Toon posts:

Supermicro X5DPE-G2 lust mem niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb (zoals het topic al doet vermoeden) een Supermicro X5DPE-G2 bord, met daarop een Xeon 2.4ghz en 2x 512 Infineon PC2100 Registered ECC DDR mem. Dit werkt prima, ondanks dat de himem functie niet werkt omdat dan de netwerkkaart van slag raakt. Er is dus maar 819mb in gebruik ofzo, maar dat geeft niet.

Nou prik ik net er 2x 512 Kingston ValueRAM KVR266X72C25/512 PC2100 Registered ECC DDR stripjes bij. Boot het kreng niet!! :(

Enige wat hij doet is piepen (beepcode volgens handleiding: no memory detected) en geen beeld geven.

Ik heb op de site van Supermicro een lijst met recommended types DDR mem gevonden, en mijn type geheugen staat er inderdaad niet bij. Maar dit betekent toch niet automatisch dat het helemaal niet werkt? :?

Er blijkt een bios update voor mijn bord te zijn, maar ik kan niet vinden wat deze fixt/inhoudt.

Zou het de moeite zijn om dit te proberen? Of kan ik het vergeten en moet ik ander geheugen gaan aanschaffen?

Bij voorbaat dank voor alle opties/ideeen :)

Verwijderd

PMG Faq: Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen? al bekeken?
Up to 16 GB ECC registered DDR-200/266 memory in 8 DIMM slots*
Supports only registered ECC memory. Non-ECC or unbuffered memories are not supported.
Recommended geheugen: http://www.supermicro.com...s/Memory/PC2100_E7501.htm

De chipset (Intel E7501) ondersteund:
Ram Rijen: 16 (+2 = 18 indien ECC)
Ram Mbit: 64, 128, 256, 512

Je geheugen (Kingston KVR266X72C25-512) specs zijn:
18 x 32M x 8-bit (8M x 8-bit x 4-bank / 133 MHz, 7,5ns, CL2.5) SDRAM

Heb je al getest of de strips wel werken door er maar 1 setje in te plaatsen?
Stripjes al omgewisseld Kingston<>Infineon?

[ Voor 131% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2003 17:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Om eerlijk te zijn zegt die tabel me vrij weinig. Mijn punt is vooral dat er 2x 512 ECC DDR PC2100 266mhz in zit van Infineon, en dat 2x 512 van Kingston niet werkt. Dat slaat toch nergens op?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

probeer anders de modules eens om te wisselen, kingston in de infineon sloten en andersom...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 09 August 2003 @ 16:59:
Om eerlijk te zijn zegt die tabel me vrij weinig.
Rond die tabel heen staat ook wat tekst. Met gewoon rustig en aandachtg lezen zal je een hele hoop duidelijk worden B)

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 09 augustus 2003 @ 17:04:
probeer anders de modules eens om te wisselen, kingston in de infineon sloten en andersom...
Heb ik idd geprobeerd. (Had ik wel ff kunnen vermelden in openingspost 8)7 )

Als ik de infineon in bank 1&2 heb en kingston er niet in -> prima
infineon in bank 1&2 en kingston in 3&4 -> piep, kut, no-go
kingston in bank 1&2, infineon er uit -> piep, kut, no-go
kingston in bank 1&2, infineon in bank 3%4 -> piep, kut, no-go

Dus zodra ik die kingston er bij doe werkt het zaakje niet meer. En de stripjes werken in mijn eigen pc prima. Het moet dus haast wel iets met compatibiliteit met het mobo zijn.
Daarom vraag ik me af of bios flashen eventueel kan helpen.

