• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:42
Je kent het vast wel. Je koopt een nieuwe GSM, zet je SIM over, bent reuze blij met je glimmende mooie fantastische vet gave nieuwe GSM, maar je oude GSM ligt daar maar weg te kwijnen in een bureaula.

Ik zat me laatst te bedenken, zou je niet toch wat nuttigs kunnen doen met zo'n oude GSM? De meeste GSM's van tegenwoordig, maar ook de wat oudere hebben vaak functies die ook enigzins nuttig kunnen zijn en niet zoveel met de primaire functie van het toestel te maken hebben (bellen).
Ik zat te denken aan:
  • wekker, die dingen kunnen namelijk hard piepen
  • calculator hebben de meeste GSM's wel
  • mini-pda, zoals reminders in de Nokia 33xx reeks
  • natuurlijk kun je hem ook als papiersteun gebruiken als je een hele oude GSM hebt :)
Goed, dit zijn maar een paar voorbeelden, waarvan de reiswekker waarschijnlijk de nuttigste is. Overigens, is het nog een vrij nieuwe, dan kun je er vast nog wel iemand blij mee maken door hem te verkopen of weg te geven.

Het probleem wat ik alleen zie bij de meeste GSM's is dat ze niet werken zonder een Sim-kaart. Ik heb een aantal telefoons geprobeerd:
  • KPN Pocketline Wave werkt niet zonder
  • Ericsson 868 en 668 ook niet (die bekende bakstenen)
  • Nokia 3330 en 3310 ook niet
  • enige uitzondering: Siemens M35i heeft wel de optie om toegang te geven tot o.a. de agenda
Mijn vraag uiteindelijk is vrij eenvoudig: bestaan er zogenaamde dummy sims waarmee je ervoor kan zorgen dat de GSM wel toegang geeft tot zijn functies zonder dat je er mee kan bellen?

Overigens moet ik wel bekennen dat zo'n oud ding voor een reiswekker waarschijnlijk wel weinig batterijcapaciteit heeft. :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

al deze functies zitten op je nieuwe gsm, waarom dan een tweede meeslepen?

en ik zou een prepaid kaartje kopen, ben je voor een paar euro klaar

If you choose to criticise you choose your enemies

• DaaNium
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-01 09:59

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

ik weet niet of er zo'n dummy sims zijn, maar ik weet wel dat het gebruik van 'n oude Nokia inderdaad goed werkt als wekker, ik gebruik 'm daar momenteel zelf ook voor ;)
maar zoals je zelf al zei is na 2 of 3 dagen de batterij leeg (waardoor de gsm natuurlijk 's avonds uitvalt met als gevolg dat ik me verslaap :D )

..maar ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn..

• beuki
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 11:54
De wekker werkt meestal ook wanneer de telefoon in slaapstand / "uit" staat :) Tenminste mijn oude panasonic wekte mij gewoon wanneer deze uit stond :)

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb hier ook een Panasonic gd75 die zelfs als die uit staat de alarm laat afgaan, maar een Nokia 32xx of 33xx niet.
Heb je niet een prepaid kaart die al opgebruikt is of zo en die dan gebruiken in je gsm. Want ik denk niet dat er zomaar dummy simkaarten er zijn. Waarom zou eigenlijk zo iets moeten bestaan, buiten je gsm als wekker te gebruiken en niet om te bellen :p

• Gizmoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2025
pisart schreef op 09 augustus 2003 @ 18:01:
Ik heb hier ook een Panasonic gd75 die zelfs als die uit staat de alarm laat afgaan, maar een Nokia 32xx of 33xx niet.
Ik heb hier nog een nokia 3310 liggen, ik zet mijn alarm aan en zet de gsm af en het alarm gaat wel degelijk af.
Het alarm gaat zelfs nog af als je het alarm instelt, de gsm uizet en de simkaart eruit neemt. Zelfs dan gaat het alarm nog af.

