AthlonXP niet goed werkend

Pagina: 1
Acties:

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

Topicstarter
hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem:

Mijn Mobo (asus A7M266) is gevuld met een AMD Athlon XP 1800+ processor.

Nu is het volgende het geval. In de bios staat netjes aangegeven multiplier 11,5 en system bus 133Mhz. Dan begint het al bij de regel : current CPU speed = 1466.
en dat terwijl een 1800 toch echt op 1533 loopt (en 11,5 x 133 ook 1533 zou moeten zijn)

Bij de Post zegt ie netjes :
AMD Athlon XP 1800+
DDr memory speed 266 Mhz

dan kom ik in windows (XP Home) en zie ik bij 3DMark03 staan:
Amd Duron Processor @ 1466 Mhz

en bij DXDiag:
AMD Duron @ ~1.5 Ghz

Nu heb ik de hele boel nagekeken met WCPU ID en dan krijg ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/srtdpi/images/screen.jpg

en dan staat de multiplier ineens op 11 8)7

in de bios staat ie gelockt op 11,5 8)7 dus daar kan ik nix aan veranderen
ik heb ook al de BIOS geupdate naar versie 1007 om de processor te laten herkennen (standaard geen ondersteuning voor xp1800+)

ik ben nu toch wel ten einde raad eigenlijk en hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 14:59

Mentalist

[avdD]

http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx

XP1800+ zou op zich moeten werken. Aangezien de support tot max. 2100+ doorloopt vermoed ik wel dat dit mobo geen t-breds ondersteund, die een iets lager voltage vragen. Vreemd genoeg staat bij "name string" in wcpuid bij jou ook nog "Duron".

Heb je een geunlockte cpu of wel eens geprobeerd de cpu te unlocken? En heb je een t-bred of een palomino? Een palomino moet zeker werken, van een t-bred lijkt het me wel vreemd als ie wél werkt maar met de multiplier 0,5 te laag. Maar het kan..

Wat zegt de real time clock checker van wcpuid?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• DoingK

DoingK

Topicstarter
de cpu is niet geunlocked en heb ik ook nog niet eerder geprobeerd

waar kan ik vinden welk type xp1800 ik heb, staat namelijk niet op de bon vermeld?

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/srtdpi/images/clock.jpg

en er staat in de BIOS dat de multiplier 11,5 is, dus dat is goed, en kan ik ook niet aanpassen. maar in werkelijkheid werkt de multiplier dus maar op 11 |:(

[ Voor 28% gewijzigd door DoingK op 10-08-2003 23:09 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon op de CPU itself B)

Je zou ook een poging kunnen wagen met CPU-Z / AIDA32 .. Zie de FAQ van dit subforum onder "welke CPU zit er momenteel op mijn moederbord?" :)

• DoingK

DoingK

Topicstarter
ik ben al lang blij dat ie er goed in zit, was geklooi met de koeler :S

maar cpu-z werkt goed :D

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/srtdpi/images/cpuz.jpg

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hmmja, vreemd geval.

Om hierop maar even terug te komen:
in de bios staat ie gelockt op 11,5 8)7 dus daar kan ik nix aan veranderen
Als in "ze staan grayed out en ik kan er niet bij" of "de optie 11,5 zit er simpelweg niet in" :? Ik denk het eerste .. Zo ja, dan moet je de CPU handmatig instellen. Kun je de CPU snelheid ("1800" of "XP1800") in de BIOS veranderen? Zo ja, zet deze dan op "user define" of iets in deze richting :)

Verwijderd

BalusC schreef op 10 August 2003 @ 23:21:
Hmmja, vreemd geval.