Verwijderd

imo: Je RAM strip is 32Mbit en je chipset ondersteund dat niet (alleen 64, 128, 256, 512 Mbit; zie boven)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2003 17:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Right, een bios flash of wat dan ook kan het dus niet fixen... :/

Volgende keer toch maar eens op die lijst met recommended types kijken VOOR ik wat koop. :(

Iig bedankt voor je uitleg :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 09 August 2003 @ 16:57:
De chipset (Intel E7501) ondersteund:
Ram Rijen: 16 (+2 = 18 indien ECC)
Ram Mbit: 16, 128, 256, 512
64 :)

Verwijderd

correct BalusC, m'n copypaste was iets te ongedurig ;)
Maar de conclusie klopt? Want Intel chipsets zegt mij geen bal, ik basseer me op informatie van elders en de tabel is zelfs voor mij soms een beetje ondoorzichtig op zijn minst. :)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2003 17:29 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ondoorzichtig .. Even kijken:

Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?
Dat is eigenlijk heel simpel uit te rekenen aan de hand van het merk/type chipset op je moederbord. Er is maar één belangrijk regeltje: op Intel chipsets kun je géén unregistred geheugenreepjes met 4 datalijnen (#Mx4) gebruiken. Deze zogenaamde "VIA-only geheugen" werkt dus alleen samen met VIA/SiS/nVidia/etc chipsets en worden voor de helft gezien op Intel chipsets. Registred #Mx4 reepjes gaan wel werken, omdat zulke reepjes het addresseerwerk van de geheugencontroller overnemen.

Hieronder volgt een voorbeeldje met de welbekende Intel 440BX chipset:

1) Surf op The BalusC Server naar 'Hardware' > 'Chipsets' > 'Intel'
2) Zoek de 440BX chipset op (CTRL+F is handig)
3) Kijk onder 'RAM Mbit' en neem de maximale waarde (128Mbit dus)
4) Check de onderstaande chipstructuur - DIMM structuur tabel
5) Kijk onder 'capaciteit (DRAM density)' bij 128Mbit en pik het grootste reep uit

chipstructuurDIMM structuur (aantal chips / pagesize)
capaciteit
(DRAM density)
structuurdiepte
x datalijnen
32MB64MB128MB256MB512MB1GB
16Mbit4Mx4161 / 4K
64Mbit4Mx164 / 2K
64Mbit8Mx8 8 / 4K161 / 4K
64Mbit16Mx4 321/3 / 8K
128Mbit8Mx164 / 4K
128Mbit16Mx8 8 / 8K161 / 8K
128Mbit32Mx4 162 / 16K323 / 16K
256Mbit16Mx16 4 / 4K
256Mbit32Mx8 8 / 8K161 / 8K
256Mbit64Mx4 162 / 16K323 / 16K
512Mbit64Mx8 8 / 16K161 / 16K
512Mbit128Mx4 162 / 32K
1 Double-sided DIMM met per twee chips de datalijnen parallel geschakeld.
2 Single-sided DIMM met aan beide kanten chips. Voldoet niet aan de PC100/133 specs.
3 32 chip modules (stacked DIMM's), alleen registered DIMM's.

Als het goed is, dan heb je een 128Mbit reepje met zestien 16Mx8 doublesided chipjes, wat weer 256MB doublesided geheugen maakt. Let hierbij wel op dat een unregistred 32Mx4 geheugenreep niet op deze Intel chipset gaat werken, vanwege de 4 datalijnen.

Wel, dit reepje kun je dus maximaal per geheugenslot van een 440BX plankje gebruiken. Nu rest alleen nog de vraag hoeveel reepjes je maximaal kunt gebruiken. Het antwoord is ook heel simpel: bekijk hoeveel geheugen rijen het chipset maximaal aan kan. Volgens de bovengenoemde site kan de 440BX maximaal 8 rijen aan. Neem hierbij het feit dat doublesided voor twéé rijen telt en singlesided voor één rij. Dus: je kunt maximaal vier 256MB doublesided reepjes met 440BX gebruiken (of acht singlesided reepjes, maar da's puur theorie: zulke moederborden bestaan namelijk niet :+ ).

Tot slot: wat betreft DDR400 (PC3200) geheugen, deze werd al op de markt geïntroduceerd eer het officieel door JEDEC werd goedgekeurd. Hierdoor bestaat de kans dat het niet altijd stabiel gaat werken. Op de website danwel de handleiding van de moederbord kun je terugvinden welke DDR400 reepjes zijn goedgekeurd en hoeveel je er maximaal van kan gebruiken.

