Toon posts:

W-lan heeft wel ontvangst, maar geen internet & Filesharing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, ik heb nu al 3 dagen zitten zoeken (en vandaag ook al minstens 6 uur) maar ik heb helaas geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag. Op google niet en hiero in de search ook niet.

Het zit zo, ik heb een Edimax 6104W wireless lan AP/router gekocht van MYCOM, en een ASUS 103B kaartje om mijn bestaande linksys router te vervangen door een gedeeltelijk draadloos netwerkje.

In het netwerk hangen 3 pc's, 2 x desktop winXP, 1 laptop win98.
Als de computers aan de kabel worden aangesloten werkt alles prefect, internet doet het en file -en printer sharing werkt ook als een tierelier, echter wanneer ik de utp kabel (die dus doorgelinked staat naar de router/ap) eruit trek en wil overgaan op de wireless connectie, dan kan ik niet op het internet en ook geen andere pc's in het netwerk benaderen.

(Voor de duidelijkheid, het is de bedoeling dat alleen de laptop wireless moet werken)

Ik heb vreemd genoeg wel een verbinding met het accesspoint.

Dingen die ik al geprobeerd heb:

- Pingen naar ipadressen en domeinnamen maar ik krijg hier alleen timeouts of meldingen dat het ipadres niet gevonden kan worden, wanneer ik de kabel erin doe dan lukt dit vanaf de laptop allemaal wel.
- de hele zooi geherinstalleerd
- Veel topics met info over wireless lan gelezen
- Google afgezocht
- op de site van de fabrikant gekeken, maar bij de FAQ weinig gevonden
- nieuwe drivers voor de ASUS kaart gedownload (en geinstalleerd)
- Alle instellingen op de Laptop nagelopen die hier imo betrekking op kunnen hebben, namelijk:

* TCP/IP instellingen van de ASUS kaart staan als volgt ingesteld:
- DHCP voor Winsomzetting staat aangestipt
- DNS Uitgeschakeld
- Automatisch IP adres verkrijgen
- Er staat niets ingevuld bij gateway

* Internet Explorer:
- geen vinkje bij proxyserver/automatisch config script
- Er staan op het tabblad verbindingen geen verbindingen

* Op de router/AP heb ik alle beveiligingen uitgezet en hetzelfde ingesteld als het wireless profiel dat ik hier op de laptop heb.

Voor de zekerheid heb ik op het AP hard de DNS-en van chello ingevoerd om uit te sluiten dat er iets hier iets mis gaat.

Channel staat zowel op het AP als op de laptop op automatic

MAC filtering heb ik gedisabled.

Bij Network Address Translation staat niets.

De firewallfunctie is ook uitgeschakeld.

Op de laptop geeft ie wel een IP-adres van het AP, namelijk 192.168.2.102, maar die is dus niet te pingen.

De standaard gateway staat op 192.168.2.1
De DHCP-server staat op 192.168.2.1
Subnetmasker is 255.255.255.0
Als ik de status bekijk van de verbinding, dan ziet ie er ook goed uit, namelijk tussen de 70 -en 95 %.

Dit staat ook in de configuratie, misschien dat er hier iets fout staat?:
---------------------
Bridge Mode

Enter the assigned IP Address, Subnet Mask for the Bridge Mode management.

Has your network administrator given you an IP Address for this device?

IP address : 192.168.2.1
Subnet Mask : 255. 255. 255. 0
---------------------

Norton antivirus ook uitgeschakeld, maar het mag helaas allemaal niet baten

Alles loopt via Chello, deze verbinding komt via de meterkast binnen, vanaf hier loopt een kabel naar verdieping 1, op verdieping 1 staat het AP.

Normaal gesproken is het zo bij een routertje dat je je mac-adres kloont en je chello verbinding in de WAN poort van de router aansluit en hierna het hele zooitje werkt, nu is dat ook het geval, alleen dus niet via Wireless.

