Toon posts:

Verliefdheid: de meest weerbarstige emotie ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is verliefdheid eigenlijk een emotie ?

Als je bang bent, dan ben je bang. Ben je vrolijk ? dan is dat zo ! Ben je verliefd, dat kan het mooiste gevoel zijn dat een mens kan ervaren, maar het kan ook een dieptepunt in je leven vormen !

Concreet: Is liefde/verliefdheid een emotie ? Ik denk zelf van niet ! mij inziens is het een ervaring, een biologische reactie (feromonen of zow) die verschillende emoties oproept, per situatie verschillend, per persoon verschillend. Dus een mix van emoties !

Wat denken julllie van de liefde ?

Mijn stelling:

Liefde kan het mooiste zijn wat er is. Liefde kan ook het onderste uit de beerput van het leven zijn en zelfs onherstelbare schade opleveren. Kortom: liefde is wispelturig en derhalve geen emotie..

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Dacht dat men het er wel over eens was dat er 4 basis emoties zijn:
Bang
Bedroefd
Blij
Boos

Verliefd zou ik in de category blij plaatsen. mischien wat angst erbij voor wat er zou kunnen gebeuren, maar verliefdheid is geen emotie naar mijn idee

If you choose to criticise you choose your enemies

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Even wat definities uit de Van Dale:

emo·tie (de ~ (v.), ~s)
1 hevig gevoel => aandoening, affect, gemoedsaandoening, gemoedsbeweging

lief·de (de ~ (v.), ~n/~s)
1 sterke genegenheid voor een persoon of zaak => min, minne
2 genegenheid van personen tegenover elkaar, gebaseerd op seksuele aantrekkingskracht

'Technisch' gezien kan je dus zeggen dat liefde idd geen emotie is, maar genegenheid. Genegenheid heeft, naar mijn inzien, op zich niets met emotie te maken, maar met je gevoel.

Ik denk wel dat liefde emoties op kan roepen, maar dat liefde op zich geen emotie is.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me afvraag... Is liefde de enige gebeurtenis die alle emoties op kan roepen ?

Evolutionair gezien lijkt het mij de meest sterkste gebeurtenis van allemaal. De enige die je echt kan sturen in wat je voelt, wat je ervaart en wat je doet ?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

job

Emmeau schreef op 10 August 2003 @ 00:03:
Dacht dat men het er wel over eens was dat er 4 basis emoties zijn
blijkbaar niet, want er zijn 6 ( :D ) basis emoties: verrassing, angst, afgunst, boosheid, blijdschap en droefheid.
alle andere emoties zijn combinaties van de basis emoties.

tenminste volgens de psychologen Eckman en Friesen

en dan zijn er nog wat minder geaccepteerde theorieën met minder of (veel) meer basis emoties.

[ Voor 94% gewijzigd door job op 10-08-2003 00:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 10 August 2003 @ 00:09:
[...]

blijkbaar niet, want er zijn 6 basis emoties: verrassing, angst, afgunst, boosheid, blijdschap en droefheid

tenminste volgens de psychologen Eckman en Friesen

en dan zijn er nog wat minder geaccepteerde theorieën met minder of (veel) meer basis emoties.
Juist... en ik heb sterk het idee dat liefde/verliefdheid het enige gevoel is dat alle emoties volgens de (door jouw aangegeven en heersende theorie) in zich heeft.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

verrassing kan je volgens mij uitdrukken in angst, boosheid, blijdschap of bedroefdheid, het is een cominbatie van de 4.
Zelfde geld voor afgunst, maar je hebt gelijk, er zijn psychologen die er anders over denken.

Ik dacht zelf dat de meeste psychologen toch voor 4 gingen.

Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat iets 'goed' of 'fout' is, het is een persoonlijke mening. Ik geef ook aan dat ik 'dacht' dat psychologen voor 4 gingen.
I stand corrected.

