[P4P800 Deluxe] Windows 2000 compatible (enough?).

Pagina: 1
Acties:

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
Ben een nieuwe doos aan het samenstellen (al heel dagje aan het lezen, alsook het merendeel van de P4P800 topics), maar blij bij een paar vragen zitten.

1) ik wil geen XP - ik heb een W2K Licentie en mijn ervaringen met XP zijn niet echt goed. (OS for dummies). Kan deze echter (mits eindeloze drivers updates ofcourse) ook de P4P800 draaien (met een P4 2.4+ HT 800Mhz dingetje). ? Of moet je hier gewoon XP SP1 voor hebben.

2) Ik heb een 5.1 speaker systeempje van creative (analoog, cheap but loud ;) kan ik deze aansluiten op de outputs van de online - zo ja waar kan ik dan nog line-in krijgen?

3) Ik heb SB Live 5.1 en die werkt op mijn dual celeron back met W2K gewoon niet lekker (problemen met SMP, en lets face it: creative maakt rot drivers) maar nu vroeg ik me af als je HT aan heb staan of dat die problemen terug komen? (Voor het geval online sound echt crap is, maar ook dat ik beide nodig heb).

4) Memory - ah zoveel posts zo weinig info :) - zo te zien is de P4P800 niet too fussy (ik kan helaas de allowed memory modules op Asus site niet downloaden - PDF is no longer there). Ik zou graag a) Apacer, b) Crucial Value Select erop zetten om de kost toch te drukken. (2x512MB, voor me render tijden ;). Overclocking zal er niet veel aan te pas komen - 2.4 -> 2.8 2.6 -> 3.0 2.8 -> 3.2 (nog aan het twijfelen hoewel het vast de 2.4 word). Stabiliteit > Speed is my motto :). If overclock dan Zalman gedoe.

5) HT - voelt het echt aan als DUAL CPU? (zoals mijn BP6). Heb veel met single (non HT) gewerkt en zelfs al staan die te draaien aan 2Ghz+ ze voelen altijd veel lakser aan dan mijn oude dual 400Mhz (qua responsiveness - niet in pure speed).

6) FireWire - iemand ervaring mee op dit bord? Tis maar om later een HD erop aan te hangen (toch nog sneller dan USB2.0 vanwege constant throughput).

Overig: Raid komt er niet op (VIA nightmares), en SATA is lekker meegenomen voor toekomst. Nu komt er vast een Hitachi 120GB op (als ik een winkel in belgie vind die hem verkoopt ;( tis namelijk de enige die 3Jaar garantie bied, iets wat in imho echt cruciaal is (ie: mijn dozen draaien 24/7/365).

Hopelijk kunnen jullie me helpen zoals ik jullie kan helpen in /14 of /13.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

1) ik zie niet in waarom dat niet zou lukken :)

2) ik heb zelf nul komma nul ervaring met geluidsdingetjes, wacht dus maar lekker even een bevestigend antwoord van een expert af :P

3) online sound .. nooit van gehoord :+ Wel weet ik dat Creative kaarten eveneens IRQ-gevoelig zijn. Ook iets om rekening mee te houden ;) Tot slot: HT is beslist niet dezelfde als SMP. Grof gezegd maakt HT het mogelijk dat een applicatie gebruik kan maken van de 'onbenutte delen' van diezelfde CPU, zodat de CPU zo optimaal mogelijk benut kan worden. Wat SMP is hoef ik je vast niet uit te leggen ;) Zie ook http://www.arstechnica.co...ing/hyperthreading-1.html :)

Overigens moet de applicatie het zélf wel ondersteunen en laat je nou met Windows XP het meeste voordeel uit HT te halen .. Je kunt overigens dat Teletubbie-uiterlijk van XP wel uitschakelen/wegtweaken hoor ;)

4) Crucial of Corsair definitely. Maar da's mijn mening :) Anderen zullen hier ongetwijfeld anders over denken :P

5) zie dus dat Ars Technica artikeltje B)