Die punten kunnen idd wel wat duidelijker B)
1) Surf op The BalusC Server naar 'Hardware' > 'Chipsets' > 'Intel'
3) Kijk onder 'RAM Mbit' en neem de maximale waarde (128Mbit dus)
5) Kijk onder 'capaciteit (DRAM density)' bij 128Mbit en pik het grootste reep uit
>>[q][norml]1) Surf op The BalusC Server naar 'Hardware' > 'Chipsets' > 'Intel'
3) Kijk aldaar onder RAM Mbit en neem de maximale waarde (128Mbit dus)
5) Kijk onder 'chipstructuur' > 'capaciteit (DRAM density)' > '128Mbit'
6) Er zijn dus drie opties qua structuurdiepte x datalijnen: 8Mx16, 16Mx8 en 32Mx4
7) 440BX is een Intel chipset en deze ondersteunt de 32Mx4 dus niet > wegstrepen
8) Kijk bij het grootste structuurdiepte (16Mx8 dus) naar rechts onder DIMM structuur
9) Er zijn twee bestaande reepjes: 128MB met 8 chips en 256MB met 16 chips[/][/]Beter? :)

Verwijderd

Dat is idd een stuk doorzichtiger
Dat voorbeeld is ook prima te volgen: de maximum module die de TopicStarter nu kan gebruiken is 1GB (512Mbit 64Mx8 / 16chips/16K-pagesize DoubleSided DIMM) met een maximum van 8 banken, dus 8GB totaal (2GB strips om op het maximum van 16GB te komen bestaan nog niet of staan niet in je tabel).

Waar het bij mij altijd een beetje gaat duizelen (en ik goed wakker moet blijven) is het terug"rekenen" - zoals in het voorbeeld van de topicstarter.

De structuurdiepte x datalijnen is 32Mx8, wat in jouw tabel 256Mbit DRAM density oplevert.
De chipset ondersteund Ram Rijen:16 / RamMbit: 64, 128, 256, 512
Zou het wel moeten functioneren omdat 256Mbit ondersteund wordt? Waarom werkt het dan niet bij de topicstarter?

Of moet ik de structuurdiepte gelijk gaan vergelijken met de RamMBit van de chipset zoals ik in Verwijderd in "Supermicro X5DPE-G2 lust mem niet?" verkondigde waardoor het dus niet zou gaan werken? Imo te snel binnendoor, maar het verklaard wel waarom het niet werkt
offtopic:
ik ga er eens een bak koffie bij nemen, want nu wil ik het naadje van de kous gewoon weten

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2003 19:50 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

:o

* BalusC was er ook helemaal niet bij 8)7 Warm, druk, weinig tijd, enzo :X

Je hebt gelijk, het gaat hier om een 512MB registred reepje met in totaal 18 chipjes van elk 32Mx8. Omdat een registred ECC reepje altijd één extra chipje per side heeft, gaan hier 2 chips af. Op de tabel zie je onder DIMM structuur > 512MB > 16 (aantal chips) twéé mogelijke manieren qua chipstructuur: 32Mx8 en 64Mx4. En ze zijn allebei 256Mbit en dat zou in principe wél door het chipset ondersteund moeten worden :)

Sja, het ligt dus niet aan de opbouw van het reepje. Kennelijk accepteert de mobo an sich het reepje gewoonweg niet (geen recommended type enzo) :/

Verwijderd

Oké, het is mij ook weer wat duidelijker, en ik hoop voor de overige lezers ook ;)