[...]
Als in "ze staan grayed out en ik kan er niet bij" of "de optie 11,5 zit er simpelweg niet in" :? Ik denk het eerste .. Zo ja, dan moet je de CPU handmatig instellen. Kun je de CPU snelheid ("1800" of "XP1800") in de BIOS veranderen? Zo ja, zet deze dan op "user define" of iets in deze richting :)
Gaat niet op een Asus A7m :) spreek uit ervaring ;)

Ge-unlockte Athlon 1,33, mbo ziet als gelockt?

dus dat verhaal gaat niet door..
verder kan ik je zeggen dan een xp1800+ perfect zou moeten werken, ik heb zelf een tbred-B-tje op me moederbord geprikt en het werkte zonder enige kuren, heb hem zelfs op de 1800 mhz gekregen :) maja ik heb wel een PK-OC7 Liggen (Golden Socket A) hiermee kan je de MP WEL veranderen(geforceert en niet via het moederbord dus)
verder zou ik niet weten wat het kan zijn, zelf heb ik overigens bios versie 1008b Beta (Had 1008a maar was niet echt dat je zecht goed) misschien een idee?

En bij handmatig instellen kom je hetzelfde uit zover ik weet(en heb ervaringen) of je moet met de fsb gaan spelen wat instabiliteit kan veroorzaken (hier niet tot 157 mhz gelukkig).

edit:
ik ben het overigens nogsteeds niet met de sluipost eens maja dr tegeningaan kost alleenmaar extra moeite ik had me antwoord nl al, maja niet boeiend :S

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 00:05 ]

• DoingK

DoingK

Topicstarter
11,5 is grayed out

ik kan bij processor kiezen tussen 1150 (11,5 x 100) en 1533 (11,5 x 133) of manual
in de manual stand kan ik alleen maar de fsb (standaard 133) met +1 of -1 aanpassen en niet de multiplier

[ Voor 6% gewijzigd door DoingK op 11-08-2003 00:06 ]

Verwijderd

DoingK schreef op 11 August 2003 @ 00:05:
11,5 is grayed out

ik kan bij processor kiezen tussen 1150 (11,5 x 100) en 1533 (11,5 x 133) of manual
in de manual stand kan ik alleen maar de fsb (standaard 133) met +1 of -1 aanpassen
lees me link dan |:( daar staat dat je de mp niet kan veranderen (ook in me vorige post btw)

• DoingK

DoingK

Topicstarter
maar het gaat er niet om dat ik me mp wil veranderen om te oc, hij geeft in bios 11,5 aan en in werkelijkheid werkt ie maar op 11, dus zit er ergens iets niet goed.

ik ben al tevreden als ie ook daadwerkelijk op 11,5 werkt, dan werkt de processor tenminste op de snelheid waar ie voor gemaakt is, nu word ie gewoon lui

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BalusC schreef op 10 August 2003 @ 23:21:
Hmmja, vreemd geval.

[...]
Question :

The multiplier selection in the BIOS is grayed out. When will you be releasing a BIOS that supports multiplier adjustment?

Answer :

A7M266 cannot support adjustable multiplier due to hardware limitation, so we don't have dip switches on it and its BIOS can not support multiplier adjustment, either.
UTFS >:) :+

TS : ik zou toch nog maar 'ns op de cpu zelf kijken (aah...en het was al zo'n geklooi met de koeler :X) of de winkel je niet per ongeluk een 1700+ heeft gegeven.

Ik moet bekennen dat ik er anders ook niet veel van snap...

• DoingK

DoingK

Topicstarter
nou er stond toch wel degelijk xp1800 op de processor en in de BIOS zegt ie netjes dat ie 1533 is maar op 1466 draait, en in de POST zegt ie ook netjes AMD Athlon XP 1800+

dus het probleem zit toch wel degelijk ergens anders.

helaas heb ik niet een andere mobo of xp1800 liggen zodat ik eens kan vergelijken, anders had ik dat al wel gedaan
Ik weet dan ook niet aan welk van de 2 het probleem ligt, kan ik wel leuk een andere mobo kopen, en dan blijkt de proc kapot te zijn, dat kost me helaas te veel geld om te proberen.

ik kijk morgen nog wel even hier of iemand nog een idee heeft....

