[Laptop] 64MB in max 32MB slot?

Pagina: 1
Acties:

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Ik ben sinds kort in het bezit van een Acernote Light 370PC :*). Deze wou ik gaan gebruiken om wat te inetten buitenshuis en af en toe oude dos spellen spelen :).

Specs:
- Mobile P133, 256kb
- ALi M1521 Alladin 3 chipset
- 16MB edo
- 1MB vidkaart
- 1,3GB HD
- 800x600 tftje
- Draait prima met win95 :).

Zoals je misschien al ziet is 16MB een beetje weinig om mee te inetten :(. In de Manual (kop 4.9.1 ) staat dat er maximaal 2x32MB in kan (niet welk type). Alleen is er nergens 32MB SODIMM te vinden, wel 64MB zowel in edo als in sdram. Kan ik hier nu gewoon 2x64MB in gooien? En slikt hij ook SDRAM of alleen edo (beide is 3.3V). Als het werkt krijg ik dan 128MB of 64MB? :?

tvw

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Technische PMG FAQ

en daarin:

Een overzicht van alle chipsets en CPU's (staat onder 'Hardware')
Aladdin III (HX Pro), Socket5 1995? ? ? P54C FPM,EDO,SDR PC66
Hmm, niet helemaal accuraat...

Ik kan melden dat hij vaak zat met So7 gebruikt wordt, uit 1996 stamt (tijdgenoot van i430VX en Via VPX) en iig 16Mb chips aankan. Vermoedelijk kan hij ook 64Mb aan, maar dat is juist het lastige. Om die 64MB modules te gebruiken zal hij 64Mb chips moeten slikken- SoDIMMs gebruiken meestal 4 (single sided) of 8 (double sided) chips. Maar als hij 32MB aankan zou dat bij 16Mb density 16 chips vergen, een aantal dat ik nog nooit op een SoDIMM heb gezien. Ik vermoed kortom dat hij officieel 4x64Mb=32MB ondersteunt. Als dat zo is, dan zal hij zeker ook 8x64Mb=64MB ondersteunen. Ik wou dat ik SIMMs met 64Mb chips had, dan zou ik het ff voor je kunnen testen, maar helaas is het me nog niet gelukt een stel te pakken te krijgen :'(

Hoewel de Aladdin III SDRAM ondersteunt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat in zo'n systeem SDRAM toegepast is (zo ja zou het iig nadrukkelijk genoemd zijn).

Oslik blyat! Oslik!

• iets
Dus als ik het goed begrijp slikt hij waarschijnlijk 8x64Mb oftwel één double sided 64MB SoDIMM reepje. En de chipset ondersteunt wel sdram, maar het mobo niet 8)7.

Dan weet ik genoeg en ga ik maar eens shop.tweakers.net mailen of die 64MB edo single of double sided is :).

Tnx voor de hulp + uitleg :).

tvw

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ShotGun schreef op 09 augustus 2003 @ 18:54:
Dus als ik het goed begrijp slikt hij waarschijnlijk 8x64Mb oftwel één double sided 64MB SoDIMM reepje. En de chipset ondersteunt wel sdram, maar het mobo niet 8)7.

Dan weet ik genoeg en ga ik maar eens shop.tweakers.net mailen of die 64MB edo single of double sided is :).

Tnx voor de hulp + uitleg :).
dion_b schreef op 09 augustus 2003 @ 18:34:
Ik wou dat ik SIMMs met 64Mb chips had, dan zou ik het ff voor je kunnen testen, maar helaas is het me nog niet gelukt een stel te pakken te krijgen :'(
Heb het niet kunnen testen en voor die generatie is 64Mb support uitzonderlijk (i430VX:nee, Via VPX: nee, SiS 5511: nee, alleen Via VP2 wel). Ik zou dus het zekere voor het onzekere nemen, NIETS online bestellen en met je laptop naar een winkel toe gaan om het ter plekke voor aanschaf te testen.

En dan wel hier posten achteraf, want hoeveel Mb de Aladdin III aankan staat zover ik kan achterhalen (en ik heb veeeeel gezocht) nergens online. Plus dat de officiele specs ook niet alles zeggen (i430TX en i440LX beweren bijvoorbeeld max 64Mb aan te kunnen, maar werken ook prima met 128Mb chips) :)

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dion_b schreef op 09 August 2003 @ 19:35:
Plus dat de officiele specs ook niet alles zeggen (i430TX en i440LX beweren bijvoorbeeld max 64Mb aan te kunnen, maar werken ook prima met 128Mb chips) :)
En dat had je hoogstpersoonlijk ondervonden? En eventueel getest met élk 128Mbit reepje dat je voorhanden had? Lukte dat op élk 430TX mobo? Dat zou mooi zijn .. Heb ik ook weer iets om toe te voegen op mijn site :)

• iets
Sja ik zou wel naar een winkel willen gaan, maar welke winkel omstreek den bosch verkoopt in godsnaam nu double sided 64MB edo en dan ook nog SoDIMM 8)7 ?

Als ik er nu 64MB voor koop in 64Mb chips en hij trekt het niet, pakt hij dan niet gewoon de helft (zoals m'n BX440 als ik er 256MB in stop :) )?

tvw

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BalusC schreef op 09 August 2003 @ 20:33:
[...]
En dat had je hoogstpersoonlijk ondervonden? En eventueel getest met élk 128Mbit reepje dat je voorhanden had?
128MB en 256MB met 128Mb chips iig (net met een 128MB 8-chip Micron reepje op een Epox EP-TX2 herbevestigd). En wat betreft de LX- zie de fameuze topic van Abba erover :z
Lukte dat op élk 430TX mobo? Dat zou mooi zijn .. Heb ik ook weer iets om toe te voegen op mijn site :)
Tja, ik heb op twee mobo's zelf geprobeerd, of het op ELKE TX mobo gaat werken kan ik niet zeggen, wel dat iig als het niet kan het niet aan de TX ligt ;)

Maar goed, beetje offtopic hier, niet? :+

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ShotGun schreef op 09 August 2003 @ 20:38:
Sja ik zou wel naar een winkel willen gaan, maar welke winkel omstreek den bosch verkoopt in godsnaam nu double sided 64MB edo en dan ook nog SoDIMM 8)7 ?

Als ik er nu 64MB voor koop in 64Mb chips en hij trekt het niet, pakt hij dan niet gewoon de helft (zoals m'n BX440 als ik er 256MB in stop :) )?
Nope, 16Mb vs. 64Mb, dan heb je 16Mb per chip herkend als hij niet 64Mb slikt, en daar heb je niet zoveel aan. 1/4 dus.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1