Anime / Manga ( Stijl ) Tekenen : Tips En Tricks

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

61619

Topicstarter
Nadat ik van een paar vrienden een tip gekregen had om eens een keertje wat animes te downloaden ( en ja downloaden mag... tis legaal ok Kaj. tis niet legaal :) Kaj. in "Anime deel 13" ( heeft iets met fansubs en het officieel uitbrengen van amerikaanse versies te maken ( lang verhaal :) ) ) heb ik besloten om Love Hina te bekijken. Deze heb ik een lange tijd geleden gekeken.

Omdat ik een redelijk goeie tekenaar ben ( leg me wat voor en ik teken t na ) vond ik de tekenwijze van deze 'tekenfilmpjes' erg leuk :) . Na het bekijken van Berserk, Furi Kuri, Cowboy Bebop en een paar afleveringen van Neon Genisis Evangelion, Full Metal Panic en ik heb net 2 afleveringen gezien van een serie over zonnebloemen ( dont ask :) iets met popo nogiets ) heb ik besloten om me eens te verdiepen in deze tekenstijl.

Welnu: natekenen kan iedereen, hoor ik jullie zeggen. En daar hebben jullie gelijk in, dus waarom dit topic? Ik heb al wat research gedaan naar boeken / informatie over de kunst van deze stijl en heb een 4tal pdf - files gevonden ramvol informatie. En ik heb nu al een paar vraagjes:

- Wie tekent ook in deze stijl ?
- Zo ja, deel eens wat van je creaties
- Ik heb gelezen dat ze de plaatjes inkleuren met behulp van "tones" en ik heb tot nu toe nog geen megod geen id waarom ze dat gebruiken? waarom kleuren ze dat niet gewoon in ? heeft iemand meer informatie over deze tones ?

nog wat plaatjes voor het oog :)
Afbeeldingslocatie: http://www.digital-shadows.de/anime/short/fullmetalpic1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.rightstuf.com/images/large_images/bvvd0501.jpg
_______ Full Metal Panic ___________________ Berserk _________

ik ben btw een enorme leek op het manga / anime gebied, als ik ergens fout zit hoop ik niet dat mensen die 4 jaar japans hebben gestudeerd en al vanaf hun 3e naar animes kijken en mangas lezen me helemaal gaan afzeiken :) ik wil gewoon iets opsteken over deze tekenstijl. ik zal proberen om zo snel mogelijk wat creatie uit mn potloden te gooien en dit te posten.

en nu maar hopen dat we niet 100 tekeningetjes over DBZ figuurtjes krijgen :)

[ Voor 5% gewijzigd door 61619 op 11-08-2003 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ander
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 10:07
misschien is dit wat:

http://www.howtodrawmanga.com/tutorial/tutorial.html

En zaken zoals Boekenvoordeel (daar heb ik de mijne gekocht) hebben mooie boeken met van alles over het tekenen van manga/anime.

[ Voor 43% gewijzigd door Ander op 10-08-2003 02:15 ]

Greetz, Ander || Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58336

www.polykarbon.com is ook nog een goede site vol tutorials.

Persoonlijk heb ik de manga stijl ook even geprobeerd, maar momenteel ben ik nog heel erg bezig met het zoeken naar de stijl die me bevalt. Ik kan je dus niets laten zien.
Een tip die ik wel voor je heb is om de tutorials door te nemen en wat je daar leert uit te proberen. Daarna zou ik een paar manga trips kopen bij de betere stripzaak en hieruit plaatjes nateken. Daarna kan je zelf dingen gaan verzinnen.
Het kleuren is weer een verhaal appart.
Op de tutorial site's die je hebt gekregen staat hier wel het een en ander over.
Persoonlijk zou ik me eerst druk maken over het tekenen en pas veel later over het inkleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 14:45

Yoozer

minimoog

61619 schreef op 10 August 2003 @ 01:54:
- Wie tekent ook in deze stijl ?
- Zo ja, deel eens wat van je creaties
- Ik heb gelezen dat ze de plaatjes inkleuren met behulp van "tones" en ik heb tot nu toe nog geen megod geen id waarom ze dat gebruiken? waarom kleuren ze dat niet gewoon in ? heeft iemand meer informatie over deze tones ?
Ik teken er zelf niet in, maar een vriend van mij wel. Hij wil z'n skills echter tot 't maximum aanscherpen (is er al 6 maanden zwaar mee bezig, stelt hoge eisen voor zichzelf :) ) dus ik heb 'm nog niet kunnen verleiden om iets in te scannen, al vind ik z'n werk er al verdomd spectaculair uitzien.