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 11:45
An sich zou het kunnen dat een bruggetje verbonden / niet verbroken ervoor zorgt dat je proc een andere multiplieer krijgt. Zelf heb ik hier een tijdje wat research naar gedaan ivm met mijn Tyan mobo, dat ook geen instelbare multiplieer heeft. Er zijn op internet her en der wel wat links te vinden over welke bruggen open en dicht moeten staan. Zou als ik jou was eens controleren of dat inderdaad overeenkomt met de bruggen op je proc.

Wat nog wel eens wil helpen: hele proc schoon poetsen met wattenstaafjes en alcohol, zodat je zeker weet dat er ook niet stiekum een beetje koelpasta tussen een brug zit :)

//edit
Rare nerd: de 1800+ was zo ongeveer de eerste palomino die vervangen werd door T-bred's, kans is vrij tot heel erg groot dat'ie dus een T-bred B heeft ;)

[ Voor 12% gewijzigd door FragFrog op 11-08-2003 01:38 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

FragFrog schreef op 11 augustus 2003 @ 01:31:
An sich zou het kunnen dat een bruggetje verbonden / niet verbroken ervoor zorgt dat je proc een andere multiplieer krijgt. Zelf heb ik hier een tijdje wat research naar gedaan ivm met mijn Tyan mobo, dat ook geen instelbare multiplieer heeft. Er zijn op internet her en der wel wat links te vinden over welke bruggen open en dicht moeten staan. Zou als ik jou was eens controleren of dat inderdaad overeenkomt met de bruggen op je proc.

Wat nog wel eens wil helpen: hele proc schoon poetsen met wattenstaafjes en alcohol, zodat je zeker weet dat er ook niet stiekum een beetje koelpasta tussen een brug zit :)
Beetje vreemd als dat verkeerd zou staan bij een proc waar verder nooit iets aan is gemod, lijkt me... Of je moet hebben zitten knoeien met AS :P
//edit
Rare nerd: de 1800+ was zo ongeveer de eerste palomino die vervangen werd door T-bred's, kans is vrij tot heel erg groot dat'ie dus een T-bred B heeft ;)
Je weet nooit wat vage kleine winkeltjes nog in stock kunnen hebben liggen, en er staat nergens in de startpost dat het om een nieuwe XP1800+ gaat (en ik had de eerste reply, pas daarna kwam dat van dat bonnetje). En bij een 2dehands proc of proc uit een ander systeem had het nog best een palomino kunnen zijn.

Ik heb een tijdje terug ook de XP1800+ uit een 2de systeem in m'n primaire systeem gedaan, dus ik draai nu ook op een palomino die ik pas een paar weken gebruik icm m'n huidige mobo.

Bij een nieuw gekochte proc is de kans iig idd wel groot dat je een t-bred krijgt ja.. Maar je weet het nooit zeker.

• FragFrog
W3ird_N3rd schreef op 11 August 2003 @ 02:08:
Beetje vreemd als dat verkeerd zou staan bij een proc waar verder nooit iets aan is gemod, lijkt me... Of je moet hebben zitten knoeien met AS :P
Gezien TS' problemen met installeren van de proc leek geknoei met AS mij wel een mogelijkheid ;)
Je weet nooit wat vage kleine winkeltjes nog in stock kunnen hebben liggen, en er staat nergens in de startpost dat het om een nieuwe XP1800+ gaat (en ik had de eerste reply, pas daarna kwam dat van dat bonnetje).
Ja oke, ik ging inderdaad door dat bonnetje er vanuit dat't een nieuwe proc was. Maar zelfs kleine winkels zullen nu toch niet meer palomino's hebben? Zelfs de 2000+'s die'k een half jaartje geleden kocht waren al T-breds, en dat was een van de laatste die vervangen werd! :)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

bug in bios maybe :? Heb je Asus hierover al aangesproken ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• DoingK

DoingK

Topicstarter
nou heb ik niet echt ervaring met OC maar nu snap ik toch even 1 ding niet

nou heb ik de FSB met 2 verhoogd naar 135 (geheugen dus op 270) werkt allemaal op zich oke, maar nu is ineens het voltage van de processor veel hoger?