• Ferdy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Oude verlopen SIMs werken goed. Bijv: als je een pre-paid Sim hebt, en die een jaar niet gebruikt, vervalt het beltegoed, en kan je niet meer bellen of gebeld worden op die kaart. Maar het is dan nog wel mogelijk om in het 'normale menu' van je telefoon te komen.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 12:44

The Bad Seed

Chaotic since 1983

pisart schreef op 09 August 2003 @ 18:01:
Bij een 3210 gaat het alarm iig wel af terwijl ie uitstaat, ik heb hem al jaren en heb die functie regelmatig gebruikt.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• budi
IceCool schreef op 09 augustus 2003 @ 19:42:
Oude verlopen SIMs werken goed. Bijv: als je een pre-paid Sim hebt, en die een jaar niet gebruikt, vervalt het beltegoed, en kan je niet meer bellen of gebeld worden op die kaart. Maar het is dan nog wel mogelijk om in het 'normale menu' van je telefoon te komen.
Zou ie dan eigenlijk ook nog actief naar een netwerk zoeken en zo extra energie verbruiken? Uiteraard is dit probleem wel makkelijk op te lossen door hem uit te zetten zoals eerder gesuggereerd.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:13

Ginz

Trek Superfly 5 powered

probeer deze code eens met zo`n oude Ericsson:

**04*0000*0000*0000#

Volgens mij moet je dan in de meeste menu`s kunnen komen.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gizmoke schreef op 09 August 2003 @ 19:36:
[...]

Ik heb hier nog een nokia 3310 liggen, ik zet mijn alarm aan en zet de gsm af en het alarm gaat wel degelijk af.
Het alarm gaat zelfs nog af als je het alarm instelt, de gsm uizet en de simkaart eruit neemt. Zelfs dan gaat het alarm nog af.
Ik heb een Nokia 3310 gehad en nu een 3330 en geen van de beide gaan af als ze uit staan. :?
Zonder simkaart heb ik nooit getest. Ik zal het is proberen.

Edit: Zonder simkaart gaat het alarm ook niet af. Beetje normaal vind ik want als ik de batterij uithaal dan en terug insteek dan moet ik de klok terug instellen.
Duracell schreef op 09 August 2003 @ 19:46:
[...]

Bij een 3210 gaat het alarm iig wel af terwijl ie uitstaat, ik heb hem al jaren en heb die functie regelmatig gebruikt.
Lol, werkt geen enkele alarm dan bij mij fatsoenlijk :P

[ Voor 10% gewijzigd door pisart op 09-08-2003 23:19 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Emmeau schreef op 09 August 2003 @ 16:25:
al deze functies zitten op je nieuwe gsm, waarom dan een tweede meeslepen?

en ik zou een prepaid kaartje kopen, ben je voor een paar euro klaar
Heel goed punt. Domme (zinloze) discussie naar mijn idee.

Een reply die iets meer aan de discussie toevoegt kan geen kwaad. Wanneer je, zoals nu, geen nuttige mededelingen hebt, hebben we liever niet dat je met dit soort korte oneliners aan komt zetten :)

[ Voor 29% gewijzigd door intoxicated op 10-08-2003 18:15 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

budi schreef op 09 August 2003 @ 16:22:
Mijn vraag uiteindelijk is vrij eenvoudig: bestaan er zogenaamde dummy sims waarmee je ervoor kan zorgen dat de GSM wel toegang geeft tot zijn functies zonder dat je er mee kan bellen?
Lijkt mij ook vrij zinloos om je oude GSM ook nog mee te slepen, maargoed, er zijn wel dummy sims :) Die zitten bij ontwikkelsetjes voor mobiele telefoons om applicaties ervoor te schrijven zonder dat er een echte SIM nodig is. Geen idee waar je ze los kunt krijgen, maar ik denk dat je wel kans hebt als je wat telefoonzaken afgaat.

• budi
Goed, ik geef toe dat het niet een super nuttig topic is, maar toch moet ik Ginz bedanken voor de code. Ik kan nu in mijn Ericsson het alarm instellen zonder sim (ik moest na invoer nog wel even op 'no' drukken). Heb ik toch een doel voor het apparaat: ik kan hem boven bij mijn bed laten liggen en hoef niet steeds mijn 'echte' GSM met me mee naar boven te 'slepen'. :)

Ik zal ook eens kijken of ik dummy sims kan vinden.

• philipnorth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 08:35

philipnorth

Zeg maar Danny

mijn broer heeft dit toevallig ondervonden (had 2 simkaarten die nu niet meer geldig zijn nav nieuw abo bij andere provider):

met een oude ongeldige sim, kun je niet meer bellen, maar in een 3310 (bijvoorbeeld) zorgt deze er wel voor dat deze aan kan/gaat en je dus de wekker kan gebruiken.

-Xbox Gamertag: Dbongers

Pagina: 1