[XP Pro] Map delen, maar bepaalde submappen niet

Pagina: 1
Acties:

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
Ik heb hier een laptop en een PC, allebei met Windows XP Pro.
Op de laptop wil ik "Mijn Documenten" delen. Vervolgens kan ik dan op de PC een netwerkdrive maken en die offline beschikbaar maken. Zo worden laptop en pc keurig gesynchroniseerd.

Probleem is alleen dat ik bepaalde submappen in Mijn Documenten niet wil delen, alleen zie ik even niet hoe ik dat instel. De search levert meer dan genoeg op over het delen van mappen, maar niet veel over dit probleem

Ik kan natuurlijk alleen bepaalde submappen delen (bijv. een stuk of 6), maar dan moet ik volgens mij ook 6 netwerkverbindingen aanmaken...Schiet niet op.
Ik kan de submappen die ik niet wil delen uiteraard gewoon verplaatsen, maar dat doe ik liever niet (tenzij er geen andere mogelijkheid is).

Is dit mogelijk in XP zelf of moet er een tooltje aan te pas komen?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je moet in de mappen die je niet wilt delen "Iedereen" geen rechten geven. Geef jezelf wel rechten en alles zit goed. Je kunt dit vinden onder geavanceerde permissies :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
het gaat er niet om dat bepaalde personen bepaalde mappen niet mogen zien. Ik ben de enige die op dit netwerk werkt. Maar misschien begrijp ik je gewoon verkeerd.

Het gaat erom dat ik bepaalde mappen uit Mijn Documenten gewoonweg niet wil delen...probleem is alleen dat als ik de hoofdmap deel, dat dan automatisch ook alle submappen gedeeld zijn.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

YellowCube schreef op 10 August 2003 @ 10:46:
het gaat er niet om dat bepaalde personen bepaalde mappen niet mogen zien. Ik ben de enige die op dit netwerk werkt. Maar misschien begrijp ik je gewoon verkeerd.

Het gaat erom dat ik bepaalde mappen uit Mijn Documenten gewoonweg niet wil delen...probleem is alleen dat als ik de hoofdmap deel, dat dan automatisch ook alle submappen gedeeld zijn.
Je kunt niet selectief mappen binnen een share zichtbaar maken; het enige wat je kunt doen is mensen de rechten op die map ontnemen...

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:59
Het wordt niet bij naam genoemd, maar bedoelt word dus de NTFS rechten op de submappen. Een share kan je maar op 1 manier delen en dat is vanaf boven, alles eronder is dan ook meteen geshared (en dus zichtbaar). Je kan dus met NTFS de submappen wel ontoegangelijke maken, maar meer niet.

No production networks were harmed during this posting

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
mmmmzzz...enne, is d'r dan wel een manier om een (1 dus) netwerkverbinding te maken van verschillende afzonderlijk gedeelde mappen?

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:59
Je bedoelt dat je maar 1 keer een psw hoeft in te vullen? Je zou een scriptje kunnen maken die in 1 handeling de connecties voor je maakt...

No production networks were harmed during this posting

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Nee, wat je wel kunt doen is en 1 batch file alle opdrachten voor de mappings zetten. Dat scheelt je waarschijnlijk wat werk. Is dat niet je doel; vermeld dan je eventuele doel zodat we met oplossingen kunnen komen....

---

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-05 21:29

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Als je filesystem NTFS is kun je kijken naar
NTFS Directory Junctions
These are NTFS directories that can be resolved to any local namespace. Directory junctions provide a very powerful tool for system administrators, but are not generally deployed? they can only be created with the Linkd.exe tool in the Windows 2000 Resource Kit. Because NTFS directory junctions can be used to make the storage namespace span volumes, they may present new subtleties for application developers.
Dan 'symlink' je de te willen directory's in 1 dir.
En die share je dan.

Volgens mij moet dat ook werken met XP.

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
Spider.007 schreef op 10 August 2003 @ 14:36:
Nee, wat je wel kunt doen is en 1 batch file alle opdrachten voor de mappings zetten. Dat scheelt je waarschijnlijk wat werk. Is dat niet je doel; vermeld dan je eventuele doel zodat we met oplossingen kunnen komen....
Stel "Mijn Documenten" heeft 10 submappen (mijn afbeeldingen, mijn muziek en meer van die schattige namen). Daarvan moeten er bijv. 3 NIET gedeeld worden en 7 submappen moeten dus wel gedeeld worden.

Een van de mogelijkheden blijkt niet mogelijk, namelijk "Mijn Documenten" delen en dan de 3 submappen die juist niet gedeeld moeten worden als het ware ondelen "unsharen". Dat gaat dus waarschijnlijk niet.

Dan kan ik het volgende nog doen: niet de hele map "Mijn Documenten" delen, maar alleen de 7 submappen delen.
Probleem is dat ik dan ook 7 netwerkverbindingen moet maken. Dat is ook geen probleem want dat hoef je maar 1 keer te doen. Zij het handmatig, zij het via een batch bestandje. De keren daarop maakt XP bij het aanmelden elke keer vanzelf de verbinding.
Probleem is dan dat ik sowieso al 7 netwerkverbindingen heb staan alleen maar om eigenlijk 1 hoofdmap (mijn doc etc) te synchroniseren.
Vind ik niet zo'n nette oplossing.

Het is trouwens NTFS en dus is die tool "directory junction" wel een optie...en anders wordt het gewoon het verplaatsen van de mappen die niet gedeeld moeten worden.

Verwijderd

Vae Victis schreef op 10 augustus 2003 @ 14:51:
Als je filesystem NTFS is kun je kijken naar

[...]

Dan 'symlink' je de te willen directory's in 1 dir.
En die share je dan.

Volgens mij moet dat ook werken met XP.
Zeker weten dat dat werkt met XP. En het leuke is, je kunt directories reparsen die op verschillende partities staan. Nadeel: gooi je de inhoud van de gereparsde directories weg, dan ben je dus ook de inhoud vand e echte directories kwijt.

Kortom, heel handig, maar wel opletten waar je meer bezig bent.
Pagina: 1