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/srtdpi/images/cpuz2.jpg

is dit normaal?? lijkt mij niet... (hij is nu dus 2x zo hoog)

edit:
? nu heb ik hem weer trug op 133 gezet maar het voltage blijft nu staan op : 3.028v
nou ben ik helemaal de weg kwijt 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door DoingK op 11-08-2003 14:17 ]

Verwijderd

Oei, darn........ ik d8 dat de proc een voltage moest hebben van tussen 1.50 en 1.80..?

Kun je een andere voeding proberen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

3V overleeft zo'n CPU sowieso niet. Ik denk dat de BIOS gewoonweg gaar is op het punt van informatievoorziening aan de OS.

Verwijderd

hmmmm , als geen enkele bios update het niet doet dan wordt het weer opsturen :( , elke keer als je een asus aanschaft reken er dan wel op dat je 15% kans hebt dat het ding grote kuren geeft, en 40% dat het ding kleine kuurtjes heeft die je met moeite op kan lossen :)

neem dus nooit een asus, alleen als je veel geduld hebt en er echt 1 perce wilt :D

• DoingK

DoingK

Topicstarter
wat nou? nieuw mobo, is dan mn probleem opgelost?

of kan et ook nog aan de processor liggen?

edit: na een reboot geeft ie op cpu-z eerst 1,516v aan en als ik dan op refresh klik staat er 3.038v :N

• DoingK

DoingK

Topicstarter
niemand een idee???

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Niet kicken binnen 24 uur!

Zoals BalusC al zei, gare informatievoorziening van je bios aan je OS. Op 3V ga jij echt geen screenshot meer maken.

Heel misschien draait je cpu dan ook wel gewoon tóch op 1800+ en zie je alleen wat anders (al zou ik van de realtime clock checker dan wel juiste info verwachten, maar goed).

Draai de CPU Arithmetic Benchmark en CPU Multi-Media Benchmark van Sandra eens en kies als vergelijking een XP1800+ en post daar eens een screenshot van. Als de afwijking niet groot is draait je cpu waarschijnlijk tóch op 1800+.

Doe de Cache & Geheugen benchmark ook maar meteen, daar kan je ook mooi mee vergelijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Mentalist op 11-08-2003 20:53 ]

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
heb je jumpertjes op het mobo :?
dan zou je het daarmee kunnen proberen :/

ik had trouwens een a7v133 die geen xp slikte,die liep soms stabiel en soms bsod :| bleek dat mobo versie1.05. wel met xp werkte en 1.05 niet :(

dat zijn van die dingen |:(

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• DoingK

DoingK

Topicstarter
W3ird N3rd zei : [quoted]A7M266 cannot support adjustable multiplier due to hardware limitation, so we don't have dip switches on it and its BIOS can not support multiplier adjustment, either.

==============================================

niet kicken > Sorry, mijn excuses hiervoor, was niet de bedoeling.

de gevraagde screenshots:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/srtdpi/got/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/srtdpi/got/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/srtdpi/got/3.jpg
bij deze staat de lijn van de XP 1700+ precies in de lijn van mijn processor(groene lijntje onder t blauwe lijntje), bij de 1e en 2de test kon ik geen xp1700 vinden om mee te vergelijken, alleen maar 1800

edit:
ik weet iig zeker dat ik een xp1800 heb, staat op processor

[ Voor 5% gewijzigd door DoingK op 11-08-2003 22:17 ]

• FragFrog
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 15:30:elke keer als je een asus aanschaft reken er dan wel op dat je 15% kans hebt dat het ding grote kuren geeft, en 40% dat het ding kleine kuurtjes heeft die je met moeite op kan lossen :)
Wat is dit voor onzin? :?