[ Voor 25% gewijzigd door Emmeau op 10-08-2003 00:27 . Reden: aanvulling op latere reply ]

If you choose to criticise you choose your enemies

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

job

een definitie van emotie zoals die gebruikt word door psychologen:
een bepaalde klasse van subjectief gevoel.

een heel brede definitie, dit komt omdat er meerdere theorieën zijn over het totstand komen van emoties. (commen-sense theory, james's theory & schachter's theory)

naar mijn idee is verliefd een gevolg van meerdere emoties die je krijgt bij het zien, horen, voelen, ruiken (proefen??) en denken over bij een persoon
Emmeau schreef op 10 August 2003 @ 00:15:
verrassing kan je volgens mij uitdrukken in angst, boosheid, blijdschap of bedroefdheid, het is een cominbatie van de 4.
Zelfde geld voor afgunst, maar je hebt gelijk, er zijn psychologen die er anders over denken.
ik kan op geen enkele manier de andere 4 emoties combineren om afgunst of verassing te vormen. ook niet bij het gebruik van 3 of 2 emoties

de meest geaccepteerde opvating is die van Eckman en Friesen. (6 emoties)
jij kan best vinden dat er 4 zijn
iemand anders heeft de opvatting dat het er 50 zijn.
dat is er nou zo moeilijk aan.

[ Voor 53% gewijzigd door job op 10-08-2003 00:32 ]

Verwijderd

Ik spreek helaas uit ervaring als ik zeg dat verliefdheid een combinatie maar ook het extreme van alle 4 emoties kan zijn ...

Verwijderd

uit liefde komen alle emoties voort zelfs negatieve als haat en nijd. Het tegenovergestelde van de emotierijke liefde is dan ook emotieloos oftewel: onverschilligheid en cynisme (en dus geen haat).

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verliefdheid komt doordat de hersens een bepaalde stof produceren bij een bepaalde persoon die je kent... dit gebeurt meestal als je aan desbetreffende denkt of ziet of spreekt...
so far voor de technische verklaring...

Emoties, tja... verliefdheid is een combinatie van meerdere, maar niet van alle... woede en haat kunnen mogelijke gevolgen zijn, maar dat hoeft niet. Droefheid hoort er denk ik ook wel bij als je de betreffende persoon mist of afscheid van neemt. Verder is verliefdheid misschien wel iets te complex om aan de hand van emoties uit te leggen... er komt teveel bij kijken om een echt (naar mijn mening) logisch verband te leggen tussen die emoties. Misschien is dat de reden dat we het onder het kopje verliefdheid duwen, omdat er geen ander logisch verband is. However ben ik het er zeker mee eens dat verliefdheid alle emoties sterker tot uiting kan laten komen dan wanneer die verliefdheid er niet is...

just 0,02€ van een persoon die nog geen liefde/verliefdheid heeft ervaren, maar alleen gezien

Verwijderd

Verliefdheid maakt je kwetsbaar geloof me :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 August 2003 @ 00:00:
Concreet: Is liefde/verliefdheid een emotie ? Ik denk zelf van niet ! mij inziens is het een ervaring, een biologische reactie (feromonen of zow) die verschillende emoties oproept, per situatie verschillend, per persoon verschillend. Dus een mix van emoties !

Wat denken julllie van de liefde ?

Mijn stelling:

Liefde kan het mooiste zijn wat er is. Liefde kan ook het onderste uit de beerput van het leven zijn en zelfs onherstelbare schade opleveren. Kortom: liefde is wispelturig en derhalve geen emotie..
Misschien dat je topictitel beter kunt aanpassen als je liefde geen emotie vindt.

Ik vraag mij af wat het nut is van zo'n discussie? Waarom willen mensen zo graag emoties ontleden?". Vanwaar deze klinische emotieloze benadering. Zijn emoties zo gevaarlijk dat ze alleen met labaratoriuminstrumenten mogen worden opgepakt. Emoties leer je volgens mij niet hanteren door ze te vertalen naar de chemische reacties die er onder liggen. Deze benadering houdt eerder het gevaar in dat wij in de verleiding komen onze emoties via chemische weg beinvloeden in plaats van te werken aan ons karakter. Op den duur dreigt de vernieting van de menselijke persoonlijkheid.

Verder valt mij op dat liefde en verliefdheid ten onrechte vaak op een hoop worden gegooid. Verliefdheid kun je veel gemakkelijk linken met onderliggende fysiche processen dan liefde. Verliefdheid is een rush, die je uit je balans brengt, een verstoring van het normale evenwicht te vergelijken met de effect van drugs. Liefde is een langdurige stabiele geneigdheid die juist met evenwicht samengaat.

Als je emoties wil doorgronden, kijk in de spiegel, kijk naar anderen, lees goede romans bestudeer de bijbel. Het is allemaal beter dan een pseudo-wetenschappelijke discussie waarin een rationele grondslag voor emoties wordt gegeven. emoties komen voor het verstand, zijn ouder dan het verstand en ook veel waardevoller dan het verstand. Al het plezier dat wij aan ons bestaan ontlenen danken wij aan emoties.

