ofzoiets (tweedehandsje ;) ).
maar volgens mij zijn die lompe rechthoekige laserjets toch al vrij oud :)
LOL. Hier staan alle introduction en discontinued-data van de Laserjet-serie:
http://h20000.www2.hp.com...ent.jsp?objectID=bpl03772
De vierkante lompe 5-serie komt ongeveer uit '96-'98. HP maakt overigens nog steeds vierkante lompe laserjets, en heeft een aardig marktaandeel ;).

Ik had zelf deze site gebookmarked een tijdje terug, de schoonmaak-info van HP:
http://www.hp.com/cposupp...support_doc/bpl02920.html

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ludewig schreef op 11 August 2003 @ 09:35:
[...]

Bij mijn Laserjet 5M kan je een informatiepagina printen waarop staat hoeveel printjes hij gedaan heeft. Die van mij had bij aanschaf er ergens in de 100.000 geprint ofzoiets (tweedehandsje ;) ).
Hoe vraag je dat op? In het menu? Hoe ? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36527

@mr_Petit.
Ik heb de service manual van HP5L+HP6L hier online gezet.

succes er mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Laatst online: 17:44

WHiZZi

Museumdirecteurtje

koelkast schreef op 11 August 2003 @ 09:54:
[...]

Hoe vraag je dat op? In het menu? Hoe ? :-)
Uit mijn hoofd:

3x menu, select (TEST MENU)
Dan de PCL config page (dmv ITEM te drukken) :)

Overigens, die zwarte rol is de transfer. De rol in de toner is de imaging drum. Als je printer streept moet je de toner vervangen.

Kreukelt het papier dan is het de fuser. 13.00.xx paperjams zijn de oppakrollen in de papierbak (de grijze)

Zwakke punten van de 5 SI MX:
Duplex unit is snel versleten en de oppakrollen. Als je geen rare papiersoorten gebruikt gaat de fuser best lang mee.

* WHiZZi repareert die dingen
Overigens, een 5 SI-MX en een Laserjet 8000 zijn bijna gelijk. Wij hebben hier van 5SI een 8000 gemaakt door het display en het PCB te vervangen :P

[ Voor 7% gewijzigd door WHiZZi op 12-08-2003 11:50 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

klopt zit wel een ander moederbord in maar zijn voor de rest op het display na hetzelfde

let op de fuser van een 8100/8150 (vierkant rooster aan de voorkant) past er absoluut niet in

die van een 8000 wel

[ Voor 44% gewijzigd door Fish op 11-08-2003 21:51 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Ik heb jarenlang voor o.a. HP als monteur op de weg gezeten en kan je mijn 2 cent geven:

De zwarte spons rol is de toner transfer rol. Deze kun je schoonmaken met een lichte ontvetter, zoals b.v. Primor Spray o.i.d. Dit kun je krijgen bij de meeste ijzerwaren winkels.
(alcohol kan ook, maar beschadigd meestal de rol)

De zwarte puntjes op de groene rol in je tonercassette zijn beschadigingen\slijtage van je drum (=groene rol) Deze groene laag is lichtgevoelig en kun je alleen maar afnemen met een droge doek. Dit helpt echter niets, de puntjes zullen erg snel weer terugkomen. Enige remedie..tonercassette vervangen.

De 2 rollen aan de achterkant die zo heet worden, zijn de fuserrollen. De fuser is vaak via de achterzijde van de printer eenvoudig weg te verwijderen. Bij de 5 serie zit hij zelfs maar met 2 schroeven vast. Als je de fuser eenmaal verwijderd hebt uit de printer is deze vrij eenvoudif te demonteren als je een beetje handig bent. Let er alleen wel op dat de zilveren rol hol is, en dat daarin de fuserlamp zit (als verwarmingselement) Deze lamp is breekbaar en dient absoluut vet vrij te zijn bij montage. De fuser kun je ook weer schoonmaken met een ontvetter (primer spray of iets dergelijks).

Succes ermee

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Laatst online: 17:44

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Killer schreef op 12 August 2003 @ 11:38:
Ik heb jarenlang voor o.a. HP als monteur op de weg gezeten en kan je mijn 2 cent geven:

De 2 rollen aan de achterkant die zo heet worden, zijn de fuserrollen. De fuser is vaak via de achterzijde van de printer eenvoudig weg te verwijderen. Bij de 5 serie zit hij zelfs maar met 2 schroeven vast.
Nee, bij de 4000-serie zit ie met 2 schroeven vast,
De fuser van de 5SI-MX is dmv hendeltjes vastgeklikt (blauwe hendeltjes)
Van andere uit de 5-serie durf ik het niet met zekerheid te zeggen.

:Y) :P

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Ik had niet begrepen dat het om de SI serie ging. Niet helemaal goed gelezen My Bad!!
De rest van het verhaal blijft echter wel overeind :-)

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:08

mr_petit

opperprutser

De zwarte puntjes op de groene rol in je tonercassette zijn beschadigingen\slijtage van je drum (=groene rol) Deze groene laag is lichtgevoelig en kun je alleen maar afnemen met een droge doek. Dit helpt echter niets, de puntjes zullen erg snel weer terugkomen. Enige remedie..tonercassette vervangen.
Nu heb ik wel eens de drum schoongemaakt met alcohol, en daarna werkte de toner wel weer naar behoren.
Je kan het altijd proberen; je hebt toch niks te verliezen.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online

De zwarte spons rol is de toner transfer rol. Deze kun je schoonmaken met een lichte ontvetter, zoals b.v. Primor Spray o.i.d. Dit kun je krijgen bij de meeste ijzerwaren winkels.
(alcohol kan ook, maar beschadigd meestal de rol)

De 2 rollen aan de achterkant die zo heet worden, zijn de fuserrollen. De fuser is vaak via de achterzijde van de printer eenvoudig weg te verwijderen. Bij de 5 serie zit hij zelfs maar met 2 schroeven vast. Als je de fuser eenmaal verwijderd hebt uit de printer is deze vrij eenvoudif te demonteren als je een beetje handig bent. Let er alleen wel op dat de zilveren rol hol is, en dat daarin de fuserlamp zit (als verwarmingselement) Deze lamp is breekbaar en dient absoluut vet vrij te zijn bij montage. De fuser kun je ook weer schoonmaken met een ontvetter (primer spray of iets dergelijks).

Succes ermee
Hartelijk dank voor je uitgebreide beschrijving. Ik heb alle rollen inmiddels schoongekregen met een droge doek.
En inderdaad, de fuser zit vast met 2 schroeven, en die heb ik er dus ook al uit gehad. Alles is nu schoon, geen strepen meer :) . Alleen een brandwond op m'n vingertop vanwege die ellendig hete fuser :( (eigen schuld natuurlijk, staat er met grote letters ook nog op... )
Pagina: 1