Asus mobo's zijn juist enorm goed in staat problemen op te lossen, kunnen enorm veel hebben, en kom ze hier haast nooit tegen. Zelfs m'n Tyan geeft meer problemen!

TS: probeer de bios maar eens te flashen naar een nieuwere versie, of in ieder geval een andere. Op de asus site kun je alle info vinden.

Overigens zou't een nog aan een kapotte PLL kunnen liggen, iets wat erg naar is maar verder niet echt schadelijk. En dat je een lagere MP hebt is eigenlijk ook alleen maar positief: nu kun je de FSB makkelijker hoger gooien ;)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

FragFrog schreef op 11 August 2003 @ 23:38:
Overigens zou't een nog aan een kapotte PLL kunnen liggen, iets wat erg naar is maar verder niet echt schadelijk.
Nope, de FSB klopt wel. De multiplier heeft afaik toch niets van doen met de PLL.

Verwijderd

zo te zien is een nieuwe mamaplank met volle toroughbred ondersteuning inderdaad de oplossing zo te zien is je bios/mobo combo het probleem
wellicht een verklarend vraagje naar de asus support/helpdesk?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 00:02:
zo te zien is een nieuwe mamaplank met volle toroughbred ondersteuning inderdaad de oplossing zo te zien is je bios/mobo combo het probleem
wellicht een verklarend vraagje naar de asus support/helpdesk?
Nou, "de oplossing". Hij zou ook z'n t-bred cpu voor een Palomino kunnen ruilen, genoeg mensen in V&A/Marktplaats die dat zullen doen. Het is voor mij dat Westervoort niet naast de deur ligt :P

Verwijderd

Beetje offtopic.

Soms geven die CPUID enzo niet de juiste gegevens. Je kunt het beste je bios vertrouwen. Ik had een OC & Unlocked Barton 2500+ op 185 x 12.5 Hij ziet dan 11 x 200 ofzo. Dus niet altijd die CPU dingen geloven.

Nog een ander punt ik had een 1200 mhz DURON. Ik had perongeluk newbie :) te veel AS3 opgesmeerd. Gevolg een Duron 1250. Ik heb zelfs de meeste experts laten inzetten (mycom, computerland, CTW) en zelfs AMD! Ze weten niet hoe dat komt want ik heb alleen iets te veel AS3 gesmeerd. Niks bruggetjes breken ofzo.

Het beste is de CPU inruilen. Ben je meteen van de gezeik af want amd heeft ooit tegen me gemaild dat er paar cpu's beetje mislukt zijn en toch in de handel komen. In mijn geval is het erg negatief. NB was oververhit en mijn videokaart dood. Door die 50 mhz tijdens @non-idle. jou. 133 mhz kan geen kwaad. Ruil hem in of live with it :)
Vooral niks aan kloten.

Verwijderd

Jumpers?
Bios update?
Brak geheugen?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Daarmee kan je geen multiplier instellen op dit bord.
Bios update?
Ik las ergens over nog een nieuwer bios in dit topic ja. Al zou dat in principe niet nodig moeten zijn, en anders is het vaag om met een te oude bios een multiplier te krijgen die 0,5 te laag is.
Brak geheugen?
Geheugenfout waardoor de multiplier te laag word ingesteld? Dan moet je in theorie ook wel een progje kunnen maken dat softwarematig de multiplier veranderd. Zeer onwaarschijnlijk en technisch niet eens mogelijk volgens mij :z

En een geheugenfout waardoor consequent met die cpu de multiplier 0,5 te laag staat en verder niks te merken... Nee, dat geloof ik niet ;)

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

zoals eerder gezegd:

- koeler eraf....heel goed schoonmaken! Het zou kunnen dat er een bruggetje ondergesmeerd is dat de multiplier op 11 lockt

BIOS zal niet veel zin hebben aangezien het dus geen communicatieprobleem is tussen BIOS en OS...zie de benchmarks op vorige pagina.

