Router of switch?

Pagina: 1
Acties:

• Tikal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-04 16:46
Hey,
ik ben heel erg slecht in netwerken, en daarom kwam ik hierheen om jullie hulp te vragen.
Ik heb thuis een netwerkje staan met 3 computers. De server computer heeft 2 netwerkkaarten, 1 voor het internet, en 1 voor het netwerk.
En de netwerkkabels van alle computers zitten in een hub. Nu is pas geleden het internet op de andere 2 computers ineens uitgevallen, en ik krijg het niet meer aan de praat.
Dus ik wilde eigenlijk meteen een nieuwe switch of router kopen, om het dan meteen goed te doen.
Maar nu vraag ik me af wat ik het beste nemen kan, een router, of een switch?

Hier even wat info over het netwerk:
-Ik heb kabel internet van Multikabel (voormalig Quicknet (voormalig Sonera)).
-De server heeft een 3Com EtherLink XL 10/100 PCI TX NIC (3C905B-TX) (voor het internet) netwerkkaart, en een Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC netwerkkaart (voor intern netwerk).
-De andere computers hebben beide een Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC.
-Alle 3 de computers draaien op Windows XP.
-De computers zijn aangesloten op een Edimax 9-Port 10Mbps Ethernet Hub.

Ook wil ik er bij vermelden dat dat ICS (Internet Connection Sharing) niet meer werkte nadat de computers (behalve de server) ineens geen internet meer hadden.
Ook de Network Wizards haalden niets uit, en routing programma's zoals Winroute, Wingate, Winproxy en Sygate haalden ook niets uit.

Dus, wat is de beste optie voor mij:
-een nieuwe router kopen.
-een nieuwe switch kopen.
-doorgaan met de hub, en gewoon wat verder graven (als je dan ook meteen een uitleg erbij kan geven (de uitleg in de FAQ haalde ook niets uit).

En wat ik dan wil is een netwerk, waar alle 3 de computers een internet verbinding hebben. Op welke manier dan ook.

Bij voorbaat dank!

Niels

PS.
Als je meer info nodig hebt over hard- of software, gewoon vragen.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Voor 3 computers (of meer) vind ik zelf de optie Router het prettigst werken.
Onafhankelijk van elkaar op internet kunnen, en gewoon filesharing etc. onderling kunnen gebruiken. Heb je ook nooit gezeur als de server uitvalt om wat voor reden dan ook.

Verwijderd

Je internet doet het niet meer, maar heeft het wel gedaan? heeft misschien een klein broertje met de config gekloot?

Een router zou het beste zijn.... Omdat je met internet werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2003 13:26 ]

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 23:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Als je het makkelijk wilt doen koop je gewoon een kabelrouter met ingebouwde 4poortsswitch. Als je geen geld wilt uitgeven... kun je verder zoeken naar het probleem. Zijn bijvoorbeeld alle kabels nog wel goed, heb je wel internet als je 1 pc rechtstreeks op de kabel aansluit dat soort dingen....

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-08 11:00

Swerfer

Hmm...

Neem een router, dan hoeft je server niet aan te staan om met een andere computer toch op het internet te kunnen.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Verwijderd

Ik zou ook voor een router gaan want met een router heb je ook nog het voordeel dat je dingen zoals DHCP hebt heel erg handig hoef je geen ip's meer in te vullen.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:49
Ik zou beiden doen, een router verdeelt het internet, dus iig zeer handig. En de switch is een stuk 'sneller' (minder packet los) dan een hub.

Als je een router neemt, en te weinig geld voor een losse switch, kun je voor een router met switch ingebouwd kiezen :)

|>

Verwijderd

offtopic:
Met een beetje google werk kwam je er vast ook wel achter.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Als je server dedicated is, is een router geldverspilling.
Ik heb zelf een Linux-router/firewall die alles voor me regelt. Kost niets (Pentium-133) en werkt als een tierelier. Dan is een eenvoudige switch voor het interne netwerk meer dan voldoende. Wanneer het echter om een werkstation gaat dan ook het internetverkeer regelt, is een router wél een optie, maar dan nog zul he een switch nodig hebben. Routers met 4 of 8 ethernetpoorten zijn duur en veel lastiger te configureren. Wanneer je gewoon een router+modem hebt die aan een switch hangt, is het veel gemakkelijker in de hand te houden en ben je bovendien een stuk flexibeler in het geval dat je wilt uitbreiden. Tenslotte kun je gemakkelijk switches cascaden (één op iedere verdieping van je huis, bij voorbeeld).
In dat geval is het overigens wel prettig wanneer de router en switches het spanning-tree protocol ondersteunen.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Tikal
Bedankt!
Het internet heeft het wel gedaan, maar ineens deed die het niet meer.
Ik ga dan toch voor de router denk ik, en misschien koop ik daar dan een switch bij, maar voor nu hou ik het op een router.

Nogmaals bedankt!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 23:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Verwijderd schreef op 10 August 2003 @ 13:39:
offtopic:
Met een beetje google werk kwam je er vast ook wel achter.
offtopic:
erm, ik opteer eigenlijk om alle andere berichten als off-topic te betitelen en die van jou als gewoon ontopic :P

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Er zijn tegenwoordig prima thuis-routers te koop voor zowel ADSL als kabel. Een 4-poorts is dan prima want mocht je meer PC's krijgen dan kan je er altijd nog een switch aanhangen.

• Tikal
Mijn vraag is al beantwoord, dank jullie wel!

[ Voor 110% gewijzigd door Tikal op 10-08-2003 13:52 . Reden: Vraag was beantwoord. ]

Verwijderd

p133 werkt goed todat je bv squid met een imap server gaat lopen.. dat wil nog wel eens wat slomer gaan werken.
al helemaal als je apache,bind,proftpd,samba etc etc hebt lopen

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Ach, hij heeft toch het eeuwige leven niet. Ik verwacht 'em met 6 á 12 maanden wel te moeten vervangen en dan komt er een P-III oid. Voorlopig voldoet het prima (tot ik zelf m'n website ga hosten, dan wordt het idd een ander verhaal).

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

ik heb nu een 433 met 256 mb p3 lopen draait zeer goed geen probs maar omdat ik nu een 1400 over heb word da straks mijn main box.
maar om 133'ers te verkopen voor 50/75 euro met 2 nics erin met de text router met dhcp,dns,ftp,en webserver doen de meesten ook nog
en dat voor een 133.
Pagina: 1