Ik kom er op het moment ff niet meer uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2003 22:04 ]

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
*onzin*

[ Voor 93% gewijzigd door oli4100 op 10-08-2003 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry?

• niekniek
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-01 09:42
Die bridge moet je weggooien, bridging is om het verkeer tussen 2 netwerkkaarten te laten doorlopen, en dat heb je nu niet nodig. Kun je het AP pingen?

Verwijderd

Topicstarter
Nee het AP is ook niet te pingen helaas, maar ik heb dus wel een verbinding met het AP, als ik ping geeft ie dit:
Ping 192.168.2.1

Time out

Hierna komt ie met:
Hardwarefout
Hardwarefout
Hardwarefout
Hardwarefout
Hardwarefout etc. etc.

Ik zal nog eens kijken of er updates zijn voor het pcmcia-kaartje en/of voor het AP.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
Ok, als ik het dus goed hebt is de situatie als volgt:

- Je hebt een Chello aansluiting
- Je hebt een hub/switch
- Je hebt een paar PC's
- Je hebt een AccessPoint

De Chello aansluiting zit in je hub/switch, net als de PC's en het AccessPoint.

Klopt dat?

Verwijderd

Topicstarter
ja zoiets ja, het accesspoint is zowel router/accesspoit, er zit verder geen losse hub meer aan verbonden, alleen dus:

- Chello
- AP/Router
- in in dit geval 1 laptop die wireless verbonden moet worden, maar er zitten nog 2 losse pc's aangesloten op de router die gewoon een utp kabel gebruiken om te verbinden.

Ik krijg trouwens bij het pingen ook geen hardwarefouten meer, kheb net nog een keer de drivers van het w-lan pcmcia kaartje geherinstalleerd om te kijken of hier misschien problemen meer waren, verder heb ik de software om het kaartje aan te sturen ook een versie geupgrade. Maar nog steeds hetzelfde probleem, wel verbinding met het AP en een goeie ook 100%, maar geen verbinden met het internet of het interne netwerk.

Ik heb een klein vermoeden dat er een conflict is ontstaan tussen de reeds aanwezige netwerkkaart die in de laptop zit (Toshiba 4600 satellite pro intel netwerkkaartje kaartje)
Kzal eens kijken wat ie doet als ik dit kaartje uitschakel.

• niekniek
Misschien dat er een WEP key in het AP staat... heb je het AP al naar defaults gereset, en zo ja, staat er iets van een default key in de handleiding?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die WEP functie helemaal uit staan, de rest van de beveiliging ook, misschien dat het iets te maken heeft met het feit dat er standaard in die laptop een wirelesslan voorbereiding zit. Misschien dat het conflicten geeft ofzo?

Ik heb het AP ook al een aantal keren gereset. Maar dit mocht dus ook niet baten.

FF voor de duidelijkheid? Het enige dat je normaal moet doen bij zoiets is toch hetzelfde als een normale router?

- Ding aansluiten
- MAC adres clonen
- DHCP op router/AP aanzetten
- Alle netwerk clients op automatic alles zetten?

Meer hoef je in principe toch niet te doen wel?

Misschien zie ik iets over het hoofd kwitnie?

• niekniek
Hoe weet je dat je WEP hebt uitstaan in het AP? Je kunt toch niet bij de webinterface van de router? Krijg je wel een IP? Ik heb een aantal keren meegemaakt dat er wel een link was maar dat de bak maar geen IP kreeg... dan was altijd de WEP key fout.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ff voor de duidelijkheid: je hebt dus een router/switch/accesspoint in 1.
wat zegt het statusvenster van de draadloze netwerkverbinding (op je laptop)over een gateway? en ff voor de duidelijkheid, die router/switch/accesspoint moet brindgen tussen jouw vaste en draadloze netwerk en routeren naar jou i-net verbinding.

