Toon posts:

[XP] Draaiend als servertje op oud systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
met toestemming van buzzman

Goeieavond

Na deze topics te hebben gelezen:

windows xp home op een p1 200mmx
[rml][ XP] Uiterst minimaal en toch draaiend! (75mhz jaja!)[/rml]

kreeg ik er zelf ook zin in om zoiets eens te proberen.
Na veel twijfels toch maar begonnen.

Het is een servertje die dient voor het delen van internet en bestanden. Hij draaide goed en stabiel op windows 2000 proff.
Ben begonnen met een oude harde schijf erbij te leggen van maxtor 8gb. Toen xp erop gezet. het heeft toen heel eventjes gedraaid maar omdat ik wat dingen had veranderd en er het een en ander met die harde schijf aan de hand was, crashde het hele servertje. Alles voor jan-lul gedaan want de dual boot werkte daardoor ook niet meer.

Daarna heb ik de maxtor deruit gehaald en opgeruimd. Toen de andere hardeschijf in mijn pc gehangen en de belangrijke data gekopierd. Even formateren en toen weer terug in de server. Het was al erg laat en heb er toen alleen eventjes windows 98 op geinstaleerd.

De volgende dag ben ik er weer windows xp op gaan instaleren. Op de tweede partitie weleenswaar. C : 98 D : xp. Dat ging erg traag maar uiteindelijk draait het toch. Alles geconfigureerd en het draait ;) .

specs van de server:

p2 350 mgh
80 mb geheugen, anderen adviseerden mij om er 128 in te doen maar daar had ik geen geld voor en wou het zo proberen. Het draait toch stabiel. Ik heb alle grafische poespas van xp uitgeschakeld en dan gebruikt het een stuk minder.
32 mb videokaart
15 gigh hd
2 netwerkkaartjes realtech (goedkoopie dingen)

daar draait het dus op. Nu hopen dat het net zo stabiel is als 2k en dat ie lang meegaat :D

Hebben jullie nog tips of commentaar meld het dan maar.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:15
Gewoon 2000 blijven gebruiken ipv XP :). Waarom overstappen als 2000 veel lekkerder draait?

[ Voor 7% gewijzigd door Z-Dragon op 09-08-2003 19:53 . Reden: Domme typ0 ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

inderdaad. XP is leuk en aardig, maar als je specs niet al te hoog zijn en je alle eyecandy toch uit moet zetten kan je net zo goed op windows2000 blijven draaien want dan is het verschil toch al niet zo groot meer. Leuk als experiment, maar niet echt praktisch dus.

Verwijderd

Topicstarter
wou het gewon ook eens doen net als die andere topics :d

Verwijderd

Dat snap ik wel, wij hebben hier ook windows2003 server op een PII 350 met 28GB hdd en 160 Mb draaiend gehad, maar dat was ook maar even om te zien of het gaat. En het gaat, dus kon het meteen weer terug eraf voor NT4 wat wel flitsend draait. :)

Verwijderd

Topicstarter
ik laat het voorlopig maar even zo draaien, kijken of het ook stabiel blijft

Verwijderd

Ik heb XP Professional draaaiende gehad op een Dell Optiplex P1 200mHz met 64mB. Duurde ongeveer 10 minuten om op te starten. Verder gingen dus alle handelingen met een intergalactische vertraging. Ik gebruikte hem om het ingebouwde ICS als routertje. Op de harde schijf, die ik in een ander systeem had geinstalleerd had ik ook een spelletje Midtown Madness staan. Zelfs dat heeft nog eens in software mode gestart. Met een framerate die je met een kalender moest meten.

Deze Optiplex heeft een passieve koeling die bloedheet werd. De lucht die uit de voeding kwam leek wel van fohn.

Deze installatie heb ik op meerdere manieren gedaan. Een keer als upgrade van Windows 98/Windows 2000. Gewoon van de CD-ROM op een lege harde schijf. En ook harde schijf in een andere, snellere computer geinstalleerd en overgeplaatst.

Met 32mB weigert XP de installatie, hij meld dan dat er minimaal 64mB nodig is.

Goede tip trouwens om de Window animaties en dergelijke uit te zetten. Ik doe dat 'al jaren' bij mijn Windows 2000 setup. Scheelt weer iets.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2003 11:29 . Reden: typo/aanvulling ]

Verwijderd

Topicstarter
jah al die poespas het ik ook uitgezet.
Configuratie scherm, system, dan een van die tabbladen.

Hier draait ie nu al 1 en een halve dag stabiel.
De kast is een beetje gemod (eerste mod :D) met een extra fan. En een window dus ik dnek dat het met de koeling wel goed zit.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Heb je de theme service wel uitgeschakeld? dat scheelt nog wat geheugen :)

Ik draai ook xp op me servertje (amdk6-2 400 mhz met 384 mb ram en 15 gb schijf) omdat ik de firewall van xp lekker simpel vind, deze bak doet zoiezo niets anders dan downloaden en ics draaien dus xp voldoet wel in dat opzicht.

Overigens draait windows 2000 server wel sneller op deze bak, 8.5mb/s over het netwerk en xp haalt maar 4.2 mb/s, dit met IIS als ftp server.

Ik zou trouwens ook een goeie defrag tool installeren die je kunt schedulen en op die manier elke nacht de harddisk laten defragmenteren, anders krijg je dit soort taferelen :X http://www.xs4all.nl/~loosen/got/defrag.gif .
en dat was dus na een week :X

[ Voor 37% gewijzigd door bobo1on1 op 10-08-2003 16:46 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1