Wat die 'tones' betreft, ik denk zo dat dat gebeurt om constante kleuren te houden voor animatie e.d. - niet dat je iets in aan 't kleuren bent en de kleur wijkt opeens af of zo. Is maar een gok.

Echter - die vriend heeft ook een stapel boeken uit .jp laten overkomen over anatomie, en boeken over anime's waar dus de originele schetsen van de tekenaars worden geshowd. Die dingen hebben ook nog een officiele naam maar die ben ik even kwijt. Ik kan 'm wel eens vragen waar hij het meeste aan heeft gehad, en welke 'wel mooi' waren maar verder niet functioneel. Klop de yens maar vast uit je beurs.

Het is uiteindelijk de kunst bij anime om je character in elke mogelijke lichaamshouding te kunnen tekenen met de correcte proporties. Desnoods schetsmatig. Aan een enkele piece van een figuur in een enkele houding, hoe mooi dan ook, heb je uiteindelijk minder. Oefenen, oefenen tot je er bij neervalt en het in je slaap kunt, in de trant van 'Ik ben niet bang voor de 10,000 slagen die je kent, ik ben bang voor die ene slag die je 10,000 maal hebt geoefend' :P.
ik ben btw een enorme leek op het manga / anime gebied, als ik ergens fout zit hoop ik niet dat mensen die 4 jaar japans hebben gestudeerd en al vanaf hun 3e naar animes kijken en mangas lezen me helemaal gaan afzeiken :) ik wil gewoon iets opsteken over deze tekenstijl. ik zal proberen om zo snel mogelijk wat creatie uit mn potloden te gooien en dit te posten.

en nu maar hopen dat we niet 100 tekeningetjes over DBZ figuurtjes krijgen :)
Leek zijn is niet erg, maar misschien kon je dit beter even in "Post je handgetekende/Wacom stuff maar hier" neerzetten.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72901

Jah man ik wil ook anime tekenen! Ik ben namelijk grote anime fan. Alleen ik kan niet zo geconcentreerd tekenen. :/

@Superfruitig: Je moet natuurlijk ook Rurouni Kenshin gezien hebben he! :Y)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 72901 op 10-08-2003 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25601

Ik kan zelf geen moer van tekenen, maar mijn zus tekent vrij veel in die stijl. ff in haar bookmarks gespit en vond deze: http://omu.kuiki.net/bbs .

Zoek ook eens naar werken van Clamp. Die zijn naar mijn zus zeggen goed (ik maakte een negatieve opmerking en werd bijna gekielhaald, volgens haar was dat zoiets als heiligschennis... )

Ik kijk overigens nu naar de anime Naruto, ook wel aardig ;) Nog steeds licentie vrij, tenminste Anime dan, manga is al opgekocht

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 25601 op 10-08-2003 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaHawK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-03-2020
test

Daar doe ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaHawK
Sorry voor de eerdere post, ik wist m'n password niet meer. :)

Anyways, ik heb wel eens wat manga gedaan. Het is best tricky kan ik je zeggen.
Schenk vooral aandacht aan haar en ogen.

Ik moet eerlijk toegeven dat m'n scanner niet z'n beste werk laat zien hier, maar laat maar horen of het wat is. :)

http://members.chello.nl/h.degroot9/drawings/guy.gif

Daar doe ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59679

Een nieuwe serie die op dit moment in België loopt is Gundam Wing
Hier een paar fotootjes :
Afbeeldingslocatie: http://www.madkukkii.com/tegwboys.jpg

http://www.gundamw.net/paper/wallpaper45.jpg

Site met wallpapers http://www.gundamw.net/wallpaper.html

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 59679 op 10-08-2003 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

61619

Topicstarter
gundam wing draait hier ook, ik kijk er niet na ( hou niet zo van voor de tv zitten :) )

ik heb vanmiddag dit uit mn hoofd in elkaar geflanst, mn allereerste "manga" werkje

http://home.wanadoo.nl/johnvanhensberg/manga/probeersel1.jpg

let niet op de 2 bovenste , t gaat om t meiske linksonder...

edit:
MaHawK schreef op 10 August 2003 @ 20:28:
Sorry voor de eerdere post, ik wist m'n password niet meer. :)

Anyways, ik heb wel eens wat manga gedaan. Het is best tricky kan ik je zeggen.
Schenk vooral aandacht aan haar en ogen.

