Identificatie 486 mobo zonder BIOS string

Pagina: 1
Acties:

• DDan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 15:37

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
Ik heb een bordje voor me liggen waarvan ik geen flauw idee heb van welk merk of type het is (en nee het staat echt niet op het bord zelf), heb gezocht via google met de info die ik heb (chipset, geheugen type, cpu etc) maar hiermee heb ik niet het juiste moederbord kunnen vinden. Helaas wil dit bordje ook niet meer POST-en dus ik kan geen info uit de BIOS/POST scherm halen.

Specificaties van het bord zover ik kan zien:
-Geschikt voor alleen 486 CPU's
-8x SIMM
-7x ISA (6x 16bits, 1x 8bits)
-3x Vesa Local Bus
-AMIBIOS (AA8029945) (jaartal: 1992)
-SiS 85C461 chipset

Wat ik wel gevonden heb is iets wat er veel op leek: plaatje (m601)
het enigste verschil met dit moederbord en dat wat ik voor me heb liggen is:
-CPU zit helemaal links onder en de vesa slots zijn daar rechts van geplaatst
-Externe cache (rechts onder op het bordje) is allemaal gesoldeerd en kan dus niet bijgeplaatst of verwijderd worden
-Er zit een andere chipset op
-Meest rechts ISA slot is 8 bits en niet 16 bits
Verder is de layout nagenoeg gelijk

Vraag is dus: Welk moederbord is dit?

Limburgs hoop in bange dagen: Team Gäöl @ Rosetta@Home

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

pic?

If you choose to criticise you choose your enemies

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
Zie het plaatje wat ik wel gevonden heb, ik heb geen digicam dus kan helaas zelf geen pic regelen

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

staat er een FCC id op het board? zoek even op serie nummers etc etc

If you choose to criticise you choose your enemies

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
Op de voorkant staat niet meer dan allemaal de jumper namen/nummers en de benamingen van een aantal onderdelen (slots, chips) en "Made In Taiwan ROC". Op de achterkant staat alleen nog "FU YU 20 V0" (of VO, niet duidelijk te zien) en daarnaast "9338". Meer zinnigs kan ik niet van het bord afhalen

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Stomme vraag misschien, maar waar heb je de info voor nodig??
Aangezien het bordje dood is...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben bang dat dit tig verschillende soorten plank zou kunnen zijn. Zonder verder info kunnen wij je ook niet helpen, in 486 tijdperk deden fabrikanten vaak echt moeite om niet herkend te worden (waarom is me nooit echt duidelijk geworden, muv PC-Chips' fraudepraktijken).

Als je geen BIOS string hebt zijn er een paar plaatsen dat er info kan staan:

- vaak staat er (naast de keyboard connector) een FCC-ID. Die kun je op www.fcc.gov in de ID search invullen en de fabrikant eruit krijgen. Soms ook op de onderzijde van de PCB
- op de zijkant van de onderste ISA slot staat bijna altijd een sticker. Soms is het alleen een serienummer of datum, maar vaak ook modelnr. Post die ff als
- kijk op Total Hardware '99 onder 'Socket 2,3 486 motherboards' - allereerst krijg je een idee van hoe groot de hooiberg is waar jij in wil zoeken, maar er is nog hoop- de config die je beschrijft, met de VLB slots rechts van de CPU, is vrij zeldzaam- het is een pokkewerk, maar daardoor zou hij nog wel eens te vinden zijn

Edit1:
Titel wat informatiever gemaakt

Edit2:
BredeP schreef op 09 August 2003 @ 19:12:
Stomme vraag misschien, maar waar heb je de info voor nodig??
Aangezien het bordje dood is...
Hij hoeft niet dood te zijn, het kan zijn dat de jumpers verkeerd zitten voor zijn CPU, en je kunt pas jumper settings vinden als je weet welk mobo het is :z
DDan schreef op 09 August 2003 @ 19:11:
Op de voorkant staat niet meer dan allemaal de jumper namen/nummers
W8 ff... schrap dan het bovenstaande. Waarom wil je weten wat het is als het niet voor de jumper settings is :?
en de benamingen van een aantal onderdelen (slots, chips) en "Made In Taiwan ROC". Op de achterkant staat alleen nog "FU YU 20 V0" (of VO, niet duidelijk te zien) en daarnaast "9338". Meer zinnigs kan ik niet van het bord afhalen
9338: fabricagedatum 8 maart 1993

