zwaar probleem met coolen (108°C)

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Howdi,

Ik heb een zwaar probleem met mijn cpu cooling. Ik heb een AMD 1600XP (een 1,4 Ghz proc) op een ECS K7S5A Pro moederbordje zitten. Hij is niet overclocked. Hij draait geheel standaard. Het geheugen is kingston DDR 333 draaiende op 266 Mhz.

Het probleem: Mijn processor wordt nogal HEEL heet. Tijdens het gamen (stressed dus) stijgt hij tot 108°C!!! Onbelast stijgt hij naar rond de 40 graden. Hier gaat tie ook meteen weer naartoe zodra ik stop met gamen.

Wat kan het probleem zijn? Er zit een standaard koelblok incl fan op. Er zit net nieuwe koelpasta op die ik heel netjes met mijn bankpas uitgesmeerd heb tot een flinterdun laagje. Het koelblok zit zo te zien strak op de processor.

Kan iemand mij helpen? 108°C kan niet goed zijn voor mijn processor :D

Als aanvulling, ik kijk nu, 5 minuten later, en nu is mijn proc weer 28°C (onbelast)

[ Voor 6% gewijzigd door -W0kk3L- op 10-08-2003 12:18 ]

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
108?? ik dacht dat een AMD (of elke cpu) sterft als ie boven de 90 komt...

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 17:00

Tux

Het lijkt wel of je temperatuur meetprogramma een fout maakt (of de sensor is gefokt waar het meer op lijkt) :P

Want voor zover ik weet sluiten die K7S5A bordjes bij ongeveer 70 graden de PC af. (tenzij je dat uitgezet hebt natuurlijk).

[ Voor 12% gewijzigd door Tux op 10-08-2003 12:19 ]

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• Mark Lor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-03-2025

Mark Lor

...

108 is wel heel heet je, ik zou zeggen dat die temp sensor niet klopt want dan zou hij toch echt instabiel moeten worden, heb je ook al gevoeld aan je koelblok tijdens het stressen?

• -W0kk3L-
Ik kan even proberen om te gamen, en mijn pc hard te rebooten....dan kan ik kijken of de bios ook dezelfde temps aangeeft.... deze resultaten waren uit MBM

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
volgens mij is je temp sensor een beetje ontregeld.
Volgens mij is het onmogelijk om je temperatuur binnen 5 minuten van 108 naar 28 graden te zien zakken, dat is 80C verschil!

In welk proggie lees je dat uit?

• -W0kk3L-
Banshee79 schreef op 10 August 2003 @ 12:20:
volgens mij is je temp sensor een beetje ontregeld.
Volgens mij is het onmogelijk om je temperatuur binnen 5 minuten van 108 naar 28 graden te zien zakken, dat is 80C verschil!

In welk proggie lees je dat uit?
MBM

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Wat ook nog zo is, als het meteen weer terug zakt dan moet het wel haast een meetfout zijn. Aangezien als je blok echt zo warm wordt, de temperatuur er wel een tijdje over doet om goed terug te zakken. Probeer tijdens het gamen eens je koelblok aan te raken. Kan je dat gewoon een tijdje volhouden (zonder direct helemaal te verbranden) dan is je CPU zo'n 40 graden, dus dan zou er geen probleem zijn. Lijkt mij althans een meetfout als ik dit zo lees.

Edit: Reactie hierboven. Probeer SpeedFan eens. En kijk ook eens naar de temps in je bios.

[ Voor 11% gewijzigd door vehpol op 10-08-2003 12:22 ]

Ceci n'est pas une signature!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
-W0kk3L- schreef op 10 August 2003 @ 12:19:
Ik kan even proberen om te gamen, en mijn pc hard te rebooten....dan kan ik kijken of de bios ook dezelfde temps aangeeft.... deze resultaten waren uit MBM
BIOS waarde kloppen bijna nooit. En de waarden van MBM moet je al helemaal met een korrel zout nemen (of mijn cpu bevriest elke dag :P).

Je zou eigenlijk met een losse meter moeten meten, dus niet de sensor van het moederbord gebruiken...

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Is je heatsink dan ook echt heet als hij die temperatuur heeft bereikt?

• -W0kk3L-
Ik ga nog even gamen en dan nog es proberen....

Verwijderd

Wat voor koelblok heb je? Weet je zeker dat de koeler er strak opzit?
Het vreemde is dat hij idle rond de 40 graden zit,op dat moment koelt ie dus wel goed ,
bij stress word de temp zo hoog dat dat onmogelijk is (bij 108 graden was je processor allang naar de eeuwige athlon jachtvelden vertrokken)
Wat je kan doen is :je kast openmaken en voorzichtig aan je heatsink voelen of ie erg warm is bij een onbelaste staat,daarna tijdens het gamen voelen ,wordt ie echt heel heet brand je je vingers wel.Dat zou niet goed zijn ,wordt ie niet echt veel warmer moet er toch iets fout zijn met het uitlezen van de sensor

• Duinkonijn
  • Laatst online: 13:07

Duinkonijn

Huh?

van onbelast naar belast vindt ik nog al een grote stap.
68 graden.
1) zit je koelblok er goed op?
2) zie mark lor. wordt je koelblok gloeiend heet

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• m-m
  • Niet online

m-m

Dat lijkt me dus een probleem met uitlezen, 108 graden en vrolijk door kunnen werken bestaat niet. En een idle-stressed verschil van 70 graden lijkt me ook erg sterk. Je kunt er dus gewoon vanuit gaan dat die temperatuursmeting _niet_ klopt. Je BIOS geeft doorgaans de betrouwbaarste metingen, maar ook die kan er naast zitten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.