Je kan ook naar een PC winkel en dat ding laten testen op een 100% gegarandeerd Tbred bordje...als hij daar ook 1700+ snelheid loopt is het kat in het bakkie...of beter gezegd...terug naar de winkel! :D

reserveringshouder Tesla Model 3

• DoingK

DoingK

Topicstarter
nou, iig bedankt voor de tips.

ik heb het maar even zo opgelost:
fsb naar 140 gezet (processor nu op 1540Mhz) en is mn geheugen en video ook nog een stukje sneller, hoop stresstesting gedaan, en geen problemen gehad, dus blijft ie lekker zo voorlopig

nu maar sparen voor nieuw mobo, heb al 1 op t oog : Gigabyte GA-7NNXP (iemand goede of slechte ervaringen mee?). als ik die ga halen kijk ik eerst nog wel eens goed hier rond naar voor en nadelen van dat mobo (ben ik iig wel van genoeg opties en upgrademogelijkheden voorzien)

mocht er nog iemand ditzelfde probleem als mij zijn tegen gekomen en op en andere manier (ipv fsb+) weten op te lossen, dan hoor ik dat nog wel.

voor nu bedankt :D

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Vreemd, een A7M266 is juist een 100% probleemloos (eigen ervaring) board. Ik heb zelf al tijden de 1007 BIOS-versie met sinds een week of twee een Palomino XP 2000+ ter vervanging van een 1333 Mhz. De installatie was in nog geen 5 minuten gepiept en werkend (Zalman 6000).

Wat mij opviel was dat ik hierna een nieuwe driver (versie 5.1.2600.1152) voor de CPU moest downloaden volgens de MS XP-update. Kennelijk is dit nodig na de upgrade.

Ik zou in elk geval ook het volgende eens proberen:

BIOS naar standaardwaarden zetten.
Oude processor erin en BIOS 1007 installeren.
Standaard instellingen kiezen.
Nieuwe processor erin.
Standaardinstellingen kiezen.
Als het dan werkt het BIOS naar de optimale settings aanpassen.

Kijk ook eens even hier. Dit is een forum waar speciaal aandacht wordt geschonken aan de A7M266.
Cheese_man schreef op 12 augustus 2003 @ 00:40:
zoals eerder gezegd:

- koeler eraf....heel goed schoonmaken! Het zou kunnen dat er een bruggetje ondergesmeerd is dat de multiplier op 11 lockt

BIOS zal niet veel zin hebben aangezien het dus geen communicatieprobleem is tussen BIOS en OS...zie de benchmarks op vorige pagina.

Je kan ook naar een PC winkel en dat ding laten testen op een 100% gegarandeerd Tbred bordje...als hij daar ook 1700+ snelheid loopt is het kat in het bakkie...of beter gezegd...terug naar de winkel! :D
Je moet wel heel raar met je koelpasta omgaan wil het aan de ONDERKANT van je processor komen. Je plaatst eerst je CPU, dan de koelpasta en dan de koeler. Jouw gedachte van een ondergesmeerd bruggetje is daarom technisch onmogelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door Guardian Angel op 12-08-2003 02:10 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Misschien is het al gezegd, heb niet de hele topic doorgelezen, maar ik zie ergens dat je CPU op 1.518 volt (waarschijnlijk in het BIOS 1.50v dus) loopt? Dat is echt veel te weinig. Een Thoroughbred-1800+ moet op 1.65v lopen. Ik heb zelf een 2400+ welke eerst door het BIOS op het verkeerde voltage gezet werd (bij wisseling van CPU ging het voltage terug naar 1.50v). Daardoor kreeg ik ook de meest vage problemen: verkeerde multiplier, geheugenclock asynchroon met FSB, plotseling niet meer herkennen van de CPU ("Unknown at 1500MHz, 15.0x100, FSB 200, DRAM clock 200").