[ Voor 33% gewijzigd door dion_b op 09-08-2003 19:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
Puur intresse, hoopte nog een oud moederbord handleiding ervan te kunnen vinden... kom er trouwens net achter dat dat FU YU wel eens het merk zou kunnen zijn, al wil Google me er verder weinig over vertellen tot nog toe

Edit: Idd stickertje gevonden op zijkant van slot met daarop IST/N 9326975, ik zal er ff heen googlen

Edit2: Google kan er weing mee met dat nummer, uhm, dat Total Hardware doorpluizen ben ik wel even mee bezig zo te zien B)

Edit3: Trouwens met dat "niet meer dan allemaal de jumper namen/nummers" bedoelde ik dat het niet helpt bij het zoeken naar het juiste moederbord, zodra ik een handleiding ervan zou kunnen vinden is het natuurlijk wel erg interresant

[ Voor 60% gewijzigd door DDan op 09-08-2003 19:35 ]

Verwijderd

effe ctbios.exe draaien....
[edit]
sorry idd niet goed gelezen

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2003 16:30 ]

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
"Helaas wil dit bordje ook niet meer POST-en dus ik kan geen info uit de BIOS/POST scherm halen."
Hoe wil jij dan dat progsel draaien? :)

C:\>_

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DDan schreef op 09 augustus 2003 @ 19:16:
[...]

Edit3: Trouwens met dat "niet meer dan allemaal de jumper namen/nummers" bedoelde ik dat het niet helpt bij het zoeken naar het juiste moederbord, zodra ik een handleiding ervan zou kunnen vinden is het natuurlijk wel erg interresant
Eh, maar ik snap nog steeds niet wat je in de handleiding verwacht aan te treffen dat nuttiger gaat zijn dan de jumper settings. Dat is het enige dat je hoeft te weten...

Beetje open deur intrappen trouwens, maar ik neem aan dat je beseft dat 30p SIMMs bij een 386DX/486 per 4 moeten :? Zo nee heb je de oorzaak van het niet POSTen te pakken :z
Ahum, lees de draad voordat... etc :+

Oslik blyat! Oslik!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:52
dion_b schreef op 09 August 2003 @ 19:14:
Ben bang dat dit tig verschillende soorten plank zou kunnen zijn. Zonder verder info kunnen wij je ook niet helpen, in 486 tijdperk deden fabrikanten vaak echt moeite om niet herkend te worden (waarom is me nooit echt duidelijk geworden, muv PC-Chips' fraudepraktijken).
Die PC-Chips' fraudepraktijken... bedoel je daar toevallig die lege cache chips toestanden mee? Sorry dat ik het vraag, maar ik kreeg even last van nostalgie. :)
Ik kan me nog wel herinneren dat PCM die bordjes door een rontgenapparaat haalde om het te controleren en dat zelfs de BIOS zo getweaked was dat ie wel 256KB cache aangaf. Pas als je een test draaide zag je dat de snelheid slechter was.

Wel goed dat dit soort praktijken niet meer voorkomen. Behalve dan eventjes een Asus die zijn eerste AMD Athlon bord geheim hield, maar daar was niets frauduleus aan.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
dion_b schreef op 10 August 2003 @ 13:20:
[...]

Eh, maar ik snap nog steeds niet wat je in de handleiding verwacht aan te treffen dat nuttiger gaat zijn dan de jumper settings. Dat is het enige dat je hoeft te weten...

Beetje open deur intrappen trouwens, maar ik neem aan dat je beseft dat 30p SIMMs bij een 386DX/486 per 4 moeten :? Zo nee heb je de oorzaak van het niet POSTen te pakken :z
Er staat dat jumpersettings wel interresant zijn zodra ik een mobo handleiding heb, op het moment kan ik er natuurlijk niets aan zien, omdat er alleen maar namen/nummers bij staan die niet aangeven welke settings het zijn. Verder hoop ik natuurlijk in de handleiding wat verdere specificaties te vinden van het bordje

Ja er zaten 4 SIMMs in, in bank0

Heb trouwens op die Total Hardware site wel al een bordje gezien wat qua lay out, behalve de jumpers, identiek is. Maar dat wordt nog wel even doorzoeken, ben pas halverwege de C D of zoow :X

Verwijderd

Een beetje als deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.holm.cc/peter/motherboards/sis486/sis486.gif

