[RedHat9] Vreemd muis probleem

Pagina: 1
Acties:

• Akropolis
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-01 15:28

Akropolis

Still stupid...

Topicstarter
Ik ben een paar dagen geleden begonnen met Linux. Dus ik heb Red Hat 9.0 gedownload, en daarna geinstalleerd (dualboot gemaakt met XP Pro). De installatie ging helemaal goed. En het booten na de installatie ook.

Maar toen ik opnieuw opstarte omdat ik wat dingetjes verandert had, was opeens de muis verdwenen. Ik kreeg dat hardware detectie scherm (k..nogwat weet zo 123 niet meer) en die zij dat mijn muis van het systeem verwijdert was. Maar ik had niks verandert. Dus ik weer opnieuw opgestart (gewoon ctrl+alt+del) en toen was alles weer goed.

Ik dacht dat het gewoon een klein foutje was. Maar toen ik nog een keer opnieuw opstarte weer het zelfde verhaal... geen muis. En toen heb ik maar weer gereboot. En ja hoor alles was weer goed. Dus ik dacht laat ik nog eens opnieuw opstarten om te kijken of er dan weer geen muis was. En inderdaad geen muis. Weer ctrl+alt+del gedaan, en alles was weer goed. Dit gaat dus de heletijd zo door.
In windows XP heb ik nergens last van en een andere muis soort kiezen helpt ook niet.

Iemand een ideetje? want ik heb niks kunnen vinden over dit probleem.

Muis: Logitech optical muis met scroll wheel (gewoon zo'n std ding van 20 euro)
Linux distro: Red Hat
voor uitgebreide specs zie sig

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde muis en ook hetzelfde probleem met RH 9.0. Ging zelfs al mis bij installatie/detectie. Heb toen maar een gewone 3-knops PS/2 muis opgegeven. Andere driver proberen dus...

• Akropolis

Akropolis

Still stupid...

Topicstarter
Hmmm ik heb aardig wat geprobeert... Ik zal wel even kijken of het bij mij ook werkt als ik hem op 3 knops muis zet. Maar dan werkt het scroll wielletje zeker ook niet meer?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:30

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik heb dezelfde muis, je moet hem idd op een 3 knops PS/2 of USB muis zetten, al naar gelang de gebruikte poort.

Om je scrollwheel aan de gang te krijgen moet je in je even je /etc/X11/XF86Config en je /etc/X11/FX86config-4 editen.
XF86Config, in de "Pointer" Section (Emulate3Buttons moet uitstaan):
code:
1
2
3
4
Protocol "IMPS/2"
Buttons 3
ZAxisMapping 4 5
#    Emulate3Buttons

XF86config-4, in de "InputDevice" Section:
code:
1
2
3
4
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Emulate3Buttons" "no"
Option "ZAxisMapping" "4 5"

Je device zal al goed staan, die mag zo blijven.

Onder GNOME, KDE en Blackbox doet die muis het bij mij goed. Alleen Enlightenment gaf geloof ik wat probleempjes.

Edit: je snapt natuurlijk wel dat in de console je scrollwheel het hoe dan ook niet doet he? :P

PS: de hardware detectie tool van RedHat heet kudzu. Als je weet dat je geen hardware meer toevoegt of verwijdert kun je die service uitzetten, scheelt weer iets in de boot tijd.

[ Voor 51% gewijzigd door Robtimus op 10-08-2003 22:39 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Akropolis

Akropolis

Still stupid...

Topicstarter
Ik heb even geprobeert, en als ik hem op 3 knops muis zet heb ik idd het probleem niet meer.
Maar ik krijg de scroll wheel niet aan de praat.

Dit staat er in mijn XF86config (XF86config-4 heb ik niet dacht ik).

Option "ZAxisMapping" "4 5" staat er in bijde gevallen in. Maar er gebeurd niks...

Als ik 1 van de 2 Section "InputDevice" weghaal start X niet meer.

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "PS/2" <-- als ik hier IMPS/2 van maak verandert hij het automatisch terug
Option "Device" "/dev/psaux"
EndSection

Section "InputDevice"

# If the normal CorePointer mouse is not a USB mouse then
# this input device can be used in AlwaysCore mode to let you
# also use USB mice at the same time.
Identifier "DevInputMice"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/input/mice"
EndSection

edit:
Heb het al.. om file te change moet je natuurlijk wel als root ingelogd zijn :P 8)7
dus IMPS/2 van maken en het werkte... :)

[ Voor 20% gewijzigd door Akropolis op 11-08-2003 19:54 ]