[Winamp] en nu die harde schijf stil!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
ik gebruik al jarenlang winamp voor het afspelen van mijn muziekcollectie. Maar er is 1 ding dat mij vreselijk irrtiteert: winamp moet voor het begin van elk nummer dat nmmer even van de schijf halen. Op zich geen probleem; maar ik ben zo'n freak die wil dat dat ahrde schijfje gewoon standby gaat (en dus gewoon geen geluid meer maakt) als ze niet gebruikt wordt.

daarom dacht ik aan het volgende: de pc die ik gebruik voor het afspelen bevat méér dan genoeg geheugen om een hele hoop mp3'tjes te cachen in RAM en ze daarvanuit te spelen. Dat zou de tijd tot het noodzakelijke zoeken op harde schijf aanzienlijk kunnen verlengen....

helemaal perfect zou het zijn als di cach nog ff rekening wil houden met mijn huidig gebruik dwz dat bij grotre geheugenbelasting winamp terugschakelt naar het "normale syteem" waarbij de "cache" bij iedere song hernieuwt wordt...

weet er iemand van het bestaan van een plugin hack or whatever om dit te doen...
en anders: zijn er nog meer mensen in zoiets geïnteresseerd (die beter kunnen programmeren dan ik :Y) ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Is een RAMdrive niet iets? Dan gebruik je je RAM om een virituele schijf aan te maken waar je je MP3tjes naartoe kan kopiëren. [google=RAMdrive[/] :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
mja, maar eeuh ik heb +/- 30 GB mp3's dus het zou iets dynamischer moeten.... :)

de bedoeling is echt dta winamp de eerst volgende pakweg 10, 20 songs cached en als de cache leegloopt die bijvult.

probleem waar je dan aan moet denken: je moet een soort "random" inbouwen in de nr's die je cached als shuffle opstaat. je moet de stand van het RAM-geheugen in het oog houden: veel geheugen in gebruik is kleine cache, geheugen zo goed als leeg is grotere cache..

ramdisk zou wel en deel van de oplossing kunnen zijn: vergemakkelijkt het kopiëren naar het geheugen...

[ Voor 77% gewijzigd door the_stickie op 11-08-2003 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Ehm, dus je wilt dattie het uit het geheugen haalt maar eigenlijk och ook van de harddisk..
wat wil je nou? Want ik snap er echt geen hol van hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
Ik wil niet lullig doen, maar doordat je al je liedjes in je geheugen wilt cachen kom je toch niet van jouw ergernis af hoor. Een paar (honderd) liedjes zullen er wel in passen als je genoeg geheugen hebt en dan zal je geen last hebben van je hardeschijf, maar als die eenmaal afgespeeld zijn moet je hardeschijf toch weer aangesproken worden om nieuwe liedjes in je geheugen te laden.

Mijn advies is dan: laad gewoon 's ochtends een aantal liedjes in (bijvoorbeeld 100 als je zo'n 500 MB geheugen over hebt) zodat je heel wat uurtjes vooruit kunt, misschien zelfs wel de hele dag. Als je er zoveel mogelijk laadt heb je ook zo min mogelijk last van het opnieuw cachen van liedjes.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Of je zet natuurlijk op de gang een servertje neer en je haalt je mp3's van het netwerk af :)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt er ook gewoon voor zorgen dat je je harde schijf niet meer hoort, maar dan moet je ff in een ander subforum rondneuzen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 07:48
Je hebt ook tooltjes die zorgen dat je hd langzamer wordt en dus stiller zoek maar ff in te search.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:35
je kan ook "read titles on play" zetten, leest ie de files al veel sneller.
Dat is nml. iets wat mij irriteerd aan winamp, als je files toevoegt dat ie playlist zo traag is.

Waarschijnlijk is die ramdrive de enige oplossing, je zegt zelf cache 20 files, maar je weet niet welke omdat je shuffle gebruikt. Dus dat word erg lastig.
Wat is nou uberhaupt de belasting als ie een MP3'tje speelt?!??!
Ik speel vaak gewoon wave files af wanneer ik aan het werk ben, nergens last van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 15:16
Als je zo'n freak bent hè, waarom luister je dan mp3? Daar zijn een NAD versterker + CD speler en B & W speakers voor uitgevonden... of SACD.
(weet het, is een beetje offtopic)

[ Voor 5% gewijzigd door Laurenz op 11-08-2003 22:48 ]

Leave only footprints, take only memories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
hehe... het is juist het punt dat je dmv pakweg 100 MB geheugen een mp3'tje of 20 of zelfs iets meer kan cachen, maar dat is dus juist meer dan een uur.
dat er af en toe iets van de schijf geladen moet worden lijkt me normaal...
en nee... gewoon naar een ramdrive slepen vind ik geen goeie oplossing; dat kost toch te veel moeite? daarom juist dat winamp dat zelf (ie door een plugin) zou moeten kunnen...
het gaat hem ook niet om belasting, maar om stroombesparing en stilte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
Als het je om stroombesparing gaat kan ik je alvast adviseren om er maar mee op te houden. Het verschil zal echt miniscuul zijn hoor, je kan beter de gloeilamp die je 's avonds aanzet een paar minuten per dag minder aanzetten dan je hardeschijf wat minder te laten draaien.