Het zou dus eigenlijk moeten werken, het enige wat topicstarter dan nog zou kúnnen proberen is handmatige instellingen te gebruiken voor de geheugenaansturing ipv USE SPD of de (te strakke?) huidige timings.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2003 20:47 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Aan de chipsstructuur en de timings zal het niet liggen (timings kun je op zo'n bord toch niet handmatig finetunen). Blijkbaar zijn die DIMM's (of de chips daarop) gewoon incompatible met dat bord. Erg jammer, temeer het hier twee vooraanstaande merken betreft (Kingston en Supermicro). Omruilen die dingen, dat zou ik doen. Ik bedoel, je kunt wel hele verhalen ophangen maar het moet met dit soort spul gewoon in één keer werken, period.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Kippenijzer

Kippenijzer

BalusC schreef op 09 augustus 2003 @ 20:03:
:o

* BalusC was er ook helemaal niet bij 8)7 Warm, druk, weinig tijd, enzo :X

Je hebt gelijk, het gaat hier om een 512MB registred reepje met in totaal 18 chipjes van elk 32Mx8. Omdat een registred ECC reepje altijd één extra chipje per side heeft, gaan hier 2 chips af. Op de tabel zie je onder DIMM structuur > 512MB > 16 (aantal chips) twéé mogelijke manieren qua chipstructuur: 32Mx8 en 64Mx4. En ze zijn allebei 256Mbit en dat zou in principe wél door het chipset ondersteund moeten worden :)

Sja, het ligt dus niet aan de opbouw van het reepje. Kennelijk accepteert de mobo an sich het reepje gewoonweg niet (geen recommended type enzo) :/
Geweldige reply, geen airco zeker ;) Het is inderdaad warm, maar we (BalusC & ik) hebben het juist deze middag hier nog over gehad. Het reepjes van de topicstarter is opgebouwd uit 32Mx8 chippies, net zoals ik hier een Xeon bord heb liggen en aan de praat probeer te krijgen met 256MB modules van 32Mx4 chippies... Na veel conversatie met BalusC en doorlezen van chipset specificaties van intel blijken de E750x chipsets geen ondersteuning voor 32Mbit chips te hebben, dus de 32Mx8 van de ts en zo ook mijn 32Mx4 chippies zullen nooit werken... De chips die je erop plaatst zullen, in geval van de 512MB die de ts al heeft dus ook 64Mx4 zijn, welke wel gewoon werken...
Graapig wel dat BalusC het in zijn eerste reactie, welliswaar onduidelijker, maar toch correcter verwoorde :)
Ik besloot (in overleg met BalusC) deze reply toch maar effe te plaatsen, gezien de reply van Abbadon hierboven die het verwoord alsof het wel zou moeten werken, wat in dit geval helaas niet zo is...
Veel succes met het zoeken naar de juiste modules!

edit:
En wederom zijn BalusC en ik aan het speculeren of bovenstaande verklaring nou wel helemaal klopt... We komen erop terug ;P

[ Voor 5% gewijzigd door Kippenijzer op 09-08-2003 21:45 ]

• Abbadon
Frappant is trouwens dat deze KVR266X72C25/512 DIMM's volgens de Kingston site wel met de X5DPE-G2 moeten samenwerken. Wazig dit voorval van je.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Hmm... In de omschrijving van die modules op die site staat overigens ook inderdaad vermeld dat het hier _wel_ om 64Mbit modules gaat... Dus dan zou het geen probleem op moeten leveren inderdaad... Misschien toch beetje brakke chippies misschien dan ?

• Abbadon
Kippenijzer schreef op 09 August 2003 @ 21:34:
Na veel conversatie met BalusC en doorlezen van chipset specificaties van intel blijken de E750x chipsets geen ondersteuning voor 32Mbit chips te hebben, dus de 32Mx8 van de ts en zo ook mijn 32Mx4 chippies zullen nooit werken... De chips die je erop plaatst zullen, in geval van de 512MB die de ts al heeft dus ook 64Mx4 zijn, welke wel gewoon werken..
Dan hebben jullie of niet goed overlegd of de specs niet goed doorgenomen of je interpreteert 32Mbit niet goed (wat ik denk) ;) Want een 32Mx8 chippie is een 256Mbit chip en die gaat met elke moderne Intelchipset werken :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad, 32Mbit qua capaciteit gaat niet werken (staat sowieso niet in de tabel), maar 32Mbit qua structuurdiepte gaat wel werken, mits juiste capaciteit - in dit geval dus 64, 128, 256 of 512Mbit :)