Ik moet eerlijk toegeven dat m'n scanner niet z'n beste werk laat zien hier, maar laat maar horen of het wat is. :)

http://members.chello.nl/h.degroot9/drawings/guy.gif
ik vin m vet ( is t n mannetje of n vrouwtje ? :) )

heb 2 opmerkingen:
- ogen kloppen niet in verhouding met de neus ( ze zitten verkeerd )
- mond neus zit op een rare plaats :?

nofi ofcourse ( ikke is ook maar beginner :) )

[ Voor 58% gewijzigd door 61619 op 10-08-2003 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

61619 schreef op 10 August 2003 @ 22:12:
ik vin m vet ( is t n mannetje of n vrouwtje ? :) )
guy.gif... Duidelijk een meisje dus :+

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

guy.gif -> lijkt me mannetje ;)

superfruitig je bent nu op een moment aanekomen dat je moet gaan kiezen welke manga stijl je wilt gaan doen. Er is namelijk een groot verschil tussen het schattige en tussen het sierieuze in manga.
Wat jij hebt getekend zie ik vooral als schattig, terwijl dingen als spawn (om maar even een vb te noemen) onder sirieus vallen.
Het is moeilijk om een tekening te beroordelen als je niet weet welk van de twee kanten de maker op wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

61619

Topicstarter
Anoniem: 58336 schreef op 10 August 2003 @ 22:33:
guy.gif -> lijkt me mannetje ;)

superfruitig je bent nu op een moment aanekomen dat je moet gaan kiezen welke manga stijl je wilt gaan doen. Er is namelijk een groot verschil tussen het schattige en tussen het sierieuze in manga.
Wat jij hebt getekend zie ik vooral als schattig, terwijl dingen als spawn (om maar even een vb te noemen) onder sirieus vallen.
Het is moeilijk om een tekening te beroordelen als je niet weet welk van de twee kanten de maker op wil.
dan ga ik 100 % voor het schattige :) ben helemaal verzot van het mierezoete schattige meiskes in korte rokjes thema :) grote ogen met zoveel mogelijk glinster erin en haardossen die tot t uitersten gaan :)

ik ga uiteindelijk voor het meisje dat een V teken met dr handen doet ( een van de meest voorkomende poses van sjattige meisjes in manga :) )

edit:

enneuh 8)7 |:( 8)7 @ de mannetje / vrouwtje vraag :)

[ Voor 4% gewijzigd door 61619 op 10-08-2003 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaHawK
Superfruitig, het is puur de neus die niet helemaal klopt. De ogen zijn weldegelijk goed.
En het is een gozert, ogen vertellen alles in manga. :)

Daar doe ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

k persoonlijk heb ik een hekel aan het schattige ;)
ieder zn eigen smaak.

Toch zal ik proberen je wat commentaar te geven waar je wat aan hebt.
1- vorm van het hoofd. Ik ken de tutorial en ik denk dat je hem wat te letterlijk hebt aangehouden. de kaaklijn mag best wat vloeiender zijn en iets minder puntig eindigen.
2- de ogen. Ik weet dat ze groot horen te zijn, maar ze moeten wel in proportie zijn. En het hoofd is 4 ogen breed (tussen de ogen ruimte voor 1 oog en aan bijde kanten nog een half oog).
3- de vorm van het hoofd aan de bovenkant komt ook beetje raar over. Het haar plakt niet op het hoofd, je kan het er beter om heen laten zweven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61849

Ik ga me hier ook eens in mengen , afgezien van het feit dat de topicstarter mij beloofd had mij als eerste zijn eerste probeersel te laten zien......
MaHawK schreef op 10 August 2003 @ 23:15:
Superfruitig, het is puur de neus die niet helemaal klopt. De ogen zijn weldegelijk goed.
En het is een gozert, ogen vertellen alles in manga. :)
Als het een "gozer" was dan had ie het wel erbij gezet :D .Anyway , meestal tekenen ze bij een "mannetje" toch wat kleinere scherpere ogen?of zie ik dit verkeerd?(alhoewel ik toe moet geven dat de ogen wat "zwaar " overkomen voor een meid ).En het probleem met de neus mag je me een keer uitleggen.Je zult vast gelijk hebben maar ik zie het niet.

@superfruitig : Ik ben het eigenlijk best wel met chimero eens op zijn puntjes alleen bij punt 3 denk ik meer zelf dat je hebt lopen gummen aan de vorm van het hoofd of zo , omdat deze een ietwat vreemde rechtere vorm heeft gekregen in plaats van zijn originele ronde vorm

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 61849 op 12-08-2003 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82305

Kijk maar eens op jdillon.net
Schitterende pagina, met ook een tutorial. Zo heb ik het geleerd :)
Pagina: 1