verschillende snelheden over de zelfde verbinding

Pagina: 1
Acties:

• voort4444
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 14:51
Hall0 allemaal, ben hier nieuw en heb een vraagje,

Ik heb een netwerk met 3 computers en een switch(wlinx 5poortsmini (geen pro!!)
mijn internet verbinding komt via de uplink van de switch binnen (geen problemen mee). Ik heb een compu 24/7 aan staan voor down-en uploads, dit is een celeron 433 Mhz, op een onbekend mobo, met daarop 192 mb sdram, een 40 GB wdc harddrive en 2 koshibi netwerkkaarten (rtl8139) waarvan ik er een voor de netwerkverbinding gebruik (naar een van de poorten van de switch). Via een usb-usb (1.1)kabel van sitecom heb ik op deze computer ook een compaq armada 1500c laptopaangesloten (266mhz, 160 MB sodimm en 4Gb HD). En niet te vergeten op de switch is ook een shuttle SN41G2 met een 2400+athlon, 512 mb ddr (waarvan 64 gedeeld voor video) via de op het mobo aanwezige netwerk gebeuren aangesloten.

de 433 en de labtop draaien allebei (....) windows xp pro (volledig geupdate) en de shuttle draait windows xp home, alles zit op de zelfde werkgroep

Problemen zijn:
-dat de 433 alle netwerklocaties ziet, maar de laptop ziet alleen de 433 en de shuttle ziet alleen de 433
-als ik via de 433 bestanden van de shuttle kopieer gaat dit met max 38% van de 100MB/s (te zien in taakbeheer) en gaat de shuttle soms vanzelf uit en start dan ook weer zelf op(vooral bij grote bestanden)
-als ik via de shuttle bestanden kopieer vanaf de 433 dan gaat dat met max 2% van de 100MB/s te zien in taakbeheer), compu's blijven nu wel beide aanstaan..
- op de switch is er wel te zien dat ook af en toe (5% van de tijd )het fdx/col ledje knipperen wat zou wijzen op een collission upon hdx mode (?)

Het rare is dat ik ook wel eens de shuttle aan de 433 heb gekoppeld met een crossovercable (naar de tweede netwerkkaart en de uplink in de andere kaart en dus geheel zonder de switch) en ik dan wel alle compu's op het netwerk zie en de bestandsoverdracht toch stijgt tot max 50% van de 100MB/s

Weet iemand hoe dit kan en hoe ik er van af kom? Ik dacht namelijk dat het aan de switch lag, maar die heb ik inmiddels al voor een verdere ingeruild, zelfde problemen...

Kan iemand mij ook vertellen of het klopt dat de snelheid nooit tot de 100% van de 100MB/s zal komen ivm met andere beperkingen en wat zijn dan die beperkingen?
Is een crossoververbinding per definitie trager dan een (goedwerkende) straightkabelopzet over een switch?
en zou het mogelijk zijn om 2 pporten uit de switch te linken met de 2 netwerkkaarten in de 433 en zou de verbinding daarmee sneller moeten worden met de shuttle (mocht dat mogelijk zijn) en wat voor instellingen komen daarbij kijken?

O ja ik gebruik fabrieksvervaardigde cat 5 kabels ook voor de crossover

alvast bedankt allemaal

Mako4444

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kun je ook vertellen welke netwerksettings je allemaal gebruikt? (IP adressen etc. en evt. firewall).

Probleem 1 klinkt mij in eerste instantie wel logisch. Omdat de laptop en de shuttle niet in hetzelfde netwerk zitten kunnen ze elkaar niet zien. OP de 433 moetje dan een routing aanmaken met ' route add'.

Probleem 2 is wat vager. Makkelijke oplossing is om eerst es een andere switch te proberen, maarja die heb je denk ik niet zomaar voorhanden. En verder zijn die goedkope realtek kaartjes vaak ook niet geschikt om volledig 100Mbit te halen. 38 of 50% is dan misschien nog wel redelijk.. ik heb ook verschillende pc's met goedkope realtek kaartjes op 100Mbit (switch of crossover) op elkaar aangesloten en ik kwam ook nooit veel verder dan 4-5MB/s). Misschien dat je nog kunt kijken naar full-duplex (moet je maar ff in de search zoeken wat het precies is, want ik weet niet zeker of je dat met een switch nu wel of niet kunt gebruiken).