En voor de stilte kan je met een stuk minder moeite dan dit ook veel beter uit zijn. Bouw er bijvoorbeeld een mooi (geluidsdicht) kastje omheen. Al hoort het dan natuurlijk niet meer in SA :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Installeer Linux, maak een ramdrive aan, herprogrammeer XMMS een beetje en het is gefikst ;-)
Maar op voorhand je random bepalen, is enkel mogelijk als je vb. 20 random liedjes kiest en die dan in volgorde afspeelt.
Je kunt dat doen (in Linux weer) met een perl script en mpg123 (is sneller en beter dan)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarbij zeg jezelf al dat de cache steeds moet worden aangevuld worden, zodra deze leegloopt. Dan zal je computer toch de HD moeten aanspreken al is het maar voor even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaRc0 schreef op 11 August 2003 @ 19:02:
Ik wil niet lullig doen, maar doordat je al je liedjes in je geheugen wilt cachen kom je toch niet van jouw ergernis af hoor. Een paar (honderd) liedjes zullen er wel in passen als je genoeg geheugen hebt en dan zal je geen last hebben van je hardeschijf, maar als die eenmaal afgespeeld zijn moet je hardeschijf toch weer aangesproken worden om nieuwe liedjes in je geheugen te laden.

Mijn advies is dan: laad gewoon 's ochtends een aantal liedjes in (bijvoorbeeld 100 als je zo'n 500 MB geheugen over hebt) zodat je heel wat uurtjes vooruit kunt, misschien zelfs wel de hele dag. Als je er zoveel mogelijk laadt heb je ook zo min mogelijk last van het opnieuw cachen van liedjes.
In denk dat je dan niet winamp moet gaan gebruiken, die gaat zelfs bij het scrollen al die mp3s inlezen 8)7.

Ik zal zo standonle mp3 speler neme waar je een hardeschijf in kan stoppen, die zijn erg stil en STUKKE zuiniger ¬_o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
Guru Evi schreef op 12 August 2003 @ 20:21:
Installeer Linux, maak een ramdrive aan, herprogrammeer XMMS een beetje en het is gefikst ;-)
Maar op voorhand je random bepalen, is enkel mogelijk als je vb. 20 random liedjes kiest en die dan in volgorde afspeelt.
Je kunt dat doen (in Linux weer) met een perl script en mpg123 (is sneller en beter dan)
euhm ik werk onder windows en ga niet overschakelen op linux omdat winamp dan... enfin je begrijpt het wel....
MaRc0 schreef op 12 August 2003 @ 20:15:
Als het je om stroombesparing gaat kan ik je alvast adviseren om er maar mee op te houden. Het verschil zal echt miniscuul zijn hoor, je kan beter de gloeilamp die je 's avonds aanzet een paar minuten per dag minder aanzetten dan je hardeschijf wat minder te laten draaien.
ja inderdaad, daar heb je volkomen gelijk in, maar een schijf constant op toeren houden zorgt ook voor slijtage en lawaai (ja ik weet het stille harde schijf blabla, maar ik heb nu eenmaal een maxtor 40Gb (alleen voor mp3's) en dat is het enige onderdeel in die pc dat lawaai maakt. ik ben me dan ook gaan afvragen hoe dat eenvoudig softwarematig is op te lossen....
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 20:39:
[...]

In denk dat je dan niet winamp moet gaan gebruiken, die gaat zelfs bij het scrollen al die mp3s inlezen 8)7.

Ik zal zo standonle mp3 speler neme waar je een hardeschijf in kan stoppen, die zijn erg stil en STUKKE zuiniger ¬_o.
als jij andere software onder windows kent die doet wat winamp doet (en evengoed werkt) laat het me dan weten :), een standalone oplossing??? ik vraag om een winamp-plugin en jij gaat me een standalone player opsolferen? ben jij verkoper van die dingen ofzo??? :?
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 20:24:
Daarbij zeg jezelf al dat de cache steeds moet worden aangevuld worden, zodra deze leegloopt. Dan zal je computer toch de HD moeten aanspreken al is het maar voor even.
jaaaaa, dat is toch normaal? je kan niet voor eeuwig uit het geheugen spelen, maar je zou wel gerust een paar uur kunnen overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verkoper, nope.

Maar ik wou je alleen vertellen dat je niet zo moelijk hoeft te doen omdat er ook standalone oplosingen zijn ¬_o.

Welke anders software ?
Er zijn duizende programma's die mp3's afspelen, zit niet zo lui en ga even naar Google.
Je hebt zelfs mooi dos mp3 spelers met suport voor een lcd scherm en een afstandbiening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

ik geloof dat ik je begin te snappen...
Ik denk alleen niet dat daar een plugin voor is...

Wat je wel zou kunnen doen is die ramdrive aanmaken en er via een vbscript of een kix32 script automatisch iedere 3 uur andere mp3's op laten gooien..