Verwijderd

BalusC schreef op 09 August 2003 @ 20:03:
Er zit in de Bios niet zoiets als een checker die kijkt of het geheugen wel voorkomt op de recommended list ;)
Imo is er dan hetzij een blanco stukje in de Faq die nog gevuld zou kunnen worden met: "sjit happens, soms werkt het gewoon niet om vage redenen" en anders klopt er iets niet aan die tabel (in Faq/op de BalusC-server) m.b.t. ondersteunde Ram-structuurdiepte oid. Een mailtje naar Intel/Supermicro/Kingston zou dan uitsluitsel kunnen bieden.

Blijft de tip aan de topicstarter over: als nieuw Ram los ingestoken niet werkt op defaults van je mobo, dan heb je er niks aan -> omruilen, en vooral als het om registered/ECC DIMM's gaat voor in je servertje met hoge load/uptime.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik acht de kans groot dat die Infineon reepjes exact hetzelfde zijn opgebouwd als de Kingstons: 256Mbit 32Mx8 met ECC (totaal 18 chipjes). Indien dat het geval is, dan ligt het niet aan de opbouw van de reepjes :)

De tabel in de FAQ is van Abbadon's RAM FAQ overgenomen en voorzover ik Abbadon's kennis ken, vertrouw ik er volledig op dat de tabel correct is. En de chipset tabel op mij site is wat dat betreft ook correct. Sla Intel's datasheets maar op na: E7501 ondersteunt officieel 64/128/256/512 Mbit qua chipcapaciteit.

Verwijderd

Argh.... :(

Ik zie het licht ineens:

KVR266X72_C25_/512 PC2100 <-- TopicStarter = UnRegistered ECC
KVR266X72RC25L/512 PC2100 <-- recommended by Kingston = Registered LowProfile
Supports only registered ECC memory. Non-ECC or unbuffered memories are not supported.
Ondersteunde Kingstron modules voor in de SuperMicro X5DP8-G2/X5DPE-G2/X5DPi-G2 Moederborden (zoals TopicStarter heeft): http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

BalusC: Ik neem bij deze terug dat je Faq/Tabel niet klopte.

imo is het nu een zaak van: "sjit happens, en soms is dat met je geheugenbestelling"

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2003 17:56 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt wederom gelijk :) Aangezien de TS het in zijn startpost over "Registred ECC DDR stripjes" had, heb ik het idee dat hij in de veronderstelling was dat hij ook daadwerkelijk Regged ECC reepjes van de leverancier heeft ontvangen. Misschien is er toch ergens een fout gemaakt: de TS heeft een typo gemaakt in de serienummer of de leverancier heeft de verkeerde geleverd :)

• Abbadon
Verhip, dat ik ook de 'R' over het hoofd gezien heb, nota bene nog op de Kingston site gekeken (en naar de registered variant gelinked) :X Wel, altijd makkelijk zo'n heldere geest met dit weer, euss :+

Verwijderd

Topicstarter
Haha sorry heren, ik krijg idd net een mailtje terug van Supermicro:
De modules die u gebruikt (KVR266X72C25/512) zijn well ECC maar niet
Registered, anders had in de type aanduiding voor de "C" een "R" moeten
staan van Registered, zie onderstaande link voor meer informatie.

http://www.kingston.com/s...m/ddr/KVR266x72c25512.asp

Met vriendelijke groet,

Peter Maas

Supermicro Computer B.V.
Het Sterrenbeeld 28
5215 ML 's-Hertogenbosch The Netherlands
T: +31 (0)73-6400390 F: +31 (0)73-6416525
Mijn oprechte excuses, ik dacht werkelijk dat ik registered mem had :(

Wel erg bedankt voor de heldere antwoorden en pogingen! :)
Pagina: 1