Dat andere probleem met die pc die vanzelf uitgaat lijkt me puur iets aan de pc zelf. Probeer es andere drivers of een andere netwerkkaart (indien mogelijk). Of andere moederborddrivers. Goedkope (onboard) nics gebruiken vaak ook veel CPU kracht, dus misschien wordt die pc te warm?

suc6 iig.. (hoop dat ik geen dingen door de war heb gehaald, want je hebt nogal een lang verhaal hierboven neergezet ;))

[edit] en je weet dat USB 1.1 maar een max. doorvoersnelheid heeft van 12Mbit (oid)? Dus die usb netwerkverbinding kan natuurlijk nooit 100Mbit halen :) (dat was je probleem ook niet volgens mij, maar ik zeg het maar even).

[ Voor 30% gewijzigd door Palomar op 09-08-2003 19:39 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Dat de laptop en de Shuttle elkaar niet zien zou kunnen komen door die USB-link, die maakt volgens mij alleen een netwerk tussen de 2 computers. Als die verbinding wel op TCP/IP is gebaseerd (dacht het zelf niet, maar goed) zou je de USB-netwerkverbinding moeten bridgen met de "gewone" netwerkkaart die via de switch met de Shuttle contact maakt.
Dan zouden de Shuttle en de laptop elkaar ook moeten kunnen zien...

• voort4444
Alvast bedankt, eens even zien

bij het ip verhaal eerst het volgende, ik deel mijn i-net aansluiting met een huisgenoot, die hem ook beheert en daar een firewal heeft, ip van de 433 (inkomende verbinding) 192.168.1.8, subn 255.255.255.0, gateway 192.168.1.1 (=de server van mijn huisgenoot)
met prot: client for windows networks, file and printer sharing for microsoft networks, QoS Packet scheduler, USB-USB network bridge en TCP/IP

dan heb ik staan de usb verbinding en de 2de netwerkkaart gebridged: ip:192.168.0.1, subn 255.255.255.0, let wel, de 2de netwerkaart heeft geen kabels ingeplugd, omdat de (internet)uplink in de uplink poort van de switch gaat. USB-USB is vanzelfsprekend wel aangesloten. (ookal verwijder ik de 2de netwerkkaart blijft het probleem hetzelfde, heb ik al geprobeerd).voor het geval ik het niet helemaal duidelijk had uitgelegd
maargoed, prot. op de bridge:
Client for microft networks, file and printer sharingfor microsoft networks, QoS packet scheduler, USB-USB network bridge en tcp/IP

dit omdat ik op de 433 een printer deel met de laptop en de shuttle

op de laptop heb ik: ip192.168.0.9, subn 255.255.255.0 en gateway:192.168.0.1
met prot. client for microsoft networks, file an printer sharing for microsoft networks, QOS en TCP/IP

op de shuttle heb ik:ip 192.168.1.4, subn 255.255.255.0 en gateway:192.168.1.1, zelfde protocollen als hierboven

Het internet komt wel goed en snel genoeg binnen

Mako4444

• voort4444
in princiepe moet de switch de 100MB/s aankunnen staat namelijk in de handleiding, met 200MB/s per poort trhoughtpuut in either half or full duplex, en in de compus, staat de instellign op auto voor de netwerkkaarten, dus die zou ik ook aoutm. moeten pakken.
ik was met de crossoverkabel iig snelheden tot 44 MB/s gewend, dus dan ben ik daar wel blij mee

maarre met die pc die uitgaat...daar had ik dus geen last van met de crosscable, daarom vind ik het zo raar dat ie het met de switch wel doet (uitgaan bedoel ik dan..)

de snelheid van de 433 naar de labtop was me idd bekend, maar ben ik al tevreden mee, ga misschien wel nog zo'n usb 1.1 naar ethernet stekkertje kopen, als ik van de rst van de problemen af ben,
anders toch maar eens kijken naar een ander switch , is wel jammer, ik eigenlijk niet veel nodig, maar deze was lekker en klein en goedkoop, maar das misschien dan ook het probleem, iemand met aanbevelingen?

Mako4444

• voort4444
wat betreft de tweede reply op mijn vraag, volgens mij kan je de inkomende en de uitgaande verbinding niet bridgen, je kan wel de inkomende delen en routen naar de uitgaande (evt bridge).
xp pro geeft wel de mogelijkheid twee uitgaande verbindeingen te bridgen, ze krijgen dan ook het zelfde ip-adres......vanzelfsprekend dat je dan inkomend en uitgaand niet kan bridges

BTW het idee is dat uiteindelijk de tweede netwerkkaart helemaal uit de 433 verdwijnt en naar een compu van mijn ouders...

tnx anyways

Mako4444

• voort4444
o ja ik heb zelf geen firewall(s) geinstaleerd, huisgenoot wel op zijn servertje, maar die kon mij ook niet verder helpen..

Mako4444

• voort4444
btw, is route add standaard in wp pro aanmewig, of moet ik ehet eerst downloaden?

Mako4444

Pagina: 1