Verwijderd

Topicstarter
niekniek schreef op 13 August 2003 @ 21:07:
Hoe weet je dat je WEP hebt uitstaan in het AP? Je kunt toch niet bij de webinterface van de router?
Ik kan er wel bij als ik via de "vaste" kabel verbinding probeer te maken.

Ik krijg wel een ip-adres en ook een goede reeks volgensmij: 192.168.2.102

Verwijderd

Topicstarter
bigfoot1942 schreef op 13 August 2003 @ 21:55:
ff voor de duidelijkheid: je hebt dus een router/switch/accesspoint in 1.
wat zegt het statusvenster van de draadloze netwerkverbinding (op je laptop)over een gateway? en ff voor de duidelijkheid, die router/switch/accesspoint moet brindgen tussen jouw vaste en draadloze netwerk en routeren naar jou i-net verbinding.
Het is inderdaad een router/switch/Accesspoint in 1. Bij default gateway staat 192.168.2.1

Moet je het bridgen ja? De internetverbinding komt binnen op op deze router. Maareeh hoe maak ik in windows98 een verbindingsbrug aan? Of moet ik dit op de router instellen?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
je laptop moet nix bridgen hoor, dat zou je AP/switch moeten doen. ik weet niet of je dat kan instellen of dat dat automatisch aanstaat....
ik je openingspost heb je dit gezegd:
Dit staat ook in de configuratie, misschien dat er hier iets fout staat?:
---------------------
Bridge Mode

Enter the assigned IP Address, Subnet Mask for the Bridge Mode management.

Has your network administrator given you an IP Address for this device?

IP address : 192.168.2.1
Subnet Mask : 255. 255. 255. 0
---------------------
waar haal je dit vandaan? welke pc zegt dit?
en verder zeg je
Op de laptop geeft ie wel een IP-adres van het AP, namelijk 192.168.2.102, maar die is dus niet te pingen.
??? ik neem aan dat dit het IP-adres is dat de DHCP-service uitdeelt aan de laptop?

owjaahh win98 icm een winXP netwerk.... heb je dat windowsXP cdtje al ff door de win98 machine gehaald? (die optie "thuisnetwerk blahblahblah")? kan probleemoplossend werken...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag ff de hele zooi teruggebracht naar MYCOM en een nieuwe Router gehaald van SMC, aangesloten, drivers voor het pcmcia kaartje geïnstalleerd en wat denk je....het werkt zonder problemen.

Vreemd, dat dit wel in 1 keer werkt.

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
* TCP/IP instellingen van de ASUS kaart staan als volgt ingesteld:
- DHCP voor Winsomzetting staat aangestipt
- DNS Uitgeschakeld
- Automatisch IP adres verkrijgen
- Er staat niets ingevuld bij gateway

IP Adres van je Acces Point moet je daar bij Gateway instellen volgens mij.
Ik had ook zoiets, wel netwerk verbinding, geen internet...
Bij mij was het toen opgelost.
(behalve een heel domme fout die ik ook nog op moest lossen, maar als je die wilt lezen moet je een van de laatste pagina's van het mislukkingen topic maar ff bekijken)

[ Voor 36% gewijzigd door Laurenz op 15-08-2003 01:44 ]

Leave only footprints, take only memories

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
laurensvliegen schreef op 15 August 2003 @ 01:27:
IP Adres van je Acces Point moet je daar bij Gateway instellen volgens mij.
Ik had ook zoiets, wel netwerk verbinding, geen internet...
Bij mij was het toen opgelost.
Is ook wel logisch hè :) Zonder ingestelde gateway weet de computer niet waar al het verkeer naartoe moet dat niet voor je eigen machine is bestemd. Je hebt dus altijd een gateway nodig om via een router op het Internet te komen.

Verwijderd

Topicstarter
Die zou ie dan sowieso toch van het AP moeten krijgen, zou je dan niet op moeten geven.
Pagina: 1