Toen ik het voltage later verhoogd heb naar 1.65 waren deze problemen verdwenen. Ik zou dus eerst maar eens kijken op wat voor voltage jouw processor volgens het BIOS staat ingesteld.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 03:27:
Misschien is het al gezegd, heb niet de hele topic doorgelezen, maar ik zie ergens dat je CPU op 1.518 volt (waarschijnlijk in het BIOS 1.50v dus) loopt? Dat is echt veel te weinig. Een Thoroughbred-1800+ moet op 1.65v lopen. Ik heb zelf een 2400+ welke eerst door het BIOS op het verkeerde voltage gezet werd (bij wisseling van CPU ging het voltage terug naar 1.50v). Daardoor kreeg ik ook de meest vage problemen: verkeerde multiplier, geheugenclock asynchroon met FSB, plotseling niet meer herkennen van de CPU ("Unknown at 1500MHz, 15.0x100, FSB 200, DRAM clock 200").

Toen ik het voltage later verhoogd heb naar 1.65 waren deze problemen verdwenen. Ik zou dus eerst maar eens kijken op wat voor voltage jouw processor volgens het BIOS staat ingesteld.
Een t-bred (niet de [norml]B)[/] hoort op 1,5V te lopen. Zie http://balusc.xs4all.nl/ > Hardware > Cpu types > AMD.

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 12 August 2003 @ 03:45:
[...]

Een t-bred (niet de [norml]B)[/] hoort op 1,5V te lopen. Zie http://balusc.xs4all.nl/ > Hardware > Cpu types > AMD.
Ok, my bad. Ik had dus niet goed gelezen of hij een Tbred-A/B of een Palomino had.

Hmm, blijkbaar heb ik dan al die tijd mijn 1700+ Tbred-A 0.15v te hoog laten lopen :) Nouja, never did hurt a soul blijkbaar...

• DoingK

DoingK

Topicstarter
naja, ik ben er iig achter dat het probleem ligt aan de brakke ondersteuning van mn mobo, dus die word binnen 2 weken vervangen. mijn vraag is iig beantwoord en het probleem (bijna) verholpen.

dus wat mij betreft mag er een slotje op :D

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

DoingK schreef op 12 August 2003 @ 22:57:
dus wat mij betreft mag er een slotje op :D
Doe ik niet, want opgeloste topics gaan normaal niet op slot ;)

Veel plezier verder met het uitzoeken van een nieuw mobo :P. Het probleem is trouwens nog niet opgelost : want we weten nog steeds niet precies waarom die cpu het nou niet deed. Dus stel dat iemand over een maand oid. dit topic tegenkomt en de oplossing weet, dan is het wel zo handig als ie die kan posten in dit topic. Dan heeft iemand die dit topic met de search vind er misschien ook nog wat aan :)

• DoingK

DoingK

Topicstarter
das ook weer waar, alleen heb ik nu al wel minimaal 5 andere berichten gelezen (op andere forums) waar mensen met exact t zelfde mobo en de zelfde processor, allemaal dit probleem hadden, dus ligt de fout gewoon aan t mobo, misschien als strax bios 1008 uit de beta komt en officieel voor release, dat dan het probleem opgelost word.

ik heb iig asus een mail gestuurd waarin ik heel duidelijk uitgelegd wat het probleem was en dat ik daar niet de enigste mee was (alleen (nog) geen antwoord trug gehad).

misschien als ze meer van dezelfde klachten krijgen, dat ze er nog een keer in een update wat aan doen.

toevoeging:
nou had ik mn sb op 140 gezet, ging gisteren goed. vandaag comp aangezet, wcpuid bekeken, en wat blijkt : 1610???
stond ie op 11,5 ??? x 140, nou deed ie ineens de mp wel goed
ik reboot, fsb weer trug op 133, en opgestart
wcpuid : 1466 :( 11*133
nou heb ik er wel genoeg van, hij blijft maar lekker op 11*133 draaien, en volgende week komt er een nieuw mobo, keus gevallen op Gigabyte GA-7NNXP, en dan gaat ik er van uit dat alles weer goed werkt. zo niet dan horen jullie weer van me ;)

• FragFrog
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 12:23:
[...]

