Toon posts:

[AMD 2600+] Interne diode

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Asus probe en mn BIOS geven netjes de temperatuur van mn processor weer tussen de 43 idle en 54 graden stressed.

Dat vond ik nog wel vrij acceptabel voor een standaard cooler met 4 casefans.
Gisteren mobo monitor geinstalled en die gaf mij de optie om de interne diode van mn proc uit te lezen (W83L785TS-S Diode).

De interne Diode geeft aan als idle 50 en stressed 60 graden.

BIOS leest dus de socket temperatuur uit.
Iemand enig idee of de interne diode een beetje te vertrouwen is?, deze is namelijk wel een beetje aan de hoge kant.
IK heb me helemaal rot gezocht op google en nforce 2 fora, maar ik kan dr maar niet achter komen waarom bij default de socket temp gemeten wordt

Asus a7n8x mobo met nieuwste bios erop.
AMD 2600 (333 mhz)

• vanke014
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

vanke014

Format C: Y/Y ?

De temp zou best eens kunnen kloppen als het een Tbred core is. Misschien effe checken?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Nou, het is op zich wel logisch. Een externe NTC meet de temp aan de onderkant van de proc, waar dus nog een laagje plastic tussen de core en de NTC zit. Met de interne diode geeft hij de werkelijke temp van de core zelf aan. Dus dichterbij kan je niet meten, en dus is die waarde het meest betrouwbaar (er vanuit gaande dat het mobo de waarde goed uitleest, maar aan je temps te zien doet hij dat en daarbij is Asus niet zo'n pruts0r).

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 12:04
Ja zo'n interne diode is natuurlijk het nauwkeurigst met het meten van de temp. Het nadeel is dat je het moeilijk kan vergelijken met andere temps waar (hier bijv.) over gesproken wordt. Die zijn namelijk meestal van de tempsensor op het mobo en dus een stukje lager.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor info.

In de FAQ las ik dat de uitgelezen temperatuur niet hoger mag zijjn dan 65 graden. Wordt daar de temp van de diode bedoelt of die van de socket?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 10 August 2003 @ 22:16:
Bedankt voor info.

In de FAQ las ik dat de uitgelezen temperatuur niet hoger mag zijjn dan 65 graden. Wordt daar de temp van de diode bedoelt of die van de socket?
Ik denk van de socket. Je moet namelijk altijd een marge merekenen, omdat de temp van de socket sowieso lager is dan de werkelijke temp (en je niet graag the envelope wilt pushen). Maar in de datasheets op de AMD site kan je zien wat de daadwerkelijke max. temp van je proc is. Meestal is dat 75-90 graden C. Dus als je 60 stressed hebt zit je wel goed hoor.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Die van de socket ;) Staat ook zo ongeveer in de FAQ.

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu even prime 95 aan het draaien en de uitgelezen "socket temperatuur" is maximaal 53 graden, dus binnen de marge ...
Bedankt voor jullie hulp
Pagina: 1