Vandaag zat ik op een terrasje, waar het krioelde van de mussen. Die speels en vrolijk kwetterend de kruimels oppikten. Een vrolijk spel waarbij ze de kruimels van elkaar proberen af te pakken en elkaar kortstondig najagen. Als je ze zo bezig ziet, ontkom je niet aan de indruk dat ze plezier hadden in hun speelse activiteit. Een mus zal niets beredeneren, maar voelen doet hij wel en genieten doet hij volgens mij ook.

Ik ben tegen een benadering die het verstand ziet als de basis van waarden. Die plaats verdient hij niet. Onze emoties zijn ons meest waardevolle bezit. Het verstand is extra attribuut dat wij mensen hebben ontwikkeld dat ons grote macht heeft gegeven over onze omgeving. Meer dan de klauwen van de tijger en de kaak van de haai of de vleugels van de adelaar heeft het ons macht gegeven. Maar juist die macht kan de mens vernietigen als hij niet inziet waar zijn werkelijke waarden liggen.

Wij leven in een tijd waarin aan het ontwikkelen van het verstand de hoogste prioriteit wordt gegeven. We zijn helemaal vergeten dan emoties en karakter ook moeten worden gecultiveerd . De westerse mens is daarin naar mijn mening juist achteruit gegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2003 18:50 ]

Verwijderd

nou k denk dat liefde wel degelijjk een emotie is omdat je je dan helemaal raar voelt enzo..... als je heel erg bang bent dan pis je in je broek (bijvoorbeeld) als je boos ben dan reageer je je af op alles en iedereen. Dus je kan van een oorzaak gevolg "theorietje" spreken:
oorzaak gevolg
1. Je krijgt 100 euro voor je verjaardag Je bent heel erg blij
2. Je oma is overleden Je bent verdrietig
3. Je beste vriend en jouw vriendin vrijen met elkaar Je bent boos (F* pissed)
4. Je vader geeft je zomaar 50 euro Je bent verrast.

enzo kan je nog wel verder gaan. Eigenlijk een "theorietje van niets maar dat maakt niet uit..... je moet er ff doorheen kijken.

Je ziet een bloed mooie meid en je hebt je zoent met haar het gevolg is dan dat je verliefd bent.

Maar ja het kan ook onzin zijn wat ik nu allemaal heb getypt maar dat maakt me niets uit!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 augustus 2003 @ 00:09:
Wat ik me afvraag... Is liefde de enige gebeurtenis die alle emoties op kan roepen ?

Evolutionair gezien lijkt het mij de meest sterkste gebeurtenis van allemaal. De enige die je echt kan sturen in wat je voelt, wat je ervaart en wat je doet ?
Voor evolutie heb je geen liefde nodig, voortplanting kan ook prima zonder. Het is denk ik zelfs iets dat tegen evolutie ingaat, omdat het (althans in de menselijke cultuur) de verspreiding van genen tegengaat (mensen blijven bij elkaar).

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 01:28 ]

• windancer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op 11 augustus 2003 @ 01:25:
[...]

Voor evolutie heb je geen liefde nodig, voortplanting kan ook prima zonder. Het is denk ik zelfs iets dat tegen evolutie ingaat, omdat het (althans in de menselijke cultuur) de verspreiding van genen tegengaat (mensen blijven bij elkaar).
Het gaat niet zozeer over de verspreiding van genen als wel de voortplanting van genen. Verliefdheid helpt daar omdat de vrouw een enorme investering moet doen voor de voortplanting (van de genen) dmv een gevaarlijke zwangerschap. Het is dan slim om de man ook een grote investering te laten doen. Liefde helpt om die investering te verkrijgen.

Verwijderd

Ik vraag mij af wat het nut is van zo'n discussie? Waarom willen mensen zo graag emoties ontleden?". Vanwaar deze klinische emotieloze benadering. Zijn emoties zo gevaarlijk dat ze alleen met labaratoriuminstrumenten mogen worden opgepakt. Emoties leer je volgens mij niet hanteren door ze te vertalen naar de chemische reacties die er onder liggen. Deze benadering houdt eerder het gevaar in dat wij in de verleiding komen onze emoties via chemische weg beinvloeden in plaats van te werken aan ons karakter. Op den duur dreigt de vernieting van de menselijke persoonlijkheid.

[...]