Ok, my bad. Ik had dus niet goed gelezen of hij een Tbred-A/B of een Palomino had.

Hmm, blijkbaar heb ik dan al die tijd mijn 1700+ Tbred-A 0.15v te hoog laten lopen :) Nouja, never did hurt a soul blijkbaar...
Euh, beetje offtopic, maar klopt dit wel? Want m'n Tyan pakt beide T-bred's A toch echt op 1.65V, lijkt me sterk dat die standaard te hoog staan (mobo doet er zelf niks aan) :?

Zou overigens wel de relatief hoge temps verklaren O-)

• DoingK

DoingK

Topicstarter
ik heb ook al op een andere comp bij vrienden gezien dat die een XP1800+ heeft t-bred en die draait bij hem ook op 1,65v (abit kr7a-raid mobo) zal wel aan mijn mobo liggen dus.

maarja, nog ff wachten en mn nieuwe mobo is er, dan zal ik eens kijken wat ie echt allemaal 'hoort' te doen

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-04 22:49
Ik had zo'n zelfde soort probleem toen ik me PC in lkaar had gezet: ASRock K7VT2 + AMD AthlonXP 2100+. In de bios stond toen: AMD Athlon XP 1600+. Toen was ik vergete op het moederbord jumpertje van de FSB hoger te zetten. Toen werd het opeens een 2100+! Misschien heb jij dit ook? (only a suggestion...)

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Asus v133, met een Athlon 1700 procc.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/A1700.JPG

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-04 23:48
Ben jij niet het slachtoffer geworden van een AMD Athlon 1700+ met een opdruk van een AMD Athlon 1800+?

Ik heb in eerdere jaren weleens gehoord dat procs getest werden op wat voor snelheid ze konden draaien, en daarna een 'stempel' opgedrukt kregen van 1600/1700/1800 XP Palomino.

Het is maar een idee.

k heb zelf (al 2 jaar) een Asus A7V266 met een AMD Athlon XP 1800 Mhz (niet overgeclocked) en deze draait netjes op 1544 Mhz (Windows/3DMark/SiSandra en in de Bios op 1533 Mhz. Wel nadat ik destijds een Bios update had gedaan, omdat ie anders geen Athlon's XP ondersteunden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• DoingK

DoingK

Topicstarter
was A7M266 mobo van mij, zal het verschil wel in zitten, had ook de nieuwste BIOS

maar ik heb nu een Gigabyte 7N400 Pro2 en daar werkt alles naar behoren netjes als XP 1800+ dus de processor was iig wel goed.

en nu ook dual channel geheugen.

wat het probleem ook was, weet ik niet , tot op heden geen antwoord, maar vermoed ondersteuning van het mobo

• Kurdy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03 20:12
DoingK schreef op 08 december 2003 @ 16:29:
was A7M266 mobo van mij, zal het verschil wel in zitten, had ook de nieuwste BIOS
--
wat het probleem ook was, weet ik niet , tot op heden geen antwoord, maar vermoed ondersteuning van het mobo
Sinds 2002 heb ik een A7M266-D met 2*AMD Athlon MP 1800+ (1,53GHz, Boxed), en sinds ik ontdekte dat ik onder de norm presteerde (FSB op 100 ipv 133 of anders een falende bootup) ben ik op zoek geweest naar een oplossing. Ik heb dus zelfs een grotere voeding gekocht omdat dat de meest voorgestelde oplossing voor het probleem was. Heeft niet geholpen.

Ik heb uitvoerig gemaild met AMD maar die schuiven het probleem af op de moederbord fabrikant. (Steeds opnieuw probeerden ze trouwens te ontkennen dat de A7M266-D door hen aanbevolen was, maar dat is ie wel)

Is de eindconclusie nou dat de combinatie mobo en processoren het probleem is?
Of heeft iemand misschien nog een laatste oplossing? Zijn er die het systeem van A7M266-D en Athlon MP wel voluit hebben draaien?
Pagina: 1