6) een moederbord behoort haar werk te doen zoals het moet. Wanneer FW niet werkt, dan heb je het volle recht om het mobo in te ruilen :)
Overig: Raid komt er niet op (VIA nightmares)
Da's wel erg zwak beargumenteerd. VIA is daarnaast beslist niet in één lijn met Intel te trekken :P Wanneer je het meeste uit je bak wil halen, haal dan drie 60GB schijven .. Twee in RAID0 en eentje om elke nacht backups erop te laten zetten (try [google=no hands backup] enzo) :)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 10-08-2003 23:11 ]

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat is de reden dat je allemaal engelse woorden in je tekst plakt? staat het stoerder / of wil je gewoon beetje patsen met de LOI cursus engels voor beginners? :/

just a question. :O

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

-Skyhawk- schreef op 10 August 2003 @ 23:24:
Wat is de reden dat je allemaal engelse woorden in je tekst plakt? staat het stoerder / of wil je gewoon beetje patsen met de LOI cursus engels voor beginners? :/

just a question. :O
Verveel je je soms :? :/

Pak een biertje en ga buiten zitten. Help op z'n minst de topicstarter of laat dit topic gewoon in z'n waarde .. Ik kan het in ieder geval wel lezen (het is goddank geen MSN taal) en ik ben er welhaast zeker van dat een beetje Tweaker ook wel Engels kent :)

Ontopic graag :)

• hobbit_be
-Skyhawk- schreef op 10 August 2003 @ 23:24:
offtopic:
Sorry, ik doelde er niets mee - ik zit al 8 jaar van mijn leven in engelstalige landen en dus is het 'tweede natuur' zal in het vervolg beter letten op 'me vlaams' ;). Geen stoerdoenerij of patsen (wat dat ook mogen wezen? ;) ).

Balus: bedankt (had eerst 'thx' geschreven ;) ). Tja online sound :) onboard geluid dus :) Ik heb er ook 0 ervaring mee vandaar de vraag (ik heb normaal mijn mama-plank zo liefst bare-boned, maar de reviews (heb er tientallen gelezen) waren allemaal zo positief dat de Deluxe met Firewire me wel de moeite leek.

Heb het ars artikel gelezen en idd niet 'fantastisch'. Nu twijfel ik weer naar het wachten op dual opteron (affordable) of een dual MPX plank (maar die zijn al wel deftig achterhaalt, alhoewl combined speed wel enorm is naturlijk). Tja het DUAL gevoel he - maar ik ga eerlijk zijn deze pc zal meer als renderfarm / mediacenter (en dus ook games) / firewall dienen. Xeon zijn gewoon schandalig duur.

Ok geen Apacer dus:). (weer 200euro erbij, tgaat een goedkope muis worden ;) )

ivm met die VIA daar verwijs ik maar naar [HARDOCP] review waar dit duidelijk een minpunt was. (daar hadden ze dan wel geen problemen met onboard sound, dus het zou een review-board geweest kunnen zijn, maar meestal zijn die dudes wel OK). link: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDg0.

De tip met 3 schijven is goed meegenomen. Het plan is als het traag gaat: extra HD erbij als de fondsen komen. Met duurder geheugen is dit wel weer wat verder.

Ik begin me af te vragen of ik niet een te modern systeem aan het bouwen ben. Maar alles opgeteld kom ik rond de 1000euro (no scherm) en dat is best ok voor zo'n modern spul. Mijn game pc is nu een Asus P2B (rev 1.00 ;)) met een 400 (oc450) (boxed cooler (als ie al draait :) , geheugen van weet ik waar ) met een GF2 GTS (maar die zit te wachten op iets sneller). Helaas kun je daar alleen nog de oudere games mee aan (voor de rest heb je toch niets sneller nodig,bar video/3d). Mischien is een 2.4Ghz+ overkill voor de huidige (including godloving-HL2) games en kan ik met een 1.5? AMD ook nog een jaartje verder... Liever een no-hassle machine dan abit-prut (i love my BP6 , maar er kan maar 1 HD meer in, 1 PCI kaart, en geen parellel of 2e USB pport - die zijn er allemaal al aan ;)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