Overigens boeit een handleiding van een 486 bordje niet. De jumpers kunnen maar in een paar standen, de FSB is gewoon 16/20/25/33/40/50MHz, multiplier 1x, 2x of 3x - voltage 5V en reserve/vervangingsonderdelen mag je gratis ophalen bij de vuilstort. Een prima bordje om mee te oefenen zonder handleiding dus ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2003 18:22 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 10 August 2003 @ 18:17:
Een beetje als deze dus:
[...]
Lijkt me niet- die heeft een non-VESA localbus en bovendien maar eentje itt 3x VLB
Overigens boeit een handleiding van een 486 bordje niet. De jumpers kunnen maar in een paar standen, de FSB is gewoon 16/20/25/33/40/50MHz, multiplier 1x, 2x of 3x - voltage 5V en reserve/vervangingsonderdelen mag je gratis ophalen bij de vuilstort. Een prima bordje om mee te oefenen zonder handleiding dus ;)
Simpele 486 bordjes wel, maar er zijn er tig die settings hebben die je in nieuwere bordjes in BIOS zou regelen ook moet jumperen. Ik heb ze gezien met letterlijk tientallen jumpers (je moest zelfs de RAM grootte jumperen). Als het zo'n bord is, ben je LANG bezig...

DDan, kun je een pic maken van dat bord (tip: op de scanner leggen en scannen), dan kunnen wij kijken of we een gok kunnen doen naar wat de jumpers doen.

Oslik blyat! Oslik!

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

En check nog eens grondig (bodem en top, ook onder eventuele stickers) op dat FCC nummer.

Forget your fears...
...and want to know more...

• The Third Man
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Wat is dat voor een raar extra slot in het verlengde van het 2e 8-bit ISA slot en naast de SIMMbanken? MCA, EISA en VLB is het niet, maar wat is het dan :?

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
Aetje schreef op 10 August 2003 @ 18:40:
En check nog eens grondig (bodem en top, ook onder eventuele stickers) op dat FCC nummer.
Heb het bord nu al echt 10x grondig nagekeken (bord zelf, zijkanten van sloten, naast keyboard connector, achterkant van bord, etc), staat niets van FCC nummers op

Dit is trouwes het bord wat nog het meest erop lijkt (BEK-V409):
Afbeeldingslocatie: http://www.embeddedlogic.com/TH99/m/A-B/32655-1.png
Edit: Ik mis in dit plaatje alleen de chipset, de cache is hier niet bij vast gesoldeerd, en het 9de cache chipje zit in het rechter rijtje, en niet in het linker (zie links onder)

[ Voor 19% gewijzigd door DDan op 10-08-2003 20:14 ]

Verwijderd

Komt dat bordje niet uit zon highscreen bak???
Hij komt me bekend voor....

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lekkere Kwal schreef op 10 August 2003 @ 18:41:
[...]
Wat is dat voor een raar extra slot in het verlengde van het 2e 8-bit ISA slot en naast de SIMMbanken? MCA, EISA en VLB is het niet, maar wat is het dan :?
Naam ontgaat me ff, maar voordat VLB gemeengoed werden waren er een aantal proprietary extensions op het ISA standaard. Dit is er een van :z
DDan schreef op 10 August 2003 @ 20:11:
[...]

Heb het bord nu al echt 10x grondig nagekeken (bord zelf, zijkanten van sloten, naast keyboard connector, achterkant van bord, etc), staat niets van FCC nummers op

Dit is trouwes het bord wat nog het meest erop lijkt (BEK-V409):
[afbeelding]
Edit: Ik mis in dit plaatje alleen de chipset, de cache is hier niet bij vast gesoldeerd, en het 9de cache chipje zit in het rechter rijtje, en niet in het linker (zie links onder)
Komen de jumper locaties en/of benummering wel overeen?

Oslik blyat! Oslik!

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 augustus 2003 @ 20:38:
Komt dat bordje niet uit zon highscreen bak???
Hij komt me bekend voor....
Bordje zat in een bigtower met verder geen logo of merk op/in, daar ging het mij in eerste instantie trouwens ook om, kast + voeding, kon het krijgen voor 2 pleuro 8). Zit nu trouwens die celeron 633 in (zie sig). Ik kan je alleen het model nummer van de voeding geven, dat was MX-230 MT

Edit:
dion_b schreef op 10 augustus 2003 @ 20:49:
Komen de jumper locaties en/of benummering wel overeen?
Locatie helemaal niet, van de benummering zijn er een aantal die wel overeenkomen.

[ Voor 22% gewijzigd door DDan op 10-08-2003 20:53 ]

Pagina: 1