Kost een beetje creativiteit, maar je moet er wat voor over hebben he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Hey! Ik begrijp je probleem volkomen, heb hier zelf ook een maxtor D740X 40GB [ball bearing = herrieeee] waar m'n mp3tjes opstaan...

Waar we dus naar zoeken is iemand die een simpel scriptje kan schrijven of iemand die weet waar er 1 vandaan te halen dat laten we zeggen 20MP3's vooruit leest en in het ram poot.
Klaar. Niet moeilijk gaan doen met random etc ;)

* Scatman_II voegt toe aan favo's

[edit]
Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 10:22:
Ik verkoper, nope.

Maar ik wou je alleen vertellen dat je niet zo moelijk hoeft te doen omdat er ook standalone oplosingen zijn ¬_o.
Maar ik [& ik neem aan TS ook :)] ben niet van plan [veel] geld uit te geven aan een standalone MP3 speler, dan kunnen we ook een nieuwe wél stille HDD kopen... Snappu? 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door Scatman_II op 13-08-2003 19:08 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laurensvliegen schreef op 11 augustus 2003 @ 22:48:
Als je zo'n freak bent hè, waarom luister je dan mp3? Daar zijn een NAD versterker + CD speler en B & W speakers voor uitgevonden... of SACD.
(weet het, is een beetje offtopic)
[offtopic] neem dan Driade boxen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
_/-\o_ ze hebben me begrepen _/-\o_ ;)

nu nog iemand vinden die idd intelligent genoeg is om òf een plugin voor winamp te schrijven òf een scriptje schrijft dat om de zoveel tjid wat mp3's kopieert zoals hierboven beschreven staat (en winamp dan nog wijsmaakt dat hij die mp3's moet gaan spelen....

* the_stickie heeft bij deze het luminieuze idee gekregen de vraag ook ff op het winamp forum te placeren :) http://forums.winamp.com/...ad.php?s=&threadid=145880

[ Voor 33% gewijzigd door the_stickie op 15-08-2003 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

The_Stickie schreef op 15 August 2003 @ 14:49:
_/-\o_ ze hebben me begrepen _/-\o_ ;)

nu nog iemand vinden die idd intelligent genoeg is om òf een plugin voor winamp te schrijven òf een scriptje schrijft dat om de zoveel tjid wat mp3's kopieert zoals hierboven beschreven staat (en winamp dan nog wijsmaakt dat hij die mp3's moet gaan spelen....

* the_stickie heeft bij deze het luminieuze idee gekregen de vraag ook ff op het winamp forum te placeren :) http://forums.winamp.com/...ad.php?s=&threadid=145880
damn, dat is inderdaad slim 8)7
Nog een forum gebookmarked ;)

* Scatman_II hoopt dat er iets uitkomt, en vindt het eigelijk vreemd dat zoiets niet allang bestond... :?

[ Voor 10% gewijzigd door Scatman_II op 15-08-2003 20:06 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

The_Stickie schreef op 13 August 2003 @ 08:01:
[...]

jaaaaa, dat is toch normaal? je kan niet voor eeuwig uit het geheugen spelen, maar je zou wel gerust een paar uur kunnen overbruggen.
Maar wordt de cache niet eenmalig opgevuld en daarna continu bijgevuld?In dat geval schiet je er weinig mee op omdat hij dan de hd blijft aanspreken.
Of vult hij de cache en speelt hij deze geheel leeg en gaat hij hem daarna weer vullen (wat een lange pauze tot gevolg heeft), lijkt mij zeer inefficient.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
euhm dat soort vragen laten we over aan de geniale persoon die dit voor ons in code gaat gieten :)

je zou bijvoorbeeld de cache kunnen vullen terwijl het laatste nummer uit de cache gestart wordt (100-200 MB laden duurt ook zó lang niet ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 01:30

Nobby

Nuts!

@TS, ik weet niet wat voor muziek jij draait maar wanneer ik winamp aan heb staan dan hoor ik niets anders dan winamp :?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
ik zet m'n muzeik niet altijd KEIHARD en ik durf ook al eens iets héél rustigs te draaien, en JA ik hoor mijn harddisk er doorheen opspinnen :(... en IK vind dat irritant...

sorry hoor maar als jij dat niet irritant vindt, is dit topic misschien gewoon niets voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Stickie: Je bent gewoon een grote zeurpiet :D

Ik hoor trouwens mijn HDDs ook niet.... en ik speel muziek ook nooit hard af. Maar mischien dat ik gewoon een goede kast heb :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
zou kunne dat jouw kast beter is dan de mijne... is ten slotte "maar" een chieftec kast... maar ik ben niet van plan een nieuwe kast te kopen... alleen maar omdat ik een harde schijf hoor draaien (en dat is het ENIGE dat ik hoor), maar daarom kan het geluid mij nog wel irriteren....
misschien dat het tijd is dat er eens iemand met een oplossing voor de dag komt in plaats van te lopen klagen dat hij/zij het onzinnig zou vinden...
Pagina: 1