1) Je kan er nog Win98 op draaien als je wilt B). Dus ja, natuurlijk werkt dat ;). Zo oud is Win2K nog niet hoor :P
2) Je bedoeld, kan je de rear speakers aansluiten op de line-in? Op m'n MSI KT3 Ultra kon dat, of het op dat mobo kan weet ik zo niet. Maar dan ben je idd je line-in kwijt, zover ik weet zijn daar geen losse brackets voor (voor die Asus plank misschien wel, maar dan moet je nog een flinke zoektocht beginnen als die er standaard niet bijzit.. Een aparte geluidskaart is imho altijd aan te raden :P)
4) Standaard modules, en zeker van een fatsoenlijk merk, zullen eigenlijk altijd werken (of je moet echt de pech hebben een incompatible reepje te treffen). Als je zowel mobo als geheugen bij dezelfde winkel haalt kun je normaal gesproken in dat sporadische geval dan ook wel het incompatible geheugen inruilen (als je het bij verschillende zaken haalt hangt het van de zaak af)
6) "Tis maar om later een HD erop aan te hangen" > als ik hieruit opmaak dat je er al blij mee bent als het werkt kan je wel gerust zijn, het zal heus wel werken ;). Snelheid kan in principe wel verschillen tussen verschillende mobo's (heb er nooit een review van gezien, maar goed), maar werken doet die poort heus wel ;)
hobbit_be schreef op 11 augustus 2003 @ 00:29:
Tja het DUAL gevoel he - maar ik ga eerlijk zijn deze pc zal meer als renderfarm / mediacenter (en dus ook games) / firewall dienen. Xeon zijn gewoon schandalig duur.
True.

Voor renderfarm hangt het van je software af of je wat opschiet met HT/dual cpu. Voor games/film kijken/film encoden geld allemaal dat je niks opschiet met HT/dual, zolang je niet meer dan 1 ding tegelijk doet. De meeste mensen die ik ken zijn echter niet in staat meerdere films tegelijk te kijken of meerdere games tegelijk te spelen, en als je meerdere films tegelijk gaat encoden ben je ook wel erg heftig bezig. Natuurlijk kan je wel renderen/film encoden en tegelijkertijd gamen, maar verder maakt het niet echt veel uit. Firewallen voor een thuisnetwerkje is imho een klusje van niks wat een 386 nog wel kan doen, daar zou ik dus niet te zwaar aan tillen ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
BalusC schreef op 10 August 2003 @ 23:06:

4) Crucial of Corsair definitely. Maar da's mijn mening :) Anderen zullen hier ongetwijfeld anders over denken :P
Offtopicje ;)

Zou ik normaal met je eens zijn, maar draai je iets dat lijkt op een dual met heel veel geheugen, dan zit je al snel vast aan registered ecc, dan blijft alleen apacer en kingston over, ook niet verkeerd spul uiteraard. Dit was compleet offtopic :)

Over het onboard soumd, ik meen mij te herinneren, dat als je een 5.1 setje hebt, dat je alle uitgangen van je onboard sound dan gelijk bezet om het gewenste resultaat te behalen, of dat ook bij dit onboard sound geval het idee is weet ik niet zeker, maar dat staat 100% zeker in de manual ergens :) Is het bij dat board dus ook zo, dan ben je dus verdere alle input kwijt, wil je dat niet moet je met gewone PCI geluidskaarten gaan werken.

Verwijderd

ConZito schreef op 11 augustus 2003 @ 07:28:
[...]

Offtopicje ;)
Over het onboard soumd, ik meen mij te herinneren, dat als je een 5.1 setje hebt, dat je alle uitgangen van je onboard sound dan gelijk bezet om het gewenste resultaat te behalen, of dat ook bij dit onboard sound geval het idee is weet ik niet zeker, maar dat staat 100% zeker in de manual ergens :) Is het bij dat board dus ook zo, dan ben je dus verdere alle input kwijt, wil je dat niet moet je met gewone PCI geluidskaarten gaan werken.
Klopt, ik heb de P4C800 deluxe. Ik heb een 4.1 soundsyteem staan en ik ben de line-out en hoofdtelefoon uitgang kwijt. Neem je een 5.1, dan ben je ook de line-in (microfoon) kwijt. Er zitten drie aansluitingen en die ben je dus allemaal kwijt met een 5.1 :|

Edit : Wel handig is dat het moederbord automatisch dedecteerd wat je in de aansluitingen stopt. Hij past de uitgangen dus aan. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 11:35 ]

• hobbit_be
bedankt voor alle responses! heel duidelijk dat ik qua OS geen nachtmerries moet verwachten (draai al W2K since alpha 1) en dat het onboard geluid ook niet echt 'slim' bedacht is. Er zit geen extra kaart bij zover ik kan achterhalen op de 'Deluxe'. Begint Asus nu ook al aan die cheap gains?. Vraag ik me af wat de point is van al die aansluitingen als je ze niet kunt gebruiken.

