Veertjes noodzaakelijk bij koelblok?

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
Omdat er nog geen vervolg is van het Grote Waterkoelings topice doe ik het zo maar.

Heb mijn eigenwaterkoelset bijna af. Heb zelf koelblokken gemaakt voor cpu, gpu en northbridge. Maar nu zie ik bij de Assetek waterkoelset dat er veren worden gebruikt onder de schroeven. Is dit noodzakelijk? Ik kan het blok toch gewoon erop leggen en vast schroeven? Zo snel gaat een core toch niet kapot?

En mijn tweede vraag is: Kan een lekkende radiator nog gedicht worden? Kwam er namelijk net achter dat ie een beetje lekt aan het begin. En mijn vader zij dat er van die pillen waren die je er in kon doen zodat er een aanslag zou komen overal en het lek gedicht wordt. Is dit waar?

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

Verwijderd

Die veren dienen niet om er voor te zorgen dat de proc niet beschadigd wordt, maar om te zorgen dat het koelblok vlak tegen de cpu ligt (dus niet met één hoekje iets boven de proc uitsteekt ten gevolge van ongelijkmatig aandraaien van de bouten)

De veertjes zijn dus niet noodzakelijk, als je alle bouten zo aandraait dat het blok vlak op de cpu zit is het ook goed. Maarja, die veertjes maken het wat makkelijker (je kan er btw ook rubbertjes voor gebruiken)

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

zo snel gaat een core eigenlijk wel kapot. Die veren zijn hard nodig over het algemeen. Bedenk eens wat er gebeurd als je schroeven een beetje lostrillen of draaien. Die veren zorgen dan dat het koelblok alsnog met dezelfde kracht tegen de proc wordt geduwd.

Bij vele koelsystemen zie je dat er een veer techniek wordt gebruikt of anders een metaal dat onder constante spanning staat om iets vast te duwen.

Die pillen ken ik niet maar er zijn genoeg metaal en watervaste lijmen op de markt om het te dichten. Wordt in de autogarage ook op die manier opgelost

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 16:04
Die pillen moet je niet gebruiken, want die isoleren de boel natuurlijk :) Je kan het beste het dichtsolderen, of er metaallijm op doen. Maar zelfs met een lijmpistool zal het lukken.

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

bredend schreef op 09 augustus 2003 @ 20:19:
Die pillen moet je niet gebruiken, want die isoleren de boel natuurlijk :) Je kan het beste het dichtsolderen, of er metaallijm op doen. Maar zelfs met een lijmpistool zal het lukken.
Misschien komt er door die pillen wel overal een koper of alu aanslag op de radiateur, en dat isoleert dus niet. Bij auto's wordt het ook toegepast, dus slecht zal het niet zijn, want een auto moet ook gewoon fatsoenlijk gekoeld worden.

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

veren vind ik onzin imho. ik gebruik zonder en ik heb me blok zo hard aangedraait dat me moederbord er flink scheef onder getrokken wordt. hoeft niet zo hard maar me core overleeft dat makkelijk hoor :)
me northbridge koeler heeft veren maar die sloop ik eruit de eerste keer wanneer me koeling er ff af moet.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik heb mijn zelfgemaakte waterblok ook gewoon zonder veren vastgemaakt. In mijn oppinie dus niet nodig.. Wat de veren als voordeel hebben is dat het zorgt dat de druk gelijkmatiger verdeeld wordt maar als je het gewoon gelijkmatig aandraaid dan is alles in orde

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

als je de schroeven steeds diagonaal aandraait. dus 2 aan 2 vast draaien dan kan ie bijna niet scheef gaan zitten. echt straks hoeft ook weer niet ;)

ik mis wel een hoekje van me core, maak je geen zorgen. een cpu kan veel hebben

[ Voor 11% gewijzigd door Oxi op 09-08-2003 21:34 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Hier is wel het een en ander met de search over te vinden: de algemene tendens: Het kan prima, maar je moet wel voorzichtiger zijn dan met veertjes. Een core brokkelt trouwens sneller af dan je denkt, maar dat betekent niet direct dat je CPU dood is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.