[aRTs] /dev/dsp not found

Pagina: 1
Acties:

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik probeer hier m'n Audigy player aan het spelen te krijgen onder KDE 3.1.3. Het wil echter niet echt lukken.
Ik heb een nieuwe 2.4.21 kernel gebakken met support voor de Audigy (EMU10K) en m'n kaart wordt netjes door de kernel gevonden. De kaart is ook in het Info center van KDE netjes te zien bij de PCI info enzo.
Ik heb /dev/dsp opnieuw aangemaakt met 'mknod dsp c 14 3' en deze heeft rw rechten voor zowel de user root als de groep audio (en m'n user is lid van audio).
Als ik bijv met 'cat /boot/vmlinuz-2.4.21 > /dev/dsp' ruis probeer te generen krijg ik nog steeds de error: /dev/dsp: No such device

Wat zie ik over het hoofd?

Mocht dit topic dicht gegooid worden (ik ben tenslotte niet de enige die dit vraagt) geef mij dan aub wel een link of iets waar ik wat aan heb, en geen topic/link waar ook zoiets als dit aanbod komt maar waar ik uiteindelijk geen antwoord kan vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door froggie op 10-08-2003 21:39 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Misschien is je modules.conf incompleet?
Daar moet iets van deze strekking instaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
# ALSA portion
alias char-major-116 snd

# OSS/Free portion
alias char-major-14 soundcore

#ALSA portion
alias snd-card-0 snd-via8233

# OSS/Free portion
alias sound-slot-0 snd-card-0

# OSS/Free portion - card #1
alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss
alias sound-service-0-1 snd-seq-oss
alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss
alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss

Overigens heeft het probleem niet met artsd te maken, maar met geluid in het algemeen.

[ Voor 94% gewijzigd door Confusion op 10-08-2003 23:10 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:12

woutur

Klauwtjes uit!

Als reactie op het bovenstaande: ik zie nergens dat de goede man ALSA gebruikt. Deze dingen zijn dus overbodig.

Mocht je aan de alsa gaan: gewoon de homepage ervan checken, je kaart opzoeken in de matrix aldaar en nauwkeurig de instructies volgen: www.alsaproject.org als ik me niet vergis.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Ik had ook problemen met de kernel driver + audigy. Probeer eens de creative driver www.sourceforge.net

Of installeer Alsa deze werkt ook goed met de audigy. Een goede guide voor het installeren van de alsa driver is op beyond.linuxfromscratch.org

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ok, dan ga ik me eens ff in ALSA verdiepen. Blijft alleen wel staan dat ik het vervelend vind dat ik de boel niet aan de praat krijg :)

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:12

woutur

Klauwtjes uit!

Omdat mijn linkje helaas een beetje fout was:
http://www.alsa-project.org/alsa-doc/ <-- zoek hier de toepasselijke kaart uit. Daar staat (voor mij althans) een goede beschrijven hoe je nu te werk moet gaan.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

woutur schreef:
Als reactie op het bovenstaande: ik zie nergens dat de goede man ALSA gebruikt. Deze dingen zijn dus overbodig.
Ehmmm goed puntje; die kernel driver is waarschijnlijk OSS.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Misschien een heel flauwe vraag, maar laadt je de emu10k1 module wel (lsmod?)? en wat zegt dmesg hierover? Handig is het natuurlijk om emu10k1 in /etc/modules te zetten om hem automagisch te laten laden tijdens het booten.

Alsa werkt hier inderdaad ook prima met de soundblaster kaarten, maar daat is inderdaad het probleem in jouw geval niet, hoewel alsa wel een goed alternatief is. Een goede handleiding voor hoe je alsa onder debian aan de praat krijgt vind je hier.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1