Crucial ValueSelect (in zo'n dual combo geval dus ;) word het. Koop die in hetzelfde winkeltje als de MB en wat andere zaken, dus inruil zal vast een mogelijkheid worden.

W3ird_N3rd:

ja ik ben meestal wat terughoudend op tech niveua - vroeger niet en dat heeft me vaak veel geld gekost. Als ik geld had zou ik gewoon voor SCSI gaan omdat gewoon designed is om veel langer en constant te draaien. met IDE heb je iets meer geluk nodig.

ivm dual. Tja dual gebruik je niet echt voor te gamen he (nou ja DirectX gaat wel automatisch wat extra threads gebruiken dus echt niets doen is ook niet waar). Tis meer het gevoel dat je muis nooit niet stil hangt - dat ik rustig kan renderen op de achtergrond terwijl ik filmpje zie enzovoorts. Misschien kunnen de super-cpu's van nu dat ook maar hoor toch van veel die-hard '2cpu' people dat dat zeker niet het geval is. Duals halen meestal ook veel meer I/O.

Nu nog zoeken naar een degelijke 'kast' om alles in te proppen zonder dat die eruit ziet als een puber met puisten ;). Of zien dat ik een oude G4 kast kan ombouwen naar de P4 ;).

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-07 22:41

BJD

nadeel van onboard sound is dat als je 5.1 gebruikt je je in en mic kwijt bent (shared poorten) verder vind ik 2000 perfect draaien. (let op:neem alleen door asus gestest hyperX of XMS geheugen, anders loop je het risc dat je nix aan je mem hebt omdat je in memtest 1000 error`s krijgt en een onstabiel systeem.)

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Maar dan wil ik het wel zeg maar in NL kunnen kopen in een winkel waar ik naar binnen kan lopen, dat wordt dan lastiger ;) Nu is dat ongetwijfeld te regelen op bestelling, spreek uit ervaring bij Alternate, maar toen werd het wel 3x zo duur dan soortgelijk geheugen van Apacer, dan kan het wel goed zijn verder, maar dat vind ik het dus niet waard. Liever 2GB Apacer dan 512MB Corsair, moet je met me eens zijn ;) Maar nu ga ik weer offtopic en das stout :P

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
hobbit_be schreef op 10 August 2003 @ 22:45:
Ben een nieuwe doos aan het samenstellen (al heel dagje aan het lezen, alsook het merendeel van de P4P800 topics), maar blij bij een paar vragen zitten.

1) ik wil geen XP - ik heb een W2K Licentie en mijn ervaringen met XP zijn niet echt goed. (OS for dummies). Kan deze echter (mits eindeloze drivers updates ofcourse) ook de P4P800 draaien (met een P4 2.4+ HT 800Mhz dingetje). ? Of moet je hier gewoon XP SP1 voor hebben.
Ik denk dat je met XP toch meer uit dit systeem kan halen i.v.m. de HT-aware thread scheduling welke in 2k mist.
Operating Systems That Are Not Hyper-Threading Aware (Windows 2000)

All versions of the Windows 2000 operating system are fully compliant with HT and should run without error on HT-enabled systems. However, neither Windows 2000 nor any of its service packs support the identification of HT processors. The type of modifications that are required for HT processor identification and support are not typically supported in a service pack. There are no plans to introduce this support in any future Windows 2000 service pack.

As a result, Windows 2000 treats each logical processor as if it were an individual physical processor. The operating system attempts to start each logical processor in the sequence in which it was listed by the BIOS until the number of processors that have been started is equal to the processor license limit for that version of the operating system.

Hyper-Threading Features Supported in Windows XP and Windows .NET Server

As a result of the HT processor identification support, the following HT-aware features are included in Windows XP and Windows .NET Server.