Als je emoties wil doorgronden, kijk in de spiegel, kijk naar anderen, lees goede romans bestudeer de bijbel. Het is allemaal beter dan een pseudo-wetenschappelijke discussie waarin een rationele grondslag voor emoties wordt gegeven.
Het hangt er maar helemaal vanaf waar je in geinteresseerd bent. Een fysiologische verklaring voor het optreden van emoties helpt je niet verder bij het omgaan ermee, maar dat wil niet zeggen dat het verschijnsel emoties en de lichamelijke achtergrond daarvan niet met het verstand benaderd kan worden. En wat betreft beinvloeding van emoties door in te grijpen in die lichamelijke achtergrond, dat is nu al zeer goed mogelijk (denk aan nicotine, heroine, cocaine, alcohol, enzovoorts) en wordt als onwenselijk beschouwd. Ik zie niet in waarom dat anders zou worden als er effectievere middelen op de markt komen dan de huidige drugs en genotsmiddelen.
emoties komen voor het verstand, zijn ouder dan het verstand en ook veel waardevoller dan het verstand. Al het plezier dat wij aan ons bestaan ontlenen danken wij aan emoties.

Vandaag zat ik op een terrasje, waar het krioelde van de mussen. Die speels en vrolijk kwetterend de kruimels oppikten. Een vrolijk spel waarbij ze de kruimels van elkaar proberen af te pakken en elkaar kortstondig najagen. Als je ze zo bezig ziet, ontkom je niet aan de indruk dat ze plezier hadden in hun speelse activiteit. Een mus zal niets beredeneren, maar voelen doet hij wel en genieten doet hij volgens mij ook.

Ik ben tegen een benadering die het verstand ziet als de basis van waarden. Die plaats verdient hij niet. Onze emoties zijn ons meest waardevolle bezit. Het verstand is extra attribuut dat wij mensen hebben ontwikkeld dat ons grote macht heeft gegeven over onze omgeving. Meer dan de klauwen van de tijger en de kaak van de haai of de vleugels van de adelaar heeft het ons macht gegeven. Maar juist die macht kan de mens vernietigen als hij niet inziet waar zijn werkelijke waarden liggen.
Toch vraag ik mij af, als normen en waarden een zaak van emoties zijn en niet van het verstand, wat dan precies de verheven normen van dieren zijn. In de natuur is er maar een waarde: die van overleven, en bij de meeste dieren valt het gedrag prima evolutionair, dus vanuit eigenbelang (van gen, individu en soort), te verklaren.

Waarin onderscheidt de mens zich dan van deze dierenwereld? Niet in het hebben van emoties! Ik ben het met je eens dat het gedrag van in ieder geval de meeste hogere gewervelden sterke aanwijzingen geeft dat deze dieren een zekere vorm van emoties hebben. Maar juist het feit dat wij ons verstand kunnen gebruiken om de consequenties van onze emoties ervan af te wegen en de oorzaak van die emoties rationeel kunnen benaderen, maakt dat wij normen en waarden kunnen opstellen, kunnen nadenken over wat werkelijk van belang is, ons kunnen ontrukken aan het door evolutie voorgeschreven nastreven van eigenbelang, waardoor wij geen slaaf van onze emoties en instincten hoeven te zijn, zoals vrijwel alle dieren. Dit alles hebben wij geheel te danken aan ons verstand.
Wij leven in een tijd waarin aan het ontwikkelen van het verstand de hoogste prioriteit wordt gegeven. We zijn helemaal vergeten dan emoties en karakter ook moeten worden gecultiveerd . De westerse mens is daarin naar mijn mening juist achteruit gegaan.
Hierover hebben wij al vaker gediscussieerd, maar ik blijf van mening dat dat beeld berust op een geromantiseerde voorstelling van het verleden, veroorzaakt doordat alleen die dingen die werkelijk er nog toe doen, bewaard zijn gebleven uit vroeger tijden. Als je in de huidige maatschappij kijkt hoe de filosofie, kunsten, wetenschappen, nieuwe levensovertuigingen, kortom de hele cultuur, de afgelopen 50 jaar in een stroomversnelling geraakt zijn, kan ik niet concluderen dat de emotionele ontwikkeling van de huidige mens verwaarloosd wordt.

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 19:59

ALH

Verwijderd schreef op 10 augustus 2003 @ 05:05:
Verliefdheid maakt je kwetsbaar geloof me :)
Dan doe je toch iets fout i.m.o. :)
Ik vind de liefde allemaal een beetje overgewaardeerd, ik heb nog nooit zoiets breekbaars gezien als liefde; een wijnglas van de aldi is er niks bij.

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Pagina: 1