Virtuele COM/LPT poorten

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik ben bezig een programma te schrijven dat de seriele en paralelle poort moet kunnen aansturen. Nu moet het programma ook overweg kunnen met zgn virtuele of logische poorten. Bijvoorbeeld een COM5 op LPT4.

Ik weet dat het in Windows mogelijk is om zulk soort poorten te hebben, maar ik vroeg me af met wat voor soort hardware je ze eigenlijk maakt. Sitecom heeft wel USB->COM en USB->LPT kabeltjes, maar maken die echt zo'n virtuele poort?

En is er nog andere hardware die zoiets doet?

日本!🎌

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_Thanatos_ schreef op 10 August 2003 @ 17:04:
Ik ben bezig een programma te schrijven dat de seriele en paralelle poort moet kunnen aansturen. Nu moet het programma ook overweg kunnen met zgn virtuele of logische poorten. Bijvoorbeeld een COM5 op LPT4.

Ik weet dat het in Windows mogelijk is om zulk soort poorten te hebben, maar ik vroeg me af met wat voor soort hardware je ze eigenlijk maakt. Sitecom heeft wel USB->COM en USB->LPT kabeltjes, maar maken die echt zo'n virtuele poort?

En is er nog andere hardware die zoiets doet?
modems maken ook vaak een virtuele poort aan.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Maar op een modem kan ik geen 9-pins seriele stekker aansluiten ;)

日本!🎌

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 16:22
Er zijn serieel naar ethernet converters waarmee je over een netwerk een serieel apparaat kan aanspreken (na installatie van een driver die een com poort aanmaakt).
Daarnaast zijn er ook multi port com kaarten, dus een PCI kaart met bv. 8 seriele poorten (maar dat zijn geen virtuele poorten, lijkt me).

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

En je hebt ook SCSI terminal-servers : een kast die je op je SCSI-bus aansluit en dan seriele of parallell poorten opleveren als je de drivers installeert (zo heeft een van mijn NT-systemen COM82: gehad : 2 poorten onboard, 16 op een vaste-configuratie SCSI-TS, 64 op een modulaire TS met 4 kaarten met elk 16). Ooit gebouwd door Central Data, is het spul tegenwoordig ondergebracht bij Digi International, de grootste leverancier van multi-port seriele kaarten.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het moet wel een beetje betaalbaar blijven ;)

dus een SCSI-systeem met 64 COM-poorten is wel goed bedoeld, maar een tikkie overdreven ;)

日本!🎌

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Overigens zijn SCSI TSs hopeloos achterhaald : de productie is jaren geleden gestopt, als je zoveel COM-poorten wilt, dan is een gebruikelijker netwerk-terminal-server de aangewezen weg (en je kunt ze nog eens door meerdere systemen laten benaderen). Ook voor die dingen zijn drivers beschikbaar waarbij je virtuele COM-poorten krijgt (zie ook de post van pheadrus).

Als je een SCSI TS weet te vinden (Amerikaans eBay), zijn ze zeer betaalbaar, shipping&handling ligt al hoger.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1