· HT-aware thread scheduling
· Aggressive HALT of processors in the idle loop
· Using the YIELD instructions to avoid spinlock contention

Windows 2000 supports the performance features “Aggressive HALT of Processors in the Idle Loop,” and “Using the YIELD (PAUSE) Instruction to Avoid Spinlock Contention" later in this white paper. These features help to boost the performance of Windows 2000 running on HT-enabled machines.

Aggressive HALT of Processors in the Idle Loop
When a processor in a system running the Windows operating system has no work to do, it enters the idle loop. If the first logical processor on an HT processor is executing instructions in the idle loop, that is, if it is not doing any real work, it is competing for shared resources, which degrades the performance capability of the second logical processor on the same physical processor. The result of this is to degrade the rate at which the second logical processor could do real work.
To minimize the impact of this, the idle loop in Windows XP and Windows .NET Server has been modified to more aggressively HALT processors that are executing in the idle loop. After a logical processor has been halted, it no longer executes instructions and no longer competes for shared resources.
Windows 2000 will also HALT logical processors that are spinning in the idle loop, although not as aggressively as Windows XP and Windows .NET Server. This feature improves performance for Windows 2000 running on HT-enabled systems.

Using the YIELD (PAUSE) Instruction to Avoid Spinlock Contention
Where two logical processors on the same physical HT processor are competing for access to the same piece of data, the shared resources on the device can have the effect of "starving" one of the logical processors by, in effect, denying it access to the data. This is particularly significant when the piece of data is a spinlock, because the logical processor that is starved of access might own the spinlock. Intel recommends that logical processors be paused while executing spinlocks to alleviate this problem.
The kernel spinlock code in Windows XP and Windows .NET Server executes a YIELD instruction on each spinlock loop. YIELD, which is functionally equivalent to the PAUSE instruction on the Xeon HT-processors, causes the logical processor to pause for a short period of time (approximately 50 clock cycles), and allows the other logical processor access to the shared resources on the physical HT processor. This feature is an important performance enhancement and can provide significant performance increases on HT-enabled machines.
The YIELD instruction is also supported in Windows 2000 kernel spinlock code. This feature improves performance on Windows 2000 running on HT-enabled systems.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
hmz een beetje rotzooien in je windows xp (wil je het uitereste idd uit je bak halen :) ) en het ziet er uit als win2k :) (gewoon de windows classic schema installen en de classic start menu :) )

trouwens ik vraag me ook welles af of ik beter op xp kan draaien, systeem is barton@2600, 786ddr ram, via266a chipset, ati9100) draai al jaren win2k. Ik game veel, maar denk niet dat het uit maak of ik xp of win2k draai, misschien een korte mening van jullie?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Mister_X schreef op 11 August 2003 @ 16:08:
hmz een beetje rotzooien in je windows xp (wil je het uitereste idd uit je bak halen :) ) en het ziet er uit als win2k :) (gewoon de windows classic schema installen en de classic start menu :) )
Je blijft met lullige icoontjes in je startmenu zitten (die ook weer uit kunnen, maar waarom kunnen die standaard niet uit?), en je blijft met dingen zitten als een hond die je zo nodig wil helpen met het zoeken naar bestanden. Allemaal rotzooi die best uitgeschakeld/vervangen kan worden, maar alleen al uit principe wil ik dat niet op m'n systeem. Daar heb ik geen dure HD's voor gekocht.

Misschien dat ik er ooit wel tegen zal kunnen, misschien gedwongen omdat de support voor Win2K ooit ophoud. Laten we hopen dat er tegen die tijd weer een serieus OS van MS is. Naar Win2K ben ik ook al niet voor m'n lol overgestapt, Win98 werkte an sich toch iets prettiger :X. Al kan ik sommige features van Win2K nu wel redelijk waarderen.
trouwens ik vraag me ook welles af of ik beter op xp kan draaien, systeem is barton@2600, 786ddr ram, via266a chipset, ati9100) draai al jaren win2k. Ik game veel, maar denk niet dat het uit maak of ik xp of win2k draai, misschien een korte mening van jullie?
Qua hardware maakt het dus niet uit zoals je al ziet. XP is iets meer toegespitst op games, al heb ik tot nu toe nog niet echt last gehad van beperkingen hierin van Win2K (op een enkele